Bukefalos 28 år!

Veganer/vegetarianer o deras hundar?

vallhund

Trådstartare
Vad får de för mat tro?
Började fundera på det när jag läste en tråd på seniorforumet.
 
Sv: Veganer/vegetarianer o deras hundar?

givetvis vanlig hundamat!?

men tycker inte man ska kalla sig för riktig vegan om man har ett djur i fångenskap men det hör ju inte hit ;)
 
Sv: Veganer/vegetarianer o deras hundar?

Stod och tittade i en affär härom dagen där de sålde vegetarisk hundmat. Den innehöll en del som det sägs att hundar inte ska äta (avokado exempelvis). Kanske är sån mat de får?

Eller så är det så att de ser hunden som ett rovdjur och därför ger vanlig hundmat/kött. Jag vet inte.
 
Sv: Veganer/vegetarianer o deras hundar?

I mitten på 90-talet när veganrörelsen var som störst var det inte ovanligt att djursjukhusen fick in katter med allvarliga bristsjukdomar för att deras ägare skulle göra dem till veganer. :crazy:
Förhoppningsvis är kunskaperna bättre idag. Och som cämela säger, man är inte "riktig" vegan om man håller djur i fångenskap.
 
Sv: Veganer/vegetarianer o deras hundar?

Tja jag har varit vegeatarian sen jag var 12 och ändå är frysen fullpackad med diverse djur tyå älgfärs, vildsvinsben,blod,kindkött,kaninskrov,hel nermalen kyckling osv..jag barfar mina hundar, jag vet vart köttet kommer ifrån.

Hurså?

Mina svärföräldrar som är veg gav förvisso sin bichon enbart vegetariskt, men jag ställer mig mot detta (även om deras hund mådde mycket bra!). En hund är en hund och har hela sitt matsmältningssystem anpassat till i huvudsak köttmåltider medan människans i huvudsak är mer anpassat för vegetabilier.
 
Sv: Veganer/vegetarianer o deras hundar?

Stod och tittade i en affär härom dagen där de sålde vegetarisk hundmat. Den innehöll en del som det sägs att hundar inte ska äta (avokado exempelvis). Kanske är sån mat de får?

Eller så är det så att de ser hunden som ett rovdjur och därför ger vanlig hundmat/kött. Jag vet inte.

Svärföräldrarna gav sin hund ett vegetariskt torrfoder bla, men det innehöll iaf ägg.

Annars fick han husmanskost, filmjölk och ost..sojakorv/bullar osv samt grönsaker. Han blev 16 år så för just den individen var det nog inte helt fel. Han var den ende i sin kull som inte hade kraftiga röda missfärgningar runt ögonen och alltjämt mindre klåda...men som sagt. Jag hade aldrig gett mina hundar enbart vegetariskt.
 
Sv: Veganer/vegetarianer o deras hundar?

Jag är vegetarian och mina hundar får vanlig hundmat. Så är det hos flera av mina vänner också. Hade jag bara kunnat så hade jag faktiskt gett barf, så tja..

Tycker det är lite lustigt att tänka att vegetarianägda hundar inte skulle få äta bra hundmat. Om hunden ägs av... låt oss säga en person som gillar att festa och supa på helgerna, betyder det då att hunden får alkohol istället för vatten på helgerna den med? Även om vissa säkert är sådana som tycker att alla andra måste äta som de själva väljer att göra tror jag inte det är vanligare att det är så än att man faktiskt låter andra äta det de vill och absolut ger sina djur det de behöver :grin:
 
Sv: Veganer/vegetarianer o deras hundar?

Min kompis är vegetarian och har varit vegan också i många år. Deras hund fick russin som godis ;) Men annars vanlig hundmat. Hon bara kniper igen och tänker *pellets* Hon vill inte hantera kött eller laga något med kött, men hundmaten är ju liksom färdig.
 
Sv: Veganer/vegetarianer o deras hundar?

Jag är vegetarian och mina hundar får vanlig hundmat. Så är det hos flera av mina vänner också. Hade jag bara kunnat så hade jag faktiskt gett barf, så tja..

Tycker det är lite lustigt att tänka att vegetarianägda hundar inte skulle få äta bra hundmat. Om hunden ägs av... låt oss säga en person som gillar att festa och supa på helgerna, betyder det då att hunden får alkohol istället för vatten på helgerna den med? Även om vissa säkert är sådana som tycker att alla andra måste äta som de själva väljer att göra tror jag inte det är vanligare att det är så än att man faktiskt låter andra äta det de vill och absolut ger sina djur det de behöver :grin:

Tror iof mest att vallhund och många andra ser åtminstone veganism som ganska "politiskt" och "extremt" och att man därför inte vill ge något animaliskt till sitt djur heller.
 
Sv: Veganer/vegetarianer o deras hundar?

Tror iof mest att vallhund och många andra ser åtminstone veganism som ganska "politiskt" och "extremt" och att man därför inte vill ge något animaliskt till sitt djur heller.

Stämmer bra det!
Det finns iofs enstaka hundexemplar som är allergiska mot allt animaliskt protein, o där finns det substitut att ge dessa hundar så att de kan leva ett relativt normalt hundliv på enbart vegetariskt foder, om man nu vill hålla dem vid liv.

Till Brandgul:
Russin, lixom vindruvor är giftigt för hundar, det bryter ner deras njurar.

mvh
 
Sv: Veganer/vegetarianer o deras hundar?

Min hund får vanlig hundmat, för tillfället Orijen, tidigare har hon fått färskfoder.
 
Sv: Veganer/vegetarianer o deras hundar?

Stämmer bra det!

Men så är det alltså inte! Känner flera personer som är vegetarianer men som ändå ger sin hund animalisk kost. Jag känner ingen som ger sin hund/katt vegetarisk mat. Det finns såklart, men är inte särskilt vanligt.
 
Sv: Veganer/vegetarianer o deras hundar?

Min hund får vanlig hundmat (Doggy pro för övrigt)
Helst skulle jag vilja hitta någon hundmat som är både ekologisk, närproducerad och där köttprodukterna kommer endast från vilt eller semivilt. Men något sådant har jag inte hittat...
 
Sv: Veganer/vegetarianer o deras hundar?

Min hund får vanlig hundmat (Doggy pro för övrigt)
Helst skulle jag vilja hitta någon hundmat som är både ekologisk, närproducerad och där köttprodukterna kommer endast från vilt eller semivilt. Men något sådant har jag inte hittat...

Standart har torrfoder med vilt, hjortarna går lösa i vilthägn på Nya Zeeland.
 
Sv: Veganer/vegetarianer o deras hundar?

Jag vet en tjej som gav sin dalmatiner vegetariskt. Hur det gick med den vet jag dock inte. Men jag fattade det som att det gick bra, ett tag om inget annat.
 
Sv: Veganer/vegetarianer o deras hundar?

Nu är det bara min särbo som är vegetarian men även om det var hans hundar så skulle de få kött, han hade katt när vi träffades.
Han säger att för att HAN är vegetarian så behöver han inte pracka på någon annan sina åsikter.

Har kört en hund på vegetariskt foder i två månader för att få utreda en överkänslighetsmisstanke. Han höll muskler fint men blev lite torr i pälsen. Tycker att hundar ska äta kött.
 
Sv: Veganer/vegetarianer o deras hundar?

det skulle aldrig falla mig in att ge hundarna något annat än en köttbaserad kost. jag har bara träffat en enda människa som hade kunnat tänka sig att ge hundar vegetarisk kost, men hon var inte riktigt riktig i huvudet tror jag. hon hade tack och lov inga egna hundar.
 
Sv: Veganer/vegetarianer o deras hundar?

Vad får de för mat tro?
Började fundera på det när jag läste en tråd på seniorforumet.

Oj nu blir jag lite trött på dumma fördommar:(

Som POLITISK vegetarian/gammal vegan så skulle det aldrig falla mig in att ge mina djur någon annan mat än de är skapta för att äta!
Jag äter själv inte kött p.av omsorg för djuren och miljön, så varför skulle jag då vilja behandla mina egna djur illa genom att ge dom fel och i många fall dålig mat?
Det jag helst skulle vilja ge för foder är ekologisk närproducerad mat, gärna viltfångat. Har till och med funderat på att börja jaga själv bara för att kunna ge mina hundar "etisk" bra mat.
Och bara för att man är vegan betyder inte det att man tycker att all hantering av djur är fel, utan man ifrågasätter industrin, och massproduceringen av djur i ekonomiskt syfte=det går inte att ge sådana djur ett bra och stressfritt liv.
Om jag inte mådde så illa av tanken på att äta kött så skulle jag nog ha min egen gård med egna djur som jag tog hand om på ett så bra sätt som möjligt, och slaktade någon då och då för eget bruk.
I min framtid vill jag bo på landet och ha höns och några fjällkor/getter för mjölkens/osten skull.
Jag besvarar gärna seriösa frågor! Tycker det är roligt. Så om du undrar någonting mer, tveka inte över att skicka ett PM!

Gott nytt raketfritt år!
/Hanna
 
Sv: Veganer/vegetarianer o deras hundar?

Givetvis vanlig hundmat.

Jag är vegetarian och har varit det sedan långt innan det blev "modernt" och jag blir ibland hjärtligt trött på att folk tror att bara för att jag väljer att inte äta vissa saker så betyder det att jag förbjuder alla i min omgivning att äta det.
Mina barn har också alltid fått kött trots att jag varit ensam med dem under den största delan av deras uppväxt.

Jag äter inte kött för jag tycker inte om det, jag mår dåligt av det och ser ingen som helst andledning att äta det.

Mina katter får kattmat där köttinnehållet står först, likaså har mina hundar alltid fått det, mina hästar får hästmat där grovfoder är den största delen och kraftfoder enbart när grovfodret inte räcker till.

Att vara vegetarian innebär inte att man är dum i huvudet, det innebär att man har valt att inte äta kött.

Att vara vegan innebär inte heller att man är radikal på något sätt utan enbart att man inte äter något alls från djurriket.

Att vara militant vegan är något helt annat och handlar inte längre om vad man äter.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
233
Hundhälsa Hur gör ni andra som tävlar/tränar mycket med era hundar? Jag har en BC på 2,5 år. Kör canicross varannan dag mellan 6 och 10 km...
Svar
4
· Visningar
480
Senast: Jadzia
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
11 229
Senast: Hedinn
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 519
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp