Bukefalos 28 år!

Vårtecken = koppeltvångstjafs!

Sv: Vårtecken = koppeltvångstjafs!

Vad menar du hur då? Du kan kontakta bägge för att få ut information om rådande koppellag och hur bestämmelserna ser ut.
 
Sv: Vårtecken = koppeltvångstjafs!

Vad menar du hur då? Du kan kontakta bägge för att få ut information om rådande koppellag och hur bestämmelserna ser ut.
Fel av mig enligt förordningen är det faktiskt SJV som har ansvaret för att lagen om tillsyn av hund o katt följs utom vad beträffar jakt.
PL
 
Sv: Vårtecken = koppeltvångstjafs!

Inte delar av lagen, utan precis som det heter, förarbeten. Det vill säga de utredningar lagen baseras på. I dess beskrivs ofta mer utförligt vad man vill åstadkomma med lagen och vilka situationer som ska omfattas. T ex är jag rätt säker på att man om man vill veta vad lagstiftaren menar med en sexuell handling "jämförlig med samlag", som det heter i Brottsbalken 6:1 som handlar om våldtäkt, kan läsa i förarbetena för att få vägledning. Skulle allt sådant skrivas ut skulle sveriges lagar kräva ett eget bibliotek. Det är dock bara om domstolen inte anser sig få tillräcklig vägledning av den direkta lagtexten som den vänder sig till förarbetena.
 
Sv: Vårtecken = koppeltvångstjafs!

Tack! Kan man hitta dessa någonstans som privatperson? Eller är det för advokater och poliser?
 
Sv: Vårtecken = koppeltvångstjafs!

Man kan definitivt hitta dem, de är offentliga, men jag vet inte om alla finns på nätet. En del går att hitta på regeringens hemsida.
 
Sv: Vårtecken = koppeltvångstjafs!

Om man ska gå efter vad vissa här ha skrivit så borde de juh alltså total förbudas med sök både att träna och tävla under tiden 1a maj - 31a aug.
Ser att de på flera ställen nämns spår som exempel men där har man juh ändå hunden kopplad. I söket är den juh lös och många gånger långt från ägaren.

Sedan tycker jag de är lite lustigt att man ena gången ska lusläsa lagen och dra de så hårt de bara går och i nästa del är de okej att bryta lite mot lagen och gärna hitta på egna förslag som man inte bara själv följer utan som man också anser att andra borde följa för att man själv anser att de är moraliskt rätt. Vad är grejen med vår och försommar, vart i lagen står de?!. Typ för att babyvilt skulle anses som mer viktigt vilt än vad vuxet vilt gör eller vad?
Alltså okej jag är inte dum ja fattar också vad ni menar när ni skriver att vår och försommar men jag anser inte att man skulle vara bättre för att man väljer att benhårt dra lagen och sedan välja att bryta den på halva tiden för att de skulle vara mer okej Än att ha en lagom syn på lagen och ha samma syn hela året runt.

Klart tusan man inte låter hunden springa där man vet att de är mycke vilt och att man är extra hård under tiden då man vet att de är mycke ungar och ägg mm Men när vi valler en sökruta kan man aldrig vara 100 % säker på att man ser allt så risken är ändå ganska stor att de fins något djur som trycker någonstans i rutan. Jag tror nog att man faktiskt måste nöja sig med att vara 100% säker på att hunden inte jagar vilt och att man sedan kollar så gott de går och att man inte släpper hunden vind för våg. På det viset borde inte hunden störa mer än vad vi som människor gör eller som djuren själva skrämmer varandra.
 
Sv: Vårtecken = koppeltvångstjafs!

Ah, det är mycket möjligt. Jag är bortskämd med att ha tillgång till ett universitetsbibliotek med NJA(Nytt Juridiskt Arkiv) som innehåller sammanfattningar av förarbeten till väldigt många lagar.
 
Sv: Vårtecken = koppeltvångstjafs!

Ja det är mycket dubbelmoral här..det är heeeelt oacceptabelt att ha en hund som eventuellt bajsar bredvid stigen (med risk att det hamnar på ett ägg) Men det är helt okay att släppa vallhundar lösa i stora hagar med träd i, och helt okay att hålla hund i bur inomhus som tex ensamträning eller på natten. (vilket också är olagligt, men då är det minsann löjligt) Väldigt få som lever som dom lär. Låt den som själv är oskyldig kasta första stenen!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp