Varmvattenberedare

dee79

Trådstartare
Hur stor varmvattenberedare behöver jag till mitt stall? Normalt sett klarar jag mig utan, men det skulle vara skönt att ha så att jag kan tvätta en hel häst när det krävs.
Vill inte ha den ståendes på hela tiden, så en lagom avvägning mellan hur mkt som går åt till en tvätt och att det ska gå att inom rimlig tid värma upp den när varmvatten behövs.

Alternativet är att den ska stå på hela tiden, men då får den inte vara så stor att det kostar på för mkt el.

Jag vet ärligt inte hur jag ska tänka, planera eller räkna för att få fram vad jag har behov av.

Hjälp?!? :confused: :D
 
Sv: Varmvattenberedare

Det finns vattenvärmare/genomströmningsvärmare som du bara använder just när du behöver varmvatten.
Vattnet strömmar igenom värmaren och värms upp. Vi har en sådan i stallet och det räcker till att duscha en häst.Kanske mer, har inte provat.
Känns onödigt att ha en som drar ström hela tiden om det behövs såpass lite varmvatten.
 
Sv: Varmvattenberedare

Fast om den värmer upp det vattnet som strömmar igenom så borde det ju gå att använda den hur länge som helst och varmvattnet borde aldrig ta slut.

Varför menar du att det bara räcker till en häst? Vattnet värms ju upp under tiden och torde således aldrig ta slut.
 
Sv: Varmvattenberedare

Du har rätt. Jag har bara aldrig behöva använda mer vatten än så.
 
Sv: Varmvattenberedare

Det hade jag ingen aning om :idea:

Var får man tag på sådana? Eller det kanske vi måste ta via PM?
 
Sv: Varmvattenberedare

Googla på genomströmningsvärmare varmvatten så får du fram en del.
Vi köpte vår till billigt pris på Jula för rätt länge sedan, men de verkar inte ha dem längre.
Liknande firmor kanske har?
Ortens rörfirma hade i alla fall i fjol, det såg jag i broschyren.
 
Sv: Varmvattenberedare

En fråga i ämnet då jag själv satt lite och kikade på en genomströmnings pga pajad vvberedare. Verkar ju finnas hur många olika effekter och styrkor som helst vilket naturligtvis gör en väldig skillnad på priset. Hur "liten" klarar man sig med för att den skall orka med en hästtvätt, vattnet behöver ju inte bli supervarmt utan ljummet räcker ju. Så vad har ni som har sådan för effekt på eran ? Sen står det på vissa att de klarar vist vattentryck i kg och det är ju grekiska för mig hur sjutton vet man kg trycket ?
 
Sv: Varmvattenberedare

Bra fråga! Tittade in för att ställa samma följdfråga (sen vi tittat runt lite på olika värmare), men nu när du redan ställt den så är det bara att vänta in svaret!
 
Sv: Varmvattenberedare

Ju svagare du har ju sämre tryck blir det i kranen. Vill man ha bra tryck så ska man köpa en lite större. Utomlands är det vanligt att man har genomströmningsvärmare eller elektriska värmare i duschen i huset, men även i stallet.
 
Sv: Varmvattenberedare

Ju svagare du har ju sämre tryck blir det i kranen. Vill man ha bra tryck så ska man köpa en lite större. Utomlands är det vanligt att man har genomströmningsvärmare eller elektriska värmare i duschen i huset, men även i stallet.

Påverkar det verkligen trycket i vattnet och inte bara förmågan att värma upp vattnet ? Alltså att en mindre klarar att värma mindre mängd vatten i taget så att om du spolar med högre tryck så blir vattnet svalare ? Den borde väl inte klara att strypa vattnet eller den blockerar det på något vis och släpper inte det ifrån sig förräns det har rätt temperatur ? Har aldrig tänkt på i alla fall att jag sett en sådan "live" därav väldigt dålig koll på hur en sådan funkar.
 
Sv: Varmvattenberedare

Vi har en på 30 l i stallet och den räcker bra. Vi brukar göra så att vi fyller en hink med varmt vatten som vi använder att schamponera med.

Endera blöter jag hästen snabbt med slangen, sen schamponerar jag med hinken och spolar av med slangen efteråt. Då räcker 30 l ganska bra. Man kan inte stå och spola länge dock, det märks att det tar slut efter en stund om man håller på länge så därför gör jag som jag gör med hinken.
 
Sv: Varmvattenberedare

Vi har en på 30 l i stallet och den räcker bra. Vi brukar göra så att vi fyller en hink med varmt vatten som vi använder att schamponera med.

Endera blöter jag hästen snabbt med slangen, sen schamponerar jag med hinken och spolar av med slangen efteråt. Då räcker 30 l ganska bra. Man kan inte stå och spola länge dock, det märks att det tar slut efter en stund om man håller på länge så därför gör jag som jag gör med hinken.

Genomströmnings är inte på liter i dem står det aldrig något vatten utan det värms upp medans det passerar genom maskinen, det måste vara en vanlig varmvattenberedare du talar om.

Frågan var vilken effekt genomströmningsvärmare behöver för att klara hästtvätt.
 
Sv: Varmvattenberedare

Den borde väl inte klara att strypa vattnet eller den blockerar det på något vis och släpper inte det ifrån sig förräns det har rätt temperatur ?
Precis så är det enligt min erfarenhet. Ju varmare man vrider upp ju mindre vatten kommer det.

Hästarna duschar man ju inte lika varmt som man själv duschar och det finns säkerligen genomströmmare som är helt inriktade på stall. De flesta jag har sett har varit till för hushåll och så har man använt dem i stallet också.
 
Sv: Varmvattenberedare

Frågan är om man kan utgå från att de som är för dusch till människa klarar man att tvätta hästar med iom att man då sätter temperaturen lägre än vad man har till sig själv. För logiskt kan de ju inte sälja något som är till dusch för människa som inte har hyfsat tryck i vattnet så att man kan skölja av sig shampoo o dyl, med lite lägre temperatur på den så borde man väl kunna räkna med tillräckligt tryck för att duscha häst eller ? (Hittade en i närheten mkt billigt till salu på annons som var just till dusch inkl tom duschmunstycke ) De hade dock aldrig ens provat den då de hade missat att de hade för låga säkringar i stugan de tänkt ha den i för att klara att driva en sådan därav hade de inte en susning själva om hur bra eller inte den var
 
Sv: Varmvattenberedare

Att värma en liter vatten en grad kräver 4.18 kJ. Så om du behöver 0.1 L vatten per sekund som skall värmas 10 grader så behöver du minst en effekt på 4.18 kW om verkningsgraden är 100 procent, 0.2L/s och 10 grader värmning ger 8.4 kW osv. .

Jag tror att du vill ha ett ganska stort vattenflöde (det kan du lätt prova själv) när du spolar och då krävs det stor effekt, verkar bättre att ha en vanlig beredare som man slår ifrån när den inte används.
 
Sv: Varmvattenberedare

Problemet är det ojämna behovet av varmvatten, en kväll kan det vara flera hästar som skall tvättas för tävling vilket då kräver en stor vvberedare för att vattnet skall räcka att värma upp en stor beredare tar lång tid och kostar massa ström. Skall man då värma upp samma beredare när man bara skall tvätta ett sår eller spola av en häst snabbt efter ridpasset för att den blev väldigt svettig, dessutom måste du alltid sätta på den i tid om du har den avstängd skall man trycka på den för säkerhetsskull innan ett ridpass för om hästen blev väldigt svettig behövs vv när den kommer in annars inte. En annan bit är hur ofräsht vattnet blir i den om den står avstängd, speciellt när man som vi har borra och inte kommunalt även om vi har avancerad rening så kommer det ändå mer järnavfällningar odyl med. Jag kan tala om hur fräsht mitt vv var inne när min vv beredare klyddade och slog ifrån och därmed stod kallt i tanken till och från, tappade man det i badkaret så kände man inte riktigt för att lägga sig där om vi säger så. Väldigt gult blev vattnet med tex kritvit skimmel i stallet så är det inte så kul att tvätta hästen i gult vatten vilket det blir om det får stå kallt och fälla i tanken.
 
Sv: Varmvattenberedare

Det förstår jag, men prova att mäta upp vilket vattenflöde du behöver, för det är flödet och inte trycket som bestämmer effektbehovet och såklart hur varmt vatten man vill ha. Har man tillräckligt stora säkringar till stallet är det bara att köra på.
 
Sv: Varmvattenberedare

Det förstår jag, men prova att mäta upp vilket vattenflöde du behöver, för det är flödet och inte trycket som bestämmer effektbehovet och såklart hur varmt vatten man vill ha. Har man tillräckligt stora säkringar till stallet är det bara att köra på.

Gör man det så enkelt som jag tror att man spolar med det tryck man brukar ner i tex en spann sen mäter man hur mkt vatten det är i spannen efter en minut antal liter i spannen = trycket eller tänker jag fel ?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag förstår inte hur jag kan ha hängt i stall i 30 vintrar och fortfarande inte hittat något som håller mig varm om fötterna. Söker tips...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 518
Senast: Buongusto
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 105
Senast: __sofia__
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 574
Senast: Blyger
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 175
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp