Bukefalos 28 år!

Vegetarisk mat i förskolan

Kattennizze

Trådstartare
Jag försöker själv undvika rött kött, eller egentligen kött så mycket det går eftersom det är en sådan belastning för miljön. Nu funderar jag på hur det ser ut på era barns förskolor, jag tänkte nämligen föreslå att vi på vår förskola (liten byaförskola) inför en köttfri dag i veckan, och bjuder barnen på god vegetarisk mat. Skulle ni tycka att det var en bra idé på era barns dagis?
 
Sv: Vegetarisk mat i förskolan

Ja, det är väl en jättebra idé!
På vår förskola serveras det vegetarisk mat minst en gång i veckan, ibland två.
Men vi gör det inte bara av miljöskäl utan även av ekonomiska skäl och att barnen ska få äta så varierad kost som möjligt.
 
Sv: Vegetarisk mat i förskolan

Jag försöker själv undvika rött kött, eller egentligen kött så mycket det går eftersom det är en sådan belastning för miljön. Nu funderar jag på hur det ser ut på era barns förskolor, jag tänkte nämligen föreslå att vi på vår förskola (liten byaförskola) inför en köttfri dag i veckan, och bjuder barnen på god vegetarisk mat. Skulle ni tycka att det var en bra idé på era barns dagis?

Jättebra idé!
Jag/vi äter gärna kött själva, men det är väl kul om barnen får prova helt vegetarisk mat också!
 
Sv: Vegetarisk mat i förskolan

Tror inte att de äter kött varje dag ändå på barnets förskola, ibland får de t ex broccolisoppa eller potatisbullar till lunch, och då blir det ju vegetariskt den dagen. Man måste ju verkligen inte äta kött varje måltid, även om man inte är vegetarian, inte minst med tanke på miljön.
 
Sv: Vegetarisk mat i förskolan

På sonens förskola är det vegetarisk kost en dag i veckan redan. Inget jag reflekterade överhuvudtaget, utan såg det lika självklart som fisk/fågel/kött... :angel:
 
Sv: Vegetarisk mat i förskolan

Jag tycker att det är en jättebra idé. Min dotters förskola har minst en vegetarisk lunch varje vecka.
 
Sv: Vegetarisk mat i förskolan

Tror inte att de äter kött varje dag ändå på barnets förskola, ibland får de t ex broccolisoppa eller potatisbullar till lunch, och då blir det ju vegetariskt den dagen. Man måste ju verkligen inte äta kött varje måltid, även om man inte är vegetarian, inte minst med tanke på miljön.

Jag har kollat på vår förskolas matschema och det är alltid kött/kyckling/fisk men nästan aldrig helt vegetariska rätter. Tycker inte att utbudet är så varierat heller, aldrig ens bönor, fetaost etc (som ju ändå knappast kan räknas som exotiskt)....Bara skinka och pasta, hamburgare, spaghetti och köttfärssås...alltså ganska typisk "barnmat". Jag skulle gärna se en broccolisoppa, men det har nog aldrig förekommit här...jag bor på landet så maten kanske är mer traditionell, vad vet jag. Nåja dags att ändra på tänkte jag.
 
Sv: Vegetarisk mat i förskolan

Fast just exemplet broccolisoppa ser jag inte som en vettig lunch till växande barn. Vad ska de bli mätta på? Vegetariskt, absolut om man vill det men för den skull kan de ju inte leva på bara grönsaker och smörgås. I min värld alltså.

Nu blir jag väl hängd. Man FÅR inte säga något negativt om vegetariskt öht har jag förstått. Men det var inte så jag menade.
 
Sv: Vegetarisk mat i förskolan

På vår förskola är det alltid soppa på onsdagar och ibland då helt vegetariska soppor. Kokerskan brukar då baka bröd till och sedan ordna ett matigare mellis t.ex crepes, piroger, korv med bröd eller något annat.

Desutom har vi alltid en stor grönsaksbuffe med flera olika sorters grönsaker såsom morotsstavar, broccolibuketter, bönor, linser, keso mm, alltid minst 6 olika sorter. Varje dag.

Och varför skulle en soppa vara sämre näringsmässigt för att den inte innehåller kött?
Jag skulle tro att det är mer näring i t.ex en linssoppa än vad det är i falukorv och makaroner.
 
Sv: Vegetarisk mat i förskolan

Nej, inte för att den inte innehåller kött. Det var därför jag skrev att det är helt ok med vegetarisk mat. Men som jag tänker är vegetarisk mat inte per automatik bra enbart därför att den inte innehåller kött, det behöver fortfarande vara en välkomponerad måltid. Precis som en måltid MED kött inte per automatik är bra, som du beskriver med falukorven (vilken iofs kan vara olika "nyttig" beroende på vilken kvalitet som väljs).

Kommer själv ihåg hur hungrig jag var när det var soppa i skolan och upplever samma sak med barnen omkring mig som kommit upp i den åldern. Om tanken var att det var bra med vegetariskt så känns väl korv med bröd till fika för att kompensera lite knasigt?
 
Sv: Vegetarisk mat i förskolan

Nej, inte för att den inte innehåller kött. Det var därför jag skrev att det är helt ok med vegetarisk mat. Men som jag tänker är vegetarisk mat inte per automatik bra enbart därför att den inte innehåller kött, det behöver fortfarande vara en välkomponerad måltid. Precis som en måltid MED kött inte per automatik är bra, som du beskriver med falukorven (vilken iofs kan vara olika "nyttig" beroende på vilken kvalitet som väljs).

Kommer själv ihåg hur hungrig jag var när det var soppa i skolan och upplever samma sak med barnen omkring mig som kommit upp i den åldern. Om tanken var att det var bra med vegetariskt så känns väl korv med bröd till fika för att kompensera lite knasigt?

Vi har inte just den dagen det är soppa som "köttfri dag" utan det kan råka bli vegetarisk soppa ändå.
Men om man serverar soppa kan det ju vara bra med lite tillbehör och ett matigare mellanmål.
Det behöver inte vara korv med bröd, det kan ju vara något vegetariskt då istället om man vill ha just den dagen man serverar soppan som "köttfri dag".
Mitt barn brukar inte vara hungrigare när jag hämtar henne de dagar det är soppa.
 
Sv: Vegetarisk mat i förskolan

Fast just exemplet broccolisoppa ser jag inte som en vettig lunch till växande barn. Vad ska de bli mätta på? Vegetariskt, absolut om man vill det men för den skull kan de ju inte leva på bara grönsaker och smörgås. I min värld alltså.

De blir väl mätta på soppan och smörgåsen, eller hur menar du? Det är klart man kan leva på grönsaker och smörgås? :confused: Annars skulle ju alla vegetarianer svälta ihjäl, och det gör de ju inte. Man måste ju inte äta kött för att kunna bli mätt, och vegetarisk soppa med smörgås till äter vi hyfsat ofta härhemma, till lunch eller middag. Blir man inte mätt så får man väl helt enkelt äta mer, som med all annan mat?

I min värld är broccolisoppa med smörgås en betydligt bättre måltid näringsmässigt än t ex pasta med ost- och skinksås, det är ju nästan bara vetemjöl och fett.

Alltså, problemet i vår del av världen är ju snarast att barn och vuxna får i sig för mycket näring och blir feta, inte tvärtom. Jag tycker det är jättebra ifall de serverar mycket grönsaker på dagis och på så sätt grundar för lite sunda kostvanor, särskilt som mitt barn av naturen helst verkar vilja livnära sig på vetemjöl, socker, smör och köttfärs i olika varianter. :p

Hungrig blir man väl framförallt när det serveras äcklig mat i skolan som man inte vill äta? För egen del var jag t ex mycket hungrigare de dagar det serverades fiskbullar i skolan, som jag avskyr, än när det serverades spenatsoppa, som jag tycker är gott.
 
Senast ändrad:
Sv: Vegetarisk mat i förskolan

Den enda gången jag kan tänka mig att soppa blir för lite protein är till diabetiker (alltså barn med diabetes typ 1). För övriga tycker jag grönsakssoppa är utmärkt. Just skinka verkar min förskola vara väldigt förtjusta i, och äts minst en gång i veckan, vilket jag inte alls förstår. Dels så är grishanteringen under all kritik, dels är det tillsatser, dels är det salt...vad är nyttan med skinka? Tycker man ska undvika charkprodukter till barn så mkt det går faktiskt. Tur att det är föräldramat snart så jag kan ta upp detta med maten känner jag. Börjar bli lite less på all halvfabrikat och då har dom ändå en egen kock anställd!
 
Sv: Vegetarisk mat i förskolan

Jag visste faktiskt inte hur det var på dotterns förskola så jag gick in på cateringföretagets hemsida för att kolla matsedeln och det ser ut som att det är en vegetarisk dag i veckan. Jättebra enligt mig! Dessutom är maten de får ekologisk och närproducerad i största möjliga mån.

Det är väldigt bra mat som barnen får och att beställa vegetariskt/allergimat är mycket enkelt för oss föräldrar att göra via hemsidan! :)
 
Sv: Vegetarisk mat i förskolan

kl
Då vi har ett barn som bara äter vegetariskt på förskolan så finns det alltid ett veg och ett köttalternativ. Om ngt annat barn vill smaka vegalternativet så får den det såklart.
Sedan så är det ändå så att om det tex görs soppa så görs den vegetarisk, då grönsakssoppor etc är bra soppor även utan kött. Då behöver kocken inte laga två rätter. Så det är nog 1-2 dagar i veckan som det per automatik är vegetariskt på bordet.
 
Sv: Vegetarisk mat i förskolan

Kikade in på förskolans måltidssida: 1 vegetarisk dag i veckan, 1 huvudrätt med två alternativ, ett alltid fläskfritt och ett alltid vegetariskt, om alternativ 1 inte passar.

Kravmärkt mjölk och vatten till maten. Kravmärkt o eko mat just nu 17% med mål om 25% av kostnaderna. Maten lagad på plats. De försöker fira vissa dagar med specialmat (typ nobeldagen). Verkar vara bra tycker jag :)
 
Sv: Vegetarisk mat i förskolan

På vårt dagis är det bara vegetarisk mat, alla barn verkar tycka om maten. Maten är ekologisk/biodynamisk odlad (minst 95%). Hembakat bröd, maten lagas från grunden. Jag tycker att det är en fördel att barnen får bättre mat genom att man skippar köttet, som ju ofta är dyrare än grönsaker. Kött kan vi äta hemma. Det känns också bra att det inte serveras kyckling från Thailand (som det var exempel på för ett tag sen). Jag kan bestämma vilka konstiga saker som mitt barn äter, t ex att inte välja kött från länder där det är tillåtet att ge antibiotika till alla djur rutinmässigt.

En av anledningarna till att det endast är vegetarisk mat på dagiset är för att det tydligen ställer mindre krav på köket.
 
Sv: Vegetarisk mat i förskolan

Det där lät ju jättebra, även om jag inte förstår riktigt att vegetarisk mat skulle ställa mindre krav på köket, jag personligen tycker det är svårare att laga god vegetarisk mat än att slänga ihop någon köttfärsrätt, men det kanske beror på hur van man är. Jag tror vi också har nån idé om närproducerat, men hur det efterlevs vet jag inte. Dags att kolla upp.
 
Sv: Vegetarisk mat i förskolan

Jag skulle tro att det är reglerna för livsmedelshygien som är olika för kött och grönsaker, kött är ju betydligt känsligare.
 
Sv: Vegetarisk mat i förskolan

Det är väl en jättebra idé. Liknande förslag har mött en del kritik på sina håll vilket jag tycker är närmast oförklarligt. Jag har lite svårt att förstå det här envetna köttkramandet. Varför skulle det vara en nödvändighet att äta kött varje dag?

/Hermelin - vars son har köttfri dag varje dag
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 000
Senast: Queen
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 814
Senast: Myrten
·
  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 252
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 572
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Valp 2024
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp