Bukefalos 28 år!

Veganer/vegetarianer o deras hundar?

Sv: Veganer/vegetarianer o deras hundar?

Är man inte beredd att ge djuren mat de mår bra av och är anpassade att äta anser inte jag att man ska skaffa djur.

O ändå proppar de flesta av oss i hundarna torrfoder som till mesta dels består av cerealier.
Många anser att det ökade antalet allergier o annat skit hos våra hundar beror just på torrfodrens utbredning.
Hur miljövänligt är det att utfodra våra husdjur med foder som produceras i USA/Canada o som fraktas hit?
 
Sv: Veganer/vegetarianer o deras hundar?

Att utnyttja jordens resurser till att fodra nöjesdjur.

Men det gäller i så fall alla köttätande djur då, inte bara sådana som ägs av vegetarianer.

Och svaret på det är rimligtvis att det är en avvägning man gör som person. Vad får man ut av det själv och vad offras i form av miljö, naturresurser etc. Samma problematik finns ju i andra situationer. Vi borde itne ha bil för det tär på jordens resurser (och då inte häst om man då och då använder bil för transport till träning, tävling, inseminering etc). Vi borde inte elda med olja. Vi borde itne åka utomlands etc etc.
 
Sv: Veganer/vegetarianer o deras hundar?

det är sannolikt mer miljövänligt att transportera hit foder som består av kött från frigående djur, än att producera foder här, som består av kött från djur som stått på stall. transporten är ofta bara en liten bit av "koldioxidkakan"! torrfoder kräver heller inte någon energi vid lagring, vilket färsk eller fryst mat gör. vill man spara in så mycket man kan på koldioxiden så ska man välja närproducerat torrfoder där köttet kommer från frigående djur. alt ha utedjur hemma och förvara köttet i frys som drivs av förnyelsebar energikälla.
 
Sv: Veganer/vegetarianer o deras hundar?

jag äter ofta "vegetariskt kött" för att jag inte orkar laga två maträtter. sambon äter kött och det blir så himla mycket smidigare att steka ett par sojakorvar istället för att göra korv med mos till honom och en helt annat maträtt till mig själv. sedan är det ju många tillbehör till kött som inte passar så bra till vegetariska rätter. ketchup och senap t ex, tycker inte jag är någon höjdare till bönor.
 
Sv: Veganer/vegetarianer o deras hundar?

Här var ju inte ägaren vegan visserligen men,

en stallkompis till mig berättade om en vän till henne som köpte en hund (dobberman vill jag minnas) av en lokal a-lagare för en sjuttis. Gubben hade haft den här hunden i flera år och den var tydligen levt på makaroner sedan den var valp. Den hade klarat detta utmärkt, men det är väl mer ren tur.
 
Sv: Veganer/vegetarianer o deras hundar?

Em vegetariskt "tuggbit" har hon köpt..

Det är icke på något vis ett märgben. Tycker jag säger sig självt faktiskt eftersom dylika endast finns i det animaliska riket.

Jag kan för mitt liv inte begripa varför mycket av det vegetariska ska ha "köttnamn"/se ut som kött/jämställas vid kött??

Någon som känner sig hågad att förklara :confused:

Ska det? Vad för vegetariskt har köttnamn?

Det heter ju sojakorv. pannbullar, grytbitar osv..vad har det med kött att göra? :confused:
 
Sv: Veganer/vegetarianer o deras hundar?

Sant.
Det borde finnas något hos den lokala producenten med gårdsbutik.
Nu så vill jag gärna ge dem litet torrfoder för tändernas skull.
Men det borde finnas något bra av det också.
Jag får ta och läsa ordentligt på förpackningen.

Är katterna vana vid ben är det ju klockrent för att hålla tänder rena :)
 
Sv: Veganer/vegetarianer o deras hundar?

Någon i ett tidigare inlägg svarade bra på detta, nämligen att biffar, färs och grytbitar är smidiga format att använda. Färs kan lätt formas till biffar och bitar kan lätt stekas och få en god stekyta. Eller kan färsen användas i exempelvis färssås eller i grytor. Sedan finns det ju sådant som inte har någon "köttförlaga" som exempelvis falafel som ju ändå till formen påminner om köttbullar. Säkerligen för att det är en så smidig form och storlek!

Angående "köttnamn" så är det ju inte bara animaliskt kött som heter "kött" och liknande. Kött finns ju i andra sammanhang och refererar väl egentligen närmast till själva konsistensen och användningen av produkten. Det finns ju exempelvis fruktkött och man pratar om filéer i grapefrukt. Det finns säkert andra exempel. Ord som biff, färs etc är ju också något som många känner till så det känns väl enklare att fortsätta använda dessa ord än att uppfinna nya ord.

Slutligen finns det många som tycker om smaken och känslan av kött men som inte äter det eftersom man exempelvis tycker att det känns obehagligt att äta en annan varelse eller man vill inte stödja köttindustrin. Då finns det ju en klar poäng med att äta produkter som påminner om kött - helt enkelt för att det är gott!

Exakt, tack för förklaringen. En korv kan likaså vara en sojakorv, en prinskorv eller en bajskorv. En korv är ju inte synonymt med en köttprodukt! (Tex)
Och vore det inte bisarrt om all vegomat var formad till små löv eller växter...?
Vad skulle det vara bra till, inte så praktiskt..men kanske.."for the feeling?":D
 
Sv: Veganer/vegetarianer o deras hundar?

Men det gäller i så fall alla köttätande djur då, inte bara sådana som ägs av vegetarianer.

Ja naturligtvis.
Jag är köttätare och funderar på hur jag kan minimera belastningen.

De övriga sakerna funderar jag också på hur jag skall dra ner på.
Elda med ved t.ex.
 
Sv: Veganer/vegetarianer o deras hundar?

O ändå proppar de flesta av oss i hundarna torrfoder som till mesta dels består av cerealier.
Många anser att det ökade antalet allergier o annat skit hos våra hundar beror just på torrfodrens utbredning.
Hur miljövänligt är det att utfodra våra husdjur med foder som produceras i USA/Canada o som fraktas hit?

Inte speciellt miljövänligt nej, om det finns bättre alternativ. Vad har det med diskussionen att göra?

Torrfoders för- och nackdelar kan säkerligen diskuteras länge, men visst finns det bra torrfoder också.
 
Sv: Veganer/vegetarianer o deras hundar?

Och här kommer ett av mina största problem med argumenten om att inte släppa ut minkar (jag vet flera anledningar till att jag inte skulle göra det men det är en annan historia, det är dessa argument jag inte förstår). Inlägget du svarar på skriver att alla minkar dör när de blir utsläppta. Du skriver att de är en fara för ekosystemet. Om nu alla dör- menar ni då att döda djur är en fara för systemet...? Dessa två argument talar ju helt emot varann.

Jag har aldrig påstått att det är bra att släppa ut minkar! Och varför tror du att vi har samma åsikt? Vi är inte samma person!
Som sagt, minkarna dör inte men dom äter utan konkurrens vilket gör att dom är en fara för ekosystemet.
 
Sv: Veganer/vegetarianer o deras hundar?

Fail
Veganism är en livsstil. En vegan använder inga produkter från djurriket, dvs inga kläder eller andra verktyg får innehålla någonting animaliskt. Det handlar inte enbart om kost utan är ett allmänt ställningstagande.

Äter man veganskt men använder animaliska produkter i andra sammanhang är man "enbart" strikt vegetarian

Define vegan :

Veganism is a diet and lifestyle that seeks to exclude the use of animals for food, clothing, or any other purpose. ...
en.wikipedia.org/wiki/Vegan

n.
A vegetarian who eats plant products only, especially one who uses no products derived from animals, as fur or leather.

[Short for VEGETARIAN.]
veganism veg'an·ism n.
answers.com

The British Vegan Society defines veganism in this way:

The word "veganism"denotes a philosophy and way of living which seeks to exclude — as far as is possible and practical — all forms of exploitation of, and cruelty to, animals for food, clothing or any other purpose; and by extension, promotes the development and use of animal-free alternatives for the benefit of humans, animals and the environment. In dietary terms it denotes the practice of dispensing with all products derived wholly or partly from animals.

Du behöver verkligen inte berätta för mig vad en vegan är, har själv varit det i över 8år.
Och ja,veganism är en livsstil men att äta vegansk kost och därmed säga att man är vegan har för en del enbart med mat att göra.
Dessutom kan du inte använda wikipedia som en seriös källa, eftersom vem som helst kan skriva där.
Det du refererar till som veganism skulle jag likställa med en form av ideologi.
Hitler var inte så intresserad av djurens välmående, men var vegan ändå.
 
Senast ändrad:
Sv: Veganer/vegetarianer o deras hundar?

För drygt 30 år sedan fanns det soya produkter i form av "grytbitar", dem saknar jag ff, de var riktigt goda!

Finns fortfarande!!!
Bland det godaste jag vet om man marinerar dom i soyasås och liquid smoke, och sedan steker dom så att dom blir lite brända...MUMS!
Vet inte vart du bor, men i sthlm finns dom på ICA MAXI t.ex.
 
Sv: Veganer/vegetarianer o deras hundar?

Du behöver verkligen inte berätta för mig vad en vegan är, har själv varit det i över 8år.
Och ja,veganism är en livsstil men att äta vegansk kost och därmed säga att man är vegan har för en del enbart med mat att göra.
Dessutom kan du inte använda wikipedia som en seriös källa, eftersom vem som helst kan skriva där.
Det du refererar till som veganism skulle jag likställa med en form av ideologi.
Hitler var inte så intresserad av djurens välmående, men var vegan ändå.

Tydligen behöver jag det eftersom du inte har en aning om vad du snackar om

/trivial - riktig vegan
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
233
Hundhälsa Hur gör ni andra som tävlar/tränar mycket med era hundar? Jag har en BC på 2,5 år. Kör canicross varannan dag mellan 6 och 10 km...
Svar
4
· Visningar
480
Senast: Jadzia
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
11 241
Senast: Hedinn
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 519
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp