Bukefalos 28 år!

Vårtecken = koppeltvångstjafs!

apocalypsen

Trådstartare
Var nere på stranden idag och tränade lydnad med hunden. Eftersom vi höll på med läggande under gång så var han lös. Då smyger det upp en hundägare med hund bakom oss. Min hund som inte gillar sådana överraskningar, gör ett snabb förflyttning runt dem och sedan får jag tag i honom och kopplar.

Ägaren börjar vråla om att det minsann råder koppeltvång nu. Jo jag känner till jaktförordningen som säger att 1mars - 20 aug så ska hundar hindras från att störa viltet. Det finns dock inget vilt nere på stranden, på eftermiddagar kan där röra sig enstaka fasantuppar men den här tiden på dagen, håller de sig uppe bland husen och raidar folks trädgårdar på fågelmat. har jag minsta misstanke om fasannärvaro så har jag hunden kopplad.

Kommunens hemsida säger att hundar inte får vistas alls på stranden from 1a maj - 31aug får hunden inte vistas på badstränder mellan 08-20 och det är uppradat vad som är badstrand. Vår strandbit är inte med och det står inget om att hundar som vistas på stränderna måste vara kopplade.

Jag blir lika virrig varje år och de flesta hundägarna som rör sig nere på stranden, har sina hundar lösa alltid. Man kopplar upp om manhar en hund som inte är bra på hundmöten, när man möts och så släpper man igen när man har passerat varandra och fått upp lite avstånd, fungerar hur bra som helst och ingen klagar.

Jag har i vart fall beslutat mig att se det som ett säkert vårtecken när folk börjar vråla om koppeltvång :D
 
Sv: Vårtecken = koppeltvångstjafs!

Oh ja, Här hemma löper det en väg från våran gårdsplan rätt ner i skogen (vi bor i sista huset längs vägen) och när snön har börjat smälta undan kryper folk fram och ska ut. Vi har alltid vovven lös på trädgården och gårdsplanen (tyvärr så delar vägen huset och gårdsplanen) dock så har vovve snällt fått lära sig vart gränsen går och håller sig inom den utan något staket när han är med på gårdsplanen när vi grejjar i garaget eller ladugården.

Vovve går allt fram till vägkanten och kollar läget, ger ett skall, kommer inte matte då så hämtar han mig. Och han håller sig alltid vid kanten på gårdsplanen, aldrig en tass över. Trots det så brukar en del som tydligen MÅSTE gå förbi börja vråla och gapa om att vi ska koppla våran hund :grin:
 
Sv: Vårtecken = koppeltvångstjafs!

Håller med! Samma sak varje år, gammelhunden jagar inte om det så skuttar upp rå framför näsan på honom. Inte ens om andra hundar som jagar är med på promenaden så följer han med (hans dagmamma hade 10st förut, alla drog utom min berättade hon). Detta förklaras noggrant, men ändå är folk vansinniga. Men det är ju deras huvudvärk om dom vill gå och fundera på det hela dagen sen.

En gång kom det fram en gubbe när jag promenerade längs en gång/cykelväg som låg mellan en järnväg (bakom den låg en mack, alltså ingen skog) och en sjö. Han gapade och skrek, trots att Narmo gick vid min sida på ca 50cm avstånd, att hunden skulle vara kopplad. Jag pratade i telefon samtidigt, minns att det var ett viktigt samtal, så jag lyfte handen och sa jag har inte tid med dig nu. Han var SÅ arg... Hade jag inte pratat i telefon så hade jag stannat och pratat med honom. Alltid lika kul att se folks reaktioner när man förklarar att lagen är till för att hundar inte ska störa viltet, därför spelar det ju ingen roll om hunden är lös just HÄR eftersom det inte finns vilt på platsen + att hunden aldrig jagar i vilket fall.

Jag håller med, vårtecken :D
 
Sv: Vårtecken = koppeltvångstjafs!

Men det handlar väl bara om ( som TS skrev) att hunden inte får störa vilt? Aldrig någonsin får en hund störa vilt om inte jag har missuppfattat allt?

Jag har dock inte min ickejagande hund lös under tiden mars till augusti pga grannsämjan, grannen jagar och är väldigt noga med att ingen hund stör "hans" vilt under den tiden de har ungar!
 
Sv: Vårtecken = koppeltvångstjafs!

Det är bara jakthundar som måste hållas kopplade oavsett. (alltså riktiga jakthundar, inte hundar som bara gillar att jaga vilt) Andra raser måste bara hållas kontrollerade, så de inte kan jaga vilt. Har du full kontroll på din hund, så behöver den inte vara kopplad, oavsett årstid. Så det finns inget koppeltvång. Kollade upp detta häromåret.
 
Sv: Vårtecken = koppeltvångstjafs!

Vi stötte på en sån surgubbe för nåt år sedan, jag hade mina två kopplade, min kompis hade sina två lösa gåendes intill hennes ben.
Gubben börjar vråla om att det är koppeltvång och bla bla bla, när jag snabbt svara honom att "vet du att det dessutom är förbjudet att ha långlina eller flexikoppel på längre än två meter?" blev han ganska tyst och stirrade surt på oss. Tror inte att han var upplyst om det då han hade en liten trasselsudd i flexikoppel helt ute;)
 
Sv: Vårtecken = koppeltvångstjafs!

Vi stötte på en sån surgubbe för nåt år sedan, jag hade mina två kopplade, min kompis hade sina två lösa gåendes intill hennes ben.
Gubben börjar vråla om att det är koppeltvång och bla bla bla, när jag snabbt svara honom att "vet du att det dessutom är förbjudet att ha långlina eller flexikoppel på längre än två meter?" blev han ganska tyst och stirrade surt på oss. Tror inte att han var upplyst om det då han hade en liten trasselsudd i flexikoppel helt ute;)

Det är väl inte förbjudet? Eller?
 
Sv: Vårtecken = koppeltvångstjafs!

Det är bara jakthundar som måste hållas kopplade oavsett. (alltså riktiga jakthundar, inte hundar som bara gillar att jaga vilt) Andra raser måste bara hållas kontrollerade, så de inte kan jaga vilt. Har du full kontroll på din hund, så behöver den inte vara kopplad, oavsett årstid. Så det finns inget koppeltvång. Kollade upp detta häromåret.

Hundar får inte störa vilt under denna perioden, och alla hundar som kan tänkas störa vilt ska hållas kopplade. Oavsett ras, men självklart har ju drivande jaktraser lite mer att jobba med...
 
Sv: Vårtecken = koppeltvångstjafs!

Men det handlar väl bara om ( som TS skrev) att hunden inte får störa vilt? Aldrig någonsin får en hund störa vilt om inte jag har missuppfattat allt?

Nej helt riktigt. Hundar för inte förfölja vilt någon tid på året (förutom jakthundar som jagar under kontrollerade former), som jag fattat det ej heller röja runt och skrämma upp vilt (även om hunden inte direkt jagar).

Min hund går dessutom alltid bara på stigen förutom om det är dags att bajsa. Då kan han skutta in ett par-tre meter för att göra detta. Så något vilt stör han aldrig. Står det något djur på stigen så flyttar det ju på sig, men det hade det ju gjort oavsett koppel eller ej.
 
Sv: Vårtecken = koppeltvångstjafs!

Jag ifrågasätter inte att ni som skrivit i tråden har bra kontroll på er hund när den är lös. Tyvärr överskattar många sin egen förmåga och tror att de kan ha hunden lös i fler situationer än de verkligen kan. Det är ofta dessa normalt sett "lydiga" hundar som driver och stressar viltet. Samma fenomen finner vi i stadsmiljön där människor envisas med att ha sina hundar lösa nära trafikerade gator. Vad händer? Jo, många hundar blir överkörda och skadas svårt eller dör pga ägarnas vilja att kunna ha hunden lös.

Vad vill jag då få sagt med mitt inlägg? Det är viktigt att ha en realistisk syn på vilken lydnad man har på sin egen hund. Kan jag verkligen ha hunden lös i dessa situationer? Konsekvensen av att man överskattar sin förmåga kan leda till att ens egen hund, andra hundar eller vilt skadas eller dödas. Dessutom blir jag upprörd över många hundägares bristande respekt för olika lokala föreskrifter. Här i närheten finns ett område med skyddsvärd miljö med ett unikt naturliv där det råder koppeltvång året om. Vad gör då nästan alla hundägare? Jo, de låter sina hundar springa fritt och utan kontroll.
 
Sv: Vårtecken = koppeltvångstjafs!

Fast med den logiken så anser du alltså att bara djur som är tillräckligt stora som viktiga att inte störa?

Harungar ligger och trycker hela dagarna, harhonan söker upp ungen 3-4 gånger per dygn. Det är väldigt lätt hänt att harungen ligger och trycker där din hund "bara" hoppar ut och gör ifrån sig, och antingen flyttar på sig och dör pga att honan inte hittar den igen, eller att något annat rovdjur får syn på den och äter upp den.

Samma sak med skogsfåglar som har bon på marken, de är oxå lättstörda men människor verkar bara tro att "inte störa vilt" bara innebär rådjur, älg och andra hjortdjur. Rävar kan oxå bli störda av hundar som visserligen inte förföljer viltet men som ändå stör dem.

Det är bara jakthundar som måste hållas kopplade oavsett. (alltså riktiga jakthundar, inte hundar som bara gillar att jaga vilt) Andra raser måste bara hållas kontrollerade, så de inte kan jaga vilt. Har du full kontroll på din hund, så behöver den inte vara kopplad, oavsett årstid. Så det finns inget koppeltvång. Kollade upp detta häromåret.

Nja, med våran förra hund som var aktiv jakthund så hade jag sådan lydnad att jag kunde ha honom lös, men han gick då "fint" dvs inom kopppelavstånd lös, så oavsett vad du gör med din hund så måste du har full kontroll på din hund. Med våran nuvarande hund, som oxå är en jakthund har jag ännu inte samma lydnad, alltså får han gå koppla på normala promenader, men när jag tränar med honom så är han då ibland lös, beroende på vad vi tränar. Tex vattenapportering är jäkligt svårt att träna kopplad... :angel:
 
Sv: Vårtecken = koppeltvångstjafs!

*kl*

Området jag går med min hund på är en ca 100m bred strandremsa och den som skriker och gapar högst i området om koppeltvång är en pensionär som har en oinhängnad strandtomt i angränsning till den remsan. Går jag uppe vid havsängarna som har ett rikt fågelliv har jag hunden kopplad.

Själv är jag helt med på noterna med vad som gäller efter att ha uppdaterat mig själv under dagen (hinner glömma under vintern) och sedan är det ironiska att folk som skriker högst om koppeltvång bara har läst datumen i jaktförordningen. De har inte läst texten att hunden inte får störa viltet och det står faktiskt inte att hunden skall vara kopplad.

Själv har jag i regel koppel på eftersom jag har en hund som mellan varven lider av tillfällig dövhet. Men tränar jag lydnad med min hund nere på strandremsan, då är han lös och jobbar vid min sida och då vill jag inte bli påhoppad och gapad på om koppeltvång :mad:

Speciellt inte av en hundägare som har sin hund kopplad i ett evighetslångt flexikoppel och vars hund drar igång en jävla cirkus genom att göra utfall, morra och skälla. :mad::mad::mad:
 
Sv: Vårtecken = koppeltvångstjafs!

Just det där missar så många!

Det handlar om att ha kontroll på hunden, inte huruvida man använder koppel eller inte. Man slipper alltså inte ansvar för vad hunden hittar på bara för att man har flexikoppel på den...
 
Sv: Vårtecken = koppeltvångstjafs!

Det är väl inte förbjudet? Eller?

Jag läste det någonstans förra året (undrar om det inte var i Hundsport?), men jag hittar det inte nu.
Stod något om att allt som är längre än 2m (tror jag det var) anses som att man inte har tillräcklig kontroll för att hunden inte ska kunna störa vilt.
 
Sv: Vårtecken = koppeltvångstjafs!

Fast med den logiken så anser du alltså att bara djur som är tillräckligt stora som viktiga att inte störa?

Nej, det är något du tolkat fram själv ;)

Harungar ligger och trycker hela dagarna, harhonan söker upp ungen 3-4 gånger per dygn. Det är väldigt lätt hänt att harungen ligger och trycker där din hund "bara" hoppar ut och gör ifrån sig, och antingen flyttar på sig och dör pga att honan inte hittar den igen, eller att något annat rovdjur får syn på den och äter upp den.

Ligger det en harunge på ett speciellt ställe så skulle han ju naturligtvis inte gå dit och bajsa. :crazy: Vi har inga harar i skogen här, men det fanns i skogarna där jag studerade förut och inte en enda skrämde han upp. Hade en hare/unge sprungit upp/flyttat sig i närheten av honom så hade jag sett det på honom. Han är viltren, men ingen robot.

Samma sak med skogsfåglar som har bon på marken,

Någon sådan har jag aldrig sett, varken fågel eller bo på marken. Där jag går går det ofta mycket folk, så jag antar att fåglarna föredrar lugnare platser för sina bon. Finns det många sorter som boar på marken i lövskogar? Eller är det mest i barrskog?

de är oxå lättstörda men människor verkar bara tro att "inte störa vilt" bara innebär rådjur, älg och andra hjortdjur.

Jag är inte en av dom.

Rävar kan oxå bli störda av hundar som visserligen inte förföljer viltet men som ändå stör dem.

Räv har jag aldrig stött på på promenad, men jag vet att det finns då jag har sett en på natten i ett bostadsområde när jag jobbade. Han hörde mig inte när jag kom cyklandes på snön förens ca 40m ifrån, då pös han iväg längs gatan. Dom är så skygga här så att skrämma dom med hund är snudd på omöjligt. Som sagt så har jag sett en under mina ca 15 år när jag rört mig i trakterna här och det var kl halv 3 på natten.
 
Senast ändrad:
Sv: Vårtecken = koppeltvångstjafs!

Det är bara jakthundar som måste hållas kopplade oavsett. (alltså riktiga jakthundar, inte hundar som bara gillar att jaga vilt) Andra raser måste bara hållas kontrollerade, så de inte kan jaga vilt. Har du full kontroll på din hund, så behöver den inte vara kopplad, oavsett årstid. Så det finns inget koppeltvång. Kollade upp detta häromåret.

Fel av dig.

INGEN hund oavsett ras får löpa lös på sådant vis att den kan störa vilt (småfåglar osv inräknade eftersom de också har bon med ägg i som inte mår så bra av lösspringande hundar som stör) Har man en lydig jakthund som går fot lös så får den vara okopplad, men vad är vitsen att ha okopplat om hunden ändå får gå max en koppellängd från föraren kan jag undre?
 
Sv: Vårtecken = koppeltvångstjafs!

Bara för att du inte ser skogsfågelbon och rävar innebär ju inte det att de inte finns..

Skogsfåglar och andra markboande småfåglar som boar på marken döljer sina bon väl och äggen är inte direkt lysande vita om man säger så. Hur kan du vara helt säker på att din hund inte trampar mitt i ett litet bo och pajjar ägg eller att någon av de småfåglar som flyger upp en bit från din hund när han är och bajsar inte låg på ägg?
 
Sv: Vårtecken = koppeltvångstjafs!

Fel av dig.

INGEN hund oavsett ras får löpa lös på sådant vis att den kan störa vilt (småfåglar osv inräknade eftersom de också har bon med ägg i som inte mår så bra av lösspringande hundar som stör) Har man en lydig jakthund som går fot lös så får den vara okopplad, men vad är vitsen att ha okopplat om hunden ändå får gå max en koppellängd från föraren kan jag undre?

Det finns ingenting som säger att hunden måste gå max en koppellängd från föraren. Jag pratade med jordbruksverket om detta förra året, och det finns ingenting i lagen som säger att hunden måste föras på ett visst vis. Huvudsaken är att den inte stör viltet.
 
Sv: Vårtecken = koppeltvångstjafs!

Men om man ska tänka så innebär det ju att man överhuvudtaget inte kan röra sig i skogen, på ängar, gräsmattor eller liknande under vår, sommar och höst. Man kanske också borde avgränsa så att varje djurslag har varsitt område i naturen så att inte en älg råkar trampa i ett fågelbo eller skrämma en harpalt?

Om Indils hund inte jagar djur, i princip bara håller sig på stigen och inte springer omkring så vad kan hon mer göra? Ska hon koppla hunden och tvinga den att sitta mitt på stigen och bajsa? Jag tycker den här diskussionen är löjlig.
 
Sv: Vårtecken = koppeltvångstjafs!

Och stör viltet gör den ju ganska frekvent om den är lös och längre bort än nån meter. Det är liksom det som är grejen.

Säger som någon annan skrev längre upp: det är inte bara de stora djuren som inte får störas utan det gäller även alla små vilda djur och de finns i princip överallt i skog och mark och störa innebär just störa, det gäller inte enbart att hundarna springer och jagar viltet som många tycks tro.

Hur många skulle tycka det var ok om folk dagligen dags med hund (kopplad/okopplad) strövade omkring i en hage med fölston/kor som ska/har kalva/får som ska/har lamma(t)/i en hönsgård etc?

Även om inte hunden jagar så stör den ju de dräktiga djuren/de som ligger på ägg.

Sedan att vissa tycker det är löjligt att värna om de vilda djuren och att undvika att störa dem under den känsligaste tiden under vår och sommar säger ju en hel del om hur lite värda de flesta vilda djur är fär många, vilket i af jag tycker är otroligt tråkigt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp