Bukefalos 28 år!

Vatten i hagen vintertid

Sv: Vatten i hagen vintertid

Härligt! En dag... en vacker dag....

Min dröm är typ små thermobars i varje box utöver hagarna. Hade varit fantastiskt (vill inte ha vattenkoppar).
 
Sv: Vatten i hagen vintertid

Vidare rapport - Fortsatt -20 grader hela dagen, bara tunn isskorpa som inte fäster mot baljväggen utan ligger lös. :D

(O om nån oroar sig, gubben är utbildad elektriker, baljan sitter fast i väggen och kabeln väl dold)

Hästarna har druckit 65 + 30 liter ungefär på mindre än ett dygn.

Och att hästarna dricker mer pga TS halten i gräs är jag väl medveten om, däremot verkar många hästägare mer mån om att hästarna har god tillgång på vatten sommartid.
 
Senast ändrad:
Sv: Vatten i hagen vintertid

Det hade varit fint! Och så en kort slang från en ledning i varje box så man kan fylla på lätt! Har sett det nånstans, men jag undrar om min fippelpelle verkligen hade låtit slangen häng där?
 
Sv: Vatten i hagen vintertid

Det går ju att, om du bara ska ha slangen när du fyller, göra lösningar så hästarna inte kommer åt den mellan fyllningarna. Jag hade ett sommarsystem med vanlig vattenslang och ett antal gardenakopplingar, och 'slangbit' i varje box, så jag kunde fylla tre hinkar samtidigt. Då drog jag slangen i ett HÅRT plaströr bara den bit som hästarna kom åt den =)
 
Sv: Vatten i hagen vintertid

Lathet alternativt dålig prioritering då? Antingen har man tillräckligt med personal för att kunna sköta hästarna på ett bra sätt eller också skaffar man t.ex. Thermobars. Alternativet är ju att vattnet sköts kollektivt så att hästägarna själva åker ut, t.ex. vars en dag i veckan runt lunch.

Ang att man skulle bryta ryggen av att bära tio hinkar :rofl: Det i särklass dummaste jag någonsin hört :crazy: Jag bär i snitt 20-30 hinkar per dag beroende på väder, hur mkt hästarna dricker och ifall hinkar välts eller ej och nu har vi ändå inte hälften så många hästar som tidigare. (9 hästar på gården, fyra har uppvärmd balja på lösdrift. Tidigare hästantal mellan 10-20 = fler hinkar). Hittills har jag aldrig brutit ryggen.

Man kan visst dra el, däremot kan det bli dyrt. Men går gör det med säkerhet, återigen en prioriteringsfråga.

När hästar går på bete är det konstigt nog inte samma diskussioner fastän många beteshagar ligger långt från gårdssamlingen. Då kör man dunkar i bilen, vilket för övrigt funkar utmärkt även vintertid. Om man är rädd för att lyfta en dunk/hink så får man väl leda tillbaka hästarna till stallet och fodra lunch med tillhörande vatten i stallet?

Vi har också kring -25 här med jämna mellanrum men jag har aldrig någonsin varit med om att vattnet har fryst så snabbt som på en kvart. I större delen av landet är dock så låga temperaturer undantag och normaltemp på vintern kanske ligger mellan -5-10 grader. Hos oss fylls det vatten i samband med utsläpp 07.00-08.00 och lunch 12.00-13.00. Brukar sällan frysa hårdare än att hästarna kan ta sönder skorpan. Om hästarna kommer in runt 17 så får de d.e. vatten inomhus annars får de middagshö + vatten i hagen och kommer in till kvällsfodringen. Så har det varit oavsett nuvarande hästantal eller 20 hästar varav kanske hälften travhästar i träning som ska ridas/köras, bandageras, masseras, in på lunchen och äta kraftfoder o.s.v. Tillägger att vi är en familj och har inga anställda. Vill man så kan man! :banana:

Mvh JV
 
Sv: Vatten i hagen vintertid

Vi har en kran på utsidan av varje box:D Bara o vrida så fylls hinken på andra sidan. Superbekvämt!:)
 
Sv: Vatten i hagen vintertid

ååå... Vi har inte ens vatten i stallet utan får vackert gå en bit till "gamla stallet" för att hämta. Eller, vi och vi, sambon då.. Biten är kanske 20 meter, så det är överkomligt men ändå jobbigt. Å andra sidan är det betydligt bättre miljö i "nya stallet".
 
Sv: Vatten i hagen vintertid

Så hade jag det också i mitt första stall, men det funkar ju det också;)
Var glad att du har en sambo *fniss*, det hade inte jag;)

När det inte var minusgrader i stallet drog jag en lång slang mellan "vattenbyggnaden" och stallet och fyllde på en STOR tunna som stod i stallet(kommer inte ihåg hur mycket exakt, men den rymde några hundra liter vatten) och den hade tappkran. Så då så behövde jag bara fylla den typ 1-2 ggr/vecka, och vips hade jag vatten i stallet :D
Underlättade lite iaf:)
 
Sv: Vatten i hagen vintertid

Innerst inne gillar de nog att visa sig vara riktiga starka män, de bara måste "gnälla" lite för sakens skull;)
 
Sv: Vatten i hagen vintertid

Att ha min häst ute 8-20 och kräva att hon skulle krossa is med mulen
skulle verkligen vara en kolikrisk! Hon skulle aldrig krossa isen och definitivt
inte dricka så pass kallt vatten. Jag vattnar henne förutom med vattenkopp
även med hink med ljummet vatten inne för att hon ska få i sig tillräckligt.

jag har 5 mil enkel väg till stallet, kollektivt skulle innebära att jag
fick vara arbetslös. hur hinner du heltidsjobba om du ska bära 20-30
hinkar om dagen?
 
Sv: Vatten i hagen vintertid

Rör man sig utanför sin egen cirkel ser man att rätt många har en lösning lik våran. Det är inte bara jag och min häst som mår bra av denna.

Att erbjuda henne delvis fruset vatten mellan 7-21 vore
däremot ren idioti, det skulle hon inte dricka förräns hon var absolut tvungen.

Jag hackar inte på dig specifikt. Vad är det för löjligt med att påpeka att ute i riktiga världen mår många hästar bra fast de inte får vatten på 5-8 timmar?

Vänd på steken, min häst får bra vatten 16 timmar om dygnet.
När man läser här verkar många hästar stå med fruset vatten eller betydligt sämre förhållande många fler timmar.
 
Sv: Vatten i hagen vintertid

Ang att man skulle bryta ryggen av att bära tio hinkar Det i särklass dummaste jag någonsin hört Jag bär i snitt 20-30 hinkar per dag beroende på väder, hur mkt hästarna dricker och ifall hinkar välts eller ej och nu har vi ändå inte hälften så många hästar som tidigare. (9 hästar på gården, fyra har uppvärmd balja på lösdrift. Tidigare hästantal mellan 10-20 = fler hinkar). Hittills har jag aldrig brutit ryggen.

Det beror på hur frisk och stark ryggen är! Det är långt från alla som klarar att kånka vatten. Visst, man ska bära på rätt sätt och så, men det är inte alltid det räcker.
 
Sv: Vatten i hagen vintertid

Nu har jag också byggt en frigolitisolerad vattentunna, ska bli intressant att prova den :) Nu rensar vi is och fyller vi på varmvatten 2 ggr per dag när hästarna får hö. I boxarna har de vattenkoppar med varmvatten som cirkulerar så de har vatten dygnet runt i vilket fall, men det kan vara skönt att slippa rensa bort is och passa hela tiden!
 
Sv: Vatten i hagen vintertid

Lät inte alltför svårt ;) Ska definitivt prova att bygga något liknande! Tack för beskrivningen!
 
Sv: Vatten i hagen vintertid

Unfortunately, if the full scientific report is not read carefully, it's easy to conclude that "horses prefer warm water," rather than the more complex findings we reported. I remember several articles and news clips in horse magazines that described the quick, but incorrect conclusion. Over the years I hav[/I]e had many calls with questions such as yours.



Jätteintressant!

Så även om jag märker att min häst helst dricker mycket av varmare vatten föredrar hon kallare egentligen - det har jag också sett men då jag gärna vill att hon dricker mer så blir det ljummet vatten som jag ger henne. Hon har lätt för att få kolik om hon inte dricker..
Min lilla sällskapsponny däremot dricker knappt alls oavsett temperatur på vatten när minusgraderna ligger runt - 20 strecket...
 
Sv: Vatten i hagen vintertid

Hästarna behöver inte krossa någon isskorpa, det blir en liten hinna som är "mjuk" vi byter vatten innan det fryser.

Det tar inte så lång tid att bära hinkar, man får in tekniken ;) Tar två hinkar åt gången. Nu jobbar jag iofs inte heltid längre men pluggar dito, inga problem alls.
Våra hästar dricker ca 60-100 liter per dygn beroende på hur kallt det är och hur mycket de vill ha. Ponnyn dricker lite mindre. Vi erbjuder också ljummet vatten ibland om det är riktigt kallt men våra dricker kallvatten också bara det finns tillgängligt och är isfritt.

Mvh JV
 
Sv: Vatten i hagen vintertid

Min rygg är knappast stark. Jag är sned i mitt bäcken och även ryggraden är sned. Jag får ryggskott då och då och fick mitt första som 16-åring. Ser inget samband med hinkbärandet dock.

Bär man hinkar regelbundet så ökar ju styrkan med tiden.

Mvh JV
 
Sv: Vatten i hagen vintertid

Vi erbjuder inte våra hästar delvis fruset vatten mellan 7-21, jag vet inte vad du får det ifrån. Jag håller med om att det finns hästar som har det sämre än dina men det gör det inte till en "bra" lösning. Går hästen bara ute i fem timmar klarar den sig säkert utan vatten om den inte äter i hagen. Dock vill jag ha mina hästar ute betydligt längre än så. 8 timmar utan vatten tycker jag är väl länge däremot.

Det jag menar med mitt inlägg är att vattenfrågan GÅR att lösa det handlar om att prioritera. Eftersom stallet ifråga inte är ditt så är det ju inte du som bestämmer men JAG tycker att man ska ha tillräckligt med anställda för att kunna ge hästarna vatten. Alternativet är kollektiv skötsel och eftersom du har så pass långt till stallet att det inte fungerar hade du ju mest sannolikt valt ett annat stall om det du står i nu hade varit kollektivt eller hur? Att gå med fruset vatten ute långa dagar är ju knappast optimalt det heller. Å andra sidan om ni hade ställt ut en hink på morgonen är chanserna ganska goda att det inte fryser på de fem timmarna hästarna är ute alternativt hinner de dricka upp innan det fryser.

Mvh JV
 
Senast ändrad:
Sv: Vatten i hagen vintertid

så för att många andra inte har fri tillgång till vatten så är det därmed en bra lösning? Härikring är min egna cirkel vårt stall, och jag är starkt medveten om att vi är lyckligt lottade som har vettigt folk som ställer upp på vattenbiten och tycker den är viktig. de flesta grannstall i närheten ger varken mat eller vatten i hagen, vilket jag skrivit om tidigare i tråden trots att hästarna går ute långa dagar.

jag ger aldrig isvatten, endera har baljan som är isolerad, inte frusit alls vilket den inte gör i milda grader, under ca -5 vad det verkar hittills, och har det frusit hackas ishinnan loss plus en hink med varmvatten hälls i redan existerande vattnet på morgonen, med resultat att vattnet i baljan är lagom tempererat större delen av dagen.

grejen med rent isvatten är ju att de sällan dricker stora mängder om det är iskallt, så det står ju inte och bälgar i sig, men de har dock möjlighet att sörpla i sig om de verkligen är törstiga.

Jag skulle inte tycka det var skäligt att bära vatten varje morgon till 15 hästar i 10 hagar, då får man hitta en annan lösning, därav isolerade baljan förslaget. Man kan även ha vattendunkar som man drar på en pulka, då går det smidigt och tar inte så lång tid heller, eftersom dunkarna rymmer så mycket, man kan fylla dem kvällen innan inne i stallet, så är det bara att ta ut dem sen. Eller om man har den isolerade balj varianten sågGår man då ut på kvällen som hästägare med en hink varmvatten, så är det bra många mer dagar under vintern som INTE baljan är isfrusen på morgonen, utan det är bara en lätt liten hinna på ytan som den som släpper ut kan knacka hål på. som sagt, det är hälsosammare med vatten än inget vatten alls, om hästen får mat i hagen.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Tjena tjena. Ursäkta om detta är långt, hoppas ni orkar läsa. Blev utskälld av en i stallet för att jag missköter mina 3 hästar (en...
Svar
5
· Visningar
1 890
Senast: Dopy
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 036
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 099
Senast: svea
·
Hästvård Hästskrället dricker alldeles för dåligt, speciellt nu sedan det blev kallt :nailbiting: Tar bort is och fyller på med varmvatten ute 2...
2
Svar
38
· Visningar
3 542
Senast: Emiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp