Varför blir såret större??

ztsu

Trådstartare
För två veckor sedan hittade jag min häst i hagen svullen och varm, men sår nere vid hoven. Antagligen broddtramp. Då såg det ut såhär:

20150219_184055_54e64a239606ee3aa98312dd.jpg


Eftersom värmen inte ville ge med sig och heller inte svullnaden så ringde jag ut veterinär i måndags. Han gav oss penicillinsalva och ett recept på metacam (häst har även lite ont i ryggen). Nu har jag skött om såret minutiöst i snart två veckor och idag ser det ut såhär:

20150227_125939_54f0db2addf2b378727734bd.jpg


Jag gör rent med koksaltlösning från engångspipetter, använder gummihandskar och är väldigt noga med att allt skall vara rent. Han går i en torr hage och jag låter alltid penicillinsalvan sitta på en halvtimme ungefär innan jag släpper ut, så att den liksom skall hinna gå in i såret lite granna.

Vad sjutton gör jag för fel? Varför blir det större och inte mindre? Blir tokig!
 
Det är för att såret/skadade delen egentligen är större än vad det ser ut från utsidan. Ofta vid sådana här skador rivs delar av huden loss från "köttet" och det bildas bakteriehärdar under de lösa hudvecken, och efter någon dag/vecka har skinnet lösts upp och hela såret kommer i dagen.

Finns bara ett sätt att förhindra sådant och det är att klippa bort allt av lös hud/skinn kring såret (även om hästen trilskas) så att bakterier inte kan växa till sig i fickor mellan hud och kött.
 
Man ser redan på övre bilden att det hunnit bildas bakteriefickor längs övre/främre sårkanten (svullnaden), fast det utifrån sett har läkts och bildats skorpor.
Som det nu ser ut är det bara att ge såret luft till att torka ut och vara sparsam med salver, och använda pulverbaserad antiseptiskt uttorkande läkemedel när man lägger på bandager.
 
För två veckor sedan hittade jag min häst i hagen svullen och varm, men sår nere vid hoven. Antagligen broddtramp. Då såg det ut såhär:

20150219_184055_54e64a239606ee3aa98312dd.jpg


Eftersom värmen inte ville ge med sig och heller inte svullnaden så ringde jag ut veterinär i måndags. Han gav oss penicillinsalva och ett recept på metacam (häst har även lite ont i ryggen). Nu har jag skött om såret minutiöst i snart två veckor och idag ser det ut såhär:

20150227_125939_54f0db2addf2b378727734bd.jpg


Jag gör rent med koksaltlösning från engångspipetter, använder gummihandskar och är väldigt noga med att allt skall vara rent. Han går i en torr hage och jag låter alltid penicillinsalvan sitta på en halvtimme ungefär innan jag släpper ut, så att den liksom skall hinna gå in i såret lite granna.

Vad sjutton gör jag för fel? Varför blir det större och inte mindre? Blir tokig!
tycker att såret ser bra ut nu, det är en fin kant och inga veck som ligger över.

jag brukar behandla liknande sår med bara vatten, klorhexidin eller koksalt. dvs håll rent och tort. låt det andas. är det inte super duper torrt ute så att man måste smörja in kanterna med ngt återfuktande så gör feta salvor bara mer skada än nytta.
 
Jag tror också att du börjar få svallkött i ett tidigt skede. Det kan vara en "fin kant" - men om kanterna på något sätt börjar se "buckliga/rutiga" ut och är mycket högre än själva såret så är det svall (googla svallkött häst, för att se hur ytan ser ut). Det kan ta lång tid innan det försvinner och rörelse ökar tillväxten. Ring veterinären igen och be om råd för att slippa svallkött. Jag hade själv "ruggat upp" sårkanterna med en tandborste för att få igång en blödning och få fram friska sårkanter - jag har sluppit svallkött många gånger på så sätt. Men mixtra inte om du inte har gjort sånt förut. Annars är Lotagen något som veterinären kan skriva ut.
 
Honung. Vi använder svensk obehandlad honung på alla sår som är under läkning, och hittills har vi sluppit bakteriehärdar och svallkött. En rejäl klick honung på rentvättat sår, sen en kompress och bandage. Bakteriedödande, svampdödande och troligtvis också virusdödande.

Tycker också att det ser ut att läka och är bättre på sista bilden.
 
Som någon sagt så var det troligen större än det såg ut på första bilden. Ganska vanligt de blir större när de läker då.

Jag är lite förvånad du fick penicillinsalva då senaste studierna visar att det försämrar läkning och inte ska användas. Men såret ser ju ut att läka fint. Om det börjar bli svallkött skulle jag lägga bandage, med lite tryck (vik en kompress t ex) mot såret, och låta det sitta 4-5 dagar mellan byte. Det kan när det är lite räcka för att trycka tillbaka svallköttet.
 
Tycker inte det ser ut som svallkött utan ren granulationsvävnad men det är svårt att avgöra på bild.Så länge det inte växer och blir utanför själva såret skulle jag inte oroa mig. Håll rent, torrt och öppet så det får luftas så gott det går. Bandagering endast om det är för att skydda mot smuts eftersom bandagering alltid är en grogrund för bakterier att kunna växa till.
Såret är i en läkningsprocess och en del svullnad är inte ovanligt. Däremot om det är svullet och varmt så är det inflammerat. Tänk på att antibiotika är bra men även dödar dom bra bakterierna som behövs för att läka huden och använd bara om det är inflammerat. Salvor kan vara bra, men bidrar även med fukt även om det är antibiotika i salvan vilket kan ge grogrund för ännu mer bakterier beroende på om dom är känsliga för just den antibiotikan eller inte.
 
Senast ändrad:
Tycker inte det ser ut som svallkött utan ren granulationsvävnad men det är svårt att avgöra på bild.Så länge det inte växer och blir utanför själva såret skulle jag inte oroa mig. Håll rent, torrt och öppet så det får luftas så gott det går. Bandagering endast om det är för att skydda mot smuts eftersom bandagering alltid är en grogrund för bakterier att kunna växa till.
Såret är i en läkningsprocess och en del svullnad är inte ovanligt. Däremot om det är svullet och varmt så är det inflammerat. Tänk på att antibiotika är bra men även dödar dom bra bakterierna som behövs för att läka huden och använd bara om det är inflammerat. Salvor kan vara bra, men bidrar även med fukt även om det är antibiotika i salvan vilket kan ge grogrund för ännu mer bakterier beroende på om dom är känsliga för just den antibiotikan eller inte.
Svallkött är granulationsvävnad
 
Hade glömt att jag startat den här tråden. :)

Tycker såret ser okej ut men det händer liksom inte så mycket. Det blir varken större eller mindre eller visar tendenser att sluta sig. Kanske borde det fått några stygn redan när det upptäcktes men det är lätt att vara efterklok.

Eftersom han utöver såret har haft ont i ryggen har han vilat men nu är det ryggonda borta och jag skulle vilja sätta igång honom. Hade ni ridit lugnt med det där såret eller vilat hästen helt tills det läkt?
 
Hade glömt att jag startat den här tråden. :)

Tycker såret ser okej ut men det händer liksom inte så mycket. Det blir varken större eller mindre eller visar tendenser att sluta sig. Kanske borde det fått några stygn redan när det upptäcktes men det är lätt att vara efterklok.

Eftersom han utöver såret har haft ont i ryggen har han vilat men nu är det ryggonda borta och jag skulle vilja sätta igång honom. Hade ni ridit lugnt med det där såret eller vilat hästen helt tills det läkt?

Om såret inte läker är det ju nåt som hindrar läkning. Svallkött är en sak som kan hindra läkning, att det är nåt kvar i såret ett annat och ett tredje alternativ är att det är för mycket rörelse i sårområdet. Eller nån annan orsak.

Jag hade gjort ett försök med bandagering. Senaste rönen är dels att fuktig sårläkning är bäst - tvärtemot lufta och torrt som man lärt sig alltså. Nu är det kanske sent med det, men det finns en annan mycket intressant kunskap och det är värme och läkning. Sårläkning avstannar flera timmar vid bandagebyte en höstdag, för temperaturen blir låg. Det är ytterligare en anledning man idag rekommenderar bandagering och "långt" mellan bandagebytena (inte byte varje dag). Så jag skulle lägga bandage, med en sorbactkompress eller liknande mot såret (om det skulle börja soppa) och låta bandaget sitta 4-5 dagar som sagt om du kan hålla det torrt.
 
Senaste rönen är det väll inte att inte byta bandage så ofta ,
För över tio år sedan fick jag de rekommendationerna att byta bandage var tredje dag samma sak sa en vän som jobbade inom vården .
Just för att man avbröt läkningen som Alexandra w säger .
Sen får man kanske använda sin magkänslan vad det är för sår och om man ska låta det vara eller bandagera ?
 
Min häst fick ett sår på ungefär samma ställe. För att inte få in en massa skräp och spån så tog jag ett tubbandage, snodde ett som maken fick vid knäoperation. Drog det ner så det täckte halv hoven, fäste med silvertejp. Efter det satte jag ett kort bakskydd på och vek ner övre kanten av bandaget över skyddet, fäste med silvertejp. Det blev inte så instängt på såret men skyddades mot smuts och skrap. Läkte på ett kick. Såg förvisso inte klokt ut men vad gör det. :)
 
när jag tänker efter så hade min häst ett liknande sår för ngt år sedan, ville inte läka ordentligt och efter ultraljud så syntes det att det var mycket djupare än vad det såg ut och väldigt nära senan..
blev vila och försök att hålla såret så rent och luftigt som möjligt. hade ett vetflex bandage runt i hagen (väldigt luftigt och fastnade inte i såret) och så pedantiskt ren halmbox som det bara gick med en häst/elvisp :p.
tog kanske 1 månad av läka/gå upp/läka/gå upp innan vi åkte till klinik, det var ju bara ett rivsår och var varken svullet eller varmt. men det gick upp då hästen reds antagligen, så det fick aldrig en chans att läka ordentligt.
var precis under kotan och hästen fick det då hon snubblade på transporten, hon hade senskydd på men såklart så slog hon i precis under plasten...
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
743
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 995
Senast: tuaphua
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
2 959
Senast: mackan
·
Hästvård Dag 1, 10:00: Min häst och hagkompisen mår prima. Dag 2, 09:00: Hovslagaren ska verka, då är min häst svullen båda fram, samt varm där...
Svar
6
· Visningar
1 413
Senast: Krystalline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp