Bukefalos 28 år!

Veganism - vettigt eller vansinne?

Det där kallas för "cherrypicking", alltså att välja ut några forskningsrapporter som stöder en tes, men att ignorera allt annat, och dessutom så handlar inget av det du tar med om svenska förhållanden eller svenskt jordbruk.
Vilket jag aldrig heller har påstått, det efterfrågades exempel som visade på att forskningen börjat svänga mer åt fördelarna med vegansk kosthållning. Exempel. Tanken var inte att jag skulle presentera en doktorsavhandling med vattentät källgranskning
 
Jag har nog träffat betydligt fler allätare som försökt övertyga mig om att jag ska börja äta kött igen ;)
Det hjälper knappast mig.
Förresten så tycker jag att "öppna landskap" i sammanhanget blandkostare diskuterar veganism är lite som barn i andra sammanhang: istället för "Men BARNEN då!?" heter det "Men de ÖPPNA LANDSKAPEN då!? :cry:" Vilket jag tycker är extra märkligt när det kommer från hästmänniskor i ett land där antalet hobbyhästar är stort och ökar hela tiden samtidigt som antalet nötkreatur minskar.
Det är inte hästar som håller uppe strandängar samt många andra marker där betning krävs. Så det är inget märkligt med påståendet att nötkreatur och får är viktiga för mångfalden.
 
Vilket jag aldrig heller har påstått, det efterfrågades exempel som visade på att forskningen börjat svänga mer åt fördelarna med vegansk kosthållning. Exempel. Tanken var inte att jag skulle presentera en doktorsavhandling med vattentät källgranskning
Men det går att hitta mer eller mindre bra vetenskapliga rapporter som påstår allt möjligt, t.ex. att barn måste ammas 1,5 år för att må bra, eller att barn inte bör ammas mer än 6 månader, eller att hästar ska ha täcken på sig, eller att hästar lider av att ha täcken på sig...För att inte nämna all möjlig pseudoforskning från anti-vaccinrörelsen brukar svänga sig med t.ex.

Oavsett vad som står i några få forskningsrapporter, så bevisar dessa få rapporter inte att någon företeelse är allmängiltigt gångbar.

När forskarsamfundet kommit fram till att något är allmängiltigt ytterst sannolikt så publiceras och presenteras detta på ett helt annat sätt.

Ett exempel på sådan konsensus är klimatforskningen, där vetenskapssamfundet är enigt om att vi har ett problem med en snabb uppvärmning av klimatet på jorden, och att våra (människans) snabbt ökande utsläpp av CO2 de senaste 2 seklerna är orsaken. Att det sedan finns en och annan som (av politisk/ekonomiska skäl) vägrar erkänna detta, är en annan sak.
 
Haha, jag som inte skulle skriva mer... Ok, ett inlägg till....

Vitamin B12 finns i tablettform, gjort av nån typ av sjögräs, så det fungerar.
Öppna landskap håller jag med om, men när jag t.ex. tänker tillbaka på min barndoms underbara öppna landskap med lägdor, uppe i Norrland, och hur det landskapet under åren förbuskades och växte igen till oigenkännlighet - berodde inte det på att Västerbottningarna åt för lite kött helt plötsligt, utan på att de små jordbruken (jag hade 4 grannar som var bönder!) lades ner i takt med att de stora tog över, och de låg någon helt annanstans.

Nu tror ju inte jag ett ögonblick på att mänskligheten på planeten kommer att bli Vegansk, någonsin, eller i vart fall inte inom en överskådlig framtid. Förmodligen aldrig. MEN att vi borde sträva efter att dra ner kraftigt på köttkonsumtionen, griskött t.ex. anser jag helt förkastligt att äta med tanke på hur uppfödningen och slakten ser ut. OM de som absolut vill äta kött ser till att inte äta billigt importkött helt slentrianmässigt utan gör det till nåt man unnar sig då och då, och då äter inhemskt kött från ekologiska gårdar med frigående djur, gärna med gårdsslakterier, så skulle vi både värna om de öppna svenska landskapet, om djurens välfärd OCH miljön.

Jag vill också gärna tillägga att det krävs lite av en när man blir vegan, att man anstränger sig en aning för att lära sig laga en ny typ av mat. Idag tycker jag (HELT uppriktigt) att min mat är godare än på den tiden då jag slentrianmässigt stekte lite korv eller gjorde köttbullar. Jag tycker till och med att matlagningen är lättare. Fast det tog ett tag. Och jag saknar Lax, surströmming och räkmackor.

Att kött är "gott" @sjoberga , tycker jag personligen inte är ett bärande argument. Då kan man ju sägfa det om lite av varje, att det är gott eller trevligt, eller roligt, och därmed rättfärdiga väldigt otrevliga saker.....
Vad är det med B12, finns det i kött då eller bara?
 
Ingen i tråden har uttryckt den åsikten så du kan ju googla istället. Det blir så konstig diskussion om den ska handla om vad andra hypotetiska veganer hypotetiskt tycker.

Jag (som är vegan) och de veganer jag känner har inte alls den åsikten om tamdjur utan är tvärtom "djurmänniskor" som vill vara nära och leva tillsammans med djur (och det är grundorsaken till kost-/livsstilsvalet).
Försökte bara förtydliga vad jag menade för den som undrade, ursäkta...
 
Ja, och i ost och sånt. I animaliska produkter.
Aha. Jag äter redan nu mycket vegetarisk mat och veganskt eftersom jag inte tål mjölkprotein. Så oatly är redan en av mina bästa vänner känns det som. Då kanske inte mina barn kan äta hel veganskt heller, pga detta då antar jag, annars hade jag nog gärna velat att vi alla i familjen åt veganskt.
 
Aha. Jag äter redan nu mycket vegetarisk mat och veganskt eftersom jag inte tål mjölkprotein. Så oatly är redan en av mina bästa vänner känns det som. Då kanske inte mina barn kan äta hel veganskt heller, pga detta då antar jag, annars hade jag nog gärna velat att vi alla i familjen åt veganskt.

Menar du att de inte kan äta veganskt pga B12? Tabletter är ju ett säkrare sätt att garantera att man får i sig tillräckligt med B12 och det finns massor av bra tabletter.
 
Jag äter helvegetariskt. Jag kallar mig inte vegan då veganism är så mycket mer än bara kost. Många gånger startas dessa trådar av människor som äter kött och som vill förstå, men vad är det ni behöver ha en förklaring till? Jag mår bra av vegetariskt, jag trivs med att veta att det jag äter inte har utsatts för lidande. Jag har aldrig propagerat för att någon annan ska ändra sin kost däremot får jag oftast svara på varför jag har valt att utesluta animalier.

Angående brister, äter du en ensidig kost, oavsett om den består av salladsblad eller köttbullar så kommer du antagligen inte må så bra. Allt handlar om att lära sig vad din kropp behöver för att må bra. Proteiner är exempelvis inget som enbart finns i kött och andra animaliska produkter, det går utmärkt att få i sig utan proteinpulver. Tränar du hårt blir det såklart svårare, men mig veterligen är det inte bara hårt tränande vegetarianer som tar tillskott av olika slag
Fast man behöver inte alls äta särskilt mycket mer protein bara för att man tränar, det är en myt.
 
Vad är det med B12, finns det i kött då eller bara?
Finns bara i animaliska produkter och är absolut livsnödvändigt för människa.
Utan det blir man först KOKKO i bollen och sedan får man skador på nervsystemet och blodbrist.
Men först efter att det egna förrådet i kroppen har tagit slut, vilket kan ta ett halvår eller så.
Jag hade en kollega som råkade ut för det.
Han blev helt tokig och oerhört aggressiv.
Så jag lade en folder från Apoteket om vitaminer och mineraler med sidan om B-12 uppslagen på hans stol på kontoret.
Sedan så höll jag mig undan ett tag från den ilska det framkallade.
Ett par månader senare så tackade han mig för att ha räddat hans liv, äktenskap och yrkesmässiga karriär.
 
Då kanske inte mina barn kan äta hel veganskt heller, pga detta då antar jag, annars hade jag nog gärna velat att vi alla i familjen åt veganskt.
Det finns piller på Apoteket som löser det problemet.
Det gäller bara att veta att man måste ta dem.
Och så göra det då också förstås.
Att äta Vegansk kost kräver att man vet vad man gör, men om man bara räknar på vad man får i sig så går det utmärkt.
 
Jag var vegan tills i vintras, nu är jag nästan vegan då jag aldrig äter kött, men äter ost. Undviker annat med animalier i sig. Inte ätit kött på 15 år, var vegan i två år.
Jag är det främst av miljöskäl. Djurindustrin, framför allt kossor, är rejält kass för miljön. Finns många studier som visar.

Jag vill inte sluta köra bil, så jag klimatkompenserar med min kost. Att jag inte bidrar så mycket till djurens lidande är ett plus, men är miljöskälen som är anledningen.
 
Fast man behöver inte alls äta särskilt mycket mer protein bara för att man tränar, det är en myt.
Skrev den som inte visste om problemet med B-12.
Nej det är ingen myt.
Men det finns bra veganska proteiner att äta så det är inte heller något problem.

Jag är allätare men skulle utan vidare kunna laga en fullgod och smaklig vegansk kost.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp