Bukefalos 28 år!

Varg och lös hund, funkar det?

Rialavargen

Trådstartare
http://norrteljetidning.se/nyheter/1.1174500-hund-dod-i-vargattack

Nu har Rialavargen varit framme igen...
Vad tycker ni, är det rätt att låta sin hund springa lös i varg-revir? Alla i Norrtäljetraktren och definitivt i Bergshamra och Riala byarna vet att varg finns. Skulle ni låta era hundar springa lösa där?

Jag är en stor vän av vargar och ser helst att de ska leva i samma miljöer som oss människor, men jag skulle önska att vi människor skyddade våra djur lite bättre.
 
Sv: Varg och lös hund, funkar det?

Jag kan väl tycka att det är osedvanligt....osmart, att låta sin hund springa lös i ett vargrevir ja. Intressant att det alltid dyker upp artiklar när varg dödar hund, men inte när gris gör det, vilket är betydligt vanligare.
 
Sv: Varg och lös hund, funkar det?

grisar är betydligt vanligare än vargar oxå.
Att det dyker upp artiklar om när en varg dödar hund beror väl på att vargfrågan är en ständigt het potatis och storyn säljer.

(Btw, jag har inget emot vargar. Första och sista ggn jag gjorde ett inlägg i en vargdebatt. Folk VILL uppenbarligen bråka i den frågan)
 
Senast ändrad:
Sv: Varg och lös hund, funkar det?

+1

Och ja det är otroligt att man släpper sin hund lös i ett vargrevir, oavsett vad som ligger bakom den lösa hunden.
 
Sv: Varg och lös hund, funkar det?

Och ännu osmartare (förutom det olagliga i det hela då) är det ju att ha hunden lös nu under våren när även vargarna behöver lättfångad mat till sig själv och flocken efter vintern och hur det än är; en lös hund är ju ur vargsynpunkt både en störning/inkräktare och lättfångad mat.
 
Sv: Varg och lös hund, funkar det?

Lustigt hur avståndet mellan hund och ägare hela tiden krymper i antal meter :angel:
 
Sv: Varg och lös hund, funkar det?

grisar är betydligt vanligare än vargar oxå.
Att det dyker upp artiklar om när en varg dödar hund beror väl på att vargfrågan är en ständigt het potatis och storyn säljer.

Sedan tycker jag att det är otäckt när varg kommer upp och tar en hund 5 meter ifrån ägarinnan. Och dessutom hotar henne och bebisen.
Tur att inget värre hände än att hunden blev middag...

Det kan man ju ta med en stor nypa salt också...:cool:
 
Sv: Varg och lös hund, funkar det?

Man kanske insåg det olagliga i att hunden vandrade en bit iförväg lös under den tid som råder nu?
 
Sv: Varg och lös hund, funkar det?

Vem tog dig för att vara en varghatare?
Tycker nog att du överreagerar nu en smula, det enda som nämndes var ju kritik och en smula ögonhöjande för att media alltid överdriver ..

Du vet lite:
För när storfiskar'n talar om
hur stora fiskar han får,
ja, då så skarvar han som han vill
då räcker armarna inte till.
Och när storfiskar'n talar om
hur stora fiskar han ser
då vet man säkert att han tar till mycke' mycke' mer.
 
Senast ändrad:
Sv: Varg och lös hund, funkar det?

jag skrev utifrån bilderna jag såg på nyheterna igår, där var slagplatsen för hunden ungefär 5 meter ifrån där tjejen hade angivit var hon stod.
Jag är inte tappad bakom en vagn och vet att nyheter gärna späs på, trodde bara inte att det handlade om 75 meters påslag.
Jag håller mig nog till hundräknartråden..
 
Sv: Varg och lös hund, funkar det?

Snart är det bebisen som är uppäten, och vargen nallade den direkt ur vagnen :D

:rofl:

Men för att vara lite mer on topic:
Jag tycker det är skitdumt att släppa hund där man vet att det finns varg, ja. Jag tycker också att det är väldigt dumt att det ständigt blir uppståndelse över vargar osv.

Pratade med en vän om det där igår. Hon hade någon teori om att vi i Sverige blivit så fjantiga när det gäller varg för att vi har allemansrätten och därför får röra oss hur som helst i skogar osv. I flera länder som är mindre än Sverige finns det mycket fler människor OCH mer varg, utan att det blir någon jätteuppståndelse eller problem med det.

Kan det vara så att folk får för sig att bara för att de har laglig rätt att gå i skog, ska de kunna göra det helt utan kunskap om skogen, helt utan att det är farligt på något vis och helt utan rädsla för att det kanske eventuellt händer något?

Hade det inte varit kul att stoppa ut alla politiker som inte gillar vargar, tillsammans med alla journalister som skriver negativt om vargar, i en stor skog där man vet att det finns varg och se hur det hade gått för dem? :D
 
Sv: Varg och lös hund, funkar det?

Visst är det en tråkig händelse, men tycker lite att man får "skylla sig själv" om en varg går till attack mot
ens hund om man har den lös i ett vargrevir, faktiskt. Har man den kopplad och attacken sker ändå, så
har man trots allt gjort vad man kunnat för att hunden inte ska störa vargen.

Som många andra redan sagt, så är det inte ett jättesmart val att ha sin hund lös i ett sådant område. :grin:
 
Sv: Varg och lös hund, funkar det?

Här har vi för bara några veckor sedan sett varg knata förbi postlådorna och nyligen blev två lösspringande hundar tagna av varg (en kom hem skadad, den andra ännu borta) bara någon mil härifrån. Jag har hundarna lösa på ett ställe där jag har full överblick och kan hålla dem nära och då främst på dagtid. Annars går de kopplade. På det viset ser jag inget problem med att ha varg i området.
 
Sv: Varg och lös hund, funkar det?

Lustigt hur avståndet mellan hund och ägare hela tiden krymper i antal meter :angel:

Storfiskar'n du vet. Snart räcker inte armarna till längre...

Haha, såg nu att Calazirya redan skrivit det. Great minds think alike..
 
Sv: Varg och lös hund, funkar det?

Här har vi för bara några veckor sedan sett varg knata förbi postlådorna och nyligen blev två lösspringande hundar tagna av varg (en kom hem skadad, den andra ännu borta) bara någon mil härifrån. Jag har hundarna lösa på ett ställe där jag har full överblick och kan hålla dem nära och då främst på dagtid. Annars går de kopplade. På det viset ser jag inget problem med att ha varg i området.

Hade bara alla agerat som du, så hade det inte varit problem med att ha varg i området någonstans, i alla fall inte på varg-dödar-hund-fronten.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 641
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
35 529
Senast: Grazing
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 632
Övr. Hund http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/29685 Som rubriken lyder, finns det någon som vet varför hundägare/jägare(?) har sina hundar...
2
Svar
32
· Visningar
2 258
Senast: Sporthorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Återkommande uvi
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Födda 2022
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp