Bukefalos 28 år!

Varg och lös hund, funkar det?

Sv: Varg och lös hund, funkar det?

jaktledaren(!) vid samlingen sa "Om ni skjuter en varg vill jag inte höra om det". Det är för jävligt och det är där man har ett stort problem inom jägarkåren, enligt min åsikt.

Helt enig med dig!

En sådan människa ska inte vara jaktledare.
 
Sv: Varg och lös hund, funkar det?

Ja och Du tolkar det som att skribenten är helt omedveten om hur det kommer att tolkas av många när han använder svepande formuleringar som "jägarkåren" och "jägare".

Det är ju enligt min åsikt mkt enkelt att skriftligt formulera sig så att det klart och tydligt framgår att man inte avser hela jägarkåren och alla jägare om man nu vill vara tydlig med att det man skriver om handlar om en minoritet :cool:

Ja, jag skrev att jag tycker "att artikeln verkar generalisera jägare får man förbise då det omöjligt kan vara författarens mening." Jag skrev inte att han är omedveten, det jag menar med att det är omöjligt har snarare i så fall visat sig vara en brist på tydliga uttryckssätt från författarens sida. I mitt fall fanns det dock inte rum för andra tolkningar än att jag förstod författarens syfte som något helt annat än att säga att hela jägarkåren är djurplågare som förgiftar vargar.
 
Sv: Varg och lös hund, funkar det?

Syftet med generaliseringen (kan naturligtvis inte kallas ngt annat o kan knappast vara omedveten) torde vara just att väcka reaktioner!
PL
 
Sv: Varg och lös hund, funkar det?

jaktledaren(!) vid samlingen sa "Om ni skjuter en varg vill jag inte höra om det". M a o, rapportera inte in påskjutet vilt för jaktbrott som ni begår bryr jag mig inte om.
Inte en enda jägare på plats höjde rösten. Det är för jävligt och det är där man har ett stort problem inom jägarkåren, enligt min åsikt.

Det här tycker jag faktiskt är lika problematiskt som att det finns såna ärkepuckon till jaktledare.
 
Sv: Varg och lös hund, funkar det?

Japp, men mer troligt är det uppradandet av de olika plågerierna som är tänkt ska väcka starkast reaktioner, skulle jag tro och inte på att jägare klumpas ihop.
 
Sv: Varg och lös hund, funkar det?

Japp, men mer troligt är det uppradandet av de olika plågerierna som är tänkt ska väcka starkast reaktioner, skulle jag tro och inte på att jägare klumpas ihop.
Hopklumpandet kan nog vara ett avsiktligt grepp för att få jägare att ta ställning.
PL
 
Sv: Varg och lös hund, funkar det?

Det görs ju redan och att det är många "normala" jägare som tar starkt avstånd från idioterna är inget nytt under solen precis, men är tanken att vi som gör det ska "gapa i media" liksom idioterna eller vad tror de vi ska göra?

Många jobbar ju i närmiljön med att motarbeta den syn som råder på jägare, men av erfarenhet vet jag ju hur "lätt" det är att försöka resonera och prata med folk utan att konstant bli misstrodd eftersom många (men givetvis inte alla) ickejägare har sin bild huggen i sten "hur jägare är", baserat på just alla generaliseringar i bla media och givetvis på hur denna minoritet av idioter gapar i vissa jakttidningar :crazy:
 
Sv: Varg och lös hund, funkar det?

Jag har tidigare verkligen trott att endast en liten minoritet av jägarkåren är varghatare. Men då ordförandena i jägarföreningar och jägarförbund uttalar sig på de mest skumma sätt, t.e.x att varg ska utrotas eftersom jägarna inte törs jaga med löshund vilket de av tradition alltid gjort och att vargarna tar de älgar som jägarna vill skjuta. Ja, då blir jag fundersam. Detta gör att jag numera istället tror att det tyvärr är endast en liten minoritet av jägarkåren som är vettig och förnuftig.
 
Sv: Varg och lös hund, funkar det?

Jag har tidigare verkligen trott att endast en liten minoritet av jägarkåren är varghatare. Men då ordförandena i jägarföreningar och jägarförbund uttalar sig på de mest skumma sätt, t.e.x att varg ska utrotas eftersom jägarna inte törs jaga med löshund vilket de av tradition alltid gjort och att vargarna tar de älgar som jägarna vill skjuta. Ja, då blir jag fundersam. Detta gör att jag numera istället tror att det tyvärr är endast en liten minoritet av jägarkåren som är vettig och förnuftig.

Du skriver att bla Torsten Mörner (ordförande i svenska jägarförbundet) uttalat att varg ska utrotas och det vill jag gärna se en källhänvisning till.

Vilka övriga ordföranden i ? jägarföreningar/annat jägarförbund är får du också gärna klargöra och källhänvisa till också deras uttalanden.

Iofs så kan jag mkt väl tänka mig att ordf. i jägarnas riksförbund är en av de du avser för det förbundet vet jag är överlag negativa till rovdjur, men som sagt: källhänvisning?

Trist dock att du tror att majoriteten av de + 300 000 personer som är jägare i landet är kompletta idioter som gärna plågar djur oavsett anledning till varför du tror det.
 
Sv: Varg och lös hund, funkar det?

Oj, det blev många reaktioner på artikeln jag länkade till! Jag vill understryka att jag personligen absolut inte vill attackera eller smutskasta hela jägarkåren, jag har vänner och bekanta inom densamma som jag hyser största beundran och respekt för. Människor som t.ex. aldrig köper kött i butik från "fabriksuppfödda" djur utan enbart äter det kött dom själva skjutit, och vet att dödandet gick rätt till.
Samtidigt känner jag flera som utan omsvep berättar att de brukar "omplantera" diverse rovfåglar under tiden som de jagar fågel, (dvs skjuta och sen gräva ner dem), med försvaret att det inte har någon betydelse i det stora hela om dom knäpper x antal rovfåglar (vilket ju iofs då får en att undra över meningen med skjutandet om det inte är för att minska rovfågelbeståndet?).
 
Sv: Varg och lös hund, funkar det?

Skulle kunna hänvisa till denna artikel Jägarna kräver fler älgar i skogen

Ger en ganska tydlig indikation om att Torsten Mörner ser vargen som en konkurrent med: "I vissa delar av Sverige har vargen tagit en så stor del av älgarna att det inte blir några älgar över till jägarna." Jag tycker att den inställningen är ohälsosam, får en känsla av tycket att det djur som sätter käppar i hjulen ska bort, eller hållas på ett minimum. Vargen är väl bättre än människan på att följa Darwinistiskt urval om man sedan vill ha snygga individer på troféhyllan? Sen att han anser att älgstammen skall ökas med 150.000 individer, är det för att de ska kunna skjutas av av de 195.000 medlemmarna i Svenska Jägarförbundet då? Bara min tanke på detta. Noterar också att artikeln är från 2007 och åsikter kan ändras.
 
Sv: Varg och lös hund, funkar det?

Många jobbar ju i närmiljön med att motarbeta den syn som råder på jägare, men av erfarenhet vet jag ju hur "lätt" det är att försöka resonera och prata med folk utan att konstant bli misstrodd eftersom många (men givetvis inte alla) ickejägare har sin bild huggen i sten "hur jägare är", baserat på just alla generaliseringar i bla media och givetvis på hur denna minoritet av idioter gapar i vissa jakttidningar
Man kan föralldel tyda citatet på olika sätt :o, men jag antar du menar att "idioterna" är en minoritet av det totala jägarantalet.

Med tanke på att du själv kräver källhänvisning av andra här, undrar jag vad du har för fakta ang antalet "idioter" kontra "normala" jägare? Tyvärr har jag alltså samma erfarenheter som Solis betr det förhållandet.

LAI
 
Sv: Varg och lös hund, funkar det?

"Främsta skälet till att stammen minskats under flera år är att skogsnäringen alltid velat minska älgstammen. I vissa delar av landet kan det här liknas vid en militant rörelse eftersom skogsindustrin tycker att älgen förstör för mycket. Sedan har vi generellt varit dåliga på att förvalta älgstammen. Nu vill vi införa stora viltförvaltningsområden för att underlätta detta."

I dag finns det cirka 200.000 älgar i Sverige. Under förra jaktsäsongen sköts 84.000 djur. En annan orsak till varför älgarna minskar är den växande vargstammen. Sveriges cirka 200 vargar tar ett par tusen älgar om året.

"I vissa delar av Sverige har vargen tagit en så stor del av älgarna att det inte blir några älgar över till jägarna."

Jag förstår faktiskt inte var du ser att han har en konstig inställning till varg? Menar du att han hittar på att vargen äter älg? Det är ju ett konstaterande att i vissa delar av Sverige har vargen tagit så mycket älg att jägarna väljer att inte skjuta några. Det är ingen konstig sak, vi har haft en period med dålig tillgång på rådjur, dels pga av Lo och dels pga tuffa vintrar där skaren har lagt sig hård och djuren har haft det svårt att hitta mat, alltså valde man att minska rådjurs jakten och istället lägga kraften på att få till en fungerande stödfodring, och mer skydd åt rådjuren. Idag har vi ökat andelen rådjur trots att det har varit två riktigt snörika vintrar.

När det gäller älgjakten så har det länge varit en konflikt mellan skogsnäringen och jägarna, om hur många älgar som bör finnas, och det är jägarna som vill ha flest älgar på markerna, skogsnäringen skulle gärna se att älgen utrotades i och med att den gör stora skador på skogen.
 
Sv: Varg och lös hund, funkar det?

Ja visst e det så, alla stora skogsbolag skulle säkert vilja se en uttrotning av älgarna, som förstör plantagen och är en penningförlust, det har varit ett omdiskuterat ämne/problem innan vargen började föröka sig,och som sagt jägarna vill ha en stark älgstam och "trycket " från skogsbolag + en växande vargstam är självklart ett hårt slag för älg stammen.

Jag ser heller inget konstig med hans uttalande, ser heller inget varghat i inlägget, men jag ser massor av glas klar fakta!

Måste bara berätta att jag och sambon stod och studerade 2 fjolingar på gården i går kväll, dom är allt mäktiga och fina det är första gången på flera år som jag ser en levande älg, fast jag bor i skogskanten, när jag var liten såg jag och pappa älgar bara vi tog bilen och åkte efter en skogsväg!
 
Senast ändrad:
Sv: Varg och lös hund, funkar det?

(Jag har förstahandsuppgift på den här händelsen av en icke-jagande släkting till mig som var där, så det är inget rykte som valsat runt.)

Förstahandsuppgift är när du själv varit med.
Har manhört det av andra så är det i andra hand.:D
 
Sv: Varg och lös hund, funkar det?

Nu läste jag omen hundägare som misskött sin hundar.
De var tvugna att avlivas pga hälsoskäl.
Ska vi förbjuda hundhållning bara för det finns enstaka nötter?
 
Sv: Varg och lös hund, funkar det?

Ja det finns gott om idiotos som vanvårdar, plågar, missköter sina tamdjur, kanske ALLA djurägare borde ingå i skaran djurplågare, med låg moral då:devil:

Jag tycker då allt det är lite konstigt att om majoriteten jägare, jaktledare etc har den synen och använder sig av plågeri och tjuvskjuter/ avlivar vargar på den nivån som artikel tar upp, hur i Helsingland kan vargstammen fortsätta att öka????!!! Jag menar det finns ju en och annan jägare och jaktlag i Sverige.
 
Sv: Varg och lös hund, funkar det?

Du skriver att bla Torsten Mörner (ordförande i svenska jägarförbundet) uttalat att varg ska utrotas och det vill jag gärna se en källhänvisning till.

Var skriver jag att Thorsten Mörner säger si eller så? Var ser du något namn nämnas överhuvudtaget (förutom att du själv glatt anger namn då)?

Källhänvisning: regionala/nationella nyhetsprogram där dessa personer intervjuats samt IRL.

Menar du på full allvar att ordförandena är helt självsvåldiga, uttalar sig i egenskap av ordföranden men inte alls har sina medlemmar med sig? Mycket märklig situation. I andra föreningar/förbund hade det nog blivit omval i rödaste rappet om ordförandena tagit sig sådana friheter...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 642
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
35 530
Senast: Grazing
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 633
Övr. Hund http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/29685 Som rubriken lyder, finns det någon som vet varför hundägare/jägare(?) har sina hundar...
2
Svar
32
· Visningar
2 258
Senast: Sporthorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Återkommande uvi
  • Uppdateringstråd 29
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp