Bukefalos 28 år!

Vart hittar man info om hingstar

Sv: Vart hittar man info om hingstar

Honom nämnde jag då den hingst e. Ken Warkentin som jag har träffat är gudomligt underbar och snygg. Honom har jag även som en liten favorit då han har Tagliabue i stammen, då även Tagliabue har en avkomma som är min favorit ;)

Kan han trava din favorit?
 
Sv: Vart hittar man info om hingstar

KL

Alltså som sagt jag är ny inom detta, men försöker lära mig.

När jag går in på blodbanken för att se om en testparning mellan mitt sto och en hingst jag hittat skulle passa så blir det olika färger på vissa namn.
Vad menas med det ?
Hur vet man om de passar ihop ?

Ser ju att färgerna finns med i deras bådas stam, men varför är det olika färger ?.

Var första gången jag var inne på blodbanken häromdagen för att ni tipsade om det så ny inom den sidan med ;)
 
Sv: Vart hittar man info om hingstar

Någon som har erfarenhet av temperamentet på hans avkommor? Har inte alls tänkt på honom.
 
Sv: Vart hittar man info om hingstar

Jag är inte jättebra på blodbanken men jag antar att det har med inavelskoffienten att göra, var i ledet de är inavlade så att säga. Står ju en förklaring på varje häst också hur inavlad och var i ledet den blir inavlad...
 
Sv: Vart hittar man info om hingstar

KL

Alltså som sagt jag är ny inom detta, men försöker lära mig.

När jag går in på blodbanken för att se om en testparning mellan mitt sto och en hingst jag hittat skulle passa så blir det olika färger på vissa namn.
Vad menas med det ?
Hur vet man om de passar ihop ?

Ser ju att färgerna finns med i deras bådas stam, men varför är det olika färger ?.

Var första gången jag var inne på blodbanken häromdagen för att ni tipsade om det så ny inom den sidan med ;)
Färgerna indikerar att samma individ finns både hos tilltänkt far och mor. Vilken färg individerna får saknar betydelse, utan det är enbart en indikation om att det är in-/linjeavel. Eftersom det kan vara många individer som finns på båda sidor, så är det olika färger för att man ska kunna särskilja dessa.

Under stamtavlan till höger står inavelskoefficienten uträknad och under den samtliga individer som finns hos mor och far.
 
Sv: Vart hittar man info om hingstar

http://blodbanken.nu/servlet/GetBBData?breed=warm&sire=master+flirt&dam=Stormproof

Master Flirt - Stormproof

Hingst med stam, men utan prestationer, 159 cm. Vet inget pris!
Tar du halvbrodern Magnetic Power får en 158 cm hingst. "På köpet" får du en hingst som har presterat och dessutom lämnat en kulltopp i Norge på ett försök.
För mig skulle valet vara väldigt enkelt mellan dessa. Kostar, 3.000 kr + 19.000 kr.
http://blodbanken.nu/servlet/GetBBData?breed=warm&sire=magnetic+power&dam=Stormproof

Det finns många andra "godkända" hingstar i den kategorin som jag skulle föredra framför att chansa på något oprövat utan egna prestationer.
 
Sv: Vart hittar man info om hingstar

Ägaren bor i Alfta, Hälsingland och jag tror att han kommer att stå där, men jag vet inte! Han kanske inte ens kommer att användas till utomstående ston, men han visades i alla fall på Sundbyholm i november.
 
Sv: Vart hittar man info om hingstar

Färgerna indikerar att samma individ finns både hos tilltänkt far och mor. Vilken färg individerna får saknar betydelse, utan det är enbart en indikation om att det är in-/linjeavel. Eftersom det kan vara många individer som finns på båda sidor, så är det olika färger för att man ska kunna särskilja dessa.

Under stamtavlan till höger står inavelskoefficienten uträknad och under den samtliga individer som finns hos mor och far.

Tackar för svaret, nu fattar jag ett steg till i detta :D. Men hur vet man när de passar och inte ? För om jag fattat det hela rätt får de ha viss inavelskoefficient.
Som detta test jag gjorde så fick de 9.453% i inavelssko.. från blodbanken, från STC finns det inte tillgängligt.
 
Sv: Vart hittar man info om hingstar

9% tycker jag inte är så mycket, tycker man får fram mer på de flesta hästar man blandar amerikanskt i, min märr har tex Super Bowl väldigt nära vilket gör att det blir högre inavel med de flesta hingstar. Sedan beror det på vilka linjer som är inavlade, en del linjer är sämre att inavla än andra.

kl. Jag är öppen för de flesta förslag som sagt då fölet är tänkt att behållas, dock kan jag ändå tycka att många av de hingstar som inte skulle blivit godkända i det gamla sytemet är alldeles för dyra, en hingst med mycket lågt avelsvärde som kostar 15.000 vid levande för till exempel tycker jag är för dyrt när det finns hingstar som Tap In, Laddie, Adamas Hall, Ride The Night och så vidare för under 10.
Sedan är det viktigt för min del att det hingsten i alla fall har lite tävlingsmeriter och skalle, eftersom min märr har avsaknaden av det. Det kan man ju aldrig veta på en oprövad hingst men har den startat själv kan man ju bilda sig en uppfattning om denna i alla fall.
 
Sv: Vart hittar man info om hingstar

*kl*

Till TS:

Om man ska avla för eget bruk på billig hingst och han passar till märren, varför inte Jobie Tempest? Med reservation om jag missat att han avlidit eller nåt. ;) Jag har som sagt noll koll längre...

Till Cambries märr har jag ingen aning om hur han passar heller...
 
Sv: Vart hittar man info om hingstar

Till TS:

Om man ska avla för eget bruk på billig hingst och han passar till märren, varför inte Jobie Tempest? Med reservation om jag missat att han avlidit eller nåt. ;) Jag har som sagt noll koll längre...

Oj vilken goding ;). Vad kostar han att betäcka med ?
Om jag fattar det rätt har han inte avlidit, inte som jag hittade när jag sökte runt :)
 
Sv: Vart hittar man info om hingstar

I år (2010) kostade han 500:- vid bokning + 2000:- vid språng + 7500:- vid levande föl (+moms). Tycker han är mycket prisvärd, funderar lite på att använda honom 2011 ;) . Han står på Askö Stuteri utanför Västerås.
 
Sv: Vart hittar man info om hingstar

Jobie Tempest fungerade inget vidare i fjol, slutade att lämna sperma mitt i säsongen ifjol och vi fick lov att byta hingst, stoet tog sig inte på första försöket och nästa gång levererade inte Jobie någon sperma!
 

Liknande trådar

Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 283
Senast: Freazer
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 417
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 028
Senast: linlar1
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
15 356
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Valp 2024
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp