Veganer, jag behöver hjälp

Nu är jag visserligen "bara" vegetarian och har varit det i 33 år men det är alltid lika tråkigt när någon beter sig som din bekant gjorde. Det gör att jag som bara önskar äta den mat jag vill ständigt får försvara och förklara mitt val för att köttätare går på som värsta ångvältarna för att jag har valt att inte äta kött. Jag ifrågasätter inte vad någon annan äter och då vill jag helst inte bli ifrågasatt själv heller. Självklart får intresserade fråga men man behöver inte gå på som värsta ångvälten och idiotförklara folk.

Jag är van vid att bara äta det som är utöver köttet. Både på bröllop, begravningar och diverse andra tillställningar har jag suttit med enbart torr potatis och ev, grönsak för att cateringfirman har "råkat" missa att jag har beställt vegetarisk mat och det i mycket god tid. Jag har också varit på bröllop, begravningar och andra tillställningar med mycket god vegetarisk mat där kocken verkligen har ansträngt sig och det är alltid lika roligt. När jag blir hembjuden till folk erbjuder jag mig alltid att ta med och laga min egen mat eftersom jag vet att jag då får mat jag mår bra utav.

I ditt fall hade jag tagit tillbaka inbjudan. Jag vill inte ha någon hemma hos mig som dikterar villkoren för min bjudning oavsett varför de försöker bestämma.
 
Fast även på den tiden jag själv åt kött var jag noga med att ungarna skulle veta vad maten faktiskt var för något. Att barn skulle "skyddas" från att lära sig att kött är döda djur begriper jag mig inte på, vare sig som köttätare eller vegetarian.
Trots att jag är inbiten köttätare ( ;) ) så håller jag med dig fullständigt, man ska veta vad man äter! Nu är mina barn rätt härdade eftersom vi jagar själva så det har varit med och tagit ur, flått och styckat så de har rätt bra koll på vad kött är. Sen får jag problem när vi kommer till tex hot dog, jag har lite svårt att säga att det är kött... ;) Men det finns några % kött i det åtminstone. ;) men å andra sidan så hörde jag en historia om mor/farföräldrar som bjöd sina barnbarn på falukorv trots att familjen var uttalat vegetarianer eftersom "falukorv innehåller så lite kött ändå, så det är nästan vegetariskt" :meh:
Vi pratar mycket om djur, djurhållning och varför jag väljer att köpa det dyrare svenska köttet i affären osv.
 
Trots att jag är inbiten köttätare ( ;) ) så håller jag med dig fullständigt, man ska veta vad man äter! Nu är mina barn rätt härdade eftersom vi jagar själva så det har varit med och tagit ur, flått och styckat så de har rätt bra koll på vad kött är. Sen får jag problem när vi kommer till tex hot dog, jag har lite svårt att säga att det är kött... ;) Men det finns några % kött i det åtminstone. ;) men å andra sidan så hörde jag en historia om mor/farföräldrar som bjöd sina barnbarn på falukorv trots att familjen var uttalat vegetarianer eftersom "falukorv innehåller så lite kött ändå, så det är nästan vegetariskt" :meh:
Vi pratar mycket om djur, djurhållning och varför jag väljer att köpa det dyrare svenska köttet i affären osv.

Ja jag är själv uppvuxen med köttdjursuppfödning (får och nöt), så gott som alla i släkten jagar och jag tog själv jägarexamen en gång i tiden. Jag har varit med på slakt och styckning sen jag var liten, och det är något jag vill att alla barn ska få en viss inblick i. Inte alla kan växa upp på en bondgård, men jag tycker faktiskt det är alla vuxnas ansvar att se till att barnen får veta vad kött är och får resonera kring det. Från de är små.

Falukorv som vegetarisk mat gör mig lite illamående ärligt talat. :laugh:
Men det illustrerar ju hur avlägset tankar kring köttätande är för väldigt många...
 
Tack alla som har svarat!

Jag beklagar att några har uppfattat det om att jag kom med en invitation till försvar, det var verkligen inte meningen. Jag respekterar allas meningar, vegan eller inte.

Jag blev mycket överraskad över Xs telefon, jag har inte träffat honom på över ett år och visste inte om att han blivit vegan. Det verkar som om han har genomgått en stor personlig förändring på flera plan men det får stå för honom.

Baserat på allas input har jag bestämt mig för att följa min ursprungliga meny med grillad roastbiff, timjanpotatis, rödvinsreduktion och squashgratäng och två sallader. I tillägg kommer en rotfruktsgratäng utan ost får väl det bli som en eftergift. Desserten är ändrad till frukt- och bärsallad.

I morgon kommer jag att ringa och tala om att det blir den menyen men att om dom vill ta med egen mat så är det OK. Jag kommer också att säga i från att jag vill inte ha några som helst diskussioner eller kommentarer om vem som äter vad. Den kan vi ta en annan gång och respekteras inte det så får dom hålla sig hemma.

Om någon har ett recept på en vegansk gratäng tar jag emot med tacksamhet.
 
I hyfsat välsorterade butiker finns goda alternativ till de flesta mjölkprodukterna. Har hört att coop är bäst på den fronten. Mjölk/grädde hittar man bland laktosfria och ostarna bland ost, åtminstone här.
 
@Thomasine självklart ska du servera det du tänkt till de som äter det.

Däremot tycker jag det vore ohyfsat att be veganerna ta med egen mat. Som värdinna hade jag tagit reda på vad de kan äta och lagat/köpt något gott i den vägen. Så svårt är det inte/
 
Med det inte sagt att jag kastar mig över andras ungar och försöker "upplysa" dem, men jag tycker ärligt talat att det hymlas en jäkla massa kring kött till barn.
Det d'r fick mig att inse vilken annorlunda värld jag befinner mig i :o

För mig är det bra att barnen vet at de djur vet att djuret det äter haft det bra. Att det är fina djur som blir mat. För egen del har jag varit med vid slakt sedan jag var runt 3-4 år gammal. Jag hade i 10-årsåldern slaktkaniner som jag skaffade genom att tjata på mina föräldrar.

Det kött man äter ska komma från fina, friska, välmående djur. Men det är kött.

I min närhet finns en liten flicka som är 7 år. Hon tjatade på sin mamma tills hon fick vara med och ta ur kaninerna. Senast jag köpte kött var det lilla A som gjort allt utom att flå. I mi värld är det inte märkligt utan rätt sunt. Du ska veta vad du äter.
 
@Thomasine: Tyvärr har majoriteten av de veganer jag träffat uppfört sig som din bekante. Med det sagt tror jag verkligen inte ett veganproblem utan avsaknad av hyfs. Precis som du säger har det varit lite väckelse över dem, nyblivna veganer som försöker omvända alla andra. Det verkar ju som om du kommit fram till en bra lösning på det hela :)

Jag har blivit grovt provocerad en gång av en vegan (utan att jag startade något och när vi båda var gäster i en tredje persons hem) och det fungerade ju inte så bra. Jag blir inte äcklad eller upprörd av frågan "Har du inte svårt att gå förbi likdelarna i köttdisken" eftersom jag är dotter till en slaktare och har vetat var maten kommer ifrån sedan jag var två år. Köper jag kött är det enbart svenskt, dels pga djurhållningen i Sverige och dels för att stödja svenska bönder.

Kommer man hit och äter ser jag till att det finns något som alla kan äta men jag undanber mig att bli uppfostrad i mitt eget hem. Då behöver man inte komma hit.

Falukorv som vegetarisk mat gör mig lite illamående ärligt talat. :laugh:
Men det illustrerar ju hur avlägset tankar kring köttätande är för väldigt många...

Falukorv gör mig illamående och jag äter kött... :cautious: inte för att det är så mycket av den varan i korven :meh:
 
Att vara ärlig med var mat kommer ifrån är ju jättebra, men ännu bättre är rätt terminologi och att inte skambelägga barn för att de äter mer allround än sina föräldrar. Lik = död människokropp och så länge inte folk är kannibaler och festar loss på andra människor så finns där alltså inga likdelar på tallriken. Inte heller dör kalvar för att kor mjölkas.

Ungefär som att vi köttätare skulle tuta i våra barn att ät inte grönsaker för då dör kalvarna/lammen/fölen osv. Precis lika befängt att påstå sånt..
 
Och över till själva sakfrågan: Jag personligen har inga problem att laga speciell veg/vegansk mat åt någon i sällskapet. Lika lite som det är ett problem med att se till att det finns gluten/laktosfri rätt till någon annan.

Däremot så skulle den attityden hos en gäst som ts vän/bekant uppvisade rendera i att de inte är välkomna alls.
 
självklart ska ungarna ha reda på hur mjölkproduktionen går till och varifrån köttbiten på tallriken kommer.
Samtidigt kan man förklara att jycken som ni tänkt skaffa till våren inte kommer att införskaffas, att stallet där dottern tillbringar all sin fritid kommer att stängas och att hagmarken runt huset ska planteras igen, om vi slutar äta kött.

Bjud in veganerna, gör lite extra grönsallad, ngr extra anpassade tillbehör och sedan lagar du den mat du och majoriteten gillar.

Att vara ärlig med var mat kommer ifrån är ju jättebra, men ännu bättre är rätt terminologi och att inte skambelägga barn för att de äter mer allround än sina föräldrar. Lik = död människokropp och så länge inte folk är kannibaler och festar loss på andra människor så finns där alltså inga likdelar på tallriken. Inte heller dör kalvar för att kor mjölkas.

Ungefär som att vi köttätare skulle tuta i våra barn att ät inte grönsaker för då dör kalvarna/lammen/fölen osv. Precis lika befängt att påstå sånt..
Nej kalvarna dör inte för att kor mjölkas. Men utan att slå ikull kalvar så skulle nötdjursbeståndet explodera eftersom kalvar är en nödvändighet för att producera mjölk.
Mjölkproduktionen gör ju också att hamburgerbarerna får en stadig tillgång på billigt kokött då korna slås ut efter 4, 5 år....

Men så har ju mjölkproduktionen andra fördelar också, Tillgång till grovfoder för andra djur exempelvis hästar. Markerna växer inte igen och sist men inte minst, vi får tillgång till grundförutsättningen för en trevlig grillkväll, en fin köttbit ;)
 
självklart ska ungarna ha reda på hur mjölkproduktionen går till och varifrån köttbiten på tallriken kommer.
Samtidigt kan man förklara att jycken som ni tänkt skaffa till våren inte kommer att införskaffas, att stallet där dottern tillbringar all sin fritid kommer att stängas och att hagmarken runt huset ska planteras igen, om vi slutar äta kött.

Bjud in veganerna, gör lite extra grönsallad, ngr extra anpassade tillbehör och sedan lagar du den mat du och majoriteten gillar.


Nej kalvarna dör inte för att kor mjölkas. Men utan att slå ikull kalvar så skulle nötdjursbeståndet explodera eftersom kalvar är en nödvändighet för att producera mjölk.
Mjölkproduktionen gör ju också att hamburgerbarerna får en stadig tillgång på billigt kokött då korna slås ut efter 4, 5 år....

Men så har ju mjölkproduktionen andra fördelar också, Tillgång till grovfoder för andra djur exempelvis hästar. Markerna växer inte igen och sist men inte minst, vi får tillgång till grundförutsättningen för en trevlig grillkväll, en fin köttbit ;)

Varför skulle det vara omöjligt att skaffa hund och varför skulle stallet stängas och hagmarken planteras igen för att barnet inte vill äta kött? Jag förstår inte din logik alls :confused: Eller menar du att du hade hotat dina barn med det för att de uppvisar en egen vilja?
 
De flesta kalvar föds upp antingen på plats eller säljs och slaktas sen som ungdjur. I dagens SAM-samhälle är det ju ändå rätt oekonomiskt att slå ihjäl småkalvar bara för att.
 
De flesta kalvar föds upp antingen på plats eller säljs och slaktas sen som ungdjur. I dagens SAM-samhälle är det ju ändå rätt oekonomiskt att slå ihjäl småkalvar bara för att.
Man har väl aldrig slagit ihjäl kalvar bara för att. Antingen har man arbetat upp dem till ljust kalvkött eller fött upp dem till ungtjurar/stutar för slakt.
 
Varför skulle det vara omöjligt att skaffa hund och varför skulle stallet stängas och hagmarken planteras igen för att barnet inte vill äta kött? Jag förstår inte din logik alls :confused: Eller menar du att du hade hotat dina barn med det för att de uppvisar en egen vilja?
1 Varför skulle hagarna hållas öppna när inga djur betar, då lönar det sig bättre att plantera skog
2 Vad tror du hästhållningen skulle kosta om man var tvungen att behålla öken tills de självdog?
3 vad det gäller hundar så tror jag nog att de behöver animaliskt tillskott i sin föda och den får du ju inte utan att ta livet av och processa djurkroppar.
Dom barn vi umgås med (egna o andras) äter kött, är med och jagar (från späd ålder) vet att kalvarna som föds på våren , går till slakt några månader senare
De växer in i livets kretsgång och är det människan varit i alla tider, allätare, dvs både vegetabilier och animalier ;)
 
Det d'r fick mig att inse vilken annorlunda värld jag befinner mig i :o

För mig är det bra att barnen vet at de djur vet att djuret det äter haft det bra. Att det är fina djur som blir mat. För egen del har jag varit med vid slakt sedan jag var runt 3-4 år gammal. Jag hade i 10-årsåldern slaktkaniner som jag skaffade genom att tjata på mina föräldrar.

Det kött man äter ska komma från fina, friska, välmående djur. Men det är kött.

I min närhet finns en liten flicka som är 7 år. Hon tjatade på sin mamma tills hon fick vara med och ta ur kaninerna. Senast jag köpte kött var det lilla A som gjort allt utom att flå. I mi värld är det inte märkligt utan rätt sunt. Du ska veta vad du äter.

Ja, det är nog du som lever i en lite annorlunda värld, det tillhör inte vanligheterna att 7-åringar i Sverige idag har egna slaktkaniner och är med och slaktar, flår och tar ur kaniner.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp