Bukefalos 28 år!

Sv: Varg

Vad gäller slaktavfall så får du nog upplysa dina jaktkolleger om det. Det ser väldigt illa ut när sådant ligger i närheten av byar och ruttnar.

Konstigt att en del människor tror att älgen finns till bara för att skjutas på....
 
Sv: Varg

Jag är en av de som värnar om vargen!!!
Världens vackraste djur..:love:
 
Sv: Varg

Jag håller med er!
Ska inte vargen med få leva?
Den behöver ju mat, och maten är köttet från djur. Tänk om dom inte fanns hur skulle det gå?
 
Sv: Varg

Du påstod att man inte gör så i bondbyar vilket jag säger att man visst gör.

Jag vill fortfarande ha svar på var du fått ifrån att jag skulle vara en storstadsbo:smirk:
 
Senast ändrad:
Sv: Varg

Fast nog är det väl ändå så att det är det faktum att vargen kommer närmare inpå knutarna och det faktum att de tar tamdjur och sällskapsdjur, som gör att folk reagerar så häftigt som de gör?

Om vargen bara höll sig i skogen, skulle ingen bry sig, men när de knallar runt husknuten känns det nog rätt olustigt misstänker jag.
 
Sv: Varg

Fast nog är det väl ändå så att det är det faktum att vargen kommer närmare inpå knutarna och det faktum att de tar tamdjur och sällskapsdjur, som gör att folk reagerar så häftigt som de gör?
Inte alls.
Jag har berört orsaker i inlägg 55 (det du hånade utan att kunna förklara vad som skulle vara fel).

Björnen t ex tar också tamdjur och är tusenfallt farligare för människan än vad vargen är. Ändå hörs inga krav på utrotning. Signifikativt.

LIA
 
Sv: Varg

Så du tror på allvar att folk springer omkring och skrämmer tant Agda med diverse påhitt, så att hon inte ska tordas gå ut i skogen och plocka bär???

Ja, jösses...Mycket ska man läsa innan ögonen trillar ut :cool:
 
Sv: Varg

Gnist, du skulle ha bra mycket större möjlighet att få gehör för dina synpunkter på varg, om du försökte framföra dom seriöst. Liksom om du bemötte oliktänkande med en smula respekt.

Överseende med ditt barnsliga uttryckssätt, så har du i sak rätt.
JA, man skrämmer mor Märta (tant Agda är jag inte bekant med). Inte för att hon inte ska gå ut och plocka bär, men för att hon ska tro att hon är utsatt för livsfara i skogen och därför ta ställning mot varg! Ni har ju fått henne att tro att vargen äter bärplockare i värst Rödluvan och vargen-stil.

Du förstår Gnist, jag är själv jägare och bor i skogen. Så jag är inte helt obekant med det diskussionen gäller. Jag har dessutom varit deltagare i flera "varg-seminarier", där dina meningsfränder gjort sitt bästa att piska upp varghatet. Man har tagit till groteska överdrifter och rena lögner, vilket haft motsatt verkan ur deras synpunkt sett.
När man bl a kommer med närmast häpnadsväckande påståenden om inplanterade vargar för att en stund senare ösa fram uppgifter som säger precis tvärtom, ja då undrar man hur det är ställt med begåvningsnivån.

Det här är synd, för dom vettiga företagare i bygderna som har/kan få problem i sin näring p g av varg, är inte betjänta av varghats-talibaner. Dom behöver få allas vår förståelse och acceptans för att skydda sina djur och kunna leva tillsammans i harmoni med skogens djur.

Den verklighetsförvanskning, arrogans och aggresivitet du och Lines bjuder på här, är inte till någon hjälp för någon.

LIA
 
Sv: Varg

Jag har en bild på en vargdödad älg, här hemma i min dator och det är inga ramaskrin över att vargar tar de vilda djuren.
Skriverier blir det endast när vargar tar hundar eller tamdjur.

Det alla ni som tycker att vargen ska få ströva fritt i hela landet måste förstå, är att alla vill inte bo i städer och om alla ändå gjorde det, skulle landet gro igen och hela landsekonomin påverkas i slutändan.

Jag är fortfarande fascinerad över det faktum att ingen av er stadsbor klagar om en kringstövande björn/varg som förirrat sig till/runt ikring en större stad skjuts bort.....

Om alla vi glesbygdsbor skulle flytta in till städerna, vilka skulle hålla landsbygden öppen? Hur mycket tror ni att älgkollisioner med personbilar skulle öka? Finns det jobb och bostäder åt alla oss glesbygdsbor i era städer? etc. etc.

Det går att leva i samklang med naturen men det krävs givande och tagande från båda håll för att det ska fungera.

Om ni inte tycker det varför dras det då alltid upp: Vem var där först, människan eller vargen..Passar det inte så flytta etc. etc. etc.

Vi som bor inom rovdjurstäta områden måste ha en balans mellan människa och djur, annars funkar det inte. Så är det bara!

Jag har inga problem med att det dräller av björn här i skogarna. Inte ens när det rök dryga 60 lamm + några tackor första sommaren till björn och lo + en strövarvarg som passade på att förse sig.

Det vi gjorde var att köpa in och sätta upp rovdjursstängsel på ca 45 hektar betesmark och sedan har det varit lugnt på norpandet av lamm och tackor :cool:

Björn får skjutas inom länet, likaså lodjur. Räven jagas aktivt, då det dräller av dem inne i byn under vintertid och de tar gärna smålamm om tillfälle ges.

Tillägg till den du skrev inlägget till: majoriteten av de hundar som vargdödas är Inte spetsar, det är faktiskt oftare drivande hundar, som blir vargsnacks...

Då letar du dåligt, måste jag säga....

Tillvänjning (habituering).
Det är en gradvis process där vargen söker sig allt närmare människor för att se om det är förenat med fara eller inte. Det här förloppet har beskrivits i detalj av bland andra Dr Emeritus Valerius Geist från Kanada.

En habituerad varg behöver inte ha bytesbrist för att angripa en människa.

Fast nog är det väl ändå så att det är det faktum att vargen kommer närmare inpå knutarna och det faktum att de tar tamdjur och sällskapsdjur, som gör att folk reagerar så häftigt som de gör?

Om vargen bara höll sig i skogen, skulle ingen bry sig, men när de knallar runt husknuten känns det nog rätt olustigt misstänker jag.

Var är verklighetsförvanskningen, arrogansen och aggresiviteten i dessa inlägg??

Jag tycker snarare att det är du som ägnar dig åt det du anklagar mig för...

Slänger in det här citatet också, då du konstant verkar missa den delen av vad jag skriver...

Gnist skrev:
Utöver att de tar en del hundar och då upprör en hel del känslor, på vilket sätt får de skulden för sin överlevnad menar du??

Jag har inget alls mot varg, björn, lo etc.

Upplyser om det redan nu, så att ingen behöver få för sig det och drar igång hetsjakt efter mig, bara för att jag är en djurägande jägare
 
Senast ändrad:
Sv: Varg

Uppenbarligen är det inte så och om du tittar till de källor som angivits tidigare i tråden uppger de att det inte skett några vargattacker i norden förutom med vargar som fötts upp av människan. Vilket är en helt annan sak än vilda vargar.


Citat:

Faktafel av dig.Det finns naturligvis fler fall än de jag tog upp som hastigast.Tex har vargar dödat både i Karelen och Österbotten.
Jag tog upp de mest kända fallen som jag hittade snabbast bara.
Och att vargar uppfödda av människor är extrem farliga håller jag med dig om.


Nej men att skriva som du gjorde "men de är ju finnar så det kvittar ju" och likande. Tycker du att det är en bra argumentationsteknik?

Du verkar mycket mer angelägen av att diskutera min argumentationteknik än sakfrågan.

Var har du fått att jag lever i en storstad ifrån?
Var bor du där det inte finns någon trafik och inga knepiga människor,?

För att jag hade svårt att tro att någon som kan skriva "
Jag tycker att det är skrämmande att föräldrarna låter ungarna gå ensamma med alla faror som finns men om det ploppar upp en varg, då jäklar kan ungarna inte gå ensamma längre. Jämför hur många barn som dödas av trafik, som blir antastade etc med hur många som vargen ätit upp. " kan veta något om livet i en by på landet.


[Hur hindrar du en hund som går några hundra meter från dig att störa andra?/QUOTE]

08-505 875 00 är nummret till Brukshundsklubben. Om du ringer dit så kande tips dig om närmast hundklubb. Där kan du få bra kunskap om hur hundar agerar.

JA det förstår du väl att jag vill

Och vad är en sån varg bra till?
Jag vill ha en varg med ett naturligt skyggt beteende.
 
Sv: Varg

Du får ursäkta mitt dröjsmål,jag har haft ett jobb och tre hästar att sköta.
Själv väntar jag på svar från LIA.
 
Sv: Varg

Björnen är helt klart farligare. Och förr hade vi jätteproblem med den här. Den tog tamdjur,var inne i byar och rotade i sopor osv. Det var så klart allmänt otryggt med en tillvad björn. Problemet har nu i princip försvunnit i och med det införts jakt.
Och som jag sa tidigare,björnen har den fördelen att den går i ide.
 
Sv: Varg

Saken med var är väl den att stammen verkar inte trivas här längre utan har kommit bort av olika anledningar .Är emot ilegal jakt men det har blivit som i frankrike att när myndigheterna vägrar lyssna på folk ute i landet så tar man saken i egna händer och det är vad som hänt i vargfrågan !
 
Sv: Varg

Jag har inget alls mot varg, björn, lo etc.
Det är vad man får höra även från dom mest extrema varghatarna. Som brukar fortsätta med: men dom ska inte vara nära människor, dom ska bara jaga vilda bytesdjur, dom ska inte ha revir där det bor några människor osv, osv. I klartext: Dom ska inte finnas!
OBS, jag säger inte att du inte menar det (även om din ensidighet är talande)! Men jag säger att den typen av uttalande för mig inte har något som helst värde i den infekterade varg-frågan.

Är det förresten inte konstigt att vi har en "varg-fråga", men ingen fråga för övriga rovdjur? Ej heller för bilar som dödar så många hundar varje år. För att inte tala om "jägar-frågan" i det sammanhanget.

Betr din fråga så undrar jag varför du utelämnade en del av dina inlägg? Du kanske hittar svar där?

På tal om frågor, så svarar du inte på mina. Vilket är betecknande nog. Du kunde också ha valt att haka på med en seriös fortsättning efter mitt senaste inlägg men, men.

LIA
 
Sv: Varg

Även jag har ett liv utanför Buke.

Björnen är helt klart farligare.
Så varför hysterin gentemot varg, men totalt tyst betr björn?

Du har omedvetet sugit åt dig av skräckpropagandan från Lines gelikar.
Det där får du ju faktiskt förklara.Var har jag kommit med någon som helst propaganda?
Om vi ska vara noga (vilket du tycks gilla) skrev jag inte att DU gjort det, eller hur?
Däremot säger jag att dina gelikar gjort det, vilket det finns hur många exempel som helst på. Det räcker med att på måfå välja en jakttidning så nog finns det varghat och skrämselpropaganda där. Eller så kan man gå på ett av dom möten som anordnas för att "objektivt belysa vargfrågan".

Vad gäller dina inlägg här, ger jag inte mycket för deras värde i den aktuella diskussionen, bl a för att dom återger nyssnämnda propaganda. Läs dom och begrunda, om du undrar varför. Jag är f ö inte den enda som reagerat på dom.

LIA
 
Sv: Varg

Vaknade en morgon och hade ett 11 centimeter långt tassavtryck utanför sovrumsfönstret. Yes!! är inte det första man tänker ska jag tala om. Självklart tycker jag att vargen är ett vackert djur, som borde få finnas kvar, men efter bilder man sett i tidningar på halva hundar, då tvekar man att gå ut i skogen själv i mörkret..
 
Sv: Varg

Så varför hysterin gentemot varg, men totalt tyst betr björn?.

Jag antar att det finns fler vargar är björnar, och det är heller inte ofta man hör om en björn som gått till attack mot människor elr hundar. Oftare varg man hör om. Sedan är väl inte folk så upplysta? :smirk:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp