Bukefalos 28 år!

Vårtecken = koppeltvångstjafs!

Sv: Vårtecken = koppeltvångstjafs!

Jag sa bara vad polisen sa till mig återigen, jag skiter i vilka hundar det gäller, min mening i saken var bara att framföra att det INTE råder koppeltvång på vanliga hundar, någonsin, man måste bara kontrollera dom som om dom vore kopplade, så dom ej kan störa vilt.
 
Sv: Vårtecken = koppeltvångstjafs!

Men den sk koppeltvångstiden är ju faktiskt till 20 aug. Vad är det som gör att du kan bestämma själv när du tycker tiden är viktigast?

För att på våren/försommaren föds det mest ungar, fåglar ligger på ägg osv. Längre fram på sommaren är inte djurlivet lika känsligt, och man kan lägga spår och annat i terrängen utan att störa lika mycket som man gör på våren/försommaren. Sen föder visserligen haren som exempel flera kullar under säsongen men annars så börjar de flesta djurungar bli större och följer med sina mammor.
 
Sv: Vårtecken = koppeltvångstjafs!

Finns massor av bilder som du tagit vår och sommar och hundarna springer lösa i skogen.

Gör det?

Mycket märkligt eftersom terriern är den ende som är lös här hemma på gården och han är extremt sällan med i skogen. Övriga (jakt)hundar är inte lösa alls utom under jaktsäsongen, men de och terriern är ibland lösa på inhägnade områden.

Men det är klart.. De tidigare vallhundarna som jobbade med att valla får var ju lösa när de vallade djur på inhägnade enorma ytor med träd i en del hagar, så sådana bilder finns det massor av.

Men visa mig gärna dessa MASSOR med bilder på mina jakthundar lösa i skogen under vår och sommar.
 
Senast ändrad:
Sv: Vårtecken = koppeltvångstjafs!

Jag sa bara vad polisen sa till mig återigen, jag skiter i vilka hundar det gäller, min mening i saken var bara att framföra att det INTE råder koppeltvång på vanliga hundar, någonsin, man måste bara kontrollera dom som om dom vore kopplade, så dom ej kan störa vilt.

Jag tyckte ändå det kunde vara lämpligt att påpeka att man inte skiljer på "vanliga" hundar och jakthundar. Enligt den lag du nu talar om gör man ingen skillnad på en kopplad hund och en lös hund under kontroll men sedan har vi också lokala ordningsföreskrifter om koppeltvång som man kan behöva ta hänsyn till.
 
Sv: Vårtecken = koppeltvångstjafs!

Så fåglar kan inte lägga ägg på enorma inhägnade ytor med träd?
Och FÅR verkligen vallhundar vara lösa på dessa ytor under vår/försommar enligt lagen? Ett rådjurskid kan ju gömma sig var som helst och dom är väldigt svåra att upptäcka.Samma gäller harungar. men det är klart, lagen gäller ju bara när det passar, och för vissa..eller?
 
Sv: Vårtecken = koppeltvångstjafs!

kl

Det finns alltså inget koppeltvång egentligen?
Utan det är så att hunden får vara lös om man har absolut koll på din hund?

Jag har min hund i princip alltid lös.

Och jag kommer inte koppla bara för att han ev kanske råkar komma i näheten av ett fågelbo, det kan han lika gärna göra även om han går i koppel.

Vad är skillnaden? Lös nära mig eller koppel nära mig?

Han drar dessutom aldrig på vilt och skulle inte jaga efter något, naturligtvis, såfall hade jag kopplat. Finns ju tilloch med varg i krokarna här.
 
Sv: Vårtecken = koppeltvångstjafs!

Jag har för mig att det enligt förarbete till lagen framgår att om hunden är lös ska den förutom att vara under förarens kontroll även hela tiden vara inom koppelavstånd(d v s ca 2 meter) på alla ställen där det finns vilt, både fåglar och däggdjur. Att hunden inte springer efter vilt räcker inte just under skyddsperioden, det krävs större uppsikt än så just med tanke på marklevande djur.
 
Sv: Vårtecken = koppeltvångstjafs!

Ok.

Men jag har honom lös nära mig. Så det är inga problem egentligen.

Då är det förbjudet då att ha den i spårlina/flexikoppel. och låta den gå längre än ca 2m?


Helt plötslligt blev 75 % av alla pensionärer i min by lagbrytare med sina hundar i änden på flexit.
 
Sv: Vårtecken = koppeltvångstjafs!

kl

Det finns alltså inget koppeltvång egentligen?
Utan det är så att hunden får vara lös om man har absolut koll på din hund?

Det beror på vilka bestämmelser man talar om. De flesta kommuner har någon form av koppeltvång och där krävs det att hunden är kopplad.
 
Sv: Vårtecken = koppeltvångstjafs!

Ok.
Jag vet inte riktigt vad man kolla upp sådant.

Hur funkar det på ens egen mark/tomt då?

Vi har ju en hyfsat stor tomt med angränsande skog utan staket. Han går alltid lös på tomten, men går aldrig in i skogen eller lämnar tomten.
Är det fel? Råder det koppeltvång på tomt?

Hittade detta på min kommuns hemsida:

16 § Under tiden den 1 mars-20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt.
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter som avviker från första stycket. Om det behövs till skydd för viltet får sådana föreskrifter innebära att en hund skall hållas kopplad.


Kan ju tolkas både till min nackdel och fördel?

Den ska hindras från att springa lös där det finns vilt, men det betyder per automatik inte just koppeltvång?
 
Senast ändrad:
Sv: Vårtecken = koppeltvångstjafs!

Ok.
Jag vet inte riktigt vad man kolla upp sådant.

Hur funkar det på ens egen mark/tomt då?

Vi har ju en hyfsat stor tomt med angränsande skog utan staket. Han går alltid lös på tomten, men går aldrig in i skogen eller lämnar tomten.
Är det fel? Råder det koppeltvång på tomt?

Hittade detta på min kommuns hemsida:

16 § Under tiden den 1 mars-20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt.
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter som avviker från första stycket. Om det behövs till skydd för viltet får sådana föreskrifter innebära att en hund skall hållas kopplad.


Kan ju tolkas både till min nackdel och fördel?

Den ska hindras från att springa lös där det finns vilt, men det betyder per automatik inte just koppeltvång?

Allting beror på vilka bestämmelser din kommun har. Stockholms stads bestämmelser stadgar att hunden ska hållas kopplad på offentlig plats. Din tomt är inte offentlig plats och koppeltvånget skulle således inte gälla för din tomt. Jag lägger in en länk till hur de lokala ordningsföreskrifterna ser ut i Stockholms stad.

http://www.stockholm.se/OmStockholm...ter-for-Stockholms-kommun-/#Hundar-och-katter

Det du hänvisar till är den lag som diskuterats här i tråden och det är alltså inte en lokal föreskift från kommunens sida.
 
Sv: Vårtecken = koppeltvångstjafs!

Ok.
Hittade inget annat på min kommuns hemsida, förutom att hunden ska vara kopplad i parker och torg där det är torghandel typ.

Antar att jag då kan fortsätta ha min hund lös under uppsikt i skog och mark.
 
Sv: Vårtecken = koppeltvångstjafs!

För att på våren/försommaren föds det mest ungar, fåglar ligger på ägg osv. Längre fram på sommaren är inte djurlivet lika känsligt, och man kan lägga spår och annat i terrängen utan att störa lika mycket som man gör på våren/försommaren. Sen föder visserligen haren som exempel flera kullar under säsongen men annars så börjar de flesta djurungar bli större och följer med sina mammor.

Jo, jag vet allt det där. Men för det får man inte hitta på egna regler. Tiden är ändå från 1 mars till 20 aug.
Och visst kan du spåra mm, men tror ändå inte du är så PK i verkligheten som du är här.
 
Senast ändrad:
Sv: Vårtecken = koppeltvångstjafs!

Jag har för mig att det enligt förarbete till lagen framgår att om hunden är lös ska den förutom att vara under förarens kontroll även hela tiden vara inom koppelavstånd(d v s ca 2 meter) på alla ställen där det finns vilt, både fåglar och däggdjur. Att hunden inte springer efter vilt räcker inte just under skyddsperioden, det krävs större uppsikt än så just med tanke på marklevande djur.

Inte ens det, det är en rekommendation, men absolut ingen lag. Jag pratade som sagt med jordbruksverket förra året om detta, och de kunde bara konstatera att ägaransvaret gäller. Dvs att hunden är under kontroll och inte stör viltet. Sedan verkar det finnas olika uppfattningar om vad just "störa viltet" är.
 
Sv: Vårtecken = koppeltvångstjafs!

Som sagt, står det i förarbete så ska det tas hänsyn till vid rättslig prövning men det står naturligtvis inte utskrivet i lagen. Jag vet inte om det någonsin ens gjorts en rättslig prövning i så hög instans att det är praxisbildande. Naturligtvis så sitter kan inte de som sitter på Jordbruksverket ha koll på alla förarbeten till lagarna som berör deras verksamhet.
 
Sv: Vårtecken = koppeltvångstjafs!

Jag är osäker på om jag hänger med nu... men menar du att det finns delar av lagen (förarbeten?) som inte står utskrivet men som vi ändå måste "känna till"/"ta hänsyn till"?
 
Sv: Vårtecken = koppeltvångstjafs!

KL Har en skogsdunge bakom stallet, anser att den hör till tomten så där kopplar vi inte hundarna.
PL
 
Sv: Vårtecken = koppeltvångstjafs!

Inte ens det, det är en rekommendation, men absolut ingen lag. Jag pratade som sagt med jordbruksverket förra året om detta, och de kunde bara konstatera att ägaransvaret gäller. Dvs att hunden är under kontroll och inte stör viltet. Sedan verkar det finnas olika uppfattningar om vad just "störa viltet" är.
Men detta är väl inte jordbruksverkets område utan naturvårdsverkets.
PL
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp