Bukefalos 28 år!

Veganism - vettigt eller vansinne?

Vilket jag aldrig heller har påstått, det efterfrågades exempel som visade på att forskningen börjat svänga mer åt fördelarna med vegansk kosthållning. Exempel. Tanken var inte att jag skulle presentera en doktorsavhandling med vattentät källgranskning

Haha, en avhandling hade förstås varit intressant men inget krav ;)

Doktorsavhandling eller ej så tycker jag inte att det du länkade till "svänger" så mycket åt veganhållet eller presenterar några större nyheter. Vi vet att kött, framförallt i vissa former, är cancerogent. Vi vet att det kräver mer energi för att producera kött än vegetabilier och att det är dåligt med antibiotikaresistens är dåligt. Men att slutsatsen av detta skulle bli att fler borde bli veganer, vore att spekulera i ytterligheter.
 
Fast nu pratar du om extrema varianter av veganism etc. Jag känner inte att jag behöver ge mitt barn kött pga svält och undernäring i Afrika, snarare tvärtom är ju vår gigantiska köttkonsumtion ett problem då landområden används för köttdjursuppfödning istället för grödor som fler får nytta av. Köttproduktionen är extremt resurskrävande .
Och en förälder som inte kan någon näringslära ger inte nödvändigtvis sina barn rätt mat bara för att där ingår falukorv och köpepizza med kött på.
Jag tror man ska skala bort de extremaste yttringarna åt BÄGGE hållen när man diskuterar ämnet, för genomsnittsveganen resp köttätaren går ju en rätt sansad medelväg tror jag ?

Vadå extrema varianter av veganism? Veganism innebär väl just att man inte äter några animaliska produkter alls, så det är väl inget extremt i sammanhanget?

Jag skrev absolut inte att vi borde ge våra barn kött bara för att de svälter i Afrika. Men att det kan ses som etiskt tveksamt att neka dem så många av de goda näringskällorna vi har i exempelvis fisk, ägg och mejeriprodukter.

Just kött finns väl goda skäl att inte proppa i våra barn eftersom det inte är bra för någon människa. Men steget till att bli vegan därifrån är väldigt, väldigt stort.
 
Jag äter helvegetariskt. Jag kallar mig inte vegan då veganism är så mycket mer än bara kost. Många gånger startas dessa trådar av människor som äter kött och som vill förstå, men vad är det ni behöver ha en förklaring till? Jag mår bra av vegetariskt, jag trivs med att veta att det jag äter inte har utsatts för lidande. Jag har aldrig propagerat för att någon annan ska ändra sin kost däremot får jag oftast svara på varför jag har valt att utesluta animalier.

Angående brister, äter du en ensidig kost, oavsett om den består av salladsblad eller köttbullar så kommer du antagligen inte må så bra. Allt handlar om att lära sig vad din kropp behöver för att må bra. Proteiner är exempelvis inget som enbart finns i kött och andra animaliska produkter, det går utmärkt att få i sig utan proteinpulver. Tränar du hårt blir det såklart svårare, men mig veterligen är det inte bara hårt tränande vegetarianer som tar tillskott av olika slag

Det jag undrar närmare, utöver att det är intressant att höra varför man väljer att bli vegan är vad man äter som vegan och reflexioner kring det och inverkan på miljön lokalt och globalt.

Och vidare om man anser att djur inte ska hållas för produktion av mjölk, kött och ägg - vad som då ska hända med djuren ifråga, med våra marker och med jordbruket.
 
Många veganer struntar i B12 tillskott eller går på myter om att typ alger och liknande ger B12. En del är rädda för tillskott, för det är "onaturligt". En del förlitar sig på ganska dåliga tabletter (apotek brukar sälja en som heter något med vegetarian som då folk köper och litar på ger tillräckligt) som innehåller väldigt lite B12, det räcker för en del men inte alla. Och en del kan inte ta upp B12 (som jag själv) utan måste få det i injektionsform (oavsett kost).
Du har undvikit att svara på min fråga. Menar du att om B12-tillskottet injiceras kan det vara helveganskt, vilket jag tvivlar på? Menar du att alla veganer ska injicera veganskt B-12? Jag ska uttrycka frågan tydligare: Om det finns fullvärdigt, helveganskt B-12, varför ingår inte råvarorna till detta B-12 i kosten, så att veganen kan tillgodogöra sig vitaminet på samma sätt som alla andra vitaminer man får igenom maten? Varför måste det tas som tillskott?
 
Ingen i tråden har uttryckt den åsikten så du kan ju googla istället. Det blir så konstig diskussion om den ska handla om vad andra hypotetiska veganer hypotetiskt tycker.

Jag (som är vegan) och de veganer jag känner har inte alls den åsikten om tamdjur utan är tvärtom "djurmänniskor" som vill vara nära och leva tillsammans med djur (och det är grundorsaken till kost-/livsstilsvalet).

Alla tänkbara åsikter finns väl knappast representerade i denna tråd, men det kan ändå vara en intressant diskussion.

Om man ska dra det till sin spets att det är fel att hålla djur för människans egoistiska intressen, så borde man ju inte ha sällskapsdjur heller så länge de inte får leva i fullt anpassad naturlig miljö. Vi borde inte rida på våra hästar eller stänga in våra djur i små utrymmen och begränsa deras möjligheter till meningsfulla aktiviteter, vilket vi gör med nästan alla tama djur. Varför är det mer rätt än att föda upp djur för matproduktion? För att det känns snällare? I mina ögon är det HUR vi har djuren som spelar roll, och inte varför. En frigående höna eller boskap på lösdrift kan säkerligen ha mycket lyckligare liv än sönderkelade djur i våra lägenheter.
 
Du har undvikit att svara på min fråga. Menar du att om B12-tillskottet injiceras kan det vara helveganskt, vilket jag tvivlar på? Menar du att alla veganer ska injicera veganskt B-12? Jag ska uttrycka frågan tydligare: Om det finns fullvärdigt, helveganskt B-12, varför ingår inte råvarorna till detta B-12 i kosten, så att veganen kan tillgodogöra sig vitaminet på samma sätt som alla andra vitaminer man får igenom maten? Varför måste det tas som tillskott?

Jag vet inte om injektionsvätskan är vegetabilisk, den lär ju vara djurtestad i alla fall. De flesta veganer tar mediciner de behöver, trots att dessa är djurtestade och många innehåller animalier. Jag skulle behöva ta injektioner oavsett kost. Min mamma har precis samma problem och hon äter kött, ägg och mjölkprodukter varje dag. Har man normalt upptag räcker det att ta tabletter om man är vegan.

De flesta människor vill inte äta bajs eller smutsiga grönsaker, man riskerar dessutom andra sjukdomar då. Därför tar man tabletter istället.
 
Min kollega blev arg och irriterad som första symptom.
Han beskrev det som att det var som att alla var idioter och hela världen var emot honom.
Det var ruggigt hur ilsken han blev, han var arg oupphörligen i några veckor.
Arg utan paus alltså.
Han hade precis börjat att slå på saker när jag uppmärksammade honom på B-12 problemet.

Jag tror dig, jag ville bara påpeka att det inte är ett vanligt symptom. Jag kände det iofs också som att hela världen var emot mig, men det var ju för att jag var så trött och arg blir jag nästan aldrig så inte heller då.
 
Jag vet inte om injektionsvätskan är vegetabilisk, den lär ju vara djurtestad i alla fall. De flesta veganer tar mediciner de behöver, trots att dessa är djurtestade och många innehåller animalier. Jag skulle behöva ta injektioner oavsett kost. Min mamma har precis samma problem och hon äter kött, ägg och mjölkprodukter varje dag. Har man normalt upptag räcker det att ta tabletter om man är vegan.

De flesta människor vill inte äta bajs eller smutsiga grönsaker, man riskerar dessutom andra sjukdomar då. Därför tar man tabletter istället.
Ska jag tyda det här svaret som att vi är överens, dvs att veganer tar B12 från animalisk råvara via munnen, eller som i ditt fall via injektioner?
 
Jag vet inte om injektionsvätskan är vegetabilisk, den lär ju vara djurtestad i alla fall. De flesta veganer tar mediciner de behöver, trots att dessa är djurtestade och många innehåller animalier. Jag skulle behöva ta injektioner oavsett kost. Min mamma har precis samma problem och hon äter kött, ägg och mjölkprodukter varje dag. Har man normalt upptag räcker det att ta tabletter om man är vegan.

De flesta människor vill inte äta bajs eller smutsiga grönsaker, man riskerar dessutom andra sjukdomar då. Därför tar man tabletter istället.

Denna fråga är teoretisk, så ta inte åt dig personligen. Jag önskar att alla tar de mediciner de blir förskrivna.

MEN, om man fördömer alla animaliska produkter och anser att människan mördar, våldtar och tvingar djur (vilket såklart inte alla veganer gör, men de finns bevisligen) och ändå väljer att ta mediciner, som du skriver att de flesta veganer gör. Varför gör de det då? Om det handlar om deras egen hälsa och liv, är människan plötsligt värd med än djuren då?
 
Denna fråga är teoretisk, så ta inte åt dig personligen. Jag önskar att alla tar de mediciner de blir förskrivna.

MEN, om man fördömer alla animaliska produkter och anser att människan mördar, våldtar och tvingar djur (vilket såklart inte alla veganer gör, men de finns bevisligen) och ändå väljer att ta mediciner, som du skriver att de flesta veganer gör. Varför gör de det då? Om det handlar om deras egen hälsa och liv, är människan plötsligt värd med än djuren då?

De flesta vänder sig väl emot utnyttjande och dödande av djur i onödan. Dvs här behöver vi inte äta djur för att överleva, men vi behöver ta mediciner ibland. Jag själv har en medicin som innehåller animalier från en tillverkare men inte från en annan, jag väljer då den utan animalier (den är ju dock ändå djurtestad). Det handlar om att göra så gott en kan, inte om att vara "perfekt".

De flesta veganer är väl emot djurförsök när det gäller mediciner också, en del anser att det behövs i nuläget, en del har massa tankar om lösningar, ett fåtal vägrar mediciner.
 
Ska jag tyda det här svaret som att vi är överens, dvs att veganer tar B12 från animalisk råvara via munnen, eller som i ditt fall via injektioner?

Det finns veganska B12-tabletter.

Det är bakterier som skapar B12, och dessa bakterier i sin tur finns i djur (även i oss, men vi kan inte tillgodo göra oss från våra egna i detta fall. Äter man då inte animaliska produkter måste man äta B12 som tagits fram av bakterier i labb, animaliefritt. http://www.vegan.se/ram_hoger_sida7.htm

Är det verkligen okej att exploatera bakterier enbart för B12-produktion? :D
 
Nej, veganer tar vanligtvis en vegansk B12 tablett.
Om det finns B12 som kan utvinnas från vegansk råvara, varför kan inte samma råvara inkluderas i den veganska kosten så att veganen slipper ta den dyra, resursslösande vägen över ett tillskott? Varför kan du inte svara på den frågan?
 
Om det finns B12 som kan utvinnas från vegansk råvara, varför kan inte samma råvara inkluderas i den veganska kosten så att veganen slipper ta den dyra, resursslösande vägen över ett tillskott? Varför kan du inte svara på den frågan?

Jag har ju svarat på det: de flesta vill inte äta smutsiga grönsaker.
 
Det finns veganska B12-tabletter.

Det är bakterier som skapar B12, och dessa bakterier i sin tur finns i djur (även i oss, men vi kan inte tillgodo göra oss från våra egna i detta fall. Äter man då inte animaliska produkter måste man äta B12 som tagits fram av bakterier i labb, animaliefritt. http://www.vegan.se/ram_hoger_sida7.htm

Är det verkligen okej att exploatera bakterier enbart för B12-produktion? :D
Tack för sakkunnigt svar! Personligen tycker jag att bakterier är ett slags djur, (kan de inte röra på sig?)
 
De flesta vänder sig väl emot utnyttjande och dödande av djur i onödan. Dvs här behöver vi inte äta djur för att överleva, men vi behöver ta mediciner ibland. Jag själv har en medicin som innehåller animalier från en tillverkare men inte från en annan, jag väljer då den utan animalier (den är ju dock ändå djurtestad). Det handlar om att göra så gott en kan, inte om att vara "perfekt".

De flesta veganer är väl emot djurförsök när det gäller mediciner också, en del anser att det behövs i nuläget, en del har massa tankar om lösningar, ett fåtal vägrar mediciner.

Vad är i "onödan" då? Är det så länge våra liv inte ställs emot varandra? Och om de gör det, hur kan det i så fall vara givet att människans liv är mer värt, om det inte är det annars?

Om djur ska likställas med människor fram till den punkt att liv står på spel, då tänker jag att man som människa får vara lite empatisk mot andra människor. I ett fall är det mediciner som representerar "liv och död". Men när det kommer till sysselsättning, livsverk och arv? En lantbrukares liv kanske mister sin mening om hen inte kan driva sitt företag. Det finns många, många människor i det här landet (och många andra länder) som har sina liv knutna till animalisk livsmedelsproduktion. Vad ska hända med dem?

Det är inte så enkelt så att man kan säga "men sluta med djur och odla växter istället". Jordbruket är ett kretslopp där växter och djur binds samman i produktion och konsumtion. Våra marker hålls öppna av djur, åkrar gödslas med naturlig gödsel, växtföljd och val av grödor är anpassade efter vad som passar på våra breddgrader. Hållbara förändringar behövs absolut. Men hur hållbart är det att inte alls ha djur?
 
Jag har ju svarat på det: de flesta vill inte äta smutsiga grönsaker.
Du har inte förklarat vad smutsiga grönsaker har med saken att göra, är de en källa till B12? Har fått ett tillfredställande svar från @Bambi, och kan med nöd gå med på att bakterieframställt B12 är nästan veganskt.
 
Om det finns B12 som kan utvinnas från vegansk råvara, varför kan inte samma råvara inkluderas i den veganska kosten så att veganen slipper ta den dyra, resursslösande vägen över ett tillskott? Varför kan du inte svara på den frågan?

Vegetabiliska mejerier är berikade med B12. Vegetabiliskt framställd B12.

Det är precis detta som är så tråkigt med liknande trådar. Det börjar med "nyfikna" frågor från omnivorer, det slutar med att sagda omnivorer ska försöka sätta dit folk för att de inte gör "alla rätt".
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hovlera
  • Uppdateringstråd
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp