Bukefalos 28 år!

Vargjakten är igång

Sålänge det inte står en forskarkår bakom som kommit fram till att detta är rätt beslut kan man inte se det som något annat än ett försök att kasta en hink vatten på eldsvådan som är vargdebatten.
 
Jag ser inget problem med att jaga varg,"vi" jagar ju allt annat,rådjur,älg,lo mm och där sker väl heller inte något val på vilka individer som ska rensas ut, så till vida att inte jägaren ser ett uppenbart gammalt eller skadad djur.
En stor anledning till att jaga varg, är ju att vargen äter rådjur, älg med mera, så då får ju våra stackars jägare inte skjuta något.

Hört talas om märkta vargar och vargforskningen?
Det är väl märkta vargar som skjuts först, de är ju så lätta att hitta.
 
En stor anledning till att jaga varg, är ju att vargen äter rådjur, älg med mera, så då får ju våra stackars jägare inte skjuta något.


Det är väl märkta vargar som skjuts först, de är ju så lätta att hitta.
Nja det är inte så säkert. Beror ju bla på mottagning o täckning. Lättare med spårsnö än ingen snö
 
Och jag ser inte riktigt hur det skulle vara hälsosamt att inte ifrågasätta beslut bara för att de är tagna av förtroendevalda.

Just vargjakten är ju ifrågasatt gång på gång. Med idel överklaganden. 2016 fick alla överklaganden utom det i Värmland avslag och jakten kördes - men inte i Värmland.
Nu har ju dock Högsta Förvaltningsdomstolen sagt sitt och det finns inget juridiskt hinder och det går inte längre att överklaga.
Så visst har det ifrågasatts, och prövats rättsligt.

Jag vet inte om "blidkad" är rätt ord för vad jag känner men som sagt: det är trevligt om det blir färre vargar precis kring knutarna här.
För mig.
Ja, jag är lite självisk.

Men igen: nej, jag tycker inte att vargar ska utrotas men precis som med andra djurstammar så ska det väl vara "lagom" många.

Japp, det är för att människor tagit oss företräde till marken. Framför älgar, rådjur, vargar, vildsvin.

Och ni som menar att vargarna har större rätt till marken än människor: kanske det, men är ni beredda att visa det "på riktigt" att djuren har större rätt till marken? Avstå från att åka/köra bil, buss, sluta med lastbilstransporter et c (massor av trafikdödade och -skadade djur varje år, om vi ska ge djuren företräde så måste vi självklart sluta med sådant beteende), höja matpriserna kraftigt och antagligen importera mer (sämre) föda (det blir svårare för bönder att odla när det är större älg- och rådjursstammar; antagligen ska vi förbjuda jordbruket eftersom bönderna varje år "klipper" ett antal rådjur som ligger i vallarna och gömmer sig när maskinerna kommer).

Om vi ska ge djuren företräde till naturen så måste vi självklart vara konsekventa...för det kan väl inte vara så att en del av oss tycker att vargar är extra skyddsvärda och att de som råkar bo i vargrevir ska anpassa sig och flytta, medan alla andra djur liksom ska fortsätta anpassningen till människan, och att de som bor i städer inte ska behöva anpassa sig???
 
Just vargjakten är ju ifrågasatt gång på gång. Med idel överklaganden. 2016 fick alla överklaganden utom det i Värmland avslag och jakten kördes - men inte i Värmland.
Nu har ju dock Högsta Förvaltningsdomstolen sagt sitt och det finns inget juridiskt hinder och det går inte längre att överklaga.
Så visst har det ifrågasatts, och prövats rättsligt.

Jag vet inte om "blidkad" är rätt ord för vad jag känner men som sagt: det är trevligt om det blir färre vargar precis kring knutarna här.
För mig.
Ja, jag är lite självisk.

Men igen: nej, jag tycker inte att vargar ska utrotas men precis som med andra djurstammar så ska det väl vara "lagom" många.

Japp, det är för att människor tagit oss företräde till marken. Framför älgar, rådjur, vargar, vildsvin.

Och ni som menar att vargarna har större rätt till marken än människor: kanske det, men är ni beredda att visa det "på riktigt" att djuren har större rätt till marken? Avstå från att åka/köra bil, buss, sluta med lastbilstransporter et c (massor av trafikdödade och -skadade djur varje år, om vi ska ge djuren företräde så måste vi självklart sluta med sådant beteende), höja matpriserna kraftigt och antagligen importera mer (sämre) föda (det blir svårare för bönder att odla när det är större älg- och rådjursstammar; antagligen ska vi förbjuda jordbruket eftersom bönderna varje år "klipper" ett antal rådjur som ligger i vallarna och gömmer sig när maskinerna kommer).

Om vi ska ge djuren företräde till naturen så måste vi självklart vara konsekventa...för det kan väl inte vara så att en del av oss tycker att vargar är extra skyddsvärda och att de som råkar bo i vargrevir ska anpassa sig och flytta, medan alla andra djur liksom ska fortsätta anpassningen till människan, och att de som bor i städer inte ska behöva anpassa sig???

Du tar mitt citat ur sin kontext. Det får du gärna undvika. Det blir himla märkligt. Jag har nämligen inte påstått att beslutet om vargjakt inte har ifrågasatts, så som du får det att låta nu.

Så länge man inte är vegan ser jag inte heller varför man skulle föra ett resonemang som ditt. Den stora skillnaden ligger nämligen i att varg är en art i Sverige som anses sårbar i sitt bestånd, medan älg och rådjur inte gör det. Numerärt är ju bestånden extremt olika, eller hur? Därav det extra "skyddsvärdet" och det är väl också därför den svenska vargjakten får skit från EU.

Ingen har ju mig veterligen heller påstått att människor som bor i eller i närheten av vargrevir ska flytta, men det kan ha gått mig förbi.
 
För övrigt finner jag det märkligt varje gång varg kommer på tal, hur väldigt rädd man är över att bo med 400 vargar i Sverige, som inte haft ihjäl en enda människa i modern tid, medan 3000 björnar som regelbundet attackerar och dödar människor är "no biggie".

När kommer björn-rädslan? När kan vi börja skrika "björn!" istället för varg?
 
Ingen har ju mig veterligen heller påstått att människor som bor i eller i närheten av vargrevir ska flytta, men det kan ha gått mig förbi.

Många hävdar att vargen ska vara helt fredad och att de som bor i vargrevir ska anpassa sig.
Det vill säga (antagligen) inte ha djur. Och om man vill ha djur ska man göra rovdjursstaket - som inte heller hjälper tillräckligt, om vi ska vara ärliga - eller så får man låta bli att ha djur. Om man alltså bor på landet och råkar bo i vargrevir och vill ha djur så blir ju konsekvensen att man får flytta - eller avstå från tamdjur.

Tog ditt citat ur kontext...
nej, tog ditt citat och vidareutvecklade tankegången till att vara konsekvent vad gäller vilt.
 
Sålänge det inte står en forskarkår bakom som kommit fram till att detta är rätt beslut kan man inte se det som något annat än ett försök att kasta en hink vatten på eldsvådan som är vargdebatten.

Vilka forskare skulle du önska står bakom?
Det är väl just personer som har kunskaper om djurstammar, genetik et c som står bakom beslutet att viss licensjakt på ett (synnerligen) begränsat antal individer ska få ske.

Förresten. Man skriver om att detta är för att "blidka jägarna" (tror inte det var du, men tar mig friheten att inte enbart kommentera ditt inlägg i mitt inlägg).
Den jägare jag pratade med på nyår (en som var med på samma nyårsfirande som jag) anser att Lst är flata och "blidkar vargälskarna" genom att ge tillstånd till ett alltför lågt antal jagade djur. Så Lst försöker nog balansera mellan att "blidka" båda parter.
 
Även björn syns då och då till runt samhällena.
Betydligt mer sällan.

Hur många gånger har du själv sett björn respektive varg?

Jag har aldrig sett björn (och det sägs ska finnas ett par individer i närområdet), varken djuret eller spår eller spillning.
Varg ser jag nog i snitt varje månad. Djur, alltså.
 
Många hävdar att vargen ska vara helt fredad och att de som bor i vargrevir ska anpassa sig.
Det vill säga (antagligen) inte ha djur. Och om man vill ha djur ska man göra rovdjursstaket - som inte heller hjälper tillräckligt, om vi ska vara ärliga - eller så får man låta bli att ha djur. Om man alltså bor på landet och råkar bo i vargrevir och vill ha djur så blir ju konsekvensen att man får flytta - eller avstå från tamdjur.

Tog ditt citat ur kontext...
nej, tog ditt citat och vidareutvecklade tankegången till att vara konsekvent vad gäller vilt.

Angående rovdjursstaket:
http://www.viltskadecenter.se/image...r/kommentar_om_rovdjursavvisande_stangsel.pdf

Ingenting är så att säga "bulletproof". Ett staket måste även underhållas.

Jag anser tyvärr att din så kallade tankegång missade ett antal viktiga faktorer, som jag också påpekade. Undvik gärna att citera istället.
 
Vargar springer över gårdarna och är närgångna, samtidigt som det måste till spårsnö eftersom de är så skygga och svåra att hitta. En lite knepig ekvation...

Varför tycker du det? Det är precis så det är. Vargjakten är en mycket begränsad period och på ett mycket litet antal väl utvalda individer. Om vi skulle få skjuta alla vargar vi ser i min by med omnejd så hade vi kommit över 24 stycken relativt snart.
 
@kryddelydd , det blir betydligt enklare om du bemöter ett inlägg i ett enda eget inlägg, istället för att dela upp det i flera. Det blir svårare att hänga med, att svara utan att missa något och genererar tusen notiser.
 
Betydligt mer sällan.

Hur många gånger har du själv sett björn respektive varg?

Jag har aldrig sett björn (och det sägs ska finnas ett par individer i närområdet), varken djuret eller spår eller spillning.
Varg ser jag nog i snitt varje månad. Djur, alltså.

Har sett björn flera gånger, aldrig varg.
 
Vilka forskare skulle du önska står bakom?
Det är väl just personer som har kunskaper om djurstammar, genetik et c som står bakom beslutet att viss licensjakt på ett (synnerligen) begränsat antal individer ska få ske.

Den forskargrupp som anordnar underlag vid beslut om vargjakt är Skandulv (SLU) och de har inga bekymmer med att påpeka att den infekterade politiska debatten och motstånd samt rennäringen har en stor del i besluten, snarare än biologiskt och ekologiskt. De finansieras dessutom mig veterligen bland annat av Jägarförbundet och är med andra ord knappast så objektiva som de påstår sig. Deras rekommendationer handlar alltså om minimum, att ständigt balansera på linan av vargens hälsostatus för att hålla stammen så liten som det genetiskt är möjligt. De har även fått sig en skopa skit för att missbruka forskningsresultat.

Så, med andra ord - forskare som är finansierade av skattepengar snarare än partiska organisationer, är en bra början.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
1 749
Fritid Visst har vi byggkunniga här som kanske kan komma med tips och råd vid val av virke? I stallet har vi hyllor i vårt "vattenrum" de...
Svar
17
· Visningar
905
Senast: Bison
·
Fritid Jag överväger starkt att införskaffa en elcykel för att kunna cykelpendla till jobbet i veckorna istället för att behöva betala en...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 110
Senast: lizzie
·
  • Artikel
Dagbok Jag gillar inte att bli äldre. Kroppen är liksom inte med mig som förr. Jag blir stel och får ont bara jag råkar göra något. Igår...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
7 985
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp