Bukefalos 28 år!

vart vänder man sig? Soc?

Zaria

Trådstartare
Nu är jag här igen :( Tyvärr måste jag säga.

Har en 4 åring som bor varannan helg hos sin pappa och i nuläget fungerar det inte alls. De 3 senaste gångerna har han kommit hem totalt sönderklöst runt ögonen och varit jätteledsen. Det har även varit andra incidenter hos pappan som gjort att han inte ens vill eller orkar vara där som han säger själv.

Har försäkt prata med pappan om klösmärkena då många sitter på ögonkanterna vilket känns rent livsfarligt. Jag trodde det var en katt först då sonen kan bli lite hårdhänt med katter, sonen säger själv till mig att det är MIN katt (vilket är omöjligt eftersom han inte ens träffat den hos pappan eller på förskolan) han skruvar på sig och vill inte alls prata om det.

Däremot säger han till förskolan att det är pappans flickväns son. Försökt prata med pappan men han säger att han inte lägger sig i barnbråk, och om jag kan fixa fram thermobyxorna som försvunnit på dagis så kanske han även kan ha lite koll på sonen...Hur normalt betende är det?
Dock känns det som att pappan sagt åt sonen att ljuga för mig, men att han vågar prata med förskolan, för sonen blir jättebesvärad av att prata om pappa med mig även om jag pratar i goda ord om pappan.

Nu har jag hört och sett såpass mycket att jag inte vill att sonen påker dit föränn detta är upprett och pappan vägrar i vanlig ordning lyssna eller försöka kommuncera.

Till saken hör även att sonen har diagnos (ja han fick det till sist) "Autismliknande tillstånd, han uppfyller en kriterie av 3. Varav en är att han MÅSTE punktmarkeras både på förskolan och i hemmet för han är enormt snabb och impulstryrd och då går det riktigt fort, han har även dålig impulskontroll så att det man säger till honom försvinner på 1 sek, ungefär som med en ettåring.
Jag fick förklarat av hans barnläkare att hans betende även handlar mycket om stress och det är när hans "stressburk" är fylld som det blir problem och han bara stirrar upp sig mer och mer...Håller man det lugnt och tydligt och berättar i förväg vad man skall göra så brukar det gå bra...men när han blir upp i varv så åker ofta förskolebarnen på en smäll/knuff eller så springer han bara runt och inte vet vart han skall göra av sig...detta VÄGRAR dessutom pappan höra något alls om, varagv sonen själv säger "jag vill träffa pappa men inte heeeela dagen, för jag blir så trött" Hos pappa är de 5 st småbarn så jag antar att det är ett rätt högt tempo som han inte orkar med...

jag skulle även vilja att han försökte lyssna och förstå hur sonen upplever saker och ting men även där vägrar han varpå vi har ett rent helvete när sonen kommer hem igen, ofta har han inte ens kunnat äta hos pappa (förmodligen av stress) sonen själv säger att han inte får någon mat där utan bara någon macka och han är alltid vrålhungrig när han kommer därifrån och övertrött som bara den, dock har ofta farmor sonen sista natten på umgänget då brukar han må bättre, vara gladare, vilja prata om farmor om vad de gjort och han brukar vara mätt hel och ren.

Nu funkar inte FR speciellt bra här men jag funderar även på om man skulle kunna socanmäla? Inte för att jag är ute efter att göra pappan illa men för att någon uppenbarligen måste ta ett prat med honom.

Gjorde en anmälan på honom för ett par år sedan, då handlade det om att han vägrade ge sonen hans medicin och att han alltid var jättesmutig när han kom därfirån och inte fick bada/tvätta sig.

kan man göra så igen eller är det för lite? dvs gå via soc?

För jag är uppriktigt orolig för sonen och hans sår runt ögonen heeela tiden och pappan som inte bryr sig, att pappan struntar i hans problematik och varför sonen alltid är sååå hungrig och säger att han inte fått mat mm.
 
Sv: vart vänder man sig? Soc?

Läs igenom ditt inlägg igen, givetvis ska du anmäla!!!
Jag blir så arg på alla dessa föräldrar som av någon märklig andledning inte sätter sina barn först:mad:
Vaddå inte lägga sig i barnbråk:confused: tycker han att det är ok om sonen blir blind pga av "barnbråk":mad:
Ren j--la lathet är vad det är!

Skönt att han har det bra hos farmor, kan han inte vara där istället? Jag menar att du behöver ju också lite avlastning också kanske han kan träffa sin pappa en stund där istället?!

Jag förstår verkligen att din son inte vill åka dit och det är ju svårt när han inte vill/vågar säga vad som händer hos pappa heller:(
 
Sv: vart vänder man sig? Soc?

Läs igenom ditt inlägg igen, givetvis ska du anmäla!!!
Jag blir så arg på alla dessa föräldrar som av någon märklig andledning inte sätter sina barn först:mad:
Vaddå inte lägga sig i barnbråk:confused: tycker han att det är ok om sonen blir blind pga av "barnbråk":mad:
Ren j--la lathet är vad det är!

Skönt att han har det bra hos farmor, kan han inte vara där istället? Jag menar att du behöver ju också lite avlastning också kanske han kan träffa sin pappa en stund där istället?!

Jag förstår verkligen att din son inte vill åka dit och det är ju svårt när han inte vill/vågar säga vad som händer hos pappa heller:(

Vad bra, men då anmäler jag, tänkte om det räknades som för lite för att soc ens skulle ta det på allvar.

Har sagt till pappan att det blir inget mer umgänge föränn detta är upprett och mig pratar han som sagt inte med. Senast jag pratade med honom för ett par månader sedan bara gapade han om allt och inget

*Sonen skulle ha kommit det med löss och de hade fått avlusa honom, om det har han inte sagt något (varken vi, kompisarna eller förskolan har haft löss)

*Min sambo var en fegmupp som inte ville slåss med honom

*han skulle anmäla mig för att jag fuskade med bostadsbidraget eftersom min sambo bor här (jag har inte ens bostandsbidrag)

*han var förbannad för att han fick betala skadestånd till mig och att han fick dagsböter i en rättegång förra året, för olaga hot och trackaserier mm (han ansåg att jag ljög och att det tydligen var jag som dömde) :confused:

Sen gapade han som en besatt, så det går liksom inte att prata med honom.

Är mycket smågrejer sonen ständigt kommer hem och är ledsen för, tex att den nyas barn får sova i samma säng som pappa men han får inte det, hennes barn får cykla medan han bara får stå och titta på (där köpte farmor en cykel till honom för hon tyckte synd om honom)...Tycker inte det är snällt alls.

Nu senast var han inte hos farmor, och det var han superledsen för, han brukar köpa sånt om han får en förklaring men det hade han inte fått mer än att han inte FICK åka dit, sonen frågade om det var för att han var så "elak och dum" :mad::cry:

Hade också sett det som det bästa om han fick vara hos farmor och sen träffa pappan och iaf lillasyster en stund. Som sonen känner nu så orkar han inte vara hos pappa så mycket för han blir så trött i huvudet av allt stimmande, samt att han behöver att man har uppsyn på honom och det tycks de ju inte ha alls.

men då gör jag en anmälan igen dock verkar inte soc gilla att jag som mamma anmäler (tydligen tyckte de så sist) utan anmälan skulle istället kommit från förskolan eller andra. Förskolan är informerade om hans sår och de har ju själva sett, tänkte även ta ett möte med dem om detta.

Tänkte som sagt att detta räknades som för lite för att soc skulle reagera, pappan är som tidigare ENORMT DUKTIG på att tala för sig (och snacka ner mig) mycket för att jag inte har saker som han har tex körkort, hus fler barn osv sedan tycker han att jag har ett dåligt jobb och inte tjänar så bra med pengar (Jobbar inom psykiatrin och älskar det)

Men som sagt tänkte mer att de inte skulle ta det på allvar, redan nu när jag går emot umgänge så ligger jag ju lite illa till (FR håller i stort sett på att pinka ner sig av lycka att en pappa vill ha sitt barn)
 
Sv: vart vänder man sig? Soc?

eftersom din son verkar lita på personalen på dagis, kan du fråga om de kan prata med honom, både om hur han mår hoss dig, pappan och farmor. be dem skriva ner allt (ta en kopia och behålla). då har du underlag från utomstående i en anmälan.
 
Sv: vart vänder man sig? Soc?

Jag tycker verkligen inte att det är för lite, "bara" att ett barn ständigt har sår som du beskriver skulle jag säga är att försumma sitt barn.

Jag lider verkligen både med dej och din son att pappan är som han är och än en gång är jag glad för att mina barn numera är så stora att de kan sköta ev. kontakt med sin pappa själva.

Det tar så mycket energi i onödan med allt tjafsande och bråkande:( Det borde vara så självklart att båda föräldrarna vill sitt barn det allra bästa.
 
Sv: vart vänder man sig? Soc?

eftersom din son verkar lita på personalen på dagis, kan du fråga om de kan prata med honom, både om hur han mår hoss dig, pappan och farmor. be dem skriva ner allt (ta en kopia och behålla). då har du underlag från utomstående i en anmälan.

Det var smart, det skulle jag kunna göra, tack för tipset.
 
Sv: vart vänder man sig? Soc?

Jag tycker verkligen inte att det är för lite, "bara" att ett barn ständigt har sår som du beskriver skulle jag säga är att försumma sitt barn.

Jag lider verkligen både med dej och din son att pappan är som han är och än en gång är jag glad för att mina barn numera är så stora att de kan sköta ev. kontakt med sin pappa själva.

Det tar så mycket energi i onödan med allt tjafsande och bråkande:( Det borde vara så självklart att båda föräldrarna vill sitt barn det allra bästa.

ja man tycker ju det.

Dock verkar det som att pappan tröttnar mer och mer, och så har det varit sedan han träffade sin nya (och hennes 3 barn) samt att de fick ett gemensamt barn, det verkar inte finnas någon plats för sonen mer, han vill ju tom korta ner varannan helgs umgänget till Fredag -em-Söndag-dag.

Han tycker det är sinnesjukt att lämna på förskolan på måndagen, och hela tiden gnället om att han tvingas betala underhåll, och kanske han kunde ha sonen mer istället för då kan han ju dra ner underhållet osv osv osv

Känns lite som att han faktiskt får kontakta familjerätten själv om han nu är intresserad av umgänget. Det är alltid jag som fixar och donar, berättar var sonen finns och var han kan hämta/lämna honom vid umgängena (ibland är jag hemma ibland jobbar jag & då är sonen på förskolan)

Nu senast hörde jag inte av mig alls, och det gjorde inte han heller märkligt nog :(
 
Sv: vart vänder man sig? Soc?

Jag har ingen koll på soc som detta är tillräckligt för att de ska agera. Men vad jag hade gjort är att försöka skaffa mig en väldigt god och öppen kommunikationskanal till farmor. Då sonen uppenbarligen gillar att vara där och då hon uppenbarligen bryr sig väldigt mycket om honom kan hon vara ett bra stöd då han är hos pappan. Hon kanske kan ringa honom/hälsa på när han är där om han mer ärligt får prata med henne än med dig.
 
Sv: vart vänder man sig? Soc?

Du behöver bara kontakta socialtjänsten och informera om att umgänget med pappan inte fungerar tillfredsställande och att du behöver hjälp med detta. Finns ingen anledning att själv bedriva någon utredning i form av dagispersonal och barnsamtal. Lycka till!
 
Sv: vart vänder man sig? Soc?

Stämmer inte riktigt.

Soc har inte makt att besluta att umgänge ska upphöra eller villkora det på något vis. Det vi kan hjälpa till med är samarbetssamtal mellan föräldrar som inte kommer överens vilket kan leda att de skriver avtal om vårdnad/boende/umgänge vilket får samma rättsvärde som en dom.

Kan man inte komma överens återstår tingsrätten.

Arbetar på familjerätten.
 
Sv: vart vänder man sig? Soc?

På det du skriver låter det som att din sons pappa inte kan skydda honom ordentligt och att din son inte mår bra i den miljön.

En anmälan till soc leder i bästa fall till att de gör en utredning, som i bästa fall leder till att du och pappan får hjälp med familjeterapi. Vanligast är att den läggs ner utan åtgärd med argumentet att ena föräldern kan skydda barnet från den andra.

Har du försökt säga till sonens pappa att ifall sonen inte har det bra hos honom kan det leda till att han inte kan träffa sonen alls?
Som boendeförälder som du är har man ett stort ansvar. Man ska både underlätta barnets umgänge med den andra föräldern och skydda det. I det ingår att man faktiskt kan säga nej till umgänge med andra föräldern om barnet inte mår bra av umgänge.
 
Sv: vart vänder man sig? Soc?

*smyger in från ÄU*
Kommer han med sår och dylikt till förskolan också?

I Sverige är det nämligen så att förskolan har anmälningsplikt om det finns MISSTANKE om att barnet far illa hemma, vanligtvis brukar man diskutera detta med föräldrarna men om det nu återupprepats att pojken kommit flertalet gånger så som du beskriver att han kommit till dig reagerar jag på att förskolan inte anmält pojkens far till socialen.
 
Sv: vart vänder man sig? Soc?

De gör inget alls då de tycker att sonen ju ser så glad ut när pappan kommer :confused:

De har dock noterat alla sår runt ögonen mm

Grejen är att sonen är rätt distanslös så han hade sett lika glad ut om det kom en främling från Buke och hämtat honom...Hur han beter sig har inget med hur han blir behandlad att göra verkar det som.
 
Sv: vart vänder man sig? Soc?

På det du skriver låter det som att din sons pappa inte kan skydda honom ordentligt och att din son inte mår bra i den miljön.

En anmälan till soc leder i bästa fall till att de gör en utredning, som i bästa fall leder till att du och pappan får hjälp med familjeterapi. Vanligast är att den läggs ner utan åtgärd med argumentet att ena föräldern kan skydda barnet från den andra.

Har du försökt säga till sonens pappa att ifall sonen inte har det bra hos honom kan det leda till att han inte kan träffa sonen alls?
Som boendeförälder som du är har man ett stort ansvar. Man ska både underlätta barnets umgänge med den andra föräldern och skydda det. I det ingår att man faktiskt kan säga nej till umgänge med andra föräldern om barnet inte mår bra av umgänge.

Ja, det där är jätterörigt, å ena sidan skall jag se till att sonen har det bra å andra sidan skall jag se till att han får ha umgänge med pappan.

I nuläget har pappan inte hört av sig alls.

men vad menar de med i så fall att ena föräldern kan skydda barnet? Den föräldern är i så fall jag, och jag kan ju inte skydda sonen från pappan när han är hos pappan.:confused:
 
Sv: vart vänder man sig? Soc?

Det jag menar är att du har rätt att vägra umgänge om du anser att sonen far illa hos sin pappa.

Ledsen om jag var otydlig, det är första arbetsdagen efter två veckors ledighet och är lite rörig i huvudet;)
 
Sv: vart vänder man sig? Soc?

Ingen fara =)

Men då blir ju följdfrågan,kan det inte räknas som umgängesabotage?
Eller vad krävs, för annars kan ju vem som som helst hitta på en historia om att barnet far illa hos den andre föräldern när det kanske inte stämmer i verkligheten.
 
Sv: vart vänder man sig? Soc?

En mycket klok fråga.

Det ska vara riktiga saker, inte sånt som att barnet inte får frukt hos den andra föräldern eller inte lägger sig på samma tid som hos boendeföräldern.
Utan sånt som att inte ta hänsyn till sjukdom som allergi. Eller som du beskriver att man inte kan skydda sitt barn mot att det blir skadat av andra barn. Om er son dessutom fått en diagnos som säger att han måste tas om hand på ett speciellt sätt och pappan inte accepterar det och ändrat sitt beteende tycker jag är illa. Det är vanligt att pappor senare än mammor accepterar att deras barn har en diagnos, men de allra flesta brukar ändå följa läkarnas rekommendationer trots att de inte riktigt tror på dem för de vill försöka göra det bästa för sina barn. Er son har rätt att få god omsorg, precis som alla barn, och kan han inte få det hos sin pappa tycker jag att du ska säga att du håller honom hemma tills situationen är acceptabel.

Umgängessabotage är främst när man fått en dom på umgänge och den föräldern som ska lämna ut barnet vägrar att följa den.
 
Sv: vart vänder man sig? Soc?

Aha då är jag med.

Men skulle jag likaväl kunna låta allt vara och låta pappan ta tag i detta om han nu vill ha något umgänge? För som det är nu så kommer det ju att bli ett halabaloo igen om jag anmäler honom när soc kontaktar honom, och som sagt de verkar mest tycka att det är underbaaaart att en pappa vill ha sitt barn, "ibland måste barnens bästa stå tillbaka för att pappan skall stanna" är sådant de kan kläcka, i det läget handlade det om att göra umgänget underlättande för en 28 årig pappa, inte hans 4 månaders bebis...sånt gör mig ARG.

Jag kanske är feg, men just nu känns det helt underbart lugnt när sonen inte är hos pappan och han håller sig undan, så mycket lugnare för oss alla och sonen "funkar" så mycket bättre :crazy:
 
Sv: vart vänder man sig? Soc?

Jag kanske är feg, men just nu känns det helt underbart lugnt när sonen inte är hos pappan och han håller sig undan, så mycket lugnare för oss alla och sonen "funkar" så mycket bättre :crazy:

Nej du är verkligen inte feg, du följer ditt modershjärta och det är starkt.
Jag blir så ledsen när jag hör att det fortfarande finns sådana rötägg som på fullaste allvar tycker att en förälder och hens känslor är viktigare än ett barns väl och ve:(

Jag tycker att du ska ligga lågt och kontakta socialen först när han hör av sig igen.
Om du känner att det ger dej och sonen något så försök att hålla uppe kontakten med farmor, för både din och sonens skull.
 
Sv: vart vänder man sig? Soc?

Nej du är verkligen inte feg, du följer ditt modershjärta och det är starkt.
Jag blir så ledsen när jag hör att det fortfarande finns sådana rötägg som på fullaste allvar tycker att en förälder och hens känslor är viktigare än ett barns väl och ve:(

Jag tycker att du ska ligga lågt och kontakta socialen först när han hör av sig igen.
Om du känner att det ger dej och sonen något så försök att hålla uppe kontakten med farmor, för både din och sonens skull.

Tack

farmor gillar som sagt inte mig men kanske sonen kan få ringa dit eller så :laugh:
Farmor anser att jag tar droger (jobbat med missbrukare, psykiskt sjuka och även haft en sådan inneboende som jag hjälpt (dock innan jag ens var gravid, idag skulle jag inte göra det)

Ja tyvärr handlar det mycket om att inte kränka pappan eller ifrågasätta honom...för det är ju så BRA att han vill vara pappa.

han kan dock sitta på ett samtal i FR och häva ur sig saker som att jag har dåligt med pengar och de kan fråga "zaria, har du jobb, vad tjänar du??" Är inte det kränkande? och vad angår det dem? Nu har jag både fast jobb, och fast inkomst och även min sambo så det går ingen nöd på oss, men varför skall jag behöva svara på vad jag tjänar i FR? Det är kränkande :mad:

Tror också att jag gör så att jag hör av mig dit om han hör av sig, just nu är det väldigt mycket både med flytt (skulle flyttat 1 dec och var färdigpackade men gubben som bodde där vägrar flytta ut så vi sitter med våra kartonger och undrar) vilket är väldigt stessande för mig, taskig stämning på jobbet och en enorm överbelastning där man inte räcker till och nu sonens diagnos, känns som det varit lite väl mycket ett tag och att jag behöver landa lite innan nästa projekt för att orka och fungera...

Tack för alla goa svar :love:
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag blir tokig. Vi har sonen varannan vecka och ska ju då dela på kostnader som kläder, sport, cykel osv osv. Pappan skyller dock...
Svar
2
· Visningar
1 800
Senast: Manji
·
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 406
Senast: Tassa
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
20 510
Relationer Gammal användare, anonymt nick. För ett år sen valde jag att separera från mina barns pappa. Barnen är idag 3 och 8. Beslutet hade...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 649
Senast: nejlica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Valp 2024
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp