Varför är inte alla feminister?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Saeta

Trådstartare
För mig är det en självklarhet att vara feminist. Något som jag ser som sunt förnuft och något som jag anser att alla borde vara. Men nu ser ju samhället inte ut så (annars hade det ju varit jämställt). Och även om det inte är ofta, så stöter jag ändå på vissa personer som absolut inte vill förknippas med feminism och än mindre vill kalla sig för feminist. Fine, folk får göra som dom själva vill. Vill någon inte kämpa för ett jämställt samhälle så behöver den inte.

Så det här är väl mest riktat till er som inte vill kalla er för feminister. Varför? På vilket sätt anser du att feminism är dåligt? (för jag antar att det är något en tycker, om en inte vill kalla sig för feminist). Jag är uppriktigt nyfiken varför vissa helt enkelt inte vill ha något att göra med feminism.
 
Har inga problem med feminism eller normala feminister utan är absolut för att alla ska behandlas lika däremot undviker jag att kalla mig feminist pga att jag innerst inne förknippar det med högljudda, halvnakna kvinnor med glasögonbågar i konstig färg som demonstrerar mot att alla män är svin. Då den absoluta majoriteten av de män jag träffat har varit fullt normala och behandlat andra människor bra så stödjer inte den världsuppfattningen min egen och jag ser inte varför alla män borde få skulden för att några är idioter. Jag kallar mig alltså inte feminist för att det i mina ögon är förknippat med en form av extrem uppfattning jag inte delar. Sen har säkert andra människor en annan uppfattning om vad som inkluderas i begreppet feminist.
 
Har inga problem med feminism eller normala feminister utan är absolut för att alla ska behandlas lika däremot undviker jag att kalla mig feminist pga att jag innerst inne förknippar det med högljudda, halvnakna kvinnor med glasögonbågar i konstig färg som demonstrerar mot att alla män är svin. Då den absoluta majoriteten av de män jag träffat har varit fullt normala och behandlat andra människor bra så stödjer inte den världsuppfattningen min egen och jag ser inte varför alla män borde få skulden för att några är idioter. Jag kallar mig alltså inte feminist för att det i mina ögon är förknippat med en form av extrem uppfattning jag inte delar. Sen har säkert andra människor en annan uppfattning om vad som inkluderas i begreppet feminist.

Fast vad det är i dina ögon är ju det som media har fått dig att tro. Det är jättelätt att googla på vad feminism innebär och då ser du att det betyder att en feminist = en hårig manshatare :)
Det är ju inte heller bara kvinnor som är feminister.
 
Fast vad det är i dina ögon är ju det som media har fått dig att tro. Det är jättelätt att googla på vad feminism innebär och då ser du att det betyder att en feminist = en hårig manshatare :)
Det är ju inte heller bara kvinnor som är feminister.
Nej, det är inte vad media har fått mig att tro. Det är min uppfattning. Du har förstås rätt till en annan åsikt men är rätt säker på att folk har olika uppfattningar om vad de flesta "laddade" ord in innebär. Kvinnors rättigheter är inte heller något jag dagligen kämpar för eller har som större prioritering i mitt vardagsliv så ser inte heller det som att jag uppfyller SAOLs definition på feminist som "kvinnosaksman/kvinna".
 
Nej, det är inte vad media har fått mig att tro. Det är min uppfattning. Du har förstås rätt till en annan åsikt men är rätt säker på att folk har olika uppfattningar om vad de flesta "laddade" ord in innebär. Kvinnors rättigheter är inte heller något jag dagligen kämpar för eller har som större prioritering i mitt vardagsliv så ser inte heller det som att jag uppfyller SAOLs definition på feminist som "kvinnosaksman/kvinna".

Jag antar att du inte är kvinna, alltså?
 
Jag antar att du inte är kvinna, alltså?
Vad bygger du det på? Lika lite som att mina egna åsikter är alla kvinnors åsikter så är mina egna personliga mål inte det samma som att kämpa för alla kvinnor.

Att sen kräva att alla ska dela dina åsikter och kalla sig feminister är väl ytterst odemokratiskt och därmed ofeminsitiskt om du likaställer feminism med ekvilibrism.
 
Feminismen som ideologi anser jag vara helt rätt. Dock så är det många som identifierar sig som feminist som snarare skulle kalla sig manshatare.

Lite som kommunismen, bra på pappret lite sämre i utförandet. :angel:





Det plus attityden från feminister som anser att man förtrycker sig själv om man inte kallar sig feminist. Och att om man inte tänker som dom så tänker man fel. :cool:
 
Min politiska intresse är minimalt, därför kallar jag mig inte feminist.
Däremot tycker jag det är självklart att alla ska ha samma möjligheter och villkor oavsett kön och och sexuell läggning.
Kvotering däremot har jag svårt för, tycker den mest lämpade ska ha "platsen" oavsett kön.
 
För att det är själva grunden/målet inom feminismen? :confused:

Nä grunden i feminism är att höja statusen på kvinnor...
Iom det misstolkas det av vissa "feminister" till att bli trasha/sänka män. Ja förutom svarta och muslimer för de får ju redan så mkt skit (typ) ...

Jag är INTE feminist. Men för jämställdhet och allas lika värde oavsett kön, sexuell läggning osv. Men anser inte att någon är bättre än någon annan.
 
Jag är inte heller feminist, har gett upp det för länge sedan då jag och många andra förknippar det som @Angel

Jag är för jämställdhet. Helt och hållet. Män ska få visa känslor utan att bli retade, kvinnor ska inte bli andtällda bara för att de är kvinnor (det här med att det ska vara 50/50 på alla arbetsplatser).

Feminister skrämmer mig. Har har mer än en gång pratat med feminister och ifrågasatt vad de säger, över en drink på pubben.
Inte en enda har kunnat behålla lugnet utan dragit till passivagressivitet och varit riktigt otrevliga om jag sagt att jag inte är feminist.
Feminister håller varandra om ryggen och klankar ner på resten om de inte delar feministernas åsikter, det är min uppfattning av ''rörelsen''.

Jag avskyr att det ska klagas på män, det ska klagas på snygga tjejer, på de som är hetro osv osv. Det är fel på precis allt utom just feministernas åsikter.

Jag gillar inte att barn blir pushade till att bete sig som det motsatta könet, det som femis vill hylla.
Barn ska varken bli pushade eller dragna från något de gillar oavsett kön.

Det har gått överstyr helt enkelt.

Och som vanligt, mitt inlägg baseras endast på mina egna erfarenheter och åsikter. Jag ämnar inte att tala för någon annan. Klart? Okej bra.
 
Det borde inte vara det och det är det inte heller utom för vissa (extrema) grupper.

Jag kan ju förstå att det kan uppstå laddade frågor när det gäller HUR man ska arbeta för att uppnå jämställdhet, och vad som ska offras för att uppnå det.
Det är mer eller mindre omöjligt att vara ense med samtliga feminister i dessa frågor, men rätt många verkar vara anti feminism för att de hört någon feminist säga något de inte håller med om.
 
Jag kan ju förstå att det kan uppstå laddade frågor när det gäller HUR man ska arbeta för att uppnå jämställdhet, och vad som ska offras för att uppnå det.
Det är mer eller mindre omöjligt att vara ense med samtliga feminister i dessa frågor, men rätt många verkar vara anti feminism för att de hört någon feminist säga något de inte håller med om.

Jo jag grundar alltid min erfarenhet på enstaka händelser.... Eller inte...
 
Jag är för jämställdhet. Helt och hållet. Män ska få visa känslor utan att bli retade, kvinnor ska inte bli andtällda bara för att de är kvinnor (det här med att det ska vara 50/50 på alla arbetsplatser).

Jag gillar inte att barn blir pushade till att bete sig som det motsatta könet, det som femis vill hylla.
Barn ska varken bli pushade eller dragna från något de gillar oavsett kön.

Det har gått överstyr helt enkelt.
Problemet är väl att folk tenderar att överskatta (vita) mäns kompetens jämfört med kvinnors, samt att barn ofta pushas VÄLDIGT mycket av såväl vänner som omgivning till att bete sig könsstereotypt. Jag håller helt med dig om att man borde anställas efter kompetens och att barn inte borde pushas utefter könstillhörighet, frågan är ju hur man uppnår det?
 
Nä grunden i feminism är att höja statusen på kvinnor...
Iom det misstolkas det av vissa "feminister" till att bli trasha/sänka män. Ja förutom svarta och muslimer för de får ju redan så mkt skit (typ) ...

Jag är INTE feminist. Men för jämställdhet och allas lika värde oavsett kön, sexuell läggning osv. Men anser inte att någon är bättre än någon annan.
Men om en grupp i samhället är förtryckt, inte har samma förutsättningar (tjänar mindre, får sämre pension till följd av fler VAB-dagar etc), är konstant rädda för att bli utsatta för sexuellt våld etc... Hur ska man ändra på det utan att "höja statusen på kvinnor"?
Jag menar absolut inte att man ska "sänka" någon annan, det är inte en vipp-bräda vi pratar om.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 446
Senast: Grazing
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 362
Senast: Mineur
·
Kläder & Bli fin Är i mitten av de trettio och har på senare år upplevt att det är så himla svårt att hitta kläder att ha på sig. Har tidigare i livet...
Svar
9
· Visningar
1 771
Senast: Buzzter
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 616

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp