Bukefalos 28 år!

Varg och lös hund, funkar det?

Sv: Varg och lös hund, funkar det?

Men snälla..

Du skriver ju att bla ordföranden i jägareförbundet sagt så och ordförande i just jägarförbundet är Torsten Mörner och jag kan inte tänka mig att han är så korkad att han uttalat att vargen ska utrotas faktiskt...

Hade han gjort det så hade det blivit totalt ramaskri som knappast hade gått all annan media förbi! Jag menar: vilket drömläge för antijaktrörelsen..

Solis skrev:
då ordförandena i jägarföreningar och jägarförbund uttalar sig på de mest skumma sätt, t.e.x att varg ska utrotas
 
Sv: Varg och lös hund, funkar det?

Det jag menade med mitt inlägg var inte att han hade något direkt varghat, bara att han ser vargen som en konkurrent. Han skriver att det inte blir några älgar över till jägarna, som om jägarna måste ha älgar att skjuta bara för att. Tror snurrfian missförstod min syftning.

"skogsnäringen skulle gärna se att älgen utrotades i och med att den gör stora skador på skogen. " Minst lika mycket generalisering som i den debatterade artikeln. Jag är skogsägare, likaså mina grannar, ingen vill utrota någon älg, tycker det är ett mycket fint djur som självklart får äta även av min skog.

Min mening är att jag ser hellre rovdjur som tar bytesdjur än skjutglada människor som röjer runt med sina hundar i skogen.
 
Sv: Varg och lös hund, funkar det?

Fast nu är det skillnad på att äga skog och vara skogsbolag, tex sveaskog har krävt av de jaktlag som jagar på deras marker att de ska skjuta fullt trots att jägarna visar att det är för lite älg på marken. Vägrar de skjuta fullt så tar skogsbolagen in fler jaktlag.


Han skriver att det inte blir några älgar över till jägarna, som om jägarna måste ha älgar att skjuta bara för att.

Det feta var det han sa/skrev, restän hittar du på själv. Man kan inte anta saker och sedan anse att det är det någon har sagt.
 
Sv: Varg och lös hund, funkar det?

Det jag menade med mitt inlägg var inte att han hade något direkt varghat, bara att han ser vargen som en konkurrent. Han skriver att det inte blir några älgar över till jägarna, som om jägarna måste ha älgar att skjuta bara för att. Tror snurrfian missförstod min syftning.

"skogsnäringen skulle gärna se att älgen utrotades i och med att den gör stora skador på skogen. " Minst lika mycket generalisering som i den debatterade artikeln. Jag är skogsägare, likaså mina grannar, ingen vill utrota någon älg, tycker det är ett mycket fint djur som självklart får äta även av min skog.

Min mening är att jag ser hellre rovdjur som tar bytesdjur än skjutglada människor som röjer runt med sina hundar i skogen.

Nu tror jag inte att snurrfian menade privat personer som äger skog, det är dom STORA SKOGSBOLAGEN som i alla fall jag syftat till, vi äger oxå skog, min pappa är både markägare och jägare han äger väldigt mycke skog och är bland dom dom största markägarna i kommunen och han vill INTE utrota några älgar och ser med sorg älgstammen minska på markerna.
 
Sv: Varg och lös hund, funkar det?

Det feta var det han sa/skrev, restän hittar du på själv. Man kan inte anta saker och sedan anse att det är det någon har sagt.

Jag hittar inte på, jag skriver min åsikt och tolkning därav kommatecknet. Hoppas det klargör.
 
Senast ändrad:
Sv: Varg och lös hund, funkar det?

Fast nu är det skillnad på att äga skog och vara skogsbolag, tex sveaskog har krävt av de jaktlag som jagar på deras marker att de ska skjuta fullt trots att jägarna visar att det är för lite älg på marken. Vägrar de skjuta fullt så tar skogsbolagen in fler jaktlag.

Mycket möjligt att skogsbolag tycker så, förståeligt men jag utgick ifrån min åsikt angående min skog och markerade endast att du gjorde en generalisering att skogsbolagen tycker att älgen ska utrotas.
 
Sv: Varg och lös hund, funkar det?

Mycket möjligt att skogsbolag tycker så, förståeligt men jag utgick ifrån min åsikt angående min skog och markerade endast att du gjorde en generalisering att skogsbolagen tycker att älgen ska utrotas.

:confused:
Är du skogsbolag? Skogsnäringen kanske var lite generalisering, men skogsbolagen, de stora, står ju för att rätt övervägande del av skogsnäringen och där vill man ha så lite älg som det är möjligt.
 
Sv: Varg och lös hund, funkar det?

Jag hittar inte på, jag skriver min åsikt och tolkning därav kommatecknet. Hoppas det klargör.

Vad är din åsikt? Att han menade så som du skrev? Eller är det din åsikt att jägarna måste ha älgar att skjuta bara för att?

Han skriver att det inte blir några älgar över till jägarna är rent fakta, det blir inte några älgar över till jägarna, han skriver inget om att han anser att det är ett problem, eller om det bara är så som det är och det vi får leva med...

Ger en ganska tydlig indikation om att Torsten Mörner ser vargen som en konkurrent med: "I vissa delar av Sverige har vargen tagit en så stor del av älgarna att det inte blir några älgar över till jägarna." Jag tycker att den inställningen är ohälsosam, får en känsla av tycket att det djur som sätter käppar i hjulen ska bort, eller hållas på ett minimum. Vargen är väl bättre än människan på att följa Darwinistiskt urval om man sedan vill ha snygga individer på troféhyllan? Sen att han anser att älgstammen skall ökas med 150.000 individer, är det för att de ska kunna skjutas av av de 195.000 medlemmarna i Svenska Jägarförbundet då? Bara min tanke på detta. Noterar också att artikeln är från 2007 och åsikter kan ändras.

Det har var ditt första inlägg, är det ohälsosamt att konstatera att älgstammen har minskat? Det gör det väldigt svårt att diskutera om man tar någons citat och sedan bygger på citatet med en massa som han faktiskt inte säger, utan det är sånt som du tror att han anser, fast utan några som helst fakta...
 
Sv: Varg och lös hund, funkar det?

Det har var ditt första inlägg, är det ohälsosamt att konstatera att älgstammen har minskat? Det gör det väldigt svårt att diskutera om man tar någons citat och sedan bygger på citatet med en massa som han faktiskt inte säger, utan det är sånt som du tror att han anser, fast utan några som helst fakta...

Tror du inte förstår mitt sätt att resonera. Jag citerar honom, sen tolkar jag det utifrån min egen åsikt, jag skriver inte saker som han inte har sagt, det är utanför citatets gränser. Som jag skrev att jag "får en känsla av tycket att det djur som sätter käppar i hjulen ska bort". Det är alltså min känsla, min åsikt, inte något som han sagt. Förstår inte hur det kan vridas ytterligare till att jag lägger ord i munnen på honom när jag gör citat av saker han har sagt för att sedan resonera enligt min åsikt kring det.
 
Senast ändrad:
Sv: Varg och lös hund, funkar det?

Nej det kan hända att jag inte förstår, för jag förstår fortfarande inte varför det är ohälsosamt att konstatera att älgstammen har minskat? Skulle han istället ha ljugit och sagt att den har ökat? Eller vad tycker du att han borde svara på en fråga om älgstammen?
 
Sv: Varg och lös hund, funkar det?

Tror du har halkat in på ett (grammatikaliskt?) sidospår när du läser Theks inlägg. Jag har inga problem att förstå vad h*n skriver och menar.

Men till sak! Det vimlar, som alltid när varg eller jägare blir inblandat i diskussioner, av myter och felaktigheter. För att peka på ett par:

Ur Sv Jägarförbundets artikel
"I dag finns det cirka 200.000 älgar i Sverige. Under förra jaktsäsongen sköts 84.000 djur. En annan orsak till varför älgarna minskar är den växande vargstammen. Sveriges cirka 200 vargar tar ett par tusen älgar om året."
Jägarna sköt alltså 84.000 st älgar, medan vargarna tog 2.000 st.
Fråga: Hur är det möjligt att vargarna tar så många älgar att jägarna blir utan?? Man sköt ju 40 gånger så många som vargarna tog.

I samma artikel sägs att älgstammen halverats sedan 1980-talet.
Detta stämmer med verkligheten, men vem kan skylla den nedgången på vargar?? Det fanns ju knappt några sådana fram till för några år sedan.

Verkligheten är att älgstammen fick en explosionsartad uppgång (runt 1960?)sedan man börjat "vårda skogen" medelst stora kalhyggen, medan jägarna ännu inte vaknat upp till dom förändrade förutsättningarna. När så skogsägarna insåg att dom själva ställt till med älgöverbefolkningen, som medförde stora skador på fr a planteringar, så blev det krav på jägarna "att ta sitt ansvar" och skjuta ner stammen igen. Detta gjordes på sina håll så framgångsrikt, att älgen närmast är lokalt utrotad.
Så att nu bygga upp älgstammen till tidigare numerär verkar inte speciellt smart?

På tal om språk, så verkar Torsten Mörner inte gilla turister! :o

LIA
 
Sv: Varg och lös hund, funkar det?

Tror du har halkat in på ett (grammatikaliskt?) sidospår när du läser Theks inlägg. Jag har inga problem att förstå vad h*n skriver och menar.

Men till sak! Det vimlar, som alltid när varg eller jägare blir inblandat i diskussioner, av myter och felaktigheter. För att peka på ett par:

Ur Sv Jägarförbundets artikel
"I dag finns det cirka 200.000 älgar i Sverige. Under förra jaktsäsongen sköts 84.000 djur. En annan orsak till varför älgarna minskar är den växande vargstammen. Sveriges cirka 200 vargar tar ett par tusen älgar om året."
Jägarna sköt alltså 84.000 st älgar, medan vargarna tog 2.000 st.
Fråga: Hur är det möjligt att vargarna tar så många älgar att jägarna blir utan?? Man sköt ju 40 gånger så många som vargarna tog.

I samma artikel sägs att älgstammen halverats sedan 1980-talet.
Detta stämmer med verkligheten, men vem kan skylla den nedgången på vargar?? Det fanns ju knappt några sådana fram till för några år sedan.

Verkligheten är att älgstammen fick en explosionsartad uppgång (runt 1960?)sedan man börjat "vårda skogen" medelst stora kalhyggen, medan jägarna ännu inte vaknat upp till dom förändrade förutsättningarna. När så skogsägarna insåg att dom själva ställt till med älgöverbefolkningen, som medförde stora skador på fr a planteringar, så blev det krav på jägarna "att ta sitt ansvar" och skjuta ner stammen igen. Detta gjordes på sina håll så framgångsrikt, att älgen närmast är lokalt utrotad.
Så att nu bygga upp älgstammen till tidigare numerär verkar inte speciellt smart?

På tal om språk, så verkar Torsten Mörner inte gilla turister! :o

LIA

Men alltså, det sköts 84000 älgar i SVERIGE, det dödas ca 2000 av vargar, älgarna är spridda i HELA SVERIGE medans vargen är begränsd till 3 län klart att det blir en märkbar minskning i dom länen där vargarna håller till, det sköts ju inte 84000 älgar i dessa 3 län heller.
 
Senast ändrad:
Sv: Varg och lös hund, funkar det?

Hörde på lokalTV att Länstyrelsen avslagit ansökan om skyddsjakt som inkommit från en jaktarendator i området!
:banana:
 
Sv: Varg och lös hund, funkar det?

:eek:Måste man ansöka om skyddsjakt?
Jag trodde i min enfald att man fick skjuta varg som anfaller ens husdjur.
Bäst att kolla igen...
Jorå f**n det är bara att panga på om dina djur anfalls.:banana:
Ser man bara till att man har "rätt" vittnen så är det inga problem.
Naturligtvis blir man inkallad till tinget för olaga jAKT.
men sedan gör rätten en bedömning utifrån de fakta som finns.

Men jag tror att länstyrelsen avslagit preventiv skyddsjakt.
Och vid den jaktformen föreligger inget direkt hot mot husdjur:bow:
 
Sv: Varg och lös hund, funkar det?

Men snälla..

Du skriver ju att bla ordföranden i jägareförbundet sagt så och ordförande i just jägarförbundet är Torsten Mörner och jag kan inte tänka mig att han är så korkad att han uttalat att vargen ska utrotas faktiskt...

Hade han gjort det så hade det blivit totalt ramaskri som knappast hade gått all annan media förbi! Jag menar: vilket drömläge för antijaktrörelsen..

Det är DU som namnger personer på nätet. Inte jag.

Nu börjar jag för övrigt också bli nyfiken på DINA källhänvisningar. T.ex. var man kan läsa att majoriteten av jägarkåren är förnuftiga och inte alls har något emot varg, att majoriteten av jägarkåren anser vargen vara ett naturligt inslag i faunan? Alltså, om du tittar utanför din egen lilla bubbla.
 
Sv: Varg och lös hund, funkar det?

Men alltså, det sköts 84000 älgar i SVERIGE, det dödas ca 2000 av vargar, älgarna är spridda i HELA SVERIGE medans vargen är begränsd till 3 län klart att det blir en märkbar minskning i dom länen där vargarna håller till, det sköts ju inte 84000 älgar i dessa 3 län heller.
Givet blir det en viss osäkerhet i siffror och förhållanden. Ska vi få hela sanningen måste redovisning av dödade älgar ske för just dom revir där vargar fanns. Men ser man till totalen, så finns det mer än nog av älgar att skjuta för jägarna.

Vi kan ju också ta med att många av jägarna inte alls är bofasta i jaktområdena utan kommer dit från storstäderna varje år för älgjakten. Dvs, de bofasta jägarna har i allmänhet fortfarande "gott om" älg, utom där de själva skjutit sönder stammen.
Jag undrar också över om antalet 2000 st vargdödade älgar stämmer? 2007 var antalet vargar mindre än dagens c:a 200, och att varje varg, i snitt, skulle ha dödat kanske 20 älgar är tveksamt. Dom äter ju dessutom inte bara älg! :)

LIA
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 438
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
35 450
Senast: Grazing
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 530
Övr. Hund http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/29685 Som rubriken lyder, finns det någon som vet varför hundägare/jägare(?) har sina hundar...
2
Svar
32
· Visningar
2 257
Senast: Sporthorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp