Sv: Varg

Så svamla du vidare om grizzlybjörnar i USA och älgar i Sverige som argument för total utrotning av varg här!
LIA

Det handlar om utrotning av varg som visar "ickevargbeteende"

Övriga, som hålls där dom SKA vara, alltså i skogen får ju naturligtvis vara där på sina villkor som vi människor ska respektera.

Men vargar som systematiskt ödelägger hela fårgårdar eller knatar in i folks tomter..dom SKA bort.

AM
 
Sv: Varg

Sådana knallskott som sitter i hagelbössan ska användas på vargar som sitter på trappen och dreglar och inte verkar bry sig om folk
Jag håller faktiskt med dig till 100% i det här, sitter det dreglande vargar på trappan så är de svårt sjuka och bör omedelbart avlivas. Antagligen svårt förgiftade av någon varghatare eftersom de inte ens bryr sig om folk kommer eller går, så nog är det en ren barmhärtighetsgärning att avliva dem då! :bow:

Vad skönt med den nya lagen som tillåter att man skjuter varg som inte ens är i närheten av tamboskapen, jag hoppas verkligen att det även kommer att inkludera hundar för då kan du vara helt lugn för att det är många jakthundar som kommer att dö för en kula om de springer på fel marker. :devil: Rovdjur som rovdjur och vad vet väl djurägaren om det är just den hunden som tidigare stört vilt och tamboskap eller om det är en annan hund. Har man ingen uppsikt på hunden så får man väl ta risken. :angel:
 
Sv: Varg

Lodjuren utmålas ibland som blodtörstiga djur som ibland dödar fler djur än det behöver. Ett annat, mindre dramatiskt, uttryck för detta beteende är överskottsdödande. Det förekommer hos lodjur och beror troligen främst på två saker: Att lodjur inte kan motstå "gratischanser" även om den redan har slagit ett byte, och att vandrande lodjurshannar under parningstid inte har tid att stanna och äta särskilt länge, eftersom de är på ständig jakt efter honor att para sig med. Ytterligare en anledning till att lon ibland tar nya byten såpass ofta, är att den på grund av sin ganska svaga tanduppsättning har svårt att äta hårdfruset kött.

Källa: Rovdjurscentret i Järvsö
Du är så pinsamt okunnig att du inte ens verkar förstå texten som du använder för att styrka dina fantasier.
 
Sv: Varg

Det handlar om utrotning av varg som visar "ickevargbeteende"

Övriga, som hålls där dom SKA vara, alltså i skogen får ju naturligtvis vara där på sina villkor som vi människor ska respektera.

Men vargar som systematiskt ödelägger hela fårgårdar eller knatar in i folks tomter..dom SKA bort.

AM


Jag håller med dig!

Fast passerar de bara en gård, eller tomt EN gång, så må det väl vara, men springer de där i tid å otid, då ska de skjutas bort!
 
Sv: Varg

Jag har en gång i tiden varit 08:a, och är väl därför närmast att betrakta som en okunnig idiot i det här sammanhanget?
Så svamla du vidare om grizzlybjörnar i USA och älgar i Sverige som argument för total utrotning av varg här!

Att ens tänka tanken att människan borde anpassa sig till djur och natur går inte för dig? Nej, utrota allt som inte passar dig och fårfarmarna och dom egoistiska jägarna!


LIA
:eek: :eek: :eek: :eek: Lärde du dig inte att läsa när du lärde dig att skriva eller:devil:
Jag frågade om du på riktigt mött dessa djur ute i skogen och den frågan tycker du är irrelevant i sammanhanget!

Nummer 1:
Om du istället kunde svara på den enkla frågan skulle det kunna inge antigen respekt eller ingen respekt för efter ett möte på tumanhan med en sådan här bjässe har man en viss grundinfo om vad det rör sig om för storlek på rovdjur!

Nummer 2:
Om du överhuvudtaget hade haft någon kunskap om dessa djur skulle du dessutom inte se det som något världsunikt att jag överlevt mina mycket nära möten med både björn och varg när jag gått till fots ute i skogen.
Vet man hur man ska läsa djur och om man vet hur djur fungerar så ligger man liksom steget före döden i sådana här sammanhang. I detta fallet ligger vi steget t.ex Nafayettes nyfödda föl som skulle agera som ett bytesdjur gör nämligen FLY. MUMS sa vargen!

Nummer 3:
Utmåla inte mig till någon varghatare, det tyder bara på din egen oförmåga att läsa vad andra skriver. Jag citerar mig själv, igen.....:crazy:
I ett idealiskt samhälle skulle människa och vilt leva i fred sida vid sida men människan har ändrat förutsättningarna. Svartbjörnarna i USA t.ex är fredliga och trevliga varelser som istället för att kämpa för överlevnad ute i skogen nu kommer in i tätbebyggda områden och lever livet bland sopresterna.

Jag är personligen förtjust i allt levande liv som har färre än sex och fler än två ben på kroppen och jag tycker att vi ska måna om djur och natur men ibland måste man faktiskt sorgligt nog sätta gränser på hur nära hus och hem dessa vilda djur får hållas för ibland funkar det helt enkelt inte att samverka.
Du jiddrar på om att förr var där minnsann varg över hela Konungariket Sverige och inga problem med varg.

Att de var utbredda över landet i bra mycket större utsträckning än vad de är idag är inget jag bestrider. Däremot var Sveriges folkmängd vid förra sekelskiftet drygt 5 miljoner människor idag är vi över 9...... Ställ 4 miljoner människor brevid varandra så ska du se att de tar upp en ganska stor yta och jag kan lova dig att alla dessa inte bor i Stockholm.
Även ute i landsbygden bor det tack och lov människor och dessa brer ut sig även de med nya bostadsområden och industrier detta leder till att viltet har mindre plats att röra sig på och eftersom vargar har väldigt, väldigt stora revir och rör sig motsols genom dessa är det svårt för dem att hitta yta att leva fritt utan människa.

För mig framstår du som en typisk individ av en specifik gren djurrättsaktivister. De där som står utanför KI i Solna och demonstrerar men när de får en inbjudan så skiter de i att gå in för om de gick in skulle de kunna se att folket som jobbar med försöksdjuren faktiskt trots allt tycker om djur!


Varg och människa
Den skandinaviska vargen är vanligtvis skygg och möten mellan människa och varg är relativt ovanliga. Precis som björnar kan vargar lära sig att associera människor och bebyggelse med mat. Detta kan innebära att vissa individer börjar uppträda mycket oskyggt och till och med aggressivt. Det är därför mycket viktigt att se till så det aldrig finns köttrester i närheten av bebyggelse.

Angrepp på människor har i modern tid skett i delar av världen där vargens livsbetingelser på många sätt skiljer sig från dem i Sverige. I samband med dessa angrepp har ofta en av följande faktorer legat till grund; rabies, närmast total avsaknad av vilda bytesdjur eller inmatade vargar.

Sedan andra världskriget finns uppgifter om att som mest fem människor i Europa utanför Ryssland kan ha dödats av icke-rabiessmittad, vild varg. Trots att här under de drygt femtio åren hela tiden funnits ungefär 10 000 vargar och flera hundra miljoner människor.

Det enda trovärdigt dokumenterade tillfälle någonsin, då varg dödat människor i Sverige, är från 1821. Den vargen hade hållits i fångenskap och sedan släppts ut i skogen.
 
Sv: Varg

Fast passerar de bara en gård, eller tomt EN gång, så må det väl vara, men springer de där i tid å otid, då ska de skjutas bort!
De kan passera flera gånger på väg genom sitt revir.

****Knapprån****

Enligt Viltskadecenters statistik angreps totalt 367 tamdjur av rovdjur i Sverige år 2005, enligt följande fördelning (angripna/dödade):
Björn - 45/31 får och 5/5 nöt
Lodjur - 114/103 får och 4/3 nöt
Varg – 153/133 får och 5/3 nöt
Totalt beviljades ersättning för skador på tamdjuren med 633 000 kr år 2005. Samma år utgick bidrag för förebyggande åtgärder med knappt 10 miljoner kr.
 
Sv: Varg

Ja, det är sant, men gör de det, så tycker inte jag att de visar ett bra vargbeteende. Om de tvunget ska passera genom någons tomt, med ett hus brevid, för att ta sig till sitt revir.
 
Sv: Varg

Varför tror du att jag inte svarar på några av dina "frågor"?

Kan det vara för att dom är irrelevanta?
Eller för att ditt inlägg är omöjligt att kommentera utifrån ämnet?
Eller kan det vara för att hela den här diskussionen i denna tråd är så inflamerad att vanligt logiskt resonemang är omöjligt?
Eller kan det vara för att man skälls ut efter noter och mer eller mindre kallas lögnare när man återger något som annan bevisligen skrivit?

Du är uppenbarligen en expert som inte kan motsägas? Har man som du skriver OBS_ CITAT!!! "Jag har trampat på samtliga dessa djur ute skogen" gått på dom döda djuren (jag förutsätter att dom var döda, annars hade du väl knappast kunnat delta här), så är man förstås en auktoritet på området. Vad jag genom ett långt liv lärt mig om vår fauna är av noll värde, eftersom jag inte trampat på någon levande björn. Att ha umgåtts (obs- ej trampat på) med vargarna på Kolmården betydet intet här, det förstår t o m jag.

Jag har en gång i tiden varit 08:a, och är väl därför närmast att betrakta som en okunnig idiot i det här sammanhanget?
Så svamla du vidare om grizzlybjörnar i USA och älgar i Sverige som argument för total utrotning av varg här!
utrota allt som inte passar dig och fårfarmarna och dom egoistiska jägarna!

LIA

Så löjligt inlägg att det är inte ens är värt att kommentera ytterligare än så..
 
Sv: Varg

Vad skönt med den nya lagen som tillåter att man skjuter varg som inte ens är i närheten av tamboskapen, jag hoppas verkligen att det även kommer att inkludera hundar för då kan du vara helt lugn för att det är många jakthundar som kommer att dö för en kula om de springer på fel marker. :devil: Rovdjur som rovdjur och vad vet väl djurägaren om det är just den hunden som tidigare stört vilt och tamboskap eller om det är en annan hund. Har man ingen uppsikt på hunden så får man väl ta risken. :angel:

Som tamdjursägare har du faktiskt redan rätten att skjuta hundar som driver dina djur, om hunden/arna inte går att koppla, du inte får tag på ägare samt efter kontakt med polis..
 
Sv: Varg

Ska vi ha tävling i att läsa, skriva och förstå det svenska språket? Gärna för mig!! Men eftersom vi då hamnar duktigt OT, så föreslår jag att vi tar den via PM.

Ja, frågan om vad jag har mött för djur i skogen är i allra högsta grad irrelevant. Det finns massor av arter jag inte mött, men ändå har en hel del kunskap om. Jag vet mycket om solen och månen också, utan att ha trampat på dom. :)

F ö, varför ska jag svara på din frågor, när du inte svarar på mina??

1 "Att ha umgåtts (obs- ej trampat på) med vargarna på Kolmården betydet intet här, det förstår t o m jag." Jag har alltså mött varg men inte i det vilda. Om björn har jag skrivit i tråden.

2 Jo, det måste nog betraktas som unikt att du överlevt efter att i skogen trampat på björn, lo, varg och järv. Faktiskt är du nog världsunik genom att ha gjort detta och överlevt. Förutsatt att djuren var levande, n b.

3 "Du jiddrar på om att förr var där minnsann varg över hela Konungariket Sverige och inga problem med varg." Jaså, det gör jag. Nu har jag läst igenom vartenda ett av mina inlägg i den här tråden utan att hitta det uttalandet. Varken som "jidder" eller annat.
Jag hittade faktiskt en hel del i mina inlägg, som du borde ta del av. Varför inte prova?

För mig framstår du som en typisk individ av en specifik gren djurrättsaktivister.
Sorry, fel igen. :smirk:


Hur vore det att byta spår och diskutera det som tråden skulle handla om?

LIA
 
Sv: Varg

Vad menar du med det då? Det var lite roande att höra från någon som inte ens kan basal etologi.

Jag sökte på nätet och hittade en hel del intressant, b.la. uppfödning och forskning av vilda djur. Då är b.la. vargen nämd. Det skriver också att det är okey att föda upp utrotningshotade djur i fångenskap under en kortare period.
 
Sv: Varg

Att de tar gratischanser betyder inte att de jagar för skojs skull utan att de tar de byten de kan, att ha till senare. Djuret själv förstår ju inte att det djuret kommer frysa så de har svårt att äta det senare.

Observera " -tecknet i deras text.

Jag tror inte lokissarnas jaktbeteende skiljer sig från andra kattdjurs. Alla katter leker med mat. Även våra små huskatter.
 
Sv: Varg

*lånar min egen*

Hur kul är det att möta en levande sådan här i skogen??

Enligt min mening är det "värre" att möta en sådan, än att möta varg..

Risken att faktiskt möta en av dessa är inte speciellt stor trots att vi har väldigt gott om dem. En del knallar genom byn och över gårdar, men det är skygga varelser, precis som det ska vara med skogslevande rovdjur.

Rovdjur som inte har rädsla/skygghet för människan är potentiellt väldigt farliga...
 
Sv: Varg

Uppfödning för foskning betyder inte att man släpper ut dem efteråt.
Uppfödning för att återinföra arter är inget som kreti och pleti håller på med utan det krävs mycket för att man ska kunna återintroducera individer igen.

Tycker du det är fel att föda upp utrotningshotade djur i fångenskap (under begränsad tid, för om man gör det för många generationer domesticeras de oundvikligen) för senare reintroduktion till det vilda? Det är viktigt för bevarandet av den biologiska mångfalden.

MEN! Det är inget som gemene man sysslar med.

Och vad har detta med mina populationsgenetikkunskaper att göra? :smirk:
 
Sv: Varg

Observera " -tecknet i deras text.

Jag tror inte lokissarnas jaktbeteende skiljer sig från andra kattdjurs. Alla katter leker med mat. Även våra små huskatter.

Ja katter leker med maten, men det betyder inte att de fångar maten för lekandets skull. När det väl är fångat är det ju bara bra att öva lite till.

Att jaga är farligt för lokatten (när de jagar större byten) det är inget de gör bara för att.
 
Sv: Varg

Nej, risken att råka illa ut om man överraskar en björn är nog betydligt större än om man överraskar en varg när man är ute i skog och mark.

Men de är ju väldigt skygga och håller sig oftast långt borta från människor som knallar omkring på deras marker.

Vi ser rätt sällan björn, trots att det finns ett stort antal i skogarna här.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp