Varför är inte alla feminister?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Exempel: Om jag skulle ha dåliga erfarenheter av bilmekaniker men själv är utbildad som det, jobbar som det och brinner för det. Då kan jag ju inte säga att jag inte vill bli kallad för bilmekaniker för att JAG bara har träffat på korkade bilmekaniker? Det är ju jättekonstigt!

Feminism = allas lika värde, jämlikhet mellan ALLA kön och icke-kön.
Feminist = någon som står för ovannämnda.

Men jag håller inte med dig om din upfattning om feminism. Jag känner inte att det strävas efter jämnlikhet.
Det känns som att det strävas till att bara kvinnor ska bli anställda, bara kvinnor ska få göra det här.

De hade ju en bio där BARA kvinnor fick gå på. DET är inte jämnlikhet.
Hade bara män fått sitta i den salen hade det varit ramaskri. Istället blev det här hyllat.

Det är skevt. Väldigt skevt.

Som jag skrev förut, jag tror det flesta i grund och botten står för samma eller väldigt liknande saker.
 
Åh men snälla. Den där offerkoftan du precis drog på dig, sticks den inte?
Den är väldigt varm och mjuk. Skämt åsido, det verkar vara en härskar teknik du har, trycka ner de som inte håller med dig. Det är faktiskt väldigt otrevligt när du på samma gång säger att du står för allas lika värde, har jag inget värde då enligt dig eftersom du försöker trycka ner mig?
 
Exempel: Om jag skulle ha dåliga erfarenheter av bilmekaniker men själv är utbildad som det, jobbar som det och brinner för det. Då kan jag ju inte säga att jag inte vill bli kallad för bilmekaniker för att JAG bara har träffat på korkade bilmekaniker? Det är ju jättekonstigt!

Feminism = allas lika värde, jämlikhet mellan ALLA kön och icke-kön.
Feminist = någon som står för ovannämnda.

Om det nu är så att feminism står för jämlikhet varför då kalla det feminism ?
Jag är helt nöjd med ordet jämlikhet. Jag behöver inte ordet feminism.
 
Den är väldigt varm och mjuk. Skämt åsido, det verkar vara en härskar teknik du har, trycka ner de som inte håller med dig. Det är faktiskt väldigt otrevligt när du på samma gång säger att du står för allas lika värde, har jag inget värde då enligt dig eftersom du försöker trycka ner mig?

"Trycka ner" dig? Det behövde jag ju knappast när du direkt tog spaden och började gräva själv. Jag hann skriva två (TVÅ!!) inlägg i tråden innan du drog på dig att allt minsann var ditt fel för att du inte är feminist. Du får jättegärna citera mina två tidigare inlägg och peka ut var jag använder härskarteknik och trycker ner dig.

Eller så tar du av dig offerkoftan.
 
Exempel: Om jag skulle ha dåliga erfarenheter av bilmekaniker men själv är utbildad som det, jobbar som det och brinner för det. Då kan jag ju inte säga att jag inte vill bli kallad för bilmekaniker för att JAG bara har träffat på korkade bilmekaniker? Det är ju jättekonstigt!

Feminism = allas lika värde, jämlikhet mellan ALLA kön och icke-kön.
Feminist = någon som står för ovannämnda.

Den jämförelsen funkar ju inte.. Snarare kan man jämföra det med om du tycker det är roligt, trivs med att meka på hobbynivå i din del av världen, men anser att majoriteten av alla som har det som yrke har en personlighet, ett sätt att vara på som du inte alls vill bli förknippad med och därmed så vill du inte bli kallad för bilmekaniker.

Inte alla människor brinner för att kalla sig för feminist, även om de allra flesta människor är för jämställdhet och drar sitt strå till stacken.
 
Om det nu är så att feminism står för jämlikhet varför då kalla det feminism ?
Jag är helt nöjd med ordet jämlikhet. Jag behöver inte ordet feminism.

Pga historia. Pga patriarkatet. Pga feminism är inte bara någon lokal rörelse i Sverige, det är världsomspännande. Det är liksom större än @corzette , medelålders kvinna på Buke tycker att vi är jämställda och vill kalla sig jämställdist. Mycket större.
 
Det är precis lika förminskande att skriva att vita män överskattas som att skriva vad jag gjorde.
''Alla män stinker''

Nja, jag är rätt säker på att det finns en hel del belägg för att mäns förmågor tenderar att bli överskattade. Unga män bedöms som lovande, unga kvinnor bedöms som oerfarna. Ett personligt brev får mycket bättre mottagande om det är underskrivet med Anders jämfört med Anna. Pappor som jobbar mycket ses som drivna, mammor däremot ses som dåliga föräldrar. En man som fattar beslut ses som ledare, en kvinna som tar beslut ses som bossig. Osv i all oändlighet. Om du är intresserad kan jag försöka leta rätt på länkar.

Det innebär naturligtvis inte att män skulle vara sämre än kvinnor.
 
"Trycka ner" dig? Det behövde jag ju knappast när du direkt tog spaden och började gräva själv. Jag hann skriva två (TVÅ!!) inlägg i tråden innan du drog på dig att allt minsann var ditt fel för att du inte är feminist. Du får jättegärna citera mina två tidigare inlägg och peka ut var jag använder härskarteknik och trycker ner dig.

Eller så tar du av dig offerkoftan.
Jag tror det räcker med ett inlägg för att vara otrevlig. Varför skulle det krävas fler? :confused:

Jag tycker det var onödigt att hoppa på mig och vara otrevlig.
Jag förstår fortfarande inte hur du kan säga att du står för något du verkligen inte verkar stå för?

Feminist låter ju onekligen som något som endast ska främja kvinnor istället för att främja alla. Även män. Ingen ska behöva vara orolig för att behålla fasaden av en stark karlakarl, liksom ska ingen behöva gå runt och vara rädd att bli våldtagen. Ingen ska få mindre betalt pga kön eller hudfärg.
Varför skulle man inte kunna ändra namn på feminist, till jämställdist. Men det förstår sig nog inte Lippetera, bukeanvändare sig på.

Feminister brukar vara väldigt snabba på att skylla allt på patriarket.

I skrivande stund har du dessutom börjat trycka ner @corzette över hennes ålder och åsikter, men alla har lika värde eller är feminister snäppet högre?
På dig verkar det som det senare tyvärr.
 
Jag tror det räcker med ett inlägg för att vara otrevlig. Varför skulle det krävas fler? :confused:

Jag tycker det var onödigt att hoppa på mig och vara otrevlig.
Jag förstår fortfarande inte hur du kan säga att du står för något du verkligen inte verkar stå för?

Feminist låter ju onekligen som något som endast ska främja kvinnor istället för att främja alla. Även män. Ingen ska behöva vara orolig för att behålla fasaden av en stark karlakarl, liksom ska ingen behöva gå runt och vara rädd att bli våldtagen. Ingen ska få mindre betalt pga kön eller hudfärg.
Varför skulle man inte kunna ändra namn på feminist, till jämställdist. Men det förstår sig nog inte Lippetera, bukeanvändare sig på.

Feminister brukar vara väldigt snabba på att skylla allt på patriarket.

I skrivande stund har du dessutom börjat trycka ner @corzette över hennes ålder och åsikter, men alla har lika värde eller är feminister snäppet högre?
På dig verkar det som det senare tyvärr.

Jaha? Så argumentera emot = otrevlig, påhopp och nedtryckande? :confused: I see. Som sagt, citera gärna och peka ut var i vilket av de två tidigare inläggen där jag var så förminskande.
 
Nja, jag är rätt säker på att det finns en hel del belägg för att mäns förmågor tenderar att bli överskattade. Unga män bedöms som lovande, unga kvinnor bedöms som oerfarna. Ett personligt brev får mycket bättre mottagande om det är underskrivet med Anders jämfört med Anna. Pappor som jobbar mycket ses som drivna, mammor däremot ses som dåliga föräldrar. En man som fattar beslut ses som ledare, en kvinna som tar beslut ses som bossig. Osv i all oändlighet. Om du är intresserad kan jag försöka leta rätt på länkar.

Det innebär naturligtvis inte att män skulle vara sämre än kvinnor.
Sånt ska vi självklart jobba med. Precis som jag sagt från början. Alla ska ha lika värde.
Och igen, jag håller med dig, du behöver inte försöka övertala mig att tro något jag redan vet :)

Att skriva att män är överskattade är helt ok.
Att skriva att feminister är överskattade är inte ok.

Jag gillar inte hyckleriet. Är det ena ok så är det andra ok utan men.
 
@Lipperta , jag tänker inte hantera dig som en snöflinga bara för att jag kallar mig feminist. Ditt påstående om påhopp, otrevlighet och härskarteknik är i ärlighetens namn bara tramssnack från din sida. Det finns ingenting sådant i de två inlägg jag skrivit som är riktade till dig innan du tog spaden. Du angriper mig som person istället för att bemöta det jag faktiskt skriver.
 
Jaha? Så argumentera emot = otrevlig, påhopp och nedtryckande? :confused: I see. Som sagt, citera gärna och peka ut var i vilket av de två tidigare inläggen där jag var så förminskande.
Det är ingen ide att peka ut till dig. Vad jag än skriver så kommer det vara fel.
Vi har haft flera disskutioner mot varandra och det leder aldrig någon vart för du är alltid så trevlig och inte alls förminskade, enligt dig själv.

Jag vet redan hur du ''disskuterar'' och är inte intresserad av att bli ner tryck inlägg efter inlägg. Tack och lov är jag inte en man, då hade jag nog fått sova med ett öga öppet.

Jag tycker inte alls du ergumenterar emot, jag tycker du trycker ner och är otrevlig.

Grattis till första platsen på min ignore lista :banana:
 
Det är ingen ide att peka ut till dig. Vad jag än skriver så kommer det vara fel.
Vi har haft flera disskutioner mot varandra och det leder aldrig någon vart för du är alltid så trevlig och inte alls förminskade, enligt dig själv.

Jag vet redan hur du ''disskuterar'' och är inte intresserad av att bli ner tryck inlägg efter inlägg. Tack och lov är jag inte en man, då hade jag nog fått sova med ett öga öppet.

Jag tycker inte alls du ergumenterar emot, jag tycker du trycker ner och är otrevlig.

Grattis till första platsen på min ignore lista :banana:

Som sagt. Halmstrån.
 
För mig är det en självklarhet att vara feminist. Något som jag ser som sunt förnuft och något som jag anser att alla borde vara. Men nu ser ju samhället inte ut så (annars hade det ju varit jämställt). Och även om det inte är ofta, så stöter jag ändå på vissa personer som absolut inte vill förknippas med feminism och än mindre vill kalla sig för feminist. Fine, folk får göra som dom själva vill. Vill någon inte kämpa för ett jämställt samhälle så behöver den inte.

Så det här är väl mest riktat till er som inte vill kalla er för feminister. Varför? På vilket sätt anser du att feminism är dåligt? (för jag antar att det är något en tycker, om en inte vill kalla sig för feminist). Jag är uppriktigt nyfiken varför vissa helt enkelt inte vill ha något att göra med feminism.
Problemet är väl vad människor lägger för värde och laddning i ordet feminist.

"Feminism är en samling rörelser och ideologier vars målsättning är att kvinnor ska ha samma rättigheter, möjligheter och skyldigheter som män och där feminismen verkar för kvinnors politiska, ekonomiska och sociala rättigheter."

Ok för lika lön för lika jobb.
Ok samma rättigheter och samma skyldigheter
Ok för samma möjligheter till utbildning

Men i stort sett börjar vi närma oss det. Kvinnors andel av dem som lämnar universiteten med fullbordad utbildning överstiger väl männens antal idag så det är väl bara fråga om tid innan.
Nej till ras eller könskvoteringar till utbildning o arbete.
Nej till kvoteringar i medlemsvalda styrelser (folkvalda eller ägarvalda)

Att vissa typer av arbete har lägre löner än andra jobb är egentligen inget problem. Då är det ju bara att välja utbildning till bättre betalda arbeten..detta gäller ju både män o kvinnor eller hur?
 
Pga historia. Pga patriarkatet. Pga feminism är inte bara någon lokal rörelse i Sverige, det är världsomspännande. Det är liksom större än @corzette , medelålders kvinna på Buke tycker att vi är jämställda och vill kalla sig jämställdist. Mycket större.

Som sagt jag är inte feminist... Oavsett storlek på mej själv eller världsbilden...
Och som svar på en icke ställd fråga... Nej jag är inte miljöpartist heller trots att jag värnar till viss del om miljön... Fast även där är jag nog inte tillräckligt mån om miljön iom att jag på bara 15 dagar kommer ha flugit minst 30 timmar ... I rent nöje....
 
Du behöver ju inte anstränga dig för att uppfylla din profetia.
Jag förväntar mig att ni alla håller god ton i den här tråden och att dra till med offerkofteepitet är definitivt inte god ton.

/mod

"Jaja allt är mitt fel för att jag inte kallar mig feminist" är väl inte en supersnygg diskussinsteknik. Men absolut, I will rise above. Ber om ursäkt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 560
Senast: Grazing
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 823
Senast: Mineur
·
Kläder & Bli fin Är i mitten av de trettio och har på senare år upplevt att det är så himla svårt att hitta kläder att ha på sig. Har tidigare i livet...
Svar
9
· Visningar
1 783
Senast: Buzzter
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 552

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp