Bukefalos 28 år!

Sv: Varg

Det är vad man får höra även från dom mest extrema varghatarna. Som brukar fortsätta med: men dom ska inte vara nära människor, dom ska bara jaga vilda bytesdjur, dom ska inte ha revir där det bor några människor osv, osv. I klartext: Dom ska inte finnas!


Jag tycker absolut vargen ska finnas kvar och är ingen varghatare, men håller ändå med de två första påståendena.
 
Sv: Varg

Själv är jag inte orolig för att möta något av våra rovdjur, förutom björn. Dvs, är jag i "björnland" för jag oväsen så björnen hinner undan. Men det finns ju folk som är rädda för spindlar, möss etc, så det där är individuellt.

Förnuftsmässigt, så länge du inte är ett bytesdjur, behöver du inte vara orolig. Människan är inte ett bytesdjur.

Tänk om du istället sett ett 30 cm fotavtryck! :eek:

Jag antar att det finns fler vargar är björnar, och det är heller inte ofta man hör om en björn som gått till attack mot människor elr hundar. Oftare varg man hör om. Sedan är väl inte folk så upplysta?
Fel, dvs vi har många fler björnar. Nej, attacker mot människor av björn hör du sällan, av varg aldrig. Att det är tvärtom betr hundar har sin naturliga förklaring.

Svar 3:
Vi har ju alltid alternativet, att dom som inte vill dela livsutrymme med varg, flyttar och/eller håller sina djur åtskiljda från den. Det är liksom svårare att bosätta vargen någon annanstans. Alternativt att skjuta bort den är inte den lösning jag vill se.

Man kan faktiskt samexistera med varg. Det görs bl a i sydeuropa varje dag!

LIA
 
Sv: Varg

Faktafel av dig.Det finns naturligvis fler fall än de jag tog upp som hastigast.Tex har vargar dödat både i Karelen och Österbotten.
Vilket är ett faktafel?

För att jag hade svårt att tro att någon som kan skriva "
Jag tycker att det är skrämmande att föräldrarna låter ungarna gå ensamma med alla faror som finns men om det ploppar upp en varg, då jäklar kan ungarna inte gå ensamma längre. Jämför hur många barn som dödas av trafik, som blir antastade etc med hur många som vargen ätit upp. " kan veta något om livet i en by på landet.
Du har iaf helt fel, jag vet myckt väl hur det är att bo ute i ingenstans. Men även där fanns det vägar. Så var bor du, igen, där det varken finns vägar eller andra människor?


908-505 875 00 är nummret till Brukshundsklubben. Om du ringer dit så kande tips dig om närmast hundklubb. Där kan du få bra kunskap om hur hundar agerar.
Here we go again :smirk: Jag vet hur hundar fungerar, gör du? Eftersom du påstår att det är djurplågeri att inte ha dem springandes lösa och att alla har sån pli på sina hundar att de går fot även som lösa.

Och vad är en sån varg bra till?
Jag vill ha en varg med ett naturligt skyggt beteende.
Jag använde mig av din strategi och var ironisk :smirk:

Så hur ska vi lösa det då, tycker du? Och vad är din åsikt om björnar, som är betydligt farligare än vad en varg är...
 
Sv: Varg

varför hysterin gentemot varg, men totalt tyst betr björn?

Du har bara missat debatten.Minns du inte falllet Blinde om inte annat?
Så det har inte varit tyst här kring björnen. Men debatten har dött ut i och med jakten blivit laglig. Man kan nu ta bort individer som vant sig vid människor och tar tamboskap,rotar i soptunnor ect.
Och björnen här har därmed ett mera naturligt beteende och är mera skygg.

Om vi ska vara noga (vilket du tycks gilla) skrev jag inte att DU gjort det, eller hur?
Däremot säger jag att dina gelikar gjort det, vilket det finns hur många exempel som helst på. Det räcker med att på måfå välja en jakttidning så nog finns det varghat och skrämselpropaganda där. Eller så kan man gå på ett av dom möten som anordnas för att "objektivt belysa vargfrågan".

Vad gäller dina inlägg här, ger jag inte mycket för deras värde i den aktuella diskussionen, bl a för att dom återger nyssnämnda propaganda. Läs dom och begrunda, om du undrar varför. Jag är f ö inte den enda som reagerat på dom.

Är inte det ordvrängeri? Vilka gelikar buntar du ihop mig med?
 
Sv: Varg

Vilket är ett faktafel?

"att det inte skett några vargattacker i norden förutom med vargar som fötts upp av människan"

Du har iaf helt fel, jag vet myckt väl hur det är att bo ute i ingenstans. Men även där fanns det vägar. Så var bor du, igen, där det varken finns vägar eller andra människor?

Du vet i alla fall inte att det är ett problem med tillvanda vargar.
Nej,det finns inte vägar,utan mera små bygator.Där barnen passerar byvägen finns det skolpoliser på morgonen.Till högstadiet har det byggts en gångväg,för barnens säkerhet.
Vad det gäller pedofiler så är ju det en sorts predatorer man aldrig kan få 100% garanti att klara sig från. Men det har i alla fall aldrig observerats någon här. Om det gör,hamnar saken i ett akut läge.Som säkert får alla här att reagera och agera.


Here we go again Jag vet hur hundar fungerar, gör du? Eftersom du påstår att det är djurplågeri att inte ha dem springandes lösa och att alla har sån pli på sina hundar att de går fot även som lösa.

Om du vet hur hundar fungerar,så vet du vad det betyder för en jakthund att jaga.
Jag har inte påstått att alla har pli på sina hundar.Långt därifrån.
Det finns ju till och med felhanterade hundar som dödar.
Jag har sagt att de som inte har sina hundar kopplade under sommartiden måste ha stor pli på sina hundar. Och om hunden skulle störa vilda djur då,så fälls hundägaren pga. det strikta ägaransvaret.

Jag använde mig av din strategi och var ironisk

Det är inte lätt att se ironin i det svare. Då myndigheterna sanktionerar att en sån vargstam nu växer till sig.Det är stor tragedi för vargen.


Så hur ska vi lösa det då, tycker du? Och vad är din åsikt om björnar, som är betydligt farligare än vad en varg är...

Min åsikt är främt en radikal ändring av rovdjurpolitiken,besluten ska tas på lokal nivå. Vilket på de flesta ställen skulle ledas till att tillvänjning inte skulle löna sig för reproduktionen och därmed en mera skygg stam av rovdjur.
Det skulle vara ekonmiskt äver mera effektiv.Så kanske man får pengar över till att förbättra vargens sjukt trånga genpol?


Min åskit om björnen är att situationen har blivit mycket bättre sen jakten legaiserats.Den har dragit sig tillbaka,och jag vet inte av att den setts nära i alla fall min by på flera år.Dessutom känner folk över lag här inte samma frustatrion lägre,då man kan ta bort en björn som tar tamboskap.
Och som jag redan sagt.Björnen går i ide.Så den ger flera månaders frist.
 
Sv: Varg

"att det inte skett några vargattacker i norden förutom med vargar som fötts upp av människan"
Där har vi ju motstridiga åsikter. Jag litar på mina källor.

Du vet i alla fall inte att det är ett problem med tillvanda vargar.
Jo

Om du vet hur hundar fungerar,så vet du vad det betyder för en jakthund att jaga.
Jag har inte påstått att alla har pli på sina hundar.Långt därifrån.
Det finns ju till och med felhanterade hundar som dödar.
Jag har sagt att de som inte har sina hundar kopplade under sommartiden måste ha stor pli på sina hundar. Och om hunden skulle störa vilda djur då,så fälls hundägaren pga. det strikta ägaransvaret.
Jasså, vi pratade specifikt jakthundar helt plötsligt? Sak samma, det är inte djurplågeri att inte ha dem lösa. Man kan jaga även utan att hunden kommer utom synhåll. Ägaren fälls om det kommer till känna, men hur många vittnen finns det när kreti och pleti låter sina ouppfostrade hundar springa lösa hur som helst i skogarna? För det gör de.


Min åsikt är främt en radikal ändring av rovdjurpolitiken,besluten ska tas på lokal nivå
Vilket skulle betyda att det inte fanns en varg kvar efter några veckor, för ingen vill ha dem i närheten, det är alltid alla andra som ska ha dem men inte "vi". Det är så skällan går.


Min åskit om björnen är att situationen har blivit mycket bättre sen jakten legaiserats.Den har dragit sig tillbaka,och jag vet inte av att den setts nära i alla fall min by på flera år.Dessutom känner folk över lag här inte samma frustatrion lägre,då man kan ta bort en björn som tar tamboskap.
Och som jag redan sagt.Björnen går i ide.Så den ger flera månaders frist.
Saken är ju den att det inte finns så många vargar att skjuta jämfört med björnarna. Och det lär inte bara bli habituerade vargar som stryker med om man ändrar lagarna eftersom det finns så många varghatare. De kan ju helt enkelt påstå att vargen hotade deras hund så de var tvugna att skjuta, snipp snapp snut så var alla vargar slut. Det stryker ju redan med vargar pga varghatare, hur skulle det se ut omdet blev enklare för dem att döda dem?

Folket behöver få mer kunskap om våra rovdjur så ni slipper vara rädda för dem och hata dem. Kunskaperna är skrämmande små.

Jag vet iaf vem jag skulle välja att stöta på om jag fick välja, av varg och björn. Enkelt.
 
Sv: Varg

Nej , jag har inte missat debatten för den har aldrig funnits. Ingen som på något sätt närmar sig varghysterin.

Ordvrängeri? Klar svenska! Du ska väl veta som var så snabb på att försöka mästra mig?
Betr gelikar, så avser jag dom som kommer med samma typ av varghatarblaj som du gör.

Det vore intressant att släppa det här och sakligt se på och diskutera argumenten för/emot varg istället.

LIA
 
Sv: Varg

Det tragiska är att man släpper ut sin sällskapshund för toabesök och utan någon som helst koll eller tillsyn. Dessutom trots att man är medveten om närvaron av varg.

Som jag skrivit förut, vad ska vargen göra när maten springer in i munnen på den?
Finns f ö inget i artikeln som tyder på att dom här skulle ha gett sig på hund tidigare, så dom lär nog inte koncentrera sig på hund p g av den här händelsen. Dessutom kan man hoppas att hundägarna tänker lite framöver.

Men du ska se att allt ordnar sig i det långa loppet. Om du och dom andra jägarna lämnar vargens bytesdjur ifred, så kommer dom att ha tillräckligt att äta i skogen och slipper gå nära bebyggelsen.
Är inte det en lösning som borde passa alla, både vargvänner och varghatare? :idea:

LIA
 
Sv: Varg

Jag har hela tiden varit saklig.
Det är du som kommit med att jag skulle hata vargar och komma med propaganda. Jag har en realistisk syn på vargen,inte blint romantisk.
 
Sv: Varg

Du menar att man ska ge upp ett kulturarv som jakten?
Om inte annat för då,hur tror du då det går med viltvård som tex. eftersök?
 
Sv: Varg

Nu kommer du med samma felaktiga beskyllning igen. Skärp dig!

Ingen har tänkt tanken på dig som blint romantisk betr varg. Jag lovar! Däremot är du tydligt och klart blind åt det motsatta hållet.
Saklig? Ta och läs det du skrivit.

Var har du sett att jag menar att man ska ge upp jakten?

LIA
 
Sv: Varg

Inte då.
1 Det finns djur att jaga som inte tillhör vargens bytesdjur.
2 Det finns områden i Sverige som saknar varg och där kan man jaga som tidigare.
3 Om ett par år kommer vargen att vara så etablerad, att man kan börja jaga den för att hålla stammen i balans. :idea: Tänka sig!

LIA
 
Sv: Varg

egentligen är det ju vargarna som lider av allt. Vi förstör ju för dom eftersom befolkningen på människorna växer och därför får vargarna mindre plats.
Dock ska jag egentligen vara tyst eftersom jag inte lider av vargar. Där jag bor finns inga
 
Sv: Varg

Där har vi ju motstridiga åsikter. Jag litar på mina källor

Vilka är dina källor?


Ägaren fälls om det kommer till känna, men hur många vittnen finns det när kreti och pleti låter sina ouppfostrade hundar springa lösa hur som helst i skogarna? För det gör de.

Mycket konstiga saker händer hos dig som inte händer här må jag säga.

Vilket skulle betyda att det inte fanns en varg kvar efter några veckor, för ingen vill ha dem i närheten, det är alltid alla andra som ska ha dem men inte "vi". Det är så skällan går.

Du har helt rätt.Ingen vill ha dem i närheten. Jag vill ha dem i skogen.


Saken är ju den att det inte finns så många vargar att skjuta jämfört med björnarna. Och det lär inte bara bli habituerade vargar som stryker med om man ändrar lagarna eftersom det finns så många varghatare. De kan ju helt enkelt påstå att vargen hotade deras hund så de var tvugna att skjuta, snipp snapp snut så var alla vargar slut. Det stryker ju redan med vargar pga varghatare, hur skulle det se ut omdet blev enklare för dem att döda dem?

Själv tror jag på rätten att de som berörs får ta besluten skulle ge en positiv effekt för vargen.Och få slut på SGT.
Jag fixerar mig inte på antalet vargar,utan på vilken sorts varg vi får.
 
Sv: Varg

Mycket konstiga saker händer hos dig som inte händer här må jag säga.
Så folket där du bor låter inte sina hundar springa lösa? Eller har alla sån pli på sina hundar att de går intill ägaren hela tiden även som lösa, vad är då meningen med att ha dem lösa? Jag har mycket svårt att tro på det faktiskt.

Du har helt rätt.Ingen vill ha dem i närheten. Jag vill ha dem i skogen.
Det vill väl alla, gör dig inte dum. Men som det låter om många vill ni ju inte ens ha dem där. Bla får ni ju inte jaga i samma utsträckning då och du kunde ju inte gå i skogen eller rida där för att det fanns risk för vargattacker. Så i vilken skog vill du ha dem?

Jag fixerar mig inte på antalet vargar,utan på vilken sorts varg vi får.
För att få en frisk stam som har en framtid behöver vi öka avelsbasen oerhört, minst 500 st behöver vi för att ha en population som kan klara sig på längre sikt. Om man skjuter av de redan få vi har är det ganska svårt att komma upp i de antalen. Det förstår väl tom du att det inte går att ha en livskraftig population på ett fåtal individer? Självklart ska man ta bort individer som inte beter sig normalt, men det är inte upp till allmänheten att avgöra vilka dessa är utan det behövs människor som vet hur en varg beter sig för att avgöra det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp