Sv: Varg

Sådana knallskott som sitter i hagelbössan ska användas på vargar som sitter på trappen och dreglar och inte verkar bry sig om folk
 
Sv: Varg

Verkar som vargen dras till människor och helst när man sitter i ett motorfordon .Som en varghona jag träffade på för några år sedan .Jag stannade maskinen och vargen kom fram och tittade på mig när jag hade öppnat dörren och pratade med den och den verkade inte bry sig värst mycket om det .Hon höll mig sällskap i ca 10 minute sedan kilade hon iväg
 
Sv: Varg

Du hade alltså 2 vargar på din trapp och som inte gav sig av trots att du försökte skrämma bort dom från 5 meters håll?

Någonting är märkligt här! Undrar över vad. :confused:

LIA

Du är ju helt otrolig ibland :mad:
Vill få mig att framstå som en korkad nollåtta som inte ens vet hur en varg ser ut.

Jag skrev att det går 2 vargar i området och 1 har varit några meter från trappen.

FATTAR du nu då??

Och nej. Få inte att framstå att jag är nån varghatare.

Som tillägg kan jag ju berätta att jag bott i Hälleforstrakten i flera år där stor flock varg vistades mellan Hällefors och Hagfors.
Jag hade absolut inget problem med dom eftersom dom befann sig i SKOGEN.

Du är oerthört provkativ och ifrågasätter genom att vrida runt inläggen.
KLIPP INTE bara ut en rad genom citat utan ta alltihop så även andra begriper att du frågar saker som redan är besvarade.

Suck

Kan också lägga till när man ändå blir provocerad att det är just sådna här typer av inlägg som man får av Lia som gör vargdebatten infekterad.:mad: :mad:

AM
 
Sv: Varg

Vilt stängsel är det inte utan elstängsel med dubbla trådar och högre spänning .en granne till mig har satt upp det och hon har sina hästar nere mot älven men var tvungen att sätta elsängsel efter älvbrinken så hon får vattna hästarna i ett badkar
 
Sv: Varg

Skrev nog fel där..
En granne till oss som har får har satt upp en form av "viltstängsel"
Den har 5 grova ståltrådar runt om. Stolparna sitter ganska tätt.

Men dom fick ersättning för en viss del.
Men den hagen är ju inte ens i närheten av våra om man tänker på storlek.
Måste ju kosta en miljon att sätta sådana hos oss..:crazy:

AM
 
Sv: Varg

Du hade alltså 2 vargar på din trapp och som inte gav sig av trots att du försökte skrämma bort dom från 5 meters håll?

Någonting är märkligt här! Undrar över vad.
Vad är det för märkligt med varg på en trappa som inte går att skrämma?

Kan du förklara om det är något fishy med det faktum att jag, min bästa kompis och min hund mötte en varg - 5 m avstånd - ståendes och stirrandes på oss under gatlyktans sken uppe i Dalarnaför två månader sedan. Den hade nämligen från början inga direkta planer på att liksom röra sig från oss! Hajjade den till för att där stod två 08 - or eller vad?

Snälla upplys mig du verkar ju kunna allt i ämnet varg :angel:

Har du mött varg på riktigt, har du mött lo och björn eller varför inte en livs levande järv ute i skogen. Jag har trampat på samtliga dessa djur ute skogen - sommarstället mitt i björntätaste området i Sverige samt mitt i ett av tre vargrevir i området - och det är SUNT att ha respekt för något som kan äta upp en till middag.

Som du så högtidligt proklamerade tidigare om att människan inte är ett byta för vargen så är det nämligen kalla fakta att vilda djur försvarar sina avkomlingar. Hur lång tid tror du det tar innan Aftonbladet kommer med årets första galna-älgko-rapport?

Vad tror du naturfilmaren - vad han nu hette - som blev uppäten av en grizzly på väg ner i magen tänkte i det ögonblicket?

I ett idealiskt samhälle skulle människa och vilt leva i fred sida vid sida men människan har ändrat förutsättningarna. Svartbjörnarna i USA t.ex är fredliga och trevliga varelser som istället för att kämpa för överlevnad ute i skogen nu kommer in i tätbebyggda områden och lever livet bland sopresterna.

Jag är personligen förtjust i allt levande liv som har färre än sex och fler än två ben på kroppen och jag tycker att vi ska måna om djur och natur men ibland måste man faktiskt sorgligt nog sätta gränser på hur nära hus och hem dessa vilda djur får hållas för ibland funkar det helt enkelt inte att samverka.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Varg

Rådjur matas inte,de äts.
Men sjutton vad vi måste ha fullt med slaktavfall här ikring då.

Finns många som har skaffat sig mycket praktisk erfarenhet av rovdjur. Och som helst av allt vill ha laglig rätt att ta ansvar för sina tamdjur.Detär därför vi här har folkomröstat för att min hemkommun ska jobba för en ny rovdjurspolitik.
Med tanke på att du verkar bo i Mora-trakten så borde du vara medveten om att det i Siljansbygden är och har varit stora problem med såkallade åtel (en åtel flera åtels? ) för att jaga björn. Att försöka påstå något annat vore inget annat än en ren lögn från din sida detta dessutom i en del av Sverige i vissa byar har en jakttradition som skulle få filmen Jägarna att framstå som Bamse på nya äventyr med Lille Skutt.

Bara runt mitt lilla område i Dalarna skulle jag på rak arm kunna peka ut 10 stycken sådana platser som någon gång har använts antingen var för sig eller samtidigt.

En person har berättat för DD att det hittats rester efter fyra rådjur vid elljusspåret, en plats där det är mycket folk och många som går för att rasta hundarna. Ben, skinn och kött efter rådjuren finns på platsen.
Kan locka rovdjur
- Himla onödigt och förfärligt dumt. Det finns ju en ensam varg som setts i Vikarbyn-Ickholmen och sådant här kan locka. Frågan är om det är medvetet utslängt avfall för att få antivargstämning i Vikarbyn, undrar personen.
Hur som helst tycker inte personen slaktavfall ska slängas på detta ställe.
 
Sv: Varg

Jösses så aggresiv du är.
Jag tycker att det du relaterade är märkligt. Knappast typiskt för en varg. Inte för att jag haft äran att träffa en själv, men jag har kompisar som gjort det, och dom skulle garanterat inte kommit så nära vargen. Den stack på långt håll.

Tycker du inte själv att det är ett konstigt vargbeteende?

Tillägger att jag varken sett dig som varghatare eller velat provocera. Ber så mycket om ursäkt om du i mina frågor sett det som att "Vill få mig att framstå som en korkad nollåtta". Det var heller inte min mening.
Att man frågar om möjligheten att det kunde varit något annat än varg är väl inte så märkligt? Det finns ju hundar som är varglika till sitt utseende, och inte så långt härifrån letade man varg i flera dagar, innan "vargens" ägare förstod att det var hans hund man sett och löste mysteriet.

Tro det eller ej, men jag var uteslutande intresserad av en förklaring på det du berättade. Nu lämnar jag dig ifred.

LIA
 
Sv: Varg

Vad är det för märkligt med varg på en trappa som inte går att skrämma?
Ingenting alls, absolut ingenting alls. Jag har fullständigt missuppfattat beteendet hos vilda djur, och fr allt vargens.
Fast jag är ju i gott sällskap. Tänk bara på naturfilmarna med deras onödiga gömslen. Det är ju för sjutton bara att gå fram till djuren med vidvinkeln påsatt.

Nöjd med nivån på tråden?

LIA
 
Sv: Varg

Då är du helt införstådd med att denna varg som "faller ur" ramarna kan avlivas??
Du har ju inte sett varg själv eller blivit utsatt skriver du..
Men det är ändå ok att det river föl och får?? Eller?
Lösningen kanske är bedövningspil och sen ner till Kolmården? Eller varför inte Skansen?
Den sistnämnda är ju bra på att skjuta varg som faller "ur ramarna"..eller ska man säga staketet??
Men då var det ju fara för nollåttor...Det är ju en helt annan sak än fårbönder och hästuppfödare..

Och det är ju just HÄR meningar går isär mellan "hatare och älskare"

Jag är igentligen ingen hatare men hamnar nog i mångas ögon i just detta fack enbart för att jag vill ha bort varg från både tomt och häst. Likaså fårägarna..
Vi blir drabbade, vill bli av med vårt problem och så blir vi automatiskt "hatare"

Sedan finns det dom som bor i storstan, dom som har aldrig sett varg, har inget hot av varg..dom sk. älskarna.
Dom är förbannade på oss som vill freda sin omgivning.

Ja..nåt konstigt är det i alla fall.
Han som tjuvsköt vargen skulle få 2 års fängelse..eller var det fyra??
Mamman som misshandlade sin unge till döds skulle få maxstraff på 6 månader.

Inte konstigt det blir snevriden debatt, för att inte säga åtgärder.
Klart som f-n att fårbönderna skjuter varg och kniper käft.
Skulle jag med göra.

AM
 
Sv: Varg

Lodjuren utmålas ibland som blodtörstiga djur som ibland dödar fler djur än det behöver. Ett annat, mindre dramatiskt, uttryck för detta beteende är överskottsdödande. Det förekommer hos lodjur och beror troligen främst på två saker: Att lodjur inte kan motstå "gratischanser" även om den redan har slagit ett byte, och att vandrande lodjurshannar under parningstid inte har tid att stanna och äta särskilt länge, eftersom de är på ständig jakt efter honor att para sig med. Ytterligare en anledning till att lon ibland tar nya byten såpass ofta, är att den på grund av sin ganska svaga tanduppsättning har svårt att äta hårdfruset kött.

Källa: Rovdjurscentret i Järvsö

Att de tar gratischanser betyder inte att de jagar för skojs skull utan att de tar de byten de kan, att ha till senare. Djuret själv förstår ju inte att det djuret kommer frysa så de har svårt att äta det senare.
 
Sv: Varg

Varför svarar du inte på min fråga om du mött dessa stor djur på riktigt ute i skogen?
 
Sv: Varg

Men då var det ju fara för nollåttor...Det är ju en helt annan sak än fårbönder och hästuppfödare..

Och det är ju just HÄR meningar går isär mellan "hatare och älskare"

Jag är igentligen ingen hatare men hamnar nog i mångas ögon i just detta fack enbart för att jag vill ha bort varg från både tomt och häst. Likaså fårägarna..
Vi blir drabbade, vill bli av med vårt problem och så blir vi automatiskt "hatare"

Sedan finns det dom som bor i storstan, dom som har aldrig sett varg, har inget hot av varg..dom sk. älskarna.
Dom är förbannade på oss som vill freda sin omgivning.
Som 08, vargälskare och allmän djur och naturvän så måste jag bara få återknyta till det jag sa i ett tidigare inlägg

I ett idealiskt samhälle skulle människa och vilt leva i fred sida vid sida men människan har ändrat förutsättningarna. Svartbjörnarna i USA t.ex är fredliga och trevliga varelser som istället för att kämpa för överlevnad ute i skogen nu kommer in i tätbebyggda områden och lever livet bland sopresterna.

Jag är personligen förtjust i allt levande liv som har färre än sex och fler än två ben på kroppen och jag tycker att vi ska måna om djur och natur men ibland måste man faktiskt sorgligt nog sätta gränser på hur nära hus och hem dessa vilda djur får hållas för ibland funkar det helt enkelt inte att samverka.
 
Sv: Varg

Som 08, vargälskare och allmän djur och naturvän så måste jag bara få återknyta till det jag sa i ett tidigare inlägg

:D :D :D
Jag hoppas ingen "nollåtta" tar åt sig av mitt uttryck.
Nollåtta är stadsfolk för oss.
Eller rättare sagt:
Sådana som gärna uttrycker sig över saker dom inte vet.. :angel:

AM
 
Sv: Varg

"Jag är personligen förtjust i allt levande liv som har färre än sex och fler än två ben på kroppen och jag tycker att vi ska måna om djur och natur men ibland måste man faktiskt sorgligt nog sätta gränser på hur nära hus och hem dessa vilda djur får hållas för ibland funkar det helt enkelt inte att samverka. "

Du verkar ju faktiskt riktigt klok trots att du är 08:a :angel: (säger Fejko som själv är en fd 031:a :D )

Det är väl just där problemet ligger: Folk som bor på landet känner sig maktlösa och överkörda. Jag tyckte också vargar var gulliga tills de började stryka kring knuten på mitt hus (bor på landet i Ög). Jag har getter och vill för allt i världen inte hitta dessa sönderslitna av vargen en dag när jag kommer hem från jobbet. Vargen härjade nästgårds i vintras och tog bla 4 tackor. Det var ingen rolig syn för ägarna när de hittade dem levande med tarmarna hängandes utanför. De var dessutom dräktiga :cry: Han som ägde fåren vågade inte släppa ut de som överlevde utan hade dem inne av rädsla för vargen. Tillslut sköts vargen av en annan granne. Den var då ifärd med att jaga hans högdräktiga Highland Cattle. Trots att han agerade precis enligt lagen och sköt ett varningsskott innan, blev han både polisanmäld och fick motta hotbrev.

Jag vill inte ha varg där jag bor. Jag bor på landet för att jag vill ha möjlighet att hålla djur och kunna vistas i skog o mark. Det är en fråga om livskvalitet för mig. Annars kan jag lika gärna bo i stan.
 
Sv: Varg

Varför tror du att jag inte svarar på några av dina "frågor"?

Kan det vara för att dom är irrelevanta?
Eller för att ditt inlägg är omöjligt att kommentera utifrån ämnet?
Eller kan det vara för att hela den här diskussionen i denna tråd är så inflamerad att vanligt logiskt resonemang är omöjligt?
Eller kan det vara för att man skälls ut efter noter och mer eller mindre kallas lögnare när man återger något som annan bevisligen skrivit?

Du är uppenbarligen en expert som inte kan motsägas? Har man som du skriver OBS_ CITAT!!! "Jag har trampat på samtliga dessa djur ute skogen" gått på dom döda djuren (jag förutsätter att dom var döda, annars hade du väl knappast kunnat delta här), så är man förstås en auktoritet på området. Vad jag genom ett långt liv lärt mig om vår fauna är av noll värde, eftersom jag inte trampat på någon levande björn. Att ha umgåtts (obs- ej trampat på) med vargarna på Kolmården betydet intet här, det förstår t o m jag.

Jag har en gång i tiden varit 08:a, och är väl därför närmast att betrakta som en okunnig idiot i det här sammanhanget?
Så svamla du vidare om grizzlybjörnar i USA och älgar i Sverige som argument för total utrotning av varg här!

Att ens tänka tanken att människan borde anpassa sig till djur och natur går inte för dig? Nej, utrota allt som inte passar dig och fårfarmarna och dom egoistiska jägarna!

LIA
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp