Varmt i september/oktober?

Personliga och i mina ögon väldigt ologiska skäl men det är som det är...

Gärna mer tips, ingen som varit på de italienska öarna?

Kapp Verde ser underbart ut men lite långt att flyga. :)

Ok. Vi åker till Cypern i oktober, flyr under älgjakten, och det brukar vara perfekt. Lagom värme i luften, varmt i havet. Mitt i sommaren är inte bra, tokvarmt, provat en gång.

Jag har tidigare i livet varit på flera grekiska öar och det var inte på något sätt som Cypern.
 
Vi åker till den sydligare delen av spanien i september räknar med att det är vad det brukar vara, temp på ca 26-35 grader dygnet runt. Brukar vara bra med värme, men det beror på hur varmt man vill ha. 36 grader hade vi förra året i början på september, det är lite för mycket för mig. Släkten hade fortsatt ha varmt efter att vi åkte hem också. Har varit där i oktober/novemberskiftet också och då badade vi i havet. Det var dock inte lika varmt utan mer svenskt sommarväder i princip, kring tjugo i vattnet och tjugofem i luften med svalare kvällar.
 
Jag var i Portugal i oktober 2013, vet dock inte vilken del :D :laugh: (Peniche) och det var inte varmt! Jag fick gå runt med jeans och jacka... men beror säkert på vars man är!
Vi var i algarve första halvan av oktober förra året och hade en 25 grader i skugga :D
I år ska vi till Lissabon ungefär samma datum, kan säkert vara någon grad kallare än i de södra delarna, men förväntar oss ändå sol och bad :)
 
Var på Sicilien förra året i mitten på september. Varmt i både luft och hav, jacka och långbyxor användes enbart när vi åkte upp till toppen på vulkanen Etna för där var det kallt! (Ett måste att åka dit om man är på sicilien).

Borde vara skönt även i oktober - då kanske lite mer som svensk sommar.
 
Var på Sicilien förra året i mitten på september. Varmt i både luft och hav, jacka och långbyxor användes enbart när vi åkte upp till toppen på vulkanen Etna för där var det kallt! (Ett måste att åka dit om man är på sicilien).

Borde vara skönt även i oktober - då kanske lite mer som svensk sommar.
Har varit på norra och västra Sicilien i september och (hela) oktober.

I oktober kan vädret variera mellan sol (+30) och ösregn (mer ös än vad vi får i Sverige) och storm så man inte går ut. Har man tur (större chans i början av oktober) så är det definitivt varmt och skönt, även om kvällarna börjar bli lite svala. Men har man otur och är där bara några dagar så kan det mest vara ruskväder. Flera turistanläggningar/hotellbyar börjar stänga ner i slutet av september, även om det mest beror på att skolorna har börjat och italienarnas semester är slut, så är det en liten indikator. Åker man sent bör man välja boende i en "vanlig" by och kan vara beroende av bil för att ta sig någonstans, till stranden t ex. Nu är det trevligt att bila på Sicilien så det behöver inte vara ngt större problem. Finns också flera trevliga småöar runt Sicilien dit man kan åka båt "från fastlandet" över dagen, eller stanna hela semestern.

I september kan det fortfarande vara olidligt varmt (+35) om det är ett sådant år.

I princip är hela vintern en stor variation mellan ruskväder i några dagar och fint i några dagar, för en svensk t o m badbart ibland. Enligt Sicilianarna är det anledningen till att deras äktenskap håller så bra, man är inte inne och nöter på varandra :)

Om Etna är ett måste eller inte beror på var på Sicilien man är (är en väldigt stor ö)
 
Är väldigt sugen på Sicilien eller Sardinien. Låter som ett säkert kort om det går att komma iväg i slutet på september då. :)

Ska åka en vecka så om det regnar 1-2 dagar är det okej, bara det inte regnar hela tiden...
 
Jag har varit på Sicilien sista veckan i september och det var 30 grader och sol hela veckan.:)

Nu har jag bokat flygbiljetter till Sardinien andra veckan i oktober och hoppas att det är hyfsat varmt och skönt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 421
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 059
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 170
Senast: __sofia__
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 734
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp