Bukefalos 28 år!

Veganism - vettigt eller vansinne?

Men de veganer som tar tillskott (veganska) får inte brist så nåt måste ju fungera?
De lever nog på sitt kroppslager.
Det räcker ganska så länge, något år eller så.
B12-brist är ju extremt allvarligt och något jag är noga med att försöka förhindra hos min dotter framförallt.
Ja annars så riskerar hon svåra hjärnskador på helvegansk kost.
Men om man "bara" är vegetarian så räcker det med 3 glas mjölk om dagen för att fylla dagsbehovet.
 
Skrev den som inte visste om problemet med B-12.
Nej det är ingen myt.
Men det finns bra veganska proteiner att äta så det är inte heller något problem.

Jag är allätare men skulle utan vidare kunna laga en fullgod och smaklig vegansk kost.
Men snälla du, bara för att jag inte vet särskilt mycket om vegansk kost betyder det inte att jag vet en väldig massa om träning och kost, det är liksom det jag jobbar med.
 
Finns bara i animaliska produkter och är absolut livsnödvändigt för människa.
Utan det blir man först KOKKO i bollen och sedan får man skador på nervsystemet och blodbrist.
Men först efter att det egna förrådet i kroppen har tagit slut, vilket kan ta ett halvår eller så.
Jag hade en kollega som råkade ut för det.
Han blev helt tokig och oerhört aggressiv.
Så jag lade en folder från Apoteket om vitaminer och mineraler med sidan om B-12 uppslagen på hans stol på kontoret.
Sedan så höll jag mig undan ett tag från den ilska det framkallade.
Ett par månader senare så tackade han mig för att ha räddat hans liv, äktenskap och yrkesmässiga karriär.

Först blir man nog trött, vanligtvis. Trött, svag, tappar hår osv är nog vanligare symptom än helknäpp. Symptom på depression verkar ligga nära, i över ett år skyllde alla läkare jag träffade (både inom psykiatrin och på vårdcentral) på att jag var deprimerad. Jag påpekade att det hade jag varit förr och nu har jag dessutom mer symptom som inte alls är likt depression. När jag sa att mina ben domnade bort på ett väldigt otäckt sätt fick jag höra att det var ångest. Jag har haft ångest förr sa jag, detta är inte ångest. "Jo, en annan typ av ångest." Sen träffade jag till slut en läkare som direkt fattade att jag hade b12 brist för jag prickade i princip alla symptom, tog prov som bekräftade detta. (Obs, var inte ens vegan, käkade t.ex. mycket ost och B12 tillskott. Behövde injektioner istället.)
 
Förresten så tycker jag att "öppna landskap" i sammanhanget blandkostare diskuterar veganism är lite som barn i andra sammanhang: istället för "Men BARNEN då!?"
Inte alls.
Det finns ingen möjlighet att ersätta 1000 nötkreatur med några hästar för att hålla stora betesmarker öppna.
De skulle obönhörligt växa igen utan mjölk och köttproduktion.
 
De lever nog på sitt kroppslager.
Det räcker ganska så länge, något år eller så.

Ja annars så riskerar hon svåra hjärnskador på helvegansk kost.
Men om man "bara" är vegetarian så räcker det med 3 glas mjölk om dagen för att fylla dagsbehovet.
En svensk "normalvegan" börjar ofta med den kosthållningen i tonåren. Om hon har ätit vanlig i-landsmat till dess är vitamin B12-depåerna fyllda. Sedan kan det ta upp till 15 år innan läget blir kritiskt. Den tidpunkten sammanfaller ofta med att veganen blir gravid. Om veganen inte tagit B12-tillskott föds barnet med svåra begåvningshandikapp som beror på mammans matvanor. Har dessutom hört att B12-tillskotten framställs av animalisk råvara, det går inte att göra det fullvärdigt på annat sätt. Som sagt, endast hörsägen, men uppgiftslämnarna var trovärdiga, som barnläkare.
 
Jag äter mycket vegetariskt och så mycket veganskt som möjligt, övriga i familjen äter blandat. Jag använder kött mer som krydda än huvudingrediens, fisk undantaget.
Jag var vegan i tonåren, men levde då mest på chips och bröd... Jag äter numer allt eftersom jag älskar ost, fisk och annat. Men jag anser att veganer är på rätt spår eftersom det överkonsumeras kött idag.
 
De lever nog på sitt kroppslager.
Det räcker ganska så länge, något år eller så.

Ja annars så riskerar hon svåra hjärnskador på helvegansk kost.
Men om man "bara" är vegetarian så räcker det med 3 glas mjölk om dagen för att fylla dagsbehovet.
Ett bra kosttillskott förhindrar B-12-bristen. Även allätare över 50 kan behöva tillskott då kroppen inte alltid kan ta upp det naturliga vitaminet, tydligen. Det är inte enbart veganer som kan få brist. Men visst är det en otäck konsekvens om man inte är medveten om det, och det tar många år innan symptomen visar sig.
 
Har dessutom hört att B12-tillskotten framställs av animalisk råvara, det går inte att göra det fullvärdigt på annat sätt. Som sagt, endast hörsägen, men uppgiftslämnarna var trovärdiga, som barnläkare.

Det tror jag inte stämmer. Samma sorts B12 finns i både veganska och icke veganska tabletter, t.ex. de tabletter som rekommenderas vid B12 brist.
 
Jösses. Nej, man riskerar inte "en rad brister" när man stryker "så mycket" ur sin kost. Det går att leva hur hälsosamt och näringsriktigt som helst som vegan (och hur onyttigt som helst). Precis som med blandkost alltså.

Jo, det gör man faktiskt. Och det är ganska väl belagt i den vetenskapliga litteraturen; det är väldigt viktigt att man, utöver B12 även kontrollerar kalcium, zink och proteinkvalitet om barn ska äta vegankost. Ju mer man stryker och ju yngre barn, desto större risk för brister (se exempelvis denna review, har tyvärr bara tillgång till abstract i länken; http://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/21912895/?i=17&from=vegan diet children#fft)

Det är ganska beklagligt att bagatellisera det här problemet. Att vuxna väljer strikt kost och riskerar brister är förstås deras eget val, men när barn blandas in är det inte acceptabelt.

Det förekommer föräldrar vars barn inte får i sig vad de behöver pga veganism och föräldrarna står helt frågande inför detta. Ibland måste man fråga extremt ingående vad barnet faktiskt äter innan det ens framgår att familjen är veganer. Jag tänker på det här forumet som det skrevs om (vegan i fokus) och jag tittade snabbt in där och såg en tråd där veganer förfasades över olika upprörande saker som köttätare gjort mot dem. Det var många inlägg i samma stil, men exempelvis en tjej var extremt upprörd över att vänner tyckte att det var värt att ha köttfärs i sina tacos och hon sedan fått diska stekpannan. Med den inställningen är det inte förvånande om vederbörande har svårt att anpassa sig efter den kost som ens barn eventuellt skulle behöva, exempelvis.

Äter man en väl avvägd vegankost och kompletterar behöver man förstås inte få brister, men varför ens ta en sådan risk när det gäller barn? Barn är olika känsliga och har olika behov och vissa behöver verkligen all näring de kan få i sig. Det är någon tragiskt över situationen om vi ser det i ett globalt perspektiv; i Afrika kämpar föräldrar för att få sina barn att äta allt det någonsin går, men har i vissa områden inte tillgång till annat än majsgröt i perioder. Vuxna klarar sig på det men barn har väldigt svårt att få i sig tillräckliga mängder. Men där FINNS ingen annan mat. Och här i väst riskerar vi att ge barnen brister pga våra egna ideal, trots att näringen finns i överflöd. Det påminner lite om LCHF- fanatiker som inte tror att man kan ge barn frukt pga fruktos. Läste en kommentar på Facebook om att Sempers nya müsli var dålig pga fruktinnehållet som då skulle "belasta levern". Friska barns levrar har inga som helst problem med fruktos! Vuxna matmissbrukare kanske ska undvika frukt men det har ju inget med barnmusli att göra.
 
Ett bra kosttillskott förhindrar B-12-bristen.
Ja absolut.
Min kollega som blev helt tokig tillfrisknade efter någon vecka på B-12 tillskott.
Även allätare över 50 kan behöva tillskott då kroppen inte alltid kan ta upp det naturliga vitaminet, tydligen.
Inte jag i varje fall.
Mina B-12 värden är så höga på min vanliga kosthållning att jag fick frågan om jag överdoserade en massa tillskott.
Men jag tar bara litet extra C-vitamin när vi har slarvat med grönsakerna.
 
Men snälla du, bara för att jag inte vet särskilt mycket om vegansk kost betyder det inte att jag vet en väldig massa om träning och kost, det är liksom det jag jobbar med.
Fysisk aktivitet gör att man får mer muskler, vilket ökar proteinomsättningen i musklerna. Mycket hård träning, särskilt uthållighetsidrott, leder även till att nedbrytningen av muskler ökar och att musklerna på grund av detta behöver "repareras". Därför är det viktigt att få i sig protein när man tränar.

Källa
http://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/protein/

Jag tror mer på Livsmedelsverket än vad jag tror på dig
 
Det tror jag inte stämmer. Samma sorts B12 finns i både veganska och icke veganska tabletter, t.ex. de tabletter som rekommenderas vid B12 brist.
Men om det vore så att du kunde komplettera en brist som beror på vegansk kost med ett veganskt tillskott kan man ju undra varför bristen förelåg till att börja med, eller hur?
 
Jo, det gör man faktiskt. Och det är ganska väl belagt i den vetenskapliga litteraturen; det är väldigt viktigt att man, utöver B12 även kontrollerar kalcium, zink och proteinkvalitet om barn ska äta vegankost. Ju mer man stryker och ju yngre barn, desto större risk för brister (se exempelvis denna review, har tyvärr bara tillgång till abstract i länken; http://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/21912895/?i=17&from=vegan diet children#fft)

Det är ganska beklagligt att bagatellisera det här problemet. Att vuxna väljer strikt kost och riskerar brister är förstås deras eget val, men när barn blandas in är det inte acceptabelt.

Det förekommer föräldrar vars barn inte får i sig vad de behöver pga veganism och föräldrarna står helt frågande inför detta. Ibland måste man fråga extremt ingående vad barnet faktiskt äter innan det ens framgår att familjen är veganer. Jag tänker på det här forumet som det skrevs om (vegan i fokus) och jag tittade snabbt in där och såg en tråd där veganer förfasades över olika upprörande saker som köttätare gjort mot dem. Det var många inlägg i samma stil, men exempelvis en tjej var extremt upprörd över att vänner tyckte att det var värt att ha köttfärs i sina tacos och hon sedan fått diska stekpannan. Med den inställningen är det inte förvånande om vederbörande har svårt att anpassa sig efter den kost som ens barn eventuellt skulle behöva, exempelvis.

Äter man en väl avvägd vegankost och kompletterar behöver man förstås inte få brister, men varför ens ta en sådan risk när det gäller barn? Barn är olika känsliga och har olika behov och vissa behöver verkligen all näring de kan få i sig. Det är någon tragiskt över situationen om vi ser det i ett globalt perspektiv; i Afrika kämpar föräldrar för att få sina barn att äta allt det någonsin går, men har i vissa områden inte tillgång till annat än majsgröt i perioder. Vuxna klarar sig på det men barn har väldigt svårt att få i sig tillräckliga mängder. Men där FINNS ingen annan mat. Och här i väst riskerar vi att ge barnen brister pga våra egna ideal, trots att näringen finns i överflöd. Det påminner lite om LCHF- fanatiker som inte tror att man kan ge barn frukt pga fruktos. Läste en kommentar på Facebook om att Sempers nya müsli var dålig pga fruktinnehållet som då skulle "belasta levern". Friska barns levrar har inga som helst problem med fruktos! Vuxna matmissbrukare kanske ska undvika frukt men det har ju inget med barnmusli att göra.
Fast nu pratar du om extrema varianter av veganism etc. Jag känner inte att jag behöver ge mitt barn kött pga svält och undernäring i Afrika, snarare tvärtom är ju vår gigantiska köttkonsumtion ett problem då landområden används för köttdjursuppfödning istället för grödor som fler får nytta av. Köttproduktionen är extremt resurskrävande .
Och en förälder som inte kan någon näringslära ger inte nödvändigtvis sina barn rätt mat bara för att där ingår falukorv och köpepizza med kött på.
Jag tror man ska skala bort de extremaste yttringarna åt BÄGGE hållen när man diskuterar ämnet, för genomsnittsveganen resp köttätaren går ju en rätt sansad medelväg tror jag ?
 
Men om det vore så att du kunde komplettera en brist som beror på vegansk kost med ett veganskt tillskott kan man ju undra varför bristen förelåg till att börja med, eller hur?

Många veganer struntar i B12 tillskott eller går på myter om att typ alger och liknande ger B12. En del är rädda för tillskott, för det är "onaturligt". En del förlitar sig på ganska dåliga tabletter (apotek brukar sälja en som heter något med vegetarian som då folk köper och litar på ger tillräckligt) som innehåller väldigt lite B12, det räcker för en del men inte alla. Och en del kan inte ta upp B12 (som jag själv) utan måste få det i injektionsform (oavsett kost).
 
Först blir man nog trött, vanligtvis. Trött, svag, tappar hår osv är nog vanligare symptom än helknäpp.
Min kollega blev arg och irriterad som första symptom.
Han beskrev det som att det var som att alla var idioter och hela världen var emot honom.
Det var ruggigt hur ilsken han blev, han var arg oupphörligen i några veckor.
Arg utan paus alltså.
Han hade precis börjat att slå på saker när jag uppmärksammade honom på B-12 problemet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • FÅRtråden
  • Valp 2025

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp