Sv: Varg

Tycker folk som är rädda för djur ska flytta till nån gettoförort istället, men det finns det ju å andra sidan farliga hundar så man inte kan gå ut! :eek:
 
Sv: Varg

Jag vet mycket väl hur en varg ser ut. Har bra glasögon och avståndet var inte speciellt stort eller hur?? :smirk:
Mycket möjligt att dessa 2 vargar jag skriver om är sjuka..vad vet jag?
Är inte utbildad veterinär.
Men på min trapp ska dom inte vara.

Märkligt beteende?? Säkerligen. Och vad gör man åt sånt?
Vet att grannskapet redan ringt förra sommaren, både viltstationen och kommun.
Men inga råd kommer därifrån.

Men..tja...bössan???

AM
 
Sv: Varg

Finns det inte nån sorts knallskott man kan skjuta iväg så man skrämmer upp dem? Jag förstår att du inte vill ha dem på trappan även om det antagligen är nyfikna ungdjur, men även sånna kan göra skada.
 
Sv: Varg

Jag tycker att vargar som står uppe på trappen som du beskriver ska skjutas bort. De visar verkligen inget sunt vargbeteende!
 
Sv: Varg

Märkligt beteende.
Ungdjur? Sjuk? Eller inte varg?

LIA

Jag tycker inte alls att det är så märkligt beteende. Det finns en ganska enkel logik faktiskt.

Djur som man skjuter på är rädda för människan.

Djur som man inte skjuter på är orädda för människan.

Du efterlyste osanningar som sprids av vargälskarna. Det finns sådana tex att ingen människa dödats av en varg i modern tid. Tittar man i kyrkoböckerna så finns det barn som tagits av vargen. Även i Indien och i Finland har barn blivit dödade och det har varit under en period då man inte jagat varg (i Indien tror jag de var fridlysta och i Finland tror jag det var under kriget när de flesta män var ute och krigade).
 
Sv: Varg

Vad för vargar är uppfödda och sen utsläppta alt har "rymt"? :confused:

Kolmården t.ex, de hittade på den ena hanen och sköt den (varför valde de inte att söva?) och sen sköts den 2a flera veckor efter av en bonde som nu är häktad för jaktbrott :confused:

Lyckad en dam mitt i stan få in ett 30 tal svanar i sin lägenhet kan mkt väl en person som bor mitt ute i ingenstans sätta upp ett hägn och föda upp vargar där. I tron på att han/hon/dem hjälper vargstammen.
 
Sv: Varg

Det är en av dom ständigt återkommande lögnerna från varghatarna. Dessa (lögnerna) är oftast så korkade att jag inte förstår hur dom tror, att någon kan gå på dom.

pmm- Vargar är flockdjur, alldeles riktigt, men individer måste alltid lämna flocken för att söka sig en partner och bilda en ny flock. Tror du dessa individer slutar äta?

Så ska jag berätta en varghemlighet för dig. Dom struntar i om bytesdjuret är ett tamdjur eller vilt djur. Det finns där och det är mat! Alltså ska det fångas, dödas och ätas. Finns det flera bytesdjur som stannar kvar (t ex får), ska dom också fångas in och dödas. Det är ju en dag imorgon också ..., och det är inte ofta vargens bytesdjur är så dumma att dom stannar kvar för att bli attackerade. Så det gäller att passa på!

LIA

*Suck* du tillhör kanske kategorin som kan komma på idén att bygga ett eget hägn? :angel:

Läs mitt inlägg en gång till, och då det i början, jag kan förtydliga det för dig.

Jag TROR får du till att jag är en varghatare?


Jag tror inte vilda vargar väljer att jaga där det finns människor, man ser heller inte vilda vargar inne i städer ect. Utan förvildade vargar som söker sig till människor, för den vet att där människor finns, finns det mat. För så var det ju när h*n var liten!


Vi har flera rovdjur i sverige, och lokatten är väl ändå minst 1000 gånger värre än vargen? Kissen dödar/skadar för lekandes skull. Varför läser man aldrig om att de tar hundar, katter, lammungar, kalvar eller river större djur t.ex kossor och hästar?
 
Sv: Varg

Jag är väl insatt i vad som hände med kolmårdenvargarna och det handlade INTE om att de blev utsläppta. Dessutom var det inte de som sköt den första heller. Vulko hade skjutits med bedövningspil om de hade fått tillfälle till det.

Vad är det konstiga att bonden är häktad för jaktbrott?

Att någon skulle börja föda upp vargar och släppa ut anser jag låter befängt.
 
Sv: Varg

Du efterlyste osanningar som sprids av vargälskarna. Det finns sådana tex att ingen människa dödats av en varg i modern tid. Tittar man i kyrkoböckerna så finns det barn som tagits av vargen. Även i Indien och i Finland har barn blivit dödade och det har varit under en period då man inte jagat varg (i Indien tror jag de var fridlysta och i Finland tror jag det var under kriget när de flesta män var ute och krigade).

Ingen har dödats i Sverige i modern tid nej. Inte av vild, renrasig varg. Däremot finns det dödsfall som gjorts av varg som hållts av människa alt hybrider. :cool:
 
Sv: Varg

Vet inte vad du menar med modern tid ? men det finns väl dokumenterat att barn dödats av varg i Finland i mitten av artonhundratalet. Sedan har det ju inte funnits så mycket varg i Sverige på 1900-talet.
 
Sv: Varg

Jag pratar inte om Finland utan om Sverige.

Ge mig bevis på när någon dödades i Sverige senast av en varg (obs, vild och inte hybrid).
 
Sv: Varg

Jag förstår inte :confused: om människor kan dödas i Finland kan de väl lika gärna dödas i Sverige? Det är ju samma varg där som här.
 
Sv: Varg

Men på min trapp ska dom inte vara.
Du hade alltså 2 vargar på din trapp och som inte gav sig av trots att du försökte skrämma bort dom från 5 meters håll?

Någonting är märkligt här! Undrar över vad. :confused:

LIA
 
Sv: Varg

Jag tycker inte alls att det är så märkligt beteende. Det finns en ganska enkel logik faktiskt.

Djur som man skjuter på är rädda för människan.
Djur som man inte skjuter på är orädda för människan.
Varför inte tänka lite själv?? Djur man skjuter på är döda djur. Inte rädda för människan. För att skrämma dom, måste du jaga dom- fysiskt och i ordets rätta bemärkelse. Ska man skrämma vargsläktet för människosläktet, behövs många generationer av förföljelse.

Du efterlyste osanningar som sprids av vargälskarna. Det finns sådana tex att ingen människa dödats av en varg i modern tid.
Nä, så är det också. Den enda varg som dödat folk i Sverige på ett par hundra år, var en tam som släpptes ut och som därefter dödade ett barn.

Tittar man i kyrkoböckerna så finns det barn som tagits av vargen.
Som sagt!!!

Även i Indien och i Finland har barn blivit dödade och det har varit under en period då man inte jagat varg (i Indien tror jag de var fridlysta och i Finland tror jag det var under kriget när de flesta män var ute och krigade).
För det första är det lindrigt sagt vanskligt att jämföra med vad som händer i helt andra miljöer. För det andra kan jag bara upprepa: Tänk lite själv. Du tror att vargen tappar rädslan för människan för att finnarna var sta och sköt ryssar istället. Tänk!! Sluta eka varghatarnas lögner och överdrifter!

LIA
 
Sv: Varg

Varför ska man inte titta på vad som händer i andra länder? Bättre att lära av deras misstag än att göra dom själva här...

Vargen är ju den samma vare sig den befinner sig i finland eller i Sverige.

Och "varghatarna" ljuger väl varken mer eller mindre än vad "vargälskarna" gör?

Jag har läst igenom den här tråden och den enda som verkar diskuterar bra och har fakta är Lines. Och direkt när nogån inte kan svara ordentligt på Lines så ska det vara påhopp...

Om ni nu så gärna vill ha varg, lär er då att föra en vettig diskution och sluta med dessa barnsliga på hopp...

MVH Russin8 som vill ge Lines en eloge för väldigt bra diskution.
 
Senast ändrad:
Sv: Varg

Nej det gör de inte.

Lodjuren utmålas ibland som blodtörstiga djur som ibland dödar fler djur än det behöver. Ett annat, mindre dramatiskt, uttryck för detta beteende är överskottsdödande. Det förekommer hos lodjur och beror troligen främst på två saker: Att lodjur inte kan motstå "gratischanser" även om den redan har slagit ett byte, och att vandrande lodjurshannar under parningstid inte har tid att stanna och äta särskilt länge, eftersom de är på ständig jakt efter honor att para sig med. Ytterligare en anledning till att lon ibland tar nya byten såpass ofta, är att den på grund av sin ganska svaga tanduppsättning har svårt att äta hårdfruset kött.

Källa: Rovdjurscentret i Järvsö
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp