Bukefalos 28 år!

Veka kotor

Centaur

Trådstartare
Min häst har lite veka kotor på bakbenen. Han har ärvt det av sin pappa Oldtimer, som dock har hållit mkt bra trots detta. (Åtta sesonger på galoppbanan, sen omskolad till dressyrhäst.)

Men är det något speciellt man ska tänka på att undvika, eller något jag kan göra för att "stärka" dom lite? :confused:
 
Min förra distanshäst har veka kotor. Han är nu utlånad och går jättebra. Men som med alla hästar. Lång uppvärmning för att mjuka senorna är viktigt. Rider helst inte på superdjupa underlag. Vissa ridhus är enligt mig för djupa. Rider man mycket så stärks kotorna och hästen rätar sig.
 
Min första häst hade väldigt veka kotor bak och när jag påpekade det för min vet så sade han att det inte var några som helst problem och att det var det som bidrog till att hon kunde röra sig så bra som hon gjorde.
Jag blev tvungen att dömma ut hene för pålagringar i fram knäna, men om det hade något samband vet jag inte.
 

Liknande trådar

Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
394
Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 479
Senast: Linn-Nora
·
Skola & Jobb Nu har det vid ett par tillfällen dykt upp idén om att jag skulle kunna leda en studiecirkel i något ämne. Jag kan lite av varje, men är...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
8 647
Senast: Lobelia
·
Hundhälsa Schäfer på 6,5år, röntgades med C-höfter som 1-åring samt en extra kota på ländryggen. Hade en skada i bogen som unghund. Fick...
Svar
6
· Visningar
1 531
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp