Bukefalos 28 år!

Veganer, jag behöver hjälp

Oatleys - jag mindes bara inte namnet när jag först skrev - vi kallar den Wow-no-Cow här hemma :D Oatleys mat-fraiche! Ok, inte liiika god som vanlig mjölkbaserad Fraiche, men helt ok! Speciellt med nån örtkrydda eller liknande i!

Om undertecknad får komma med ett litet hustips är sojaprodukterna enligt min mening godare än havre om man inte vill äta mjölkbaserat :-)
 
Oatleys - jag mindes bara inte namnet när jag först skrev - vi kallar den Wow-no-Cow här hemma :D Oatleys mat-fraiche! Ok, inte liiika god som vanlig mjölkbaserad Fraiche, men helt ok! Speciellt med nån örtkrydda eller liknande i!
Den är god men jag tycker att Sour Supreme är snäppet vassare. Den är dock mycket dyrare och är lite väl fast i konsistensen.
 
Självklart ska de upplysas men på ett neutralt sätt. Uppfattningar runt olika livsstilar ( kost, religion, hobbys, what ever) får de bilda sig själva med tiden när de är stora nog.
Hur gör man det? Hur ser ett neutralt förhållningssätt till mat ut? Det går ju inte. Barnen kommer givetvis att färgas starkt av vad man själv äter och tycker om sin mat. Det är liksom inte neutralt att ha älgjakt som hobby, precis som det inte är neutralt att tycka att djur inte är mat.
 
Om jag ska ha fest och laga mat så lagar jag mat efter vad JAG vill äta.. visst är någon allergisk mot nötter och dör om man tuggar de så självklart utesluter jag nötter å denna fest.
Men då är man ju allergisk och har liksom inge val.. att va vegan är frivillig handling ett val man tagit och att kräva att andra rättar sig efter sin vilja är fel. Egoistiskt om inte

Så jag skulle ringa upp denna kompis och säga klart och tydligt följande.
Hej.. jag accepterar att ni har tagit ett val att inte äta mat från djurlivet, men de är erat val och de respekterar jag fullt ut.
MEN ni får också acceptera andras val här i livet att andra väljer att äta djur.. jag har valt att äta djur och kommer så fortsätta med detta.
Ni är hjärtligt välkommna till min fest men jag kommer laga den mat jag vill och det kommer innehålla kött, ni kan utan problem ta med egen mat så får ni äta de ni vill.
Och passar det inte er så behöver ni inte komma till festen faktiskt.

Lika väl är de ju om ni bjuder på fest och mat så får ju andra acceptera att det blir kaninmat på festen och gillar man de inte så ger man fan i att komma=)

Att vara vegetarian behöver inte vara ett helt frivilligt val. Nu var det det för mig men som bonus försvann mina konstiga led och muskelsmärtor som ingen läkare hade lyckats rå på nästan helt. Det enda läkarna var säkra på var att jag skulle hamna i rullstol innan tonåren. Ingen särskilt upplyftande framtidsprognos. Tack vare att jag blev vegetarian dröjde det till jag blev 37 innan jag hamnade där och det är jag väldigt tacksam för.
 
Man kan definitivt se något konstigt i det, trots mycket erfarenhet. Jag är som sagt "bondunge" och har definitivt inte en avslappnad, accepterande hållning till köttproduktion.

Inte jag heller. Det är tack vare den vidriga slakten som jag slutade äta kött. Eller som min dotter säger, -det jag inte kan döda själv äter jag inte. Hon äter numera enbart fisk ifrån djurriket eftersom hon kan tänka sig att fiska den och döda den själv.
 
Hur gör man det? Hur ser ett neutralt förhållningssätt till mat ut? Det går ju inte. Barnen kommer givetvis att färgas starkt av vad man själv äter och tycker om sin mat. Det är liksom inte neutralt att ha älgjakt som hobby, precis som det inte är neutralt att tycka att djur inte är mat.
Kan väl inte vara svårt att förklara för ett barn hur kossan kommer till tallriken utan att lägga in sina egna åsikter eller färga med ord som "lik" eller annat?
 
Kan väl inte vara svårt att förklara för ett barn hur kossan kommer till tallriken utan att lägga in sina egna åsikter eller färga med ord som "lik" eller annat?
Men då använder du ordet "neutralt" i betydelsen "enligt normen". Kon känner ingenting, den blir mat och du blir mätt och stark? Eller?

Jag kan inte föreställa mig hur jag skulle beskriva en koslakt på något slags neutralt vis. När man sedan sitter och äter middag med ungen så lär denne märka om det är ko eller inte på tallriken. Vilket av förhållningssätten är mest neutralt - att äta eller inte äta ko?
 
Kan väl inte vara svårt att förklara för ett barn hur kossan kommer till tallriken utan att lägga in sina egna åsikter eller färga med ord som "lik" eller annat?

Det betyder ju inte att det överhuvudtaget är neutralt att vi betraktar levande kor som blivande mat. Många ser inte så på kor. Tex äter hinduer vanligen inte kött från kor, och vegetarianer/veganer gör det inte heller. Det är inte mer neutralt att äta ko än att inte göra det, förstås.
 
Det betyder ju inte att det överhuvudtaget är neutralt att vi betraktar levande kor som blivande mat. Många ser inte så på kor. Tex äter hinduer vanligen inte kött från kor, och vegetarianer/veganer gör det inte heller. Det är inte mer neutralt att äta ko än att inte göra det, förstås.
 
Du skrev inget?
Jodå. Men jag är en av många som buke funkar värdelöst att svara på i mobilen. Gör ett nytt försök på data.

Vet inte om du missar poängen med flit. Inlägget handlade inte om det var neutralt med att äta eller inte äta kött. Det handlade om att ge information på ett neutralt sätt.
Jag tror absolut att man kan ge den faktainfon utan att färga av sina egna åsikter. Och jag tror absolut att barn kan mottaga fakta och bilda sin egen uppfattning. Min poäng var att man kan informera barn om hur maten hamnar på tallriken på ett neutralt sätt utan att spä på med vissa typer av ord. Om inte det skulle kunna gå så kan väl ingen information om någonting öht ges neutralt eller?
Kon var bara ett exempel som du nog förstod. Så eventuella hinduer orkar jag inte ens kommentera.
 
Men då använder du ordet "neutralt" i betydelsen "enligt normen". Kon känner ingenting, den blir mat och du blir mätt och stark? Eller?

Jag kan inte föreställa mig hur jag skulle beskriva en koslakt på något slags neutralt vis. När man sedan sitter och äter middag med ungen så lär denne märka om det är ko eller inte på tallriken. Vilket av förhållningssätten är mest neutralt - att äta eller inte äta ko?
Det handlade inte om att beskriva en slakt på ett vist sätt utan bara säga som det är utan att peta in sina egna åsikter. Åsiktsneutralt. Sen får var och en bilda sin egen uppfattning efter fakta.
 
Nej självklart är inte alla veganer på det sättet...Men för att lösa din familjebjudning. Ring upp veganen och säg att han och hans flickvän är väldigt välkomna till familjefesten och att de kommer itid för att förbereda maten. Du kan ju köpa in vad de vill bjuda på så att de har det färdigt i köket och så fixar du dukning och förarbete och så kan de ju hjälpa till vid efterarbetet såklart efter de har lagat maten :) Så skulle jag ha gjort - (När jag tänker efter skulle jag nog helst ha fört över pengar på deras konto så att de köper in maten också- sedan skulle jag skickat min man att köpa in dryck till festen...)

Sedan skulle jag gjort fruktsallad och sorbet till efterrätt!!!
 
De får väl göra som jag gjorde i början. Undvika gå där det bjuds på döda kroppsdelar även om jag själv slapp.
Det finns så många människor som inte ens kan tänka sig göra något annat till en som äter vego så man ska vara glad för de som faktiskt lagar något vego till den som inte äter dött.
 
Tips till TS: Ugnsrosta småpotatisar (eller klyftpotatisar) ihop med smålökar, morötter, palsternacka, vitlök, blandat med lite oliv- eller rapsolja, blanda runt med massor av rosmarin och timjan, salta mot slutet med havssalt eller vitlökssalt. Sista halvtimman skulle jag slänga i ekologisk broccoli i buketter, blomkålsbuketter också om de ryms. GRYMT gott!!! Rosta grönsakerna i en stor ugnsbricka (vad heter det egentligen?) så de får fin färg. Rör om efter halva tiden så allt blir rostat. Servera med Wow No Cow:s goda creme fraiche-alternativ, med nån god krydda i, och så en läcker sallad av olika sorters gröna blad, ekologiska tomater, gurka, och en god dressing på rapsolja eller olivolja, äppelcidervinäger, lite dijonsenap och honung höll jag på att säga men det äter väl inte veganer, så ... en liten sked dadelsirap som ger lite sötma. Nåt gott veganskt surdegsbröd till, med veganskt margarin. JÄTTEGOTT!!!!! Kanske en smarrig avocadoröra vid sidan om?

Tack för tipset! Din rätt minus morötter (min allergi) får ersätta klyftpotatisen.
 
Tack för tipset! Din rätt minus morötter (min allergi) får ersätta klyftpotatisen.
Ett till tips: ICA Maxi (och en del andra butiker?) har en ny vego-grej som kallas OUMPH! Det är sojabaserat och helt vego och ser ut ungfär som kycklingkött och har bra tuggmotstånd om man vill ha nåt att bita i. Det finns i en massa olika varianter, min favvo just nu är "chunks" som man marinerar själv i nåt gott, på samma vis som man skulle marinera kycklingkött. Googla gärna på Oumph!, de har en rätt cool hemsida :-)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp