Bukefalos 28 år!

Vatten ute nu när det blir minus

Sv: Vatten ute nu när det blir minus

Vi har byggt en vintervattenanläggning till våra pållar. En kvadratisk trälåda med en frostvakt i och där på placerar man vanliga, runda 90-liters plastbaljor med vattnet i. Frostvakten håller vattnet precis över nollstrecket så att det inte fryser :) Fyller på vatten gör jag med 25 litersdunkar som jag drar ut till hagen med pulka :)

Det där med pulka var smart;) det ska jag prova har några hinkar med lock så det inte skvalpar ut. Gör så ont i armarna och axlarna när man bär ut mellan 80-100 li varje dag. Tack för tipset väntar nu bar på snön.:D
 
Sv: Vatten ute nu när det blir minus

smart! Det ska jag prova i vinter!
Vi har samma typ av balja, förra vintern tog vi brunnen gödsel från stacken och lade i botten under baljan. sen kom snön och "sänkte" baljan ner i backen så att snön låg runtomden och isolerade. Även detta höll sig fantastiskt bra hela dagarna, om man fyllde på med ljummet vatten på morgonen, men ditt tipsär snäppet bättre, det ska jag prova i vinter!

Men: tillägg: vi har meckiga valacker.... finns det inte risk att de börjar slita och dra i isoleringen och får i sig? Inte så nyttigt.....
 
Senast ändrad:
Sv: Vatten ute nu när det blir minus

tja, det kändes som att det blev något mindre is på vattnet ivarje fall. Jag hällde i matolja, någon deciliter beroende på storlek på kärlet. Lite salt och vatten. När det var riktigt kallt frös det ju ändå :( Gjorde likadant inne i stalltet i hästarnas boxar när det gick ner till noll o minusgrader inne i stallet.
 
Sv: Vatten ute nu när det blir minus

Jag vattnar mina hästar o VET då att de dricker bra.

Varmvatten med linfrökaka i o de dricker 15l. var på morgonen o står sig sen ganska bra.
Isvatten är inte bra eller särskilt smakligt- dricker sämre.

har man lösdrift är nog ngn form av uppvärmning eller väldigt isolerade kärl ett måste.
 
Sv: Vatten ute nu när det blir minus

Har hört att man kan lägga en tennisboll i vattnet o den då ska guppa omkring o bryta isen, kan inte svara på om det fungerar, men man kan ju testa, själv kör jag med thermobar o skulle aldrig byta bort den. ca 120 liter för ca 4500 kr tror jag det var. Heltt ovärdeligt, våra hästar var några av få i vårt område som hade vatten dygnet runt hela förra vintern :-)
 
Sv: Vatten ute nu när det blir minus

KL

Inte så insatt i dessa varmvatten tunnor, blir mest förvirrad när jag läser på tillverkarnas sidor. :o

Finns det modeller som går att köras på batteri? om man inte har tillgång att dra sladd till karet?
 
Sv: Vatten ute nu när det blir minus

Jag har inte hört om man kan köra på batteri, o förlängningsslad gör tydligen att effekten minskar. Men man kan ju ganska lätt gräva ned en elledning. Den behöver ju inte nödvändigtvis ligga så hemskt djupt. Att koppla in den kan ju inte vara tokdyrt, eller tänker jag fel?
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har ca 20-30 meter mellan vattenutkastaren på huset och hästarnas vattentunna i stallet (beroende på om man räknar där slangen...
Svar
14
· Visningar
762
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 038
Senast: Stereo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 623
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 829
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp