Vårföräldrar 2023

Jag kommer börja jobba i mitten på januari. Blandade känslor. Saknar jobbet och kollegorna men känns jobbigt att släppa kontrollen till någon annan.

Jag trodde kryptränandet var anledning till dålig sömn men det visade sig vara tänder. Nu har två små tänder kommit upp i underkäken och ungen sover bra igen. Det kostade mig bara två månader av sömn. Nåja, bara 18 mjölktänder kvar 🥲 Äter var tredje timme om natten. Nu har han även börjat gilla mat och äter en portion gröt och en portion mat om dagen. Det är målet i varje fall. Ibland missar jag och han är för trött för att sitta vid bordet och äta. Men rutinen kring mat kommer falla på plats den också.

Han hoppade över åla stadiet och kryper runt på alla fyra och lämnar ett spår av förstörelse efter sig som en liten miniatyr godzilla. Papperspåsar och kartonger ligger särskilt illa till och hans diet består säkerligen till en viss procent av kartong.
 
De där tänderna 🙈

Haft två skitgnälliga veckor. Första tanden uppe kom samtidigt som hög feber och snorig. En halv vecka pigg och glad och sen fick han tredagarsfebern med andra framtanden. Eller, jag trodde det i alla fall. Förgår var en hemsk natt, han vaknade och skrek och grät flera gånger. Visste att nu kommer tanden fram! Men det hade den inte gjort såg jag på morgonen men på eftermiddagen insåg jag att det var den andra tanden bredvid den redan uppkomna framtanden som brutit fram 🤪🤔 mycket märkligt tyckte jag tills idag när jag inser att det är sammanlagt 4 framtänder som kommer på samma gång 🙈 eventuellt två nere med. Så på ett par veckor går han från två tänder till 6, eventuellt 8 😳
 
Är nyfiken på hur era äter på nätterna just nu? Sonen blir 8 månader idag och äter 1 gång mellan 19-07. Det varierar verkligen när, ibland kring 00.30 och ibland kring 3.30 och allt där emellan. När han är som värst med sömnen brukar han få komma upp en sväng kring 21-22 och då får han en flaska innan vi lägger oss igen, och då hoppas jag i mitt stilla sinne att han inte ska behöva äta igen innan morgonen men det verkar inte göra någon skillnad. Han äter sin flaska under natten ändå. Dottern minns jag slutade äta på natten när hon var kring 11 månader. Då var hon dock i en fas när hon vaknade vid 5 varje morgon så ja.. om hon åt på natten eller morgonen de månaderna är väl diskutabelt 😅
 
Är nyfiken på hur era äter på nätterna just nu? Sonen blir 8 månader idag och äter 1 gång mellan 19-07. Det varierar verkligen när, ibland kring 00.30 och ibland kring 3.30 och allt där emellan. När han är som värst med sömnen brukar han få komma upp en sväng kring 21-22 och då får han en flaska innan vi lägger oss igen, och då hoppas jag i mitt stilla sinne att han inte ska behöva äta igen innan morgonen men det verkar inte göra någon skillnad. Han äter sin flaska under natten ändå. Dottern minns jag slutade äta på natten när hon var kring 11 månader. Då var hon dock i en fas när hon vaknade vid 5 varje morgon så ja.. om hon åt på natten eller morgonen de månaderna är väl diskutabelt 😅
Här äts det 1-2 gånger per natt för det mesta. Han brukar hålla ganska hårt på kl 4 amningen +/- 1 timme och sedan någon gång mellan 12 och 2. Första amningen brukar sammanfalla med att jag går och lägger mig så jag tänker inte så mycket på den. Jag tycker inte det gör någon skillnad om man trycker i honom massa mat innan läggdags heller, han sover nästan sämre då. Dottern sov hela nätter ganska tidigt men jag har för mig att hon brukade somna runt 22, nu är det läggdags vid 20.
 
Här äts det 1-2 gånger per natt för det mesta. Han brukar hålla ganska hårt på kl 4 amningen +/- 1 timme och sedan någon gång mellan 12 och 2. Första amningen brukar sammanfalla med att jag går och lägger mig så jag tänker inte så mycket på den. Jag tycker inte det gör någon skillnad om man trycker i honom massa mat innan läggdags heller, han sover nästan sämre då. Dottern sov hela nätter ganska tidigt men jag har för mig att hon brukade somna runt 22, nu är det läggdags vid 20.
Jag har som dig. Storebror började använda mig som napp vid 7-8 månader men lillebror är strax 8 och verkar ännu inte klara sig utan mat på nätterna. Ibland känns det som att han mest snuttar och somnar om men eftersom jag liggammar somnar jag direkt så jag kan ärligt säga att jag inte har koll på hur mycket han faktiskt äter 🤔 nu ammas han till sömns på kvällen men det tar oftast 1-1,5h innan jag kan smita ifrån så tanken är att öva honom att somna för kvällen utan att äta nu i mellandagarna. Spännande att se om det gör nån skillnad på ätandet på nätterna.
 
Är nyfiken på hur era äter på nätterna just nu? Sonen blir 8 månader idag och äter 1 gång mellan 19-07. Det varierar verkligen när, ibland kring 00.30 och ibland kring 3.30 och allt där emellan. När han är som värst med sömnen brukar han få komma upp en sväng kring 21-22 och då får han en flaska innan vi lägger oss igen, och då hoppas jag i mitt stilla sinne att han inte ska behöva äta igen innan morgonen men det verkar inte göra någon skillnad. Han äter sin flaska under natten ändå. Dottern minns jag slutade äta på natten när hon var kring 11 månader. Då var hon dock i en fas när hon vaknade vid 5 varje morgon så ja.. om hon åt på natten eller morgonen de månaderna är väl diskutabelt 😅
Vår kille, 9,5mån, somnar för natten vid 20, en bra natt äter han flaska 00.30 och ammar 05 och sover till 06-06.30 då han går upp. En dålig natt så vaknar han 22-23 och vill äta men brukar gå att söva om utan mat (om man orkar). Sedan vaknar han och vill äta 00.30, 03 och 05 då han även går upp :eek: de sämre nätterna är mer vanligt förekommande än de bra om vi säger så…😅
 
Jag kommer börja jobba i mitten på januari. Blandade känslor. Saknar jobbet och kollegorna men känns jobbigt att släppa kontrollen till någon annan.

Jag trodde kryptränandet var anledning till dålig sömn men det visade sig vara tänder. Nu har två små tänder kommit upp i underkäken och ungen sover bra igen. Det kostade mig bara två månader av sömn. Nåja, bara 18 mjölktänder kvar 🥲 Äter var tredje timme om natten. Nu har han även börjat gilla mat och äter en portion gröt och en portion mat om dagen. Det är målet i varje fall. Ibland missar jag och han är för trött för att sitta vid bordet och äta. Men rutinen kring mat kommer falla på plats den också.

Han hoppade över åla stadiet och kryper runt på alla fyra och lämnar ett spår av förstörelse efter sig som en liten miniatyr godzilla. Papperspåsar och kartonger ligger särskilt illa till och hans diet består säkerligen till en viss procent av kartong.
Haha skrattade så gott åt ditt sista stycke, stor igenkänning. Lillen drar fram som en orkan här hemma och det känns alltid lika rimligt att sterilisera nappar och annat samtidigt som han ålar runt på golvet och säkerligen får i sig både det ena och det andra :laugh: Vi har dagligen intensiva diskussioner om att man inte får dra ner julgranen, peta i eluttag, stoppa sladdar i munnen, vrida på frysen så att den stängs av, slita i växter med mera, med MERA :rofl: han tar liksom inte ett nej heller utan bryter ihop med stora krokodiltårar vaaarje gång….man får mycket motion av att jaga efter honom iaf:up::love:
 
Senast ändrad:
Ja. Stressig tid. Man är alert på ett helt annat sätt. Konstant rädsla för att han ska lyckas skade sig själv. De är ju verkligt innovativa på att hitta nya sätt att försöka ta livet av sig själva.

Angående äta på natten åt min 22,12,03 och 06. Jag trodde genuint att han behövde det eftersom att somna och äta inte var ihopkopplat för honom. Pratade med ssk på BVC om det på 8 månaders kontrollen och hon sa att hon tyvärr behövde säga emot mig och att risken med det är att de sover sämre och behöver sova mer på dagen och att de kommer äta sämre. Jag satt där 🤡 eftersom det är exakt detta vi haft problem med. Så igår natt började jag vänja av med matning på natten. Han får sista gången 22 och tidigast 05. Första natten hade vi hysteriskt skrik i som mest 5 min kl 12 och se 03. Inatt fick jag sova 22-05 och skillnaden psykiskt för mig. 🤯 Dimmslöjor som dras bort ur hjärnan.
 
Ja. Stressig tid. Man är alert på ett helt annat sätt. Konstant rädsla för att han ska lyckas skade sig själv. De är ju verkligt innovativa på att hitta nya sätt att försöka ta livet av sig själva.

Angående äta på natten åt min 22,12,03 och 06. Jag trodde genuint att han behövde det eftersom att somna och äta inte var ihopkopplat för honom. Pratade med ssk på BVC om det på 8 månaders kontrollen och hon sa att hon tyvärr behövde säga emot mig och att risken med det är att de sover sämre och behöver sova mer på dagen och att de kommer äta sämre. Jag satt där 🤡 eftersom det är exakt detta vi haft problem med. Så igår natt började jag vänja av med matning på natten. Han får sista gången 22 och tidigast 05. Första natten hade vi hysteriskt skrik i som mest 5 min kl 12 och se 03. Inatt fick jag sova 22-05 och skillnaden psykiskt för mig. 🤯 Dimmslöjor som dras bort ur hjärnan.

Det här var intressant.
Min är 7.5 månad och äter ibland dubbelt så mkt på natten som mot dagen. Får flaska och trycker i sig 3x150 ml flaskor på nätterna och ibland ett par 120.
Äter dåligt på dagen… men har tänkt att det är för han inte kan koncentrera sig pga världen är så spännande. 😅
Har också tänkt att han är för liten för att vänja av nattflaskorna. Att han liksom fortfarande behöver dem. Men kanske inte?
Vad gjorde ni när han vaknade? Försökt ibland att ge napp men funkat absolut inte.
 
Ja de är tillräckligt gamla för att klara sig nu. Jag upplevde det som lättare och att han var mättare när jag fått igång det med riktig mat på dagen. Jag vaggade och hade napp. Min BM sa att man fick räkna med 4 pestiga nätter innan vanan med nattmat släppt. Nu hade jag tur och min accepterade direkt, men sen har han alltid älskat att sova

God Jul! 🎄☃️
 
Himla intressant! Min stora ville bara sutta på nätterna vid denna åldern. Märkte att han i princip inte åt utan att jag bara var napp. Börjar känna att det mer och mer känns samma här.

Ikväll nattade sambon. Lillebror skrek i en kvart men somnade sen, sov en halvtimma och vaknade igen men eftersom han omöjligt kunde vara hungrig fick sambon natta igen vilket tog 40min. Får se hur länge han sover nu.
 
En vecka att nattas utan att amma till sömns. 4 jobbiga nattningar och sen släppte det och han somnar på 5-10min. Ibland vaknar han till inom 30-60min men sen sover han till 23-00 utan att vakna! Innan vaknade han vid ca 21.15 för att äta. Trodde han var hungrig men nu när han sover 2-3h mer inser jag ju att han inte var det 🤷‍♀️
 
För övrigt lyckades vi precis fira nyår innan tandsprickning rond två med 40 graders feber kom :cautious: nu är det två till nere som kommer. Sen hoppas jag det blir en paus efter dessa 8 ett par månader i alla fall. Hittills har han varit exakt samma som storebror så då borde nästa 4 komma vid 13,5 månad.
 
Ja. Stressig tid. Man är alert på ett helt annat sätt. Konstant rädsla för att han ska lyckas skade sig själv. De är ju verkligt innovativa på att hitta nya sätt att försöka ta livet av sig själva.

Angående äta på natten åt min 22,12,03 och 06. Jag trodde genuint att han behövde det eftersom att somna och äta inte var ihopkopplat för honom. Pratade med ssk på BVC om det på 8 månaders kontrollen och hon sa att hon tyvärr behövde säga emot mig och att risken med det är att de sover sämre och behöver sova mer på dagen och att de kommer äta sämre. Jag satt där 🤡 eftersom det är exakt detta vi haft problem med. Så igår natt började jag vänja av med matning på natten. Han får sista gången 22 och tidigast 05. Första natten hade vi hysteriskt skrik i som mest 5 min kl 12 och se 03. Inatt fick jag sova 22-05 och skillnaden psykiskt för mig. 🤯 Dimmslöjor som dras bort ur hjärnan.
Intressant som sagt, då vår kille inte heller har ammats/matats till sömns så har tänkt att han behöver det fast att jag ju egentligen vet att så inte är fallet rent teoretiskt. Men en fråga, när nattas han/somnar för natten och vad äter han mellan sista tuppluren på eftermiddagen och fram till kl. 22? Okej och en sista fråga, hur många tupplurar har ni på dagarna? Om du orkar svara :-). Håller på att kraftsamla för att ”ta fighten” om (förhoppningsvi) bättre sömn för alla!
 
Nu är ju alla rutiner lite sabbade iom jullov. Men på ett ungefär; middag (hemmalagat eller 1/2 barnmatsburk) vid 17 och då brukar han behöva 30 min tupplur efter. En portion gröt vid halv åtta 8 och sedan 120-150 ml mjölkersättning direkt efter att somna på. Sova till kl 6 då han får 120 ml mjölkersättning. Lek och en portion gröt till 8 - 8.30 då han sover 1 1/2-2h
lunch 12-13 sova 1h. Sen lek till 17 och så börjar det om. Jag låter mycket duktigare i text, riktigt så här stabila vanor har vi inte då det är tänder på G, mycket fester och utflykter med jul och nyår samt att vi inledde jullovet med en natt på golvet på Arlanda pga storm. Detta är en ideal dag jag beskriver. Kvällsrutinerna är rätt fasta dock.

Här är annars intensiv utveckling på G. Han har blivit stabil i sittandet. Kunde åka pulka själv! I en babypulka och ställer sig enkelt upp om han har något att hålla i. Mycket dregel och gnagande samt lite oroligare nätter igen så nu är nog tänderna uppe snart här. Jag är tacksam över vilken frisk och lugn bäbis jag har. Får många kommentarer om hur lättsam han är. Men när han vill något har han noll tålamod och vrålar så att man får hörselskador 10 sekunder efter att han signalerat att han är hungrig. 😅 det är lättare nu med lite mer fasta rutiner så att jag kan försikomma honom. Vi har dock fått remiss till barnkliniken då han ligger mer än 2 över på längdkurvan. De är inte oroliga då han följer sin egen kurva bra men följer rutinen. Jag som oroar mig mycket kring just honom känner mig lugn ändå. Nu är föräldraledigheten snart över vilket känns helt galet. Så snabbt tiden gått!
 
En vecka att nattas utan att amma till sömns. 4 jobbiga nattningar och sen släppte det och han somnar på 5-10min. Ibland vaknar han till inom 30-60min men sen sover han till 23-00 utan att vakna! Innan vaknade han vid ca 21.15 för att äta. Trodde han var hungrig men nu när han sover 2-3h mer inser jag ju att han inte var det 🤷‍♀️
Bra jobbat! Det är ju verkligen vidrigt att sitta och lyssna på hur ledsna de är när man ju ver vad de vill. För mig kändes det som första gången han fick krav på sig då han är för stor för ett visst beteende. 💔
 
Jag tar tillbaka det där om två tänder som kommer nere. Det verkar vara fyra till 😳🙈 både de bredvid nedre framtänderna (som dock har några dagar kvar innan de spricker fram tror jag) och så ser det ut att vara tredje tänderna nere som enligt googlande borde komma om ca 6 månader 🤪 om även dessa dyker upp (ser ut att spricka igenom närsom) så har alltså min stackare fått 8 tänder på mindre än lika många veckor...
 
Här är det kämpigt nu. Sonen har dragit på sig något virus. Jag oroar mig för RS då vi andra blev minimalt sjuka medan det satt sig rejält på lungorna på sonen. Det rosslar från lungorna och han har en otäck hosta. Näsan rinner konstant och han får svårt att andas och äta på grund av täppt näsa. Vi använder både Frida och physiom men det ger minimal och kortvarig lindring. Det här är mycket värre än när han hade covid för feber kan man ge febernedsättande men för näsa och andning/hosta kan man inte göra så mycket innan det är dags för sjukhus. Går rundor med honom i vagnen då friska luften verkar hjälpa. Även ett varmt bad hjälper. Samtidigt har vi då tandsprickning. Så just nu rinner det fritt med både snor och saliv samtidigt som barnet gråter och vill bli hållen dygnet runt. Just nu känns det svårt att börja jobba på måndag. :(
 
Nu är barnet friskt igen. Fy farao vad jobbigt det var att lyssna på hans rossliga andning och gråta av smärta från halsont. Jag och mannen blev också sjuka sedan och även om man inte fick feber var den riktigt dryg hur den satte sig i lungor och hals. Ett ögonblick fick mitt hjärta att brista. Han skulle precis somna, ätit välling och smärtstillande hade hjälpt. Då kom min man in i rummet och sonen tittar glatt dit tills han ser näsfridan i handen och börjar gråta hjärtskärande samtidigt som han täckte för näsan med sina små händer 💔 nu ska vi få rätt på rutinerna igen då det här helt kastat om vanorna. Inatt har han sovit halv åtta till halv sju så det är ju bra. Nu vaknar han inte längre kl 22 för att äta. Inatt vaknade han och hungersskrek 0230 men då fick han mat. Det är ju sju timmar utan mat i magen. Längre än så känns inte rimligt. Igår var mindre roligt. Han somnade som en sten 1800 och efter några dygns konstant vaggande av gråtande bebis samt själv sjuk hade jag enormt behov av egentid så jag satt och sträckkollade serie fram till 12. När jag smög ner i sängen vaknade bebis och tyckte det var morgon :bag: 04 fick jag somna. Det var många år sedan jag var uppe till fyra och då var det betydligt trevligare
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
19 338
  • Artikel
Hästnyheter Den 13-åriga hoppryttaren Jill Spencer är den flitigaste ponnyryttaren på tävlingsbanorna under 2023. Hon har gjort nästan 300 starter...
Svar
0
· Visningar
184
Senast: Gunnar
·
Svar
29
· Visningar
2 011
Senast: Trott
·
  • Artikel
Hästnyheter Varför inte planera vilka tävlingar du vill hålla koll på nästa år nu när 2023 går mot sitt slut? Här får du hjälp med en lista över...
Svar
0
· Visningar
524
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp