Varför är inte alla feminister?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Problemet är väl att folk tenderar att överskatta (vita) mäns kompetens jämfört med kvinnors, samt att barn ofta pushas VÄLDIGT mycket av såväl vänner som omgivning till att bete sig könsstereotypt. Jag håller helt med dig om att man borde anställas efter kompetens och att barn inte borde pushas utefter könstillhörighet, frågan är ju hur man uppnår det?
Och jag tycker feministerna överskattar sig själva ;)
Självklart pushas det åt olika håll. Om vi säger konservativa och feministiska. Jag vill ha något därimellan. Där det varken är en bedrift att ha en karlakarl som spelar rugby till son eller en son som har klänning och vill heta Emma.
 
Jag är medveten om att min formulering inte blev helt klockren där. Vad jag menar är att många dömer feminismen utifrån de åsikter inom feminismen de inte håller med om, utan att ta hänsyn till att det finns massor med feminister som tycker helt andra saker.

Fast det gäller väl det mesta som har med politisk tillhörighet eller andra grupper att göra. Är det fler högljudda människor i gruppen som har en åsikt man inte håller med om än frontfigurer som man anser ha vettiga åsikter så blir man inte medlem i den gruppen även om man står för grundideologin.
 
Jag tycker att vi ska ha ett jämställt samhälle där kvinnor och män har samma förutsättningar .Har aldrig sett ner på kvinnor utan känner dom alltid som jämlika mig .Lika lön för lika arbete är en självklarhet .Kvotering till höga poster känns lika illa om det gäller båda könen inom yrken där det är dominerat av ena könet utan det är kunskapen som räknas
 
Vad bygger du det på? Lika lite som att mina egna åsikter är alla kvinnors åsikter så är mina egna personliga mål inte det samma som att kämpa för alla kvinnor.

Att sen kräva att alla ska dela dina åsikter och kalla sig feminister är väl ytterst odemokratiskt och därmed ofeminsitiskt om du likaställer feminism med ekvilibrism.

Vart har jag krävt att alla ska dela mina åsikter? Det är bara så konstigt hur folk inte vill leva i ett jämställt samhälle och att folk inte vill sträva efter ett jämställt samhälle.
 
Jag tycker bara att det känns väldigt konstigt att som kvinna inte vilja att kvinnor ska ha det lika bra som män.
Men de vill de flesta kvinnor. En del vill bara inte bli kallad feminist pga hur vissa uppför sig. Andra vill inte ha en label på sig och en del skiter i saken fullständigt och en liten pytte del tycker att kvinnor ska vara under mannen.

Jag tycker det är mer viktigt vad man står för än vad man kallar sig.

@Saeta So far uppför du dig som de flesta andra feminister jag träffat på. ''Men varför vill du inte ha rätt?''
 
Och jag tycker feministerna överskattar sig själva ;)
Självklart pushas det åt olika håll. Om vi säger konservativa och feministiska. Jag vill ha något därimellan. Där det varken är en bedrift att ha en karlakarl som spelar rugby till son eller en son som har klänning och vill heta Emma.
Rimligt är väl att inte dela upp världen i könsroller öht. Så att det inte är konstigare med en tjej som spelar rugby än en som har klänning. Att inte förväntningar på en människa ska dikteras av vilket kön de tillhör. På samma sätt som man hoppas på att förväntningar på en människa inte ska dikteras av vilken hudfärg de har.
 
Nä grunden i feminism är att höja statusen på kvinnor...
Iom det misstolkas det av vissa "feminister" till att bli trasha/sänka män. Ja förutom svarta och muslimer för de får ju redan så mkt skit (typ) ...

Jag är INTE feminist. Men för jämställdhet och allas lika värde oavsett kön, sexuell läggning osv. Men anser inte att någon är bättre än någon annan.

Nej, grunden är INTE att höja statusen för kvinnor. Det är att kvinnor (och alla andra utsatta grupper) ska ha samma rättigheter som män.
 
Rimligt är väl att inte dela upp världen i könsroller öht. Så att det inte är konstigare med en tjej som spelar rugby än en som har klänning. Att inte förväntningar på en människa ska dikteras av vilket kön de tillhör. På samma sätt som man hoppas på att förväntningar på en människa inte ska dikteras av vilken hudfärg de har.

Du måste ha missuppfattad mig totalt eller så skriver jag urdåligt, det har hänt förr och jag är lite virrig idag.
Det jag citerade är ju precis det jag står för :)
 
Jag förstår inte riktigt denna fixering vid att till varje pris få varenda kvinna att kalla sig för feminist. Feminism är inte en identitet som man erövrar genom att ha en viss uppsättning åsikter och göra vissa individuella val, utan kampen för kvinnors rättigheter. En kamp som många så kallade feminister dessvärre inte deltar i överhuvudtaget idag. Det går till och med alldeles utmärkt att kalla sig för feminist och samtidigt på olika sätt bidra till kvinnoförtryck. På samma sätt bedrivs det feministisk kamp på många håll av kvinnor som inte ens känner till innebörden av ordet feminist.

Det är vad man gör för kvinnokampen som betyder något, inte vad man kallar eller inte kallar sig. Varför så få deltar i kampen för kvinnors rättigheter, särskilt på global nivå, är däremot en rätt angelägen fråga kan jag tycka.
 
Nej, grunden är INTE att höja statusen för kvinnor. Det är att kvinnor (och alla andra utsatta grupper) ska ha samma rättigheter som män.
Så länge kvinnor har lägre status än män är det ju lite samma sak? Man vill höja kvinnors status till samma nivå som männens, så att kvinnor blir respekterade och män kan vara "kvinnliga" om de vill utan att tappa status.
 
Skapligt förminskande sagt om de som lobbat för rösträtt, aborträtt och lika lön för lika arbete.
Jag tror väldigt få av de aktiva feministerna idag har jobbat för röst och aborträtt 1900.

Det är precis lika förminskande att skriva att vita män överskattas som att skriva vad jag gjorde.
''Alla män stinker''
 
Jag tror väldigt få av de aktiva feministerna idag har jobbat för röst och aborträtt 1900.

Det är precis lika förminskande att skriva att vita män överskattas som att skriva vad jag gjorde.
''Alla män stinker''

Det är inte lika förminskande pga patriarkatet.

Och om du enbart vill tala om feminism i Sverige inom svensk politik får du vara väldigt tydlig med det. För utanför den bubblan finns det kvinnor som kämpar för rättigheter som du och jag tar för givet varje dag. Lika lön för lika arbete - där är vi inte ens än, och abortfrågan diskuteras om och om igen.
 
Men de vill de flesta kvinnor. En del vill bara inte bli kallad feminist pga hur vissa uppför sig. Andra vill inte ha en label på sig och en del skiter i saken fullständigt och en liten pytte del tycker att kvinnor ska vara under mannen.

Jag tycker det är mer viktigt vad man står för än vad man kallar sig.

@Saeta So far uppför du dig som de flesta andra feminister jag träffat på. ''Men varför vill du inte ha rätt?''

Exempel: Om jag skulle ha dåliga erfarenheter av bilmekaniker men själv är utbildad som det, jobbar som det och brinner för det. Då kan jag ju inte säga att jag inte vill bli kallad för bilmekaniker för att JAG bara har träffat på korkade bilmekaniker? Det är ju jättekonstigt!

Feminism = allas lika värde, jämlikhet mellan ALLA kön och icke-kön.
Feminist = någon som står för ovannämnda.
 
Det är inte lika förminskande pga patriarkatet.

Och om du enbart vill tala om feminism i Sverige inom svensk politik får du vara väldigt tydlig med det. För utanför den bubblan finns det kvinnor som kämpar för rättigheter som du och jag tar för givet varje dag. Lika lön för lika arbete - där är vi inte ens än, och abortfrågan diskuteras om och om igen.
Ja ja, jag har gjort fel för jag är inte feminist. Jag vet redan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 594
Senast: Grazing
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 840
Senast: Mineur
·
Kläder & Bli fin Är i mitten av de trettio och har på senare år upplevt att det är så himla svårt att hitta kläder att ha på sig. Har tidigare i livet...
Svar
9
· Visningar
1 787
Senast: Buzzter
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 577

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Vad gör vi? del 3 - Kids Edition

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp