Bukefalos 28 år!

Sv: Varg

Svarar flera i samma inlägg;

Björn, lo, järv, räv tar också boskap, hundar och katter mm, men det snackas det aldrig om.

Björn hade vi problem med här ett tag.Det försvann i och med jakten infördes .Sen går ju björn i ide.Det är en stor fördel mot vargen.

Lo har vi aldrig haft problem med där jag bor,och de är också mycket mera skygg än vargen här.Och så finns det jakt på lo med.
Räv,ja den förs det ju skyddsjakt på jämt.
Hundar som jag vet har gett sig på boskap har avlivats.
Dock hade grannen en katt som åt upp min kusins hamster.Den lever än.

Roten till vargskräcken tror jag kommer från filmen "Gösta Berlings saga" av Selma Lagerlöf, där ett antal vargar jagade en släde över isen på väg till kyrkan. Låt detta djur vara ifred.


Oboy,oboy,oboy. Se mindre film och läs mera historia.Och ta reda på fakta innan du snackar nonsens.
Folk HAR dödats av varg.Det är inget keldjur,det är en predator.
Mycket social,klok och snabblärd. Men en predator. Jag är för jakt nära bebyggelse just för att vi inte ska få en farlig habituerad varg.
Media och myndighter vill gärna ge en bild av vargen som totalt harmlös,och jag kan inte förstå varför.
Ofta trycker man på att det inte skett några vargangrepp i modern tid.Fast det är inte så konstigt,det har inte funnits varg i modern tid.
I slutet av 1800talet dödades 30talet barn i Finland,men Finland är ju inte Svergie,så det räknas ju inte.I slutet av 1940talet
dog 36unga i Ryssland,dödade av varg.Men i tanke på att
Ryssland nyss förlorat miljoner i världskriget,så var det ju inte mycket att räkna på.
Sen har vi runt ett tusental fall i Indien,men vem bryr sig om några indier?
Och sen har vi det riktigt svåra fallet att förklara bort.November 2005 dödades en ung,frisk man i Canada.Ute på en promenad.Jag menar nutid,ung vit man.Men,men en gång är ingen gång.
Fast när tror du blir nästa gång,och var?Anmäler du díg frivillig?

Samma resonemang fördes ju om björnen.Sen dödades den där jägaren och förstörde statistiken. Fast det är klart,han var ju jägare,så det räknas ju inte.Dessutom norrlänning och säkert halvfinne eller same,och då räknas det ju definitiv inte.

Jag hade inte varit rädd om det funnits varg i skogen där jag befinner mig. Det finns något som heter ömsesidig respekt.
Menfrån myndigheter är ju respekten noll för att se saker från flera aspekter.Och när folk inte får respekt,eller känner vanmakt och att ingen lyssnar på dem,så kan det leda till att SGT breder ut sig.

Vi har en varg just nu som varit i närheten och då menar jag närheten i flera månader nu.....har sett den på håll, men jag är inte rädd....jag o min kompis drar ut i skogen ändå o släpper våra hundar..

Jag känner ingen här som är rädd för vargen för personlig del.Än.
Jo,klart de barnen som mötte varg på väg till skolan i grannbyn blev rädda .Nu mera följer förldrarna barnen till skolan.
Men man har stor respekt,och ska habitueringen fortsätta som hittills kommer många att få orsak till att bli rädda på riktigt.

Jag släpper med min hund i skogen,för han älskar att vara lös.Men han är ingen jagkhund,och vilker inte från min sida.MEN jag är medveten att jag tar en risk och det tär grundtryggheten. Risken är ju du fullt medveten om,som förlorat en hund,inte otroligt till en varg. Fast jag förstår ju att du tar risken, hundar ska ju få springa fria.
Pejl utgör ju självklart inget större skydd,men man hittar ju hundkroppen.
tax.jpg



Då låter man väl bli att släppa hunden, som man gör i resten av landet men av andra orsaker (tex bilar)?
Så tråkigt att du inte har empati nog att förstå hur stor den här frågan är för många. Fast du är ju inte den enda. Tex. har man den enda kritik att komma med mot den rovdjurspolitik som förs så stämplas man genast som "varghatare" ,anses helt rabiat och ingeting att lyssna på.
Jag är inte varghatare. Skulle nog kalla mig mera vargrealist. Ska vi ha varg,ska det ske på ett vis så att folk som ser livskvalitet i tex fäbodkultur,jakt, ridning osv. ska kunna göra det.


Absolut inte, jag värnar också för vargen och vill gärna ha den kvar

Jag vill gärna ha vargen kvar med. Men jag tycker att rovdjurspolitiken och samhällsdebatten idag är otroligt ensidig och proagandalik.Ingen lyssnar på folken som verkligen lever med vargar och deras erfarenheter och åsikter.

Om man bor i ett vargtätt (vad som nu menas med "vargtätt") område får man helt enkelt ha mer uppsikt över sina tamdjur inkl hundar.

Jag har bott i utkanten av ett vargrevir och aldrig varit rädd. Jag skulle heller aldrig släppa mina hundar i skogen utan uppsyn

Jag bor mitt i ett vargrevir,och aldrig varit rädd.Men orolig för hur vargen snabbt de haubiteras.Jag vill inte ha en varg som den är här. De har gått in i byn i grupper på fyra,fem st. Det är att göra vargen själv en otjänst,men det begriper inte Naturvårdsverket.
Min granne hade sin hund under uppsikt på jakten.Men vargen tog hunden på 50m avstånd.Och att en jägare inte får försvara sin hund vet du väl?


Sen sa en vargman till mig en gång att hundar som är MEST lika vargen ligger sämst till...som grå/jämthund, hundar som sch med uppstående öron...dessa ser vargen som hot i reviren...de andra hundarna tas för att dom är inne o irriterar i reviret...skällande/drivande hundar.
Min granne hade en drever.Hur varglik är en sån?

indien och Afrika lever människor sida vid sida med rovdjur som kan ge sig på människor, och dessa folk har betydligt större tolerans med och förståelse för naturens gång
I Indien dödas varje år runt ett hundratal barn av varg varje år. Hur tror du de barnens mödrar har tolerans med vargen?
Fast det är klar,de vet manju hur de där indierna är. De lägger säkert ut sina oönskade flickebarn till att bli vargmat. Eller i alla fall så går det minst 100 000 indier på en västerlänning.I alla fall om man ska se på hur media stora delar av västvärlden ser på det hela.

Jag är en vargälskare av stora mått, och tycker det är fullständigt självklart och naturligt att hela vår fauna ska få leva.

Jag älskar nog vargen mer än du. Jag vill ha en varg som är skygg och som får leva i en för den rätta miljön,ödsliga skogar.Den hör inte naturligt hemma överallt i vår fauna.
Och absolut inte som nån jävla turistattraktion åt stadsbor.Dom kan gå till Skansen.

Släpper man lös en hund i vargtäta områden får man bannemig skylla sig själv om hunden blir tagen också, lika mycket som man får skylla sig själv om man får överkörda djur för att man har de lösa vid bilvägar.


Men att hitta en skog utan bilvägar är ju inte svårt.Att hitta en skog man med garnati vet är utan varg här är omöjligt.Det bästa hundar vet är att få vara lösa.Att inte ha dem lösa är(i alla fall i jakthundarnasa avseende) rena djurplågeriet .Ska vi vara tvugna att leva utan hund,och avliva de vi redan har?

QUOTEHur kan vi få balans i "varg-frågan"?
När ska vi diskutera och beslut tas utifrån fakta?
När alla lyssnar,förstår och respekterar.Även de inom myndigheterna.
 
Senast ändrad:
Sv: Varg

Tillägg till den du skrev inlägget till: majoriteten av de hundar som vargdödas är Inte spetsar, det är faktiskt oftare drivande hundar, som blir vargsnacks...
 
Sv: Varg

Så är det i alla fall varit här.Drivade hundar,som haft full koncentration på jakten och inte märkt av vargarna förr än det var för sent.De har inte varit vare sig nyfikna eller dumma.
 
Sv: Varg

Till skillnad från vargen så har ni som bor där ett val. Ni kan flytta, ni kan vara utan hund, eller så kan ni ta risken.
Det må inte vara ett speciellt roligt val, men allt är inte roligt här i livet. Hellre att ni får välja själva hur ni gör än att vargarna ska behöva dö för er skull.

Nån måtta får det vara på all jäkla anpassning, det är människans tur nu.
 
Sv: Varg

Nej,allt är inte roligt här i livet.Och livet här har blivit mindre roligt med vargen.Det är ett obestridligt fakta.
 
Sv: Varg

Hur kan vi få balans i "varg-frågan"?
När ska vi diskutera och beslut tas utifrån fakta?[/I]

När alla lyssnar,förstår och respekterar.Även de inom myndigheterna.
Jag efterfrågade fakta! Inte propaganda från jägare, fårfarmare o liknande som vant sig vid att naturen och skörden därifrån är deras och ska minsann inte delas med rovdjur. Det är dom grupperna som piskar upp stämningen mot varg.
Pumpar i mor Märta att hon aldrig mer kan gå ut i skogen och plocka bär, ty då kommer vargen och slukar henne. Föräldrar luras att tro att dom inte kan skicka sina barn till skolan av samma anledning.
Propaganda byggd på egoism!

Med tanke på att vargen tidigare var allmän i landet, är det konstigt att det bodde folk här samtidigt. Fr a med tanke på den mycket sämre förutsättning dom hade jämfört med dagens folk.

Fäbodkultur, jakt, ridning? Men dom fanns ju i minst lika hög grad även när vargen var allmän. Man klarade det då, varför inte nu?

LIA
 
Sv: Varg

För att då jagade man vargen och såg till att den inte blev habituerad.
Det är fakta. Och fakta är även att alla inte klarade sig ens då.
 
Sv: Varg

Ja, att vargen jagades vet vi. Den försvann ju helt ett tag..... :angel:

Ett sätt att slippa rovdjur i närheten av bebyggelse är att våra kära jägare låter bli att slänga slaktavfall i närheten.....
 
Sv: Varg

Ja.I århundranden faktiskt.Och björnen med.Här kom de inte tillbaka förr än det byggdes en rovdjurspark några kilometer bort.
Om det är tillfälligheter eller inte kan man diskutera.
 
Sv: Varg

Ja, jag tror faktiskt att det är en bra början att ha bättre rutiner för slaktavfall. Det drar nämligen till sig rovdjur. Något annat man kan göra är att sluta mata rådjur i närheten av bebyggda trakter. Plus att man tar mer ansvar för sina tamdjur, och skaffar sig kunskap om rovdjur.
 
Sv: Varg

Rådjur matas inte,de äts.
Men sjutton vad vi måste ha fullt med slaktavfall här ikring då.

Finns många som har skaffat sig mycket praktisk erfarenhet av rovdjur. Och som helst av allt vill ha laglig rätt att ta ansvar för sina tamdjur.Detär därför vi här har folkomröstat för att min hemkommun ska jobba för en ny rovdjurspolitik.
 
Senast ändrad:
Sv: Varg

För att då jagade man vargen och såg till att den inte blev habituerad.
Vad menar du med det ordet? Hittar det inte i något lexikon.

Och fakta är även att alla inte klarade sig ens då.
Vilka alla klarade sig inte då?
Om du menar att folk dödades av varg, tycker jag du ska ta en titt i länken som finns längre upp i tråden. Där finns en hel del nyttiga fakta för dig!

LIA
 
Sv: Varg

Har du aldrig sett att en del människor brukar mata rådjur vintertid???:confused: Det förekommer nämligen på många håll att man lägger ut både hö och annat.
Vad bra att slaktavfall inte slängs hur som helst i Mora, MEN det gör det på andra håll, nära byarna. Av varghatande jägare....

I övrigt tror jag att du, liksom många andra i de trakterna, kanske måste försöka öppna ögonen ioch ta in fakta istället för att lyssna på vad några få fanatiker anser.

Nej, jag är övertygad om att debatten i grunden handlar om att ett antal skjutglada gubbar har fått konkurrens om årets stora begivenhet, den stora folkfesten, ÄLGJAKTEN.
 
Sv: Varg

Jag efterfrågade fakta! Inte propaganda från jägare, fårfarmare o liknande som vant sig vid att naturen och skörden därifrån är deras och ska minsann inte delas med rovdjur.

Det är dom grupperna som piskar upp stämningen mot varg.

Pumpar i mor Märta att hon aldrig mer kan gå ut i skogen och plocka bär, ty då kommer vargen och slukar henne. Föräldrar luras att tro att dom inte kan skicka sina barn till skolan av samma anledning.


LIA

:rofl: :rofl: :rofl: Tror du verkligen på det där själv??
 
Sv: Varg

Vad menar du med det ordet? Hittar det inte i något lexikon.

Då letar du dåligt, måste jag säga....

Tillvänjning (habituering).
Det är en gradvis process där vargen söker sig allt närmare människor för att se om det är förenat med fara eller inte. Det här förloppet har beskrivits i detalj av bland andra Dr Emeritus Valerius Geist från Kanada.

En habituerad varg behöver inte ha bytesbrist för att angripa en människa.

Några citat:

Erik Nyholm (Finsk rovdjursforskare): ”En varg ska finnas men inte synas. En varg som visar sig för människor är habituerad och alltså farlig”.



Dr. Rolf Petersen (Isle Royale): ”Vargen är ett fantastiskt djur som hör hemma i vildmarken. Den största otjänst vi kan göra den är att den får vänja sig vid människor”.



Dr. Emeritus Valerius Geist: ”En nyfiken, orädd varg är en farlig varg”.
 
Senast ändrad:
Sv: Varg

Oboy,oboy,oboy. Se mindre film och läs mera historia.Och ta reda på fakta innan du snackar nonsens.
Hur skulle det vara om du gjorde detsamma? :idea:

Folk HAR dödats av varg.Det är inget keldjur,det är en predator.
What's your point? Vi har flera rovdjur i skogarna...

Ofta trycker man på att det inte skett några vargangrepp i modern tid.Fast det är inte så konstigt,det har inte funnits varg i modern tid.
Vad räknar du som modern tid?

I slutet av 1800talet dödades 30talet barn i Finland,men Finland är ju inte Svergie,så det räknas ju inte.I slutet av 1940talet
dog 36unga i Ryssland,dödade av varg.Men i tanke på att
Ryssland nyss förlorat miljoner i världskriget,så var det ju inte mycket att räkna på.
Sen har vi runt ett tusental fall i Indien,men vem bryr sig om några indier?
Och sen har vi det riktigt svåra fallet att förklara bort.November 2005 dödades en ung,frisk man i Canada.Ute på en promenad.Jag menar nutid,ung vit man.Men,men en gång är ingen gång.
Kan vi få källorna till dessa påståenden? Dessutom tycker jag att du skriver väldigt omoget, det är väl klart ingen vill att folk ska dö :smirk:

Samma resonemang fördes ju om björnen.Sen dödades den där jägaren och förstörde statistiken. Fast det är klart,han var ju jägare,så det räknas ju inte.Dessutom norrlänning och säkert halvfinne eller same,och då räknas det ju definitiv inte.
Samma sak här, har man inga argument så går det bra att ironisera och försöka trycka ner "motståndarna"

Nu mera följer förldrarna barnen till skolan.
Jag tycker att det är skrämmande att föräldrarna låter ungarna gå ensamma med alla faror som finns men om det ploppar upp en varg, då jäklar kan ungarna inte gå ensamma längre. Jämför hur många barn som dödas av trafik, som blir antastade etc med hur många som vargen ätit upp.

hundar ska ju få springa fria.
Nej det ska de inte, det är tom lag på att de inte får springa fria. Man är skyldig att ha dem under uppsyn och under vissa delar av året får de inte vara lösa alls.

Så tråkigt att du inte har empati nog att förstå hur stor den här frågan är för många. Fast du är ju inte den enda.
Lägg ner personangreppen, du kommer ingen vart med dem förutom att låta jäkligt omogen.

Ska vi ha varg,ska det ske på ett vis så att folk som ser livskvalitet i tex fäbodkultur,jakt, ridning osv. ska kunna göra det.
Du menar alltså att man varken kan jaga, rida eller göra något om vi har varg?

Ingen lyssnar på folken som verkligen lever med vargar och deras erfarenheter och åsikter.
Fel, ingen lyssnar på kunskapslösa dravvlare som sprider myter.

I Indien dödas varje år runt ett hundratal barn av varg varje år. Hur tror du de barnens mödrar har tolerans med vargen?
Fast det är klar,de vet manju hur de där indierna är. De lägger säkert ut sina oönskade flickebarn till att bli vargmat. Eller i alla fall så går det minst 100 000 indier på en västerlänning.I alla fall om man ska se på hur media stora delar av västvärlden ser på det hela.
återigen, källa?

Att inte ha dem lösa är(i alla fall i jakthundarnasa avseende) rena djurplågeriet .Ska vi vara tvugna att leva utan hund,och avliva de vi redan har?
Sånt skitsnack. Sluta leka martyr. Det är inte djurplågeri att inte låta hundar springa vind för våg som de vill, dessutom ställer lösspringande hundar till mer än vad vargar gör.
 
Sv: Varg

Vad vill du göra åt saken?Asså har du nån lösning?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Flämtningar
  • Uppfödare som slutat svara

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp