Vårföräldrar 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ovissheten är värst!
Jag upplever det som att man lever lite i limbo, och står vid ett vägskäl och inte vet vilken väg man ska gå för att förbereda sig vidare. Vaginalt igen med upplevelser i repeat eller kejsarsnitt som blir helt annorlunda?? För mig gör det STOR skillnad i hur jag personligen kan förbereda mig.

By the way, Förlossningspodden har för mig varit ett helt fantastiskt stöd! Mer värt än alla hittills nedlagda psykologtimmar. Bara att höra att man inte är ensam om sina tankar och känslor är så befriande :love:
 
Var hos bm i veckan och tog lite prover och lyssnade på hjärtljud :heart Maken och barnen följde med också! Så nu har vi bokat alla besök fram till bf. Hjärtljuden låg på 156 och sen mättes magen som låg på 25 (25 fullgångna veckor)
I mon är det dags för gravidfotografering så nu är vi nybadade och skrubbade allihop, till och med hundarna :D
 
@Tingeling84 Hoppas fotograferingen idag går bra :) Kul att ha fina bilder att se tillbaka på sen! Tror knappt jag har en ända bild på magen, kanske nått man ångrar sen.

Skönt att ni som är oroliga inför förlossningen verkar få hjälp redan nu innan iaf, även om ni kanske står inför svåra val nu sista tiden. Själv är jag rädd för att behöva göra kejsarsnitt, så jag hoppas ju att ska flyta på för mig så jag kan föda vaginalt, att lilleman ligger åt rätt håll och allt annat som ska stämma :)
I fredags gjorde jag min sista jobbdag :banana: Så nu ska jag vila och göra det jag känner för sista 2 månaderna :) Imorgon ska vi gå på första föräldrakursen, vi har egentligen ingen aning om vad vi ska göra riktigt men vi går dit och ser om det ger oss nått. Ska ni andra gå på någon föräldrakurs?
 
@Tingeling84 Hoppas fotograferingen idag går bra :) Kul att ha fina bilder att se tillbaka på sen! Tror knappt jag har en ända bild på magen, kanske nått man ångrar sen.

Skönt att ni som är oroliga inför förlossningen verkar få hjälp redan nu innan iaf, även om ni kanske står inför svåra val nu sista tiden. Själv är jag rädd för att behöva göra kejsarsnitt, så jag hoppas ju att ska flyta på för mig så jag kan föda vaginalt, att lilleman ligger åt rätt håll och allt annat som ska stämma :)
I fredags gjorde jag min sista jobbdag :banana: Så nu ska jag vila och göra det jag känner för sista 2 månaderna :) Imorgon ska vi gå på första föräldrakursen, vi har egentligen ingen aning om vad vi ska göra riktigt men vi går dit och ser om det ger oss nått. Ska ni andra gå på någon föräldrakurs?

Fotograferingen var kul! Mycket skratt men även lite dramatik då ena hunden fick för sig att bada :banghead: Sen kunde hon inte ta sig upp... det slutade bra, maken lyckades dra upp henne och sen sprang hon runt som en galning.

Känner att jag har nedräkning nu till jag sluta jobba om 6 veckor, ska bli så skönt!
 
Har fått kuratorkontakt som egentligen inte har med förlossningen att göra men ältade det en del senast ändå. Känns som att det hjälpt på ett helt annat sätt än de faktiska barnmorskesamtalen. Inte så lösningsfokuserat utan mer analysera och älta rädslan. Väckte lite jävlar anamma, vill gärna ha revansch. Sen har samtal med förlossning/barnmorska också varit bra just för att få en konkret plan, vilket jag önskade men det har inte tagit bort rädslan.
 
Igår blev jag överraskad av familj och vänner med en babyshower! Det var väldigt fint och trevligt. Börjar kännas mer verkligt att bebis snart är här även om det fortfarande är svårt att ta in!

Imorgon är det dags för rutinbesök hos bm. Ska bli spännande att se vad som hänt med mitt hb. Hoppas att magen växt som den ska!

Läser i tråden att flera känner rädsla och oro inför förlossning. Jag inser att ett litet inlägg här inte gör någon större skillnad, men jag vill ändå skriva att jag håller tummarna för er, att ni blir beviljade det förlossningssätt ni vill ha och att ni får känna trygghet inför sista tiden av graviditeten.
 
Varit på TUL igen. Bebis verkar må bra, men är stor! Beräknas ligga på +21% och läkaren tyckte han var lätt att mäta så felmarginalen uppskattas som liten. Så nu ska jag göra glukosbelastning, ska försöka äta kolhydratfattigt och så nytt TUL i v.38 med eventuellt planerande för igångsättning. :nailbiting:

Och hade det inte varit för cystan jag har så hade jag inte varit på något TUL. SF-måttet ligger stabilt en kurva över och har haft jättebra sockervärden. Har inte funnits någon anledning alls att misstänka överdrivet stor bebis. Men uppenbarligen är han stor, redan ca 2600gr. :o
 
Varit på TUL igen. Bebis verkar må bra, men är stor! Beräknas ligga på +21% och läkaren tyckte han var lätt att mäta så felmarginalen uppskattas som liten. Så nu ska jag göra glukosbelastning, ska försöka äta kolhydratfattigt och så nytt TUL i v.38 med eventuellt planerande för igångsättning. :nailbiting:

Och hade det inte varit för cystan jag har så hade jag inte varit på något TUL. SF-måttet ligger stabilt en kurva över och har haft jättebra sockervärden. Har inte funnits någon anledning alls att misstänka överdrivet stor bebis. Men uppenbarligen är han stor, redan ca 2600gr. :o
Oj vilken stor liten plupp! Är det därför du ev ska bli igångsatt pga storleken?
Vilken vecka är du i nu?
 
25/3 - Shpongle, första barnet/ UL visade: pojke / Det blev en:
26/3 - Zata, första barnet / Gissar på: pojke/ UL visade: pojke / Det blev en:
29/3 - Mulles_matte, femte barnet /UL visade: pojke /Det blev en:
5/4 - Jenka, andra barnet /gissar på: tjej /UL visade/Det blev en:
8/4 - Sedna, andra barnet / Gissar på: pojke/ UL visade: pojke/ Det blev en:
10/4 - MinIan, andra barnet /gissar på: pojke / UL visade: pojke / Det blev en:
17/4 - Pengy, första barnet / Gissar på: Tjej/ UL visade: Pojke / Det blev en:
19/4 - anonymApril, första barnet / Gissar på: pojke / UL visade: tjej/ Det blev en:
21/4 - Whirlie, andra barnet / Gissar på: / UL visade: flicka / Det blev en:
6/5 - Anonymusen, andra barnet / Gissar på: Pojke / UL visade: pojke / Det blev en:
6/5- Lo_, andra barnet/ Gissar på:/ UL visade/ Det blev en:
11/5 - domesticus, andra barnet / Gissar på: Pojke/ UL visade: Tjej / Det blev en:
15/5 - Iglatjarn, andra barnet. NIPT-test visade: Tjej
25/5 - Linn-Nora, första barnet.


Såg att jag glömde att ändra min dag :p
 
Och hade det inte varit för cystan jag har så hade jag inte varit på något TUL. SF-måttet ligger stabilt en kurva över och har haft jättebra sockervärden. Har inte funnits någon anledning alls att misstänka överdrivet stor bebis. Men uppenbarligen är han stor, redan ca 2600gr. :o

Nu gjorde du mig nervös ;) På min pappas sida föds bara jätte bebisar runt 4,5 kg och jag är jätte nojig att vår lilleman ska bli så stor. Men så brukar jag lugna mig själv med att han ligger ju precis på normalkurvan vid SF-mått men nu behöver det ju inte betyda något alls då :o
Håller tummarna att er bebis inte ökar ännu mer nu de sista veckorna. Förresten, blir det kejsarsnitt om man misstänker att bebisen är stor eller beror de helt på hur bebisen ligger och mår i magen?
 
Oj vilken stor liten plupp! Är det därför du ev ska bli igångsatt pga storleken?
Vilken vecka är du i nu?

Är i v.34 nu. Dock har det funnits en misstanke om att jag egentligen är en vecka längre gången och då är han ju såklart inte fullt lika stor.

Om han fortfarande ligger kring +21% eller mer i v.38 så kommer man överväga igångsättning. Han får inte gå över 4,5kg, men där ska jag förhoppningsvis inte behöva hamna. Dottern kom i 39+0 efter tre dygn med värkar. Så om han kan tänka sig komma ut vid ungefär samma tidpunkt blir han inte heller så stor. Hoppas och tror på det.
 
Nu gjorde du mig nervös ;) På min pappas sida föds bara jätte bebisar runt 4,5 kg och jag är jätte nojig att vår lilleman ska bli så stor. Men så brukar jag lugna mig själv med att han ligger ju precis på normalkurvan vid SF-mått men nu behöver det ju inte betyda något alls då :o
Håller tummarna att er bebis inte ökar ännu mer nu de sista veckorna. Förresten, blir det kejsarsnitt om man misstänker att bebisen är stor eller beror de helt på hur bebisen ligger och mår i magen?

SF-måttet är lite trubbigt, men vad vägde du och barnets pappa vid födseln? Oftast faller inte äpplet så långt från trädet.

Det som är anmärkningsvärt i mitt fall är att jag Inte har några förutsättningar för att få ett större barn. Därför jag är lite orolig för diabetes, även om det inte känns troligt det heller. Rimligaste förklaringen är faktiskt att bebis är någon vecka äldre än vad man trott och också kommer flytta ut tidigare än BF.

Han kommer inte tillåtas bli så stor att jag inte ska kunna föda vaginalt. Då sätter man igång förlossningen. Men förhoppningsvis startar det spontant innan bebis blivit fullt så stor.
 
SF-måttet är lite trubbigt, men vad vägde du och barnets pappa vid födseln? Oftast faller inte äpplet så långt från trädet.

Det som är anmärkningsvärt i mitt fall är att jag Inte har några förutsättningar för att få ett större barn. Därför jag är lite orolig för diabetes, även om det inte känns troligt det heller. Rimligaste förklaringen är faktiskt att bebis är någon vecka äldre än vad man trott och också kommer flytta ut tidigare än BF.

Han kommer inte tillåtas bli så stor att jag inte ska kunna föda vaginalt. Då sätter man igång förlossningen. Men förhoppningsvis startar det spontant innan bebis blivit fullt så stor.

Vi var faktiskt inte speciellt stora, jag vägde 3316 och sambon nått på 2900 :) Så om man går på de vikterna bör det ju inte bli en så stor bebis.
Men skönt för dig att de har koll på bebisen nu iaf, och om det är så att bebis är lite äldre än beräknat så är det ju som du skriver troligt att han kommer tidigare och därmed kanske inte är så stor :)
 
Är i v.34 nu. Dock har det funnits en misstanke om att jag egentligen är en vecka längre gången och då är han ju såklart inte fullt lika stor.

Om han fortfarande ligger kring +21% eller mer i v.38 så kommer man överväga igångsättning. Han får inte gå över 4,5kg, men där ska jag förhoppningsvis inte behöva hamna. Dottern kom i 39+0 efter tre dygn med värkar. Så om han kan tänka sig komma ut vid ungefär samma tidpunkt blir han inte heller så stor. Hoppas och tror på det.
Ok :) själv är jag i vecka 33 (32+5)

På tal om nått annat
Så jag kom på efter snack med försäkringskassan att min sgi troligen inte är körd. För har man jobbat i mer än 6 månader så har man 3 månader på sig att skriva in sig på af. om det stämmer så är det sjuuukt bra!
 
Varit på TUL igen. Bebis verkar må bra, men är stor! Beräknas ligga på +21% och läkaren tyckte han var lätt att mäta så felmarginalen uppskattas som liten. Så nu ska jag göra glukosbelastning, ska försöka äta kolhydratfattigt och så nytt TUL i v.38 med eventuellt planerande för igångsättning. :nailbiting:

Och hade det inte varit för cystan jag har så hade jag inte varit på något TUL. SF-måttet ligger stabilt en kurva över och har haft jättebra sockervärden. Har inte funnits någon anledning alls att misstänka överdrivet stor bebis. Men uppenbarligen är han stor, redan ca 2600gr. :o
Hoppsan. Vet du hur stor avvikelse som räknas som normalt? Inte hittat några tillförlitliga siffror. Hoppas du slipper diabetes i alla fall. Var storasyster normalstor?
 
Vi var faktiskt inte speciellt stora, jag vägde 3316 och sambon nått på 2900 :) Så om man går på de vikterna bör det ju inte bli en så stor bebis.
Men skönt för dig att de har koll på bebisen nu iaf, och om det är så att bebis är lite äldre än beräknat så är det ju som du skriver troligt att han kommer tidigare och därmed kanske inte är så stor :)

Då var ni ju rätt små båda två.:) I regel får man ju inte ett större barn än vad kroppen är designad för. Om man inte har diabetes eller annan riskfaktor.

Ja känns väldigt bra att få ett ultraljud till. :) Främst för att ha lite marginal om han skulle skena iväg i vikt.
 
Hoppsan. Vet du hur stor avvikelse som räknas som normalt? Inte hittat några tillförlitliga siffror. Hoppas du slipper diabetes i alla fall. Var storasyster normalstor?

Det lät på läkaren som att detta var på gränsen till en acceptabel variation. Vid +22% skulle det vara standard med glukosbelastning. Nu tyckte han det var självklart att jag ska göra en glukosbelastning ändå eftersom att det inte finns några genetiska förutsättningar för att jag ska få ett större barn. Storasyster vägde 3200g i v.39+0, så normalstor åt det mindre hållet.
 
Den där när man vaknar på morgonen av att bebis knökar neråt så det verkligen ilar i bäckenet. Och den sen fortsätter på jobbet så framfogen tar stryk.
Trots detta når den revbenen. Fullt i magen idag!

Ska börja kolla blodtrycket varje vecka from nu men bara tid bokad varannan vecka, resten ska ske på drop in. Som jag missade pga sent tåg, alternativet är att släpa med sig sonen tidiga mornar. :banghead: Ska nog ifrågasätta det där nästa gång...
 
Ska börja kolla blodtrycket varje vecka from nu men bara tid bokad varannan vecka, resten ska ske på drop in. Som jag missade pga sent tåg, alternativet är att släpa med sig sonen tidiga mornar. :banghead: Ska nog ifrågasätta det där nästa gång...

Är ju helt klart bättre att ha bokade tider, blir ju lätt att man tänker att det kan jag ju kolla imorgon istället ;) Synd att du missade tiden idag när du ändå åkt dit :(

Jag var hos barnmorskan idag, allt såg fortsatt bra ut, bra blodsocker, blodtryck, hjärtslag och sen kollade hon även hur killen låg. Huvudet neråt men har inte sjunkit ner i bäckenet ännu. Efter besöket åkte jag och min mamma till Gekås, så nu har vi nog handlat klart allt som vi behöver :) Eller i alla fall vad vi tror vi behöver just nu :P
 
Jag har stressat upp sambon lite ikväll :p fick (efter gnällinlägget ovan+klättrande tvååring som förvärrat) dessutom typ magkramper som gör ont. Tror snarare att det har med att jag åt för fort att göra, snarare än bebis. Men lite spännande, snart kan det ju faktiskt dra igång. Tre veckor tills den räknas som fullgången, sen ytterligare tre till bf.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Såg att de har beslutats om att från och med 1/7 2024 kan föräldrar överlåta 45 dagar (tot. 90 dagar) per barn till någon annan som inte...
Svar
16
· Visningar
782
Övr. Barn Jag har blivit tillfrågad om jag vill bli fadder för min bästa kompis dotter som föddes i somras och tackade naturligtvis ja. Nu är det...
Svar
18
· Visningar
773
Senast: Malin_L
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 685
Senast: orkide
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 475
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp