Bukefalos 28 år!

Sv: Varg

Vilket konstigt svar! :confused:

Hur tycker du att "problemet" ska lösas? Tycker du att de redan fanatiskt varghatande "jägarna" ska ta saken i egna händer eller vad? Jag tycker inte att du kommit med något konkret hittills annat än att hålla liv i gamla myter. :crazy:
 
Sv: Varg

Jag har ingenting emot vargen, egentligen.. Det som dock är himla tråkigt är att vi nu inte längre kan släppa våra taxar i skogen, då det blir allt vargtätare. En drivande hund är ett lätt byte att bara gå ifatt och mumsa i sig. Det vill vi inte riskera, så vi kommer nu att få byta hundras. Ingen vits med att ha en ras avlad för jakt om den inte får jaga.. Tråkigt, men man får helt enkelt anpassa sig. :smirk:
 
Sv: Varg

Tro det eller ej, men andra än du har annat för sig om dagarna än att sitta här.

Här är en tex
http://www.rattvik.se/ar_vargen_farlig.asp

Jag har inte källorna i huvudet faktiskt, och har inte tid att leta upp dem för tillfället. Många av mina källor är muntliga, från bla bevarandebiologer och människor som jobbar med varg och andra rovdjur.

Såg nu källan till dina uttalande om indien etc; en sida för jakt och jägare, det ger jag inte mycket för, de är ju lagom objektiva. Eller inte.

Snf i Dalarna ska visst ha gett ut en bra bok om varg fick jag reda på idag, den är nog läsvärd :idea:
 
Sv: Varg

Väntar fortfarande med spänning på dina konstruktiva förslag till åtgärder till det så kallade "problemet".
 
Sv: Varg

Själv tycker jag hela den här debatten är ganska löjlig. Folk påstår att "varghatare" sprider propaganda och ljuger, men det ser knappast bättre ut på andra sidan. Nej, folk skriver och säger vad som helst för att få sina egna åsikter igenom, "vargvänner" är knappast mindre objektiva än vad jägare är
 
Sv: Varg

Japp, varghatarna sprider felaktig propaganda och kommer med osanningar. Det är mer regel än undantag och ibland är påståendena rent groteska.
Vad "anti-varghatarna" kommer med för felaktiga påståenden och för lögner vore intressant att få reda på. Exempel tack!

LIA
 
Sv: Varg

KL

Ja, dessa vargar.

Min åsikt:

Vargar som springer in i byar visar enligt mig inget sunt beteende (om det inte är en engångsförteelse), och vargar som tar hundar osv inne i byar borde skjutas bort, även de som vid flera tillfällen visar sig i byar utan att döda något djur.

Därimot alla dessa hundar som dödas av vargar mitt ute i skogen, en sån varg ska enligt mig inte skjutas bort, den är där den ska vara, alltså i skogen.

Detta med jakten på älg osv. Minska ner på älgjakten där mkt varg rör sig, då blir det dessto fler älgar åt vargarna. Dessutom så brukar ju vargar välja ut det svagaste djuret, vilket inte alltid en jägare gör.

Jag värnar om den svenska vargen på alla vis, och har alltid varit helt frälst i dem. Jag skulle offra mitt lillfinger för att få se en vild varg.

MEN, som jag skrivit ovan, vargar som vid upprepande tillfälle springer i byar, ska skjutas bort!
 
Sv: Varg

Vargar är underbara djur som har lika stor rätt att leva kvar som andra djur. Man kan inte skylla på vargen för att den följer sin natur och instinkt vilket är att jaga och fixa mat. Det är inte som att den förstår att det den gör är fel... I deras ögon gör de ju precis rätt... så som de gjort i alla år.

Jag förstår att det kan vara ett problem om vargen dödar boskap eller andra djur eller så men jag tycker att man som människa ska ta hänsyn till hur man gör med sina djur om det finns vargar i området. Vargarna ska inte behöva bli skjutna/flyttade/plågade för att människan vill komma och ta över...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Varg

En rovdjursspårare sa i vintras:
-Om inte vargen kan leva i Sverige, var kan den då leva?

:bow:

Precis!! Man måste värna om djur så att våra barn, barnbarn och deras barnbarn ska kunna uppleva alla dessa underbara djur...
 
Sv: Varg

Tycker vargen passar bäst på ZOO Så dit kan man ju åka och titta på den! När man känner för det .
 
Sv: Varg

Tycker vargen passar bäst på ZOO Så dit kan man ju åka och titta på den! När man känner för det .

Snarare är det väl så att ett zoo är det enda stället där 99,9% av befolkningen riskerar att råka på en varg. Vill du inte se varg, åk inte till zoot.
 
Sv: Varg

Vilda vargar helt okey, men uppfödda som släpps ut eller "rymmer", nej-nej-nej.

Jag tror att en tam/uppfödd varg har ett helt annat liv än de vilda. De vilda håller sig undan, medans de som varit i kontakt med människor är de vi ser och läser om, vargar är flockdjur, de går inte ensamma på tamdjur!

Detta är inte vargens fel, utan människan som inte kunnat låta bli dem, utan ska vara där och "hjälpa till".
 
Sv: Varg

Det är en av dom ständigt återkommande lögnerna från varghatarna. Dessa (lögnerna) är oftast så korkade att jag inte förstår hur dom tror, att någon kan gå på dom.

pmm-
vargar är flockdjur, de går inte ensamma på tamdjur!
Vargar är flockdjur, alldeles riktigt, men individer måste alltid lämna flocken för att söka sig en partner och bilda en ny flock. Tror du dessa individer slutar äta?

Så ska jag berätta en varghemlighet för dig. Dom struntar i om bytesdjuret är ett tamdjur eller vilt djur. Det finns där och det är mat! Alltså ska det fångas, dödas och ätas. Finns det flera bytesdjur som stannar kvar (t ex får), ska dom också fångas in och dödas. Det är ju en dag imorgon också ..., och det är inte ofta vargens bytesdjur är så dumma att dom stannar kvar för att bli attackerade. Så det gäller att passa på!

LIA
 
Sv: Varg

Kl

Först och främst vill jag säga att jag är INTE varghatare.
Utan tvärt om så tycker jag att det är ett oerhört vackert djur.

Så har jag tyckt i alla tider. Liksom många storstadsmänniskor har jag aldrig förstått vargraseriet..
Men..

Sakta men säkert håller jag på att ändra min inställning.
När vargen kommer ända upp till utetrappen och vägrar flytta på sig så är det inte så kul längre.
Inte heller när man 2 gånger måste kasta sten på den innan den sakta lommar iväg.
5 meters avstånd till mig...

Vad jag också vet är att den cirklar runt våra lösdriftshästar.
Vet också att dom är 2 vargar..inte 1 som vi trodde först.
Vet också att den varit på trappen till huset som står nästnärmast lösdriften. Och samma där. Den går inte undan för folk..nä.

Själv känner jag att den både hotar våra lösdriftare OCH våra föl som ska gå på bete i närheten nästa år..

Och hur förklarar man för en hästägare att
-tyvärr..din efterlängtade avkomma hittade vi dödad av varg??
Du får tillverka en ny.

Skulle gladeligen flytta dessa två vargar till Sergels torg i Stockholm. Eller kanske till en lekpark??

Jag vill då INTE ha vargeländet mellan min postlåda och trappen.
Heller inte jagandes på lösdriften. Nej.

Men jag förstår också att alla som nu vill ha varg överallt inte har stirrat en sådn i ögonen på några meters håll.
Inte har försökt mota bort en sådan med noll resultat..

AM
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp