Status
Stängd för vidare inlägg.
Det har tagits upp i tråden tidigare och är väl lite av ett "bevis" på att tama/djurparksvargar släppts ut. Det är väl också ett bevis på att barn och människor kan dödas av varg. Men det är det väl ingen som sagt emot?
"År 1821 var den senaste gången som man vet att en varg dödade en människa. Det hände i Gysingetrakten i Uppland . Då var det en tam varg, den så kallade ”Gysingevargen”, som – efter att troligtvis ha släppts ut i skogen – gick till attack mot flera barn."

Sedan har det väl genom DNA "bevisats" att det inte finns djurparks-DNA i de vilda vargarna, som väl någon annan redan skrivit tidigare.

Personligen hade det inte gjort mig något om vargstammen och vildsvinsstammen hade fortsatt att vara på samma nivå som på 1950-talet, då det vad jag vet inte fanns några direkta ekosystemproblem då, med avseende på vargar/vildsvin och andra vargbytesdjur?

Jag anser dock vildsvin vara ett betydligt större problem än vargar och tror inte att fler vargar löser det problemet. Överdriven rädsla och konstiga argument leder dock knappast till något bra.

Jag kan mycket väl tycka att det kanske är dags att låsa den här tråden då inte mycket nytt verkar tillkomma och den sedan länge verkar ha tappat sin häst-koppling.
 
Det finns, vad jag vet, främst två djur som lustmördar. Den första och i särklass värsta är homo sapiens. De inte bara lustmördar utan lämnar också djur att dö i fruktansvärd ångest och smärta. Den andra är katter. Vargar lustmördar inte. De har, likt hundar, som har det kvar från sina stamfäder att de kan bli triggade vid sällsynta tillfällen och om de kommer in i en inhägnad kan döda flera djur. Tex likt den hund som anföll och tuggade sönder en häst på en travhäst.

För att dra det tillbaka till hästämnet. Om man har orädd varg som stryker runt huset och man därför inte vågar ha hästar ute eller låta sina barn gå till skolan, kontakta LST så fort som möjligt så skickar de ut någon som tar ett beslut om skyddsjakt. Om även grannarna besvärats av närgångna vargar är det bra om de också anmäler det till LST.

Edit: Naturligtvis är det mycket otrevligt med halvätna djur, men vargar brukar i allmänhet inte lämna det efter sig eftersom de äter upp allt.
 
Det har tagits upp att vargar kan döda människor och att det sker ett fåtal fall globalt varje år. Inte sällan är rabies inblandat.
Risken är dock mycket större att barn som går till skolan blir sexmördade, och även den risken är så försvinnande liten att det är farligare att begränsa sitt liv efter en så pass irrationell rädsla.
Beror helt på var man e bosatt
 
Beror helt på var man e bosatt

Jag kan inte komma på ett enda ställe där det är vanligare att barn dödas av varg än att de sexmördas.
Inte heller känner jag till någon hundägare som är rädd att gå ut med hunden pga älg trots att attacker sker då och då och en människa t o m blivit dödad av älg i Sverige i modern tid. Men eftersom vi tydligen ska fokusera på vad enstaka incidenter i andra länder så är man tydligen inte ens säker hemma längre.


Ketchum woman injured following moose attack in her driveway
 
Det finns, vad jag vet, främst två djur som lustmördar. Den första och i särklass värsta är homo sapiens. De inte bara lustmördar utan lämnar också djur att dö i fruktansvärd ångest och smärta. Den andra är katter. Vargar lustmördar inte. De har, likt hundar, som har det kvar från sina stamfäder att de kan bli triggade vid sällsynta tillfällen och om de kommer in i en inhägnad kan döda flera djur. Tex likt den hund som anföll och tuggade sönder en häst på en travhäst.

För att dra det tillbaka till hästämnet. Om man har orädd varg som stryker runt huset och man därför inte vågar ha hästar ute eller låta sina barn gå till skolan, kontakta LST så fort som möjligt så skickar de ut någon som tar ett beslut om skyddsjakt. Om även grannarna besvärats av närgångna vargar är det bra om de också anmäler det till LST.

Edit: Naturligtvis är det mycket otrevligt med halvätna djur, men vargar brukar i allmänhet inte lämna det efter sig eftersom de äter upp allt.
Katter är inga lustmördare. Det är det bara människan som är, många av lustmördarna tar även troféer, andra kastas bara bort och några äts.
 
Jag kan inte komma på ett enda ställe där det är vanligare att barn dödas av varg än att de sexmördas.
Inte heller känner jag till någon hundägare som är rädd att gå ut med hunden pga älg trots att attacker sker då och då och en människa t o m blivit dödad av älg i Sverige i modern tid. Men eftersom vi tydligen ska fokusera på vad enstaka incidenter i andra länder så är man tydligen inte ens säker hemma längre.


Ketchum woman injured following moose attack in her driveway
Det sker älgjakt varje år.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag bor i östra Småland vilket innebär att vi länge varit förskonade och inte haft varg. Sedan något år finns ett revir 5-10mil...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
7 889
Senast: Lhas
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
683
Senast: Cattis_E
·
IT & mobiler Till min förvåning är numera vår grupp för byn privat! :cry: Det är verkligen inte meningen. Hittar ingenstans där jag kan göra gruppen...
Svar
18
· Visningar
1 050
Senast: Krålus
·
  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 557
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Störiga saker vi stör oss på, del 33
  • Burkfisk
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp