Vårföräldrar 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bm igår, magen växer enligt sin kurva :up: ska bli så spännande att se hur stor bebis är på TUL sen, bara några dagar kvar nu!

Som jag misstänkte hade mitt hb sjunkit igen efter att jag slutat ta järnet varje dag. Mina depåer verkar inte klara det där på egen hand så nu tänker jag ta iaf 3/v, så hoppas jag att det blir lagom.

Det gjordes ingen koll av blodsocker (eg inte hb heller men jag tjatade). Gör ni andra blodsockerkontroll varje gång såhär efter v30? Nu kommer det gå 6v mellan för min del.

@Jenka jag har också haft konstiga omgångar av typ hemsk magknip eller så, vet inte om det är något liknande men jag har fått det efter att jag ätit och det har verkligen inte varit skönt. Mitt sitter som ett U uppochner så jag känner mig ganska säker på att det är magen som bråkar. Kanske är ngt liknande? Finns ju inte så mkt plats över till de där grejerna tänker jag. Hoppas det känns bättre med magen idag iaf:)
 
Som jag misstänkte hade mitt hb sjunkit igen efter att jag slutat ta järnet varje dag. Mina depåer verkar inte klara det där på egen hand så nu tänker jag ta iaf 3/v, så hoppas jag att det blir lagom.

Det gjordes ingen koll av blodsocker (eg inte hb heller men jag tjatade). Gör ni andra blodsockerkontroll varje gång såhär efter v30? Nu kommer det gå 6v mellan för min del.

Fanns det någon speciell anledning att du slutat med ta järnet varje dag? Annars är det väl bara att köra på och äta nu fram till BF så du behåller dina värden :) Långt med 6 veckor till nästa gång, trodde man skulle gå var 2-3 vecka nu i slutet? Har för mig att vi ligger väldigt nära varann i BF så är ju lite intressant att se hur det kan skilja sig även om vi är väldigt lika veckomässigt :)

Min barnmorska kollar blodsocker och blodtryck varje gång jag kommer! Har hört att det är nu i slutet av graviditeten som det är större risk att någon av måtten avviker från det "normala".
 
Det gjordes ingen koll av blodsocker (eg inte hb heller men jag tjatade). Gör ni andra blodsockerkontroll varje gång såhär efter v30? Nu kommer det gå 6v mellan för min del.

Verkar väldigt olika. På mig kollades varken blodsocker eller hb förra besöket, men vill minnas att det kollades varje gång första gravditeten. Nu känns det ju lite olustigt för egen del att blodsockret inte kontrollerats på fyra veckor. I och med att bebis visade sig vara stor på TUL och läkaren gick så igång på att det måste vara graviddiabetes. Ett bra blodsockervärde för två veckor sedan hade kunnat lugna, alternativt att man kunnat upptäcka eventuell diabetes tidigare. Men nu ska jag göra glukosbelastning imorgon. :nailbiting:
 
@Pengy jag slutade ta varje dag för att mitt hb steg så snabbt när jag började ta dem, att jag blev rädd för att komma upp i för högt hb. Testade då att ta 2/v istället och nu fick jag svar på att det behövs lite mer.. Så nu ska jag ta mer igen:) Var nog lite otydlig, det är 3v mellan mina besök just nu, men iom att det inte togs något blodsocker idag så blir det 6v mellan de proverna just. Vad skönt att du blir kollad varje gång! Har som du hört att det är framåt slutet som det är särskilt viktigt att ha koll.

@Sedna låter sådär med glukosbelastning men skönt att få veta hur det ligger till iaf. Konstigt att det är så olika, för det är ju inte direkt tidskrävande att göra en mätning av blodsockret..:meh: Hoppas allt ser bra ut imorrn!
 
Går in i vecka 37 idag. Känner mig som en ballong som kommer spricka om man petar på den, typ. Magen är liksom helt utspänd och jag känner mig lite lätt flåsig... 4 veckor kvar tydligen, eller mer. Nu börjar det kännas lite jobbigt måste till och med jag erkänna!
 
Standard brukar väl vara att blodsockret kollas vid vartannat besök. Det enda som brukar kollas varje gång är blodtrycket, men det varierar säkert mellan olika ställen.
 
@anonymApril ja svårare att känna efter vad som är vad bland organen när bebis/livmoder tar upp halva kroppen :p bättre idag i alla fall, lite sammandragningar bara.

Här har de bara tagit HB vid inskrivningen och ytterligare en gång. Socker lite oftare men långt ifrån varje besök. Minns det som oftare förra graviditeten men har inte riktigt koll på vilka av mina besök nu som är standard och vilka som är extra. Du påminner mig förresten om att jag förträngt järntabletter på sistone tror jag. Måste köpa nya.
 
Hos mig kollas blodsockret vid varje besök. Tror det är pga att jag ligger på gränsen till fetma. De vill hålla koll så jag inte får graviditetsdiabetes.
 
Alltså detta kanske är lite utanför det man vanligtvis tänker att man ska införskaffa till barnet och därmed diskuterar i en sån här tråd.. Men det är så att vi kommer behöva byta bil på sikt efter att bebis kommer, och det verkar ju vara skitsvårt att hitta en bil som rymmer två bakåtvända bilbarnstolar:confused: (vill vara förutseende o planerar för att ev nästa kommer tätt) förstår inte hur folk löser det här. Babyskyddet verkar vara en enkel match jämfört med vad som komma skall. Hur har ni andra tänkt att göra? Tänker ni byta bil allt eftersom eller har ni tillräckligt stor från början? Man verkar ju behöva något gigantiskt typ minst V70 eller så om man googlar runt:banghead:
 
Alltså detta kanske är lite utanför det man vanligtvis tänker att man ska införskaffa till barnet och därmed diskuterar i en sån här tråd.. Men det är så att vi kommer behöva byta bil på sikt efter att bebis kommer, och det verkar ju vara skitsvårt att hitta en bil som rymmer två bakåtvända bilbarnstolar:confused: (vill vara förutseende o planerar för att ev nästa kommer tätt) förstår inte hur folk löser det här. Babyskyddet verkar vara en enkel match jämfört med vad som komma skall. Hur har ni andra tänkt att göra? Tänker ni byta bil allt eftersom eller har ni tillräckligt stor från början? Man verkar ju behöva något gigantiskt typ minst V70 eller så om man googlar runt:banghead:

Vår tanke är att byta bil innan det är dags för två bakåtvända stolar. Har en Audi A6 idag och det blir väl trångt med två bakåtvända bilstolar i den. I alla fall med besafes stolar som inte är speciellt nätta. Hade kanske kunnat byta bilstolar och ha kvar Audin, men har fler skäl att byta. Tittar på skoda suberb, den är verkligen rymlig!
 
Hos mig kollas blodsockret vid varje besök. Tror det är pga att jag ligger på gränsen till fetma. De vill hålla koll så jag inte får graviditetsdiabetes.
Har du inte fått göra glukosbelastningar? Jag pratade med min bm om det för ett tag sedan och hon sa att de kollar sockret oftare om man ligger i riskzonen och inte gjort belastning, men annars gör de enligt standard
 
Alltså detta kanske är lite utanför det man vanligtvis tänker att man ska införskaffa till barnet och därmed diskuterar i en sån här tråd.. Men det är så att vi kommer behöva byta bil på sikt efter att bebis kommer, och det verkar ju vara skitsvårt att hitta en bil som rymmer två bakåtvända bilbarnstolar:confused: (vill vara förutseende o planerar för att ev nästa kommer tätt) förstår inte hur folk löser det här. Babyskyddet verkar vara en enkel match jämfört med vad som komma skall. Hur har ni andra tänkt att göra? Tänker ni byta bil allt eftersom eller har ni tillräckligt stor från början? Man verkar ju behöva något gigantiskt typ minst V70 eller så om man googlar runt:banghead:
Vi kommer nog behöva byta framöver. Har en 7-sitsig citroen nu med två bakåtvända stolar i och det får plats utan problem. Att få in ett babyskydd också är heller inga problem. Men det kan nog bli liite väl trångt med 3 barnstolar i bilen om vi ska åka iväg allihop.
 
Glukosbelastning är inget för mig alltså. Läkare bestämde att det skulle avbrytas, då jag efter en timme fick tydliga tecken på blodsockerfall (kallsvettig, darrig och yrslig). Vidrigt från första stund då jag började fasta kl 22 och vaknade vrålhungrig redan kl 02. Helt normalt för mig att äta minst var fjärde timme dygnet runt under graviditet, men ingen inom vården lyssnar när jag säger att 10 timmars fasta är orimligt för mig. Aja, eftersom jag nu vägrar en ny glukosbelastning så kommer jag få resultatet av en halvt utförd glukosbelastning. En banan och drickyoghurt har i alla fall aldrig smakat så bra som efter denna pärs!
 
Alltså detta kanske är lite utanför det man vanligtvis tänker att man ska införskaffa till barnet och därmed diskuterar i en sån här tråd.. Men det är så att vi kommer behöva byta bil på sikt efter att bebis kommer, och det verkar ju vara skitsvårt att hitta en bil som rymmer två bakåtvända bilbarnstolar:confused: (vill vara förutseende o planerar för att ev nästa kommer tätt) förstår inte hur folk löser det här. Babyskyddet verkar vara en enkel match jämfört med vad som komma skall. Hur har ni andra tänkt att göra? Tänker ni byta bil allt eftersom eller har ni tillräckligt stor från början? Man verkar ju behöva något gigantiskt typ minst V70 eller så om man googlar runt:banghead:

Jag hoppar in från sommartråden, för det här problemet hade vi också och vi har precis löst det genom att köpa en bättre begagnad Skoda Superb. Stor som en vanlig kombi på utsidan men enorm på insidan, framförallt mellan framsätet och baksätet. Annars är nog en vanlig lösning att ha ett barn fram och ett bak. :)
 
Vi borde också byta bil men vet inte till vad. Har i alla fall konstaterat att babyskyddet hår in så jag ignorerar tills min (bilkunniga) sambo kommer med ett färdigt förslag.
 
Googlade Skoda superb efter era tips @Sedna och @KattenKorven, den såg riktigt trevlig ut! Jag har ingen erfarenhet av Skoda alls dock, så får läsa på lite mer. Är en inbiten volvoförare, så det tar emot att kanske behöva byta märke:p eller öht behöva göra mig av med min älskade lilla (och mkt gamla) V40! Men Volvos priser är ju inte direkt konkurrenskraftiga när man ska upp i modell större bil...:down:

Ja just det ni har många att få plats med @Mulles_matte ! Verkar svårt nog med två stolar bak, så tre förstår jag kan vara knepigt. Får man typ köra minibuss eller så då?

Hehe gillar din approach @Jenka ;)
 
Glukosbelastning är inget för mig alltså. Läkare bestämde att det skulle avbrytas, då jag efter en timme fick tydliga tecken på blodsockerfall (kallsvettig, darrig och yrslig). Vidrigt från första stund då jag började fasta kl 22 och vaknade vrålhungrig redan kl 02. Helt normalt för mig att äta minst var fjärde timme dygnet runt under graviditet, men ingen inom vården lyssnar när jag säger att 10 timmars fasta är orimligt för mig. Aja, eftersom jag nu vägrar en ny glukosbelastning så kommer jag få resultatet av en halvt utförd glukosbelastning. En banan och drickyoghurt har i alla fall aldrig smakat så bra som efter denna pärs!

Usch låter inte alls trevligt! Råkade ut för ett blodsockerfall förra veckan och man mår ju inte direkt bra varken under tiden eller timmarna efter.. Hur ska de gå vidare nu? Räcker det med lite tätare kontroller av blodsockret?
 
Har du inte fått göra glukosbelastningar? Jag pratade med min bm om det för ett tag sedan och hon sa att de kollar sockret oftare om man ligger i riskzonen och inte gjort belastning, men annars gör de enligt standard
De har hotat med det. Men jag är tacksam om jag slipper. Alla mina värden är bra, och var det även förra graviditeten.
 
Alltså detta kanske är lite utanför det man vanligtvis tänker att man ska införskaffa till barnet och därmed diskuterar i en sån här tråd.. Men det är så att vi kommer behöva byta bil på sikt efter att bebis kommer, och det verkar ju vara skitsvårt att hitta en bil som rymmer två bakåtvända bilbarnstolar:confused: (vill vara förutseende o planerar för att ev nästa kommer tätt) förstår inte hur folk löser det här. Babyskyddet verkar vara en enkel match jämfört med vad som komma skall. Hur har ni andra tänkt att göra? Tänker ni byta bil allt eftersom eller har ni tillräckligt stor från början? Man verkar ju behöva något gigantiskt typ minst V70 eller så om man googlar runt:banghead:
Vi har en WW passat och en Seat Leon. I båda har vi barnstol bakom förarsätet. Kommer ha stol nr två på passagerarsätet fram, och är övertygad om att det kommer finnas gott om benutrymme bakom. Vi är båda över medel i längd ska tilläggas.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Såg att de har beslutats om att från och med 1/7 2024 kan föräldrar överlåta 45 dagar (tot. 90 dagar) per barn till någon annan som inte...
Svar
16
· Visningar
782
Övr. Barn Jag har blivit tillfrågad om jag vill bli fadder för min bästa kompis dotter som föddes i somras och tackade naturligtvis ja. Nu är det...
Svar
18
· Visningar
773
Senast: Malin_L
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 685
Senast: orkide
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 473
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp