Bukefalos 28 år!

Vårtecken = koppeltvångstjafs!

Sv: Vårtecken = koppeltvångstjafs!

Jag har en känsla av att Gnist och jag har samma uppfattning, självklart ska man få gå och röra sig i skog och mark, men att man måste tänka sig för och kanske tänka till lite extra under vårmånaderna när det är många fåglar som ligger på ägg och harungar är extra känsliga.

Jag lägger oxå spår i skogen, och går härs och tvärs genom skogen, men jag ser mig för och innan jag började tänka efter så såg jag inte heller några djur, men numera när jag är mer påläst och kanske mer intresserad så ser jag betydligt mer djur och flera olika bon.

Att en polis har sagt att alla jakthundar måste vara kopplade är ett eget påhitt från just den polisen, lagen är lika för alla hundar oavsett ras. Hunden ska vara under så pass kontroll att den inte stör djurlivet.

Så när du spårar har du full koll på vart du sätter fötterna? Du har ingen uppsikt hur din hund sköter sig eller spårar, utan du går och kollar efter fågelbon på marken?

Allvarligt, jag tror inte ett dugg på att du har full koll.
 
Sv: Vårtecken = koppeltvångstjafs!

man måste tänka sig för och kanske tänka till lite extra under vårmånaderna när det är många fåglar som ligger på ägg och harungar är extra känsliga.

Trevligt att någon förstår vad jag menar..

Under vår och försommar lägger jag öht inte spår eller går i skogen med nån hund annat än i dungen här på gården (typ 10-12 träd) och den är så liten att det går utmärkt att ha 100% koll på att där inte finns vare sig ungar eller ägg på marken.

Det är ju inte någon större uppoffring att avstå från att knata i skogen eller att inte lägga spår till de äldre hundarna under den begränsade perioden. När ungar av allehanda arter blivit lite större så stör man ju inte i den känsligaste perioden (dvs när de föds och är nyfödda) och störningen som blir är heller inte lika skadlig lite längre fram på sommaren...
 
Sv: Vårtecken = koppeltvångstjafs!

KL.

Man kan sitta och skriva i denna tråden precis hur allt ska vara. Vilket några gör. Men i själva verket kan jag slå vad att de själva inte lever så.
Aldrig att jag tror att vissa går i koppel jämt, och hunden bara går på stigen. Då kan man lika gärna gå på en gata så slipper man störa.
För ligger det ett fågelbo vid stigen, så lär man störa ändå. Det sker hela tiden i djurlivet, dagligen.

Slår du vad med mig så förlorar du tyvärr.

Vår och försommar går alla mina i koppel på promenader eller är lösa här i trädgården som de är året runt. Lösa i skogen, det är mina hundar enbart under jaktsäsongen, som faktiskt är ganska lång. Finns ingen anledning för dem att vara lös i skogen någon annan tid på året.
 
Sv: Vårtecken = koppeltvångstjafs!

*delvis kl*

Jag är övertygad om att det är vansinnigt viktigt att visa så mycket hänsyn det bara går, även om det kan kännas som att det går till överdrift. Vill man ha vovven lös på ställen där det rör sig mycket folk etc så kan man ju välja tider när det inte är en massa folk där. Likaså sköta sig extremt under "bäbistider" i naturen.

Det får man igen i form av fortsatt tillåtelse att ha med hunden i skog och mark, hundrastgårdar där det kan vara bra ( i stan osv).

Ungefär som att man inte rider i skogen när det är som alla blötast, man förstör skogen då, bättre att låta bli under de få månaderna det gäller för att sedan har fötroende att rida där resten av året.
 
Sv: Vårtecken = koppeltvångstjafs!

Så när du spårar har du full koll på vart du sätter fötterna? Du har ingen uppsikt hur din hund sköter sig eller spårar, utan du går och kollar efter fågelbon på marken?

Allvarligt, jag tror inte ett dugg på att du har full koll.

Som Gnist oxå skriver, jag lägger inte spår i skogen under våren, däremot har jag fördelen av att ha tillgång till en stor sand och grus grop som sträcker sig över flera km där det under vardagarna körs maskiner och lastbilar,vilket gör att de vägarna kan jag gå under kvällar och helger utan att störa djurlivet men ändå komma ifrån vägar med bilar på. Där kan jag även lägga spår i sanden, dessutom ser jag mig för när jag lägger spåret och har alltså rätt bra koll att jag inte kliver i eller runt fågelbon, det blir enklare spår på våren/försommaren för att ju längre in på sommar/hösten öka svårighetsgraden.

Full koll är kanske rätt omöjligt, det finns alltid situationer som man inte kan styra över men jag försöker så långt det är möjligt att inte störa djurlivet på våren/försommaren när det är som känsligast.
 
Sv: Vårtecken = koppeltvångstjafs!

Likaså sköta sig extremt under "bäbistider" i naturen.

Det är just det som folk inte verkar vara villiga att göra.

-------------

Det finns de som brinner för att förbättra för tamdjur inom jordbruket/produktionsdjur, farmade pälsdjur etc. och påverka genom olika åtgärder (bla i trådar här på buke och andra forum där de hårdnackat står för sina åsikter och där de vill påverka andra att tycka/göra likadant eller åtminstone tänka till lite och förändra sina vanor/beteenden) för att dessa djur ska få det bättre.

Jag brinner för de vilda djuren och tycker kanske att normalt hänsynstagande från folk under den period under vår och försommar när det föds en hel hög med smått inte är för mkt begärt. Dvs ha hunden kopplad, hålla sig till stigar och skogsvägar om man bums måste vara i skogen. Träna med lös hund på planer/andra lämpliga ytor som är genomgångna i förväg och som inte är direkt lämpade för småviltet osv.

I mina ögon en mindre uppoffring, men för andra tydligen en allt för stor uppoffring/begränsning.

Jag tycker som sagt att det är trist att det är så!
 
Sv: Vårtecken = koppeltvångstjafs!

. Däremot sa polisen till mig att just jakthundar var det koppeltvång på, de fick inte gå lösa alls, trots att de var lydiga.

Om det verkligen vore så skulle det ju onekligen öppna upp för intressanta diskussioner; "Priffe är förvisso Wachtel/jämthund/argentinsk vildsvinshund men vi har honom inte till jakt, och hans föräldrar jagade inte blablabla...
 
Sv: Vårtecken = koppeltvångstjafs!

brinner för de vilda djuren och tycker kanske att normalt hänsynstagande från folk under den period under vår och försommar när det föds en hel hög med smått inte är för mkt begärt. Dvs ha hunden kopplad, hålla sig till stigar och skogsvägar om man bums måste vara i skogen. Träna med lös hund på planer/andra lämpliga ytor som är genomgångna i förväg och som inte är direkt lämpade för småviltet osv.

I mina ögon en mindre uppoffring, men för andra tydligen en allt för stor uppoffring/begränsning.
Jag

Sen får man kanske ha i åtanke att skogarna runt bostadsområdena i andra delar av landet inte riktigt ser ut som vildmarken uppe hos dig. Jag tycker att du har en trist misstro till andra hundägare. Det känns rätt naivt att tro att folk inte bryr sig lika mycket om de vilda djuren, för att de låter sina lydiga hundar röra sig lite friare än i 1.8 meter koppel. För jag antar att flexi eller långlina inte räknas? Då har hunden 8-15 meter i diam mer yta att röra sig på.
 
Sv: Vårtecken = koppeltvångstjafs!

KL.

Man kan sitta och skriva i denna tråden precis hur allt ska vara. Vilket några gör. Men i själva verket kan jag slå vad att de själva inte lever så.
Aldrig att jag tror att vissa går i koppel jämt, och hunden bara går på stigen. Då kan man lika gärna gå på en gata så slipper man störa.
För ligger det ett fågelbo vid stigen, så lär man störa ändå. Det sker hela tiden i djurlivet, dagligen.

+1 på den.
 
Sv: Vårtecken = koppeltvångstjafs!

Jag vet faktiskt inte vad dom menade med jakthundar, och jag minns inte vad polisen i fråga hette, så denne kan diskutera detta med oss här;) Jag har själv ingen jakthund, men grannarna har, och dom springer runt i skogen och låter "viff viff viff viff" hysteriskt året runt här. Det enda jag behöver hålla koll på rent lagligt med min hund är att jag inte måste ha honom kopplad, bara kontrollerad så han inte kan jaga vilt. Fast ingen lär väl sätta dit mig om jag inte gör det, med tanke på att ingen satt dit grannarna (som är jägare) för att deras hundar springer lösa helt allena året runt. Min hund är ju inte direkt ute efter att leta reda på vilt och jaga det, han kan däremot dra typ hundra meter efter ett rådjur innan han vänder igen och kommer tillbaka, och detta har jag näääästan övat bort helt nu. Jag hoppas en dag kunna ha honom lös i skogen igen, och veta att han är helt kontrollerad.
 
Sv: Vårtecken = koppeltvångstjafs!

Huruvida du minns vad polisen heter eller inte är ganska ointressant, du lägger fram saker som fakta, utan källa eller refferens.
 
Sv: Vårtecken = koppeltvångstjafs!

men vad är vitsen att ha okopplat om hunden ändå får gå max en koppellängd från föraren kan jag undre?

Man får en hand fri att bära tex svamp i på hösten? :idea:

Så gör jag iaf när jag är ute och går med hunden och råkar hitta några fina kantareller men inte har något att lägga dem i, då får vovven vackert gå fot hem utan koppel :D
 
Sv: Vårtecken = koppeltvångstjafs!

Va? Jag sa ju att jag ringt och frågat polisen ,och det jag skrev var deras svar. Så min källa och referens är polismyndigheten i västra götalands län! Jag minns som sagt dock inte vad just den polis jag pratade med heter.Jag har inte sett någon här lägga fram varken källa eller referens, det är bara en massa tjafs (som vanligt) om hur var och en tolkar lagen. Alla är vi olika, och alla tycker vi olika. Jag gillar inte jakt, och anser att viltet blir allra mest störda av just jakthundar och jägare, oavsett årstid, och andra tycker inte det. Har någon här lagt fram något som verkligen kan referera till lagen? Har vi kommit fram till att lagen säger att man ska hålla koll på sin hund så den inte stör vilt vår/försommar, men det inte gäller koppeltvång? Lagen säger inget om att man ska hålla hunden på stigen så den inte bajjar på ägg, eller att människor inte får röra sig i svår terräng för dom kan trampa på fågelungar! Jag vill faktiskt leva också, så jag ser mig för så gott jag kan och håller så bra koll på min hund som bara är möjligt, och lagen stöder mig i detta. Allt ska ju vara så förbaskat svart eller vitt här, och man behöver inte källa och referens för att diskutera hörru!
 
Senast ändrad:
Sv: Vårtecken = koppeltvångstjafs!

Fast Gnist, ibland upplever jag dina åsikter i dessa frågor som smått extrema!

Du kan ju inte på fullt allvar mena att alla skall tvinga sina hundar att bajsa på stigen - istället för att kliva ut i terrängen och göra ifrån sej?
Är det bättre att öka sopberget med x-antal bajspåsar?

För om vi skall dra "djurskyddet" så långt så måste vi även stoppa all skogsutflykter med barn, alla skogspromenader med barn - eller andra som kan riskera kliva vid sidan av upptrampade stigar - alla ridturer och även all svamp- och bärplockning från mars till och med augusti!

För att inte tala om all hundträning och alla hundtävlingar - och orienteringsträningar/tävlingar - som sker under denna tid!

Varför inte låta det sunda förnuftet vara med även här?
Rasta hunden med omtanke om både djur och natur, men inte göra det hela till något större/svårare än det är.

/Swat
:bow::bow::bow::bow::bow:
 
Sv: Vårtecken = koppeltvångstjafs!

Va? Jag sa ju att jag ringt och frågat polisen ,och det jag skrev var deras svar. Så min källa och referens är polismyndigheten i västra götalands län! Jag minns som sagt dock inte vad just den polis jag pratade med heter.Jag har inte sett någon här lägga fram varken källa eller referens, det är bara en massa tjafs (som vanligt) om hur var och en tolkar lagen. Alla är vi olika, och alla tycker vi olika. Jag gillar inte jakt, och anser att viltet blir allra mest störda av just jakthundar och jägare, oavsett årstid, och andra tycker inte det. Har någon här lagt fram något som verkligen kan referera till lagen? Har vi kommit fram till att lagen säger att man ska hålla koll på sin hund så den inte stör vilt vår/försommar, men det inte gäller koppeltvång? Lagen säger inget om att man ska hålla hunden på stigen så den inte bajjar på ägg, eller att människor inte får röra sig i svår terräng för dom kan trampa på fågelungar! Jag vill faktiskt leva också, så jag ser mig för så gott jag kan och håller så bra koll på min hund som bara är möjligt, och lagen stöder mig i detta. Allt ska ju vara så förbaskat svart eller vitt här, och man behöver inte källa och referens för att diskutera hörru!

Vad en enkild polismyndighet uppger är tämligen ointressant. Finns det något i förtfattningstexten som talar för att man ska göra denna distinktion mellan jakthundar och andra hundraser? Nej, det gör det inte och reglerna är således gällande för alla hundar oavsett ras.
 
Sv: Vårtecken = koppeltvångstjafs!

Ok jag ska formulera om mitt svar, grundmeningen är fortfarande densamma.

Man får en hand fri, att göra något annat med. tex bära hem fina vitsippor man plockat på hundpromenaden.

Poängen är att man kanske vill ha båda händerna fria till något annat. Jag tycker att det bli besvärligt att hålla ett koppel och göra något annat med samma hand, jag kan inte hantera kopplet lika bra då, vilket min hund ogillar.

btw hundar får aldrig springa efter vilt om man inte är ute och jagar med den, oavsett årstid.
 
Sv: Vårtecken = koppeltvångstjafs!

Sen får man kanske ha i åtanke att skogarna runt bostadsområdena i andra delar av landet inte riktigt ser ut som vildmarken uppe hos dig. Jag tycker att du har en trist misstro till andra hundägare. Det känns rätt naivt att tro att folk inte bryr sig lika mycket om de vilda djuren, för att de låter sina lydiga hundar röra sig lite friare än i 1.8 meter koppel. För jag antar att flexi eller långlina inte räknas? Då har hunden 8-15 meter i diam mer yta att röra sig på.

Du skrev vad jag tänkte skriva :bow:
 
Sv: Vårtecken = koppeltvångstjafs!

Nu rör ju dock diskussionen från min sida vår och försommar under den känsliga perioden.

Men den sk koppeltvångstiden är ju faktiskt till 20 aug. Vad är det som gör att du kan bestämma själv när du tycker tiden är viktigast?
 
Sv: Vårtecken = koppeltvångstjafs!

Slår du vad med mig så förlorar du tyvärr.

Vår och försommar går alla mina i koppel på promenader eller är lösa här i trädgården som de är året runt. Lösa i skogen, det är mina hundar enbart under jaktsäsongen, som faktiskt är ganska lång. Finns ingen anledning för dem att vara lös i skogen någon annan tid på året.


Fast jag skulle nog kunna leta fram hur mycket bilder som helst på dina hundar när de är lösa :D Finns massor av bilder som du tagit vår och sommar och hundarna springer lösa i skogen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp