Vem är ansvarig???

Sv: Vem är ansvarig???

Jag kollade hela boxen, innan hästen ställdes där.
gallret var felkonstruerat på det viset att det brast och ramlade ner och pinnar lossnade för att de inte var ordentligt svetsade.
Jag kan bara se på ett galler om det är för tätt eller för glest. Konstruktion kan jag inget om, då måste jag ju lita på stallägaren att denne har satt dit ordentliga pryttlar
 
Sv: Vem är ansvarig???

Zoya skrev:
De hade ju undrat varför min häst som i vanliga fall har bråttom ut inte ville gå alls. Varför ringer de då int emig och talar om det så hade jag ju kunnat komma ut ögonaböj och sett detta?
Eller varför såg inte stallägaren detta som var där och kände på hästens ben och undrade om hon var sjuk?

Ansvaret för täcket tycker jag inte är självklart, men det där reagerar jag väldigt på! Om en normalt ivrig häst inte vill gå ÄR något fel, fång, hovböld, kolik, sträckning av stor muskel, infektion med feber... Självklart försöker man ta reda på vad det är och håller extra koll på hästen under dagen och/eller meddelar hästägaren. Inte släpar man bara ut den i hagen och låter den stå där???
 
Sv: Vem är ansvarig???

*svarar alla*

I vårat stall har vi inga möjligheter att påverka vilka hyresgäster som tas in, stallägaren tar in den hon behagar (och hon vill inte ha tomma boxplatser) och det är hennes ansvar att de nya lärs upp ordentligt inför sina uppgifter, det har hon tagit på sig. Vi andra som står där har ingen möjlighet att kontrollera diverse kunskaper hos de nya - det är en praktisk omöjlighet. Lika omöjligt är det för mig att själv åka och ta hand om min häst varje helg. Herregud - jag betalar ju för servicen, ska jag då inte kunna lita på att min häst blir väl omhändertagen de tider jag inte är där? Och nej, man kan inte köpa in extra service av stallägaren t ex även om man ville. Personen ifråga som satte på täcket har dessutom stått i stallet i närmare två år och satt på detta täcke rätt tidigare men nu visade det sig att det var hennes mamma som hade varit med och satt på täcket. (vi införde 18-årsgräns vid årsskiftet). Mamman hade tyckt att detta inte verkade rätt men istället för att fråga sin dotter eller stallägaren (som var på plats) så valde hon att strunta i sin magkänsla.

För mig är det självklart att vara mkt noga med de andras hästar och kolla så allt står rätt till med allt vad det nu kan innebära. Nej, jag gör inte fel med dem - inga sådana fel som orsakar skada i alla fall. Visst har det hänt att man råkat ta av grimman i hagen på en häst som ska ha grimma men det är ju bagateller.

Ska jag behöva köpa in "enkla" täcken som är sämre för att en person inte klarar av att sätta på ett täcke? (det är inte svårt, kollar man på konstruktionen så förstår man hur det ska sitta)

Jag har aldrig påstått att personen gjorde detta med flit men i lagen finns det något som heter culpa-regeln d.v.s om du handlar försumligt, slarvigt eller oansvarigt och därmed orsakar skada på någon annans egendom så är du skadeståndsskyldig. Kanske något för folk att tänka på?

Hur som haver, mamman i det aktuella fallet har själv kontaktat mig och erbjudit sig att betala mina kostnader (drulleförsäkring t ex täcker ju sådant) Känns skönt att det finns folk som tar ansvar för sina handlingar och inte bara skyller på andra.
 
Sv: Vem är ansvarig???

Hej!
jag har själv stått i kollektivstall så jag vet hur tokigt det kan bli bland! Bra att mamman erbjudit sig att betala oxå! Jag tycker att du ska visa samtliga inblandade i hästhanteringen hur täcket skall sättas på! Då vet alla hur det ska vara!! Uppstår det då något fel ÄR det ju den personens fel och inte ditt!
 
Sv: Vem är ansvarig???

Hade det vart min häst så hade jag nog ansett att alla mer eller mindre hade skuld i det hela, även jag själv. Vem som borde betala är däremot en knepig fråga.. :crazy:
 
Sv: Vem är ansvarig???

Zoya skrev:
Herregud - jag betalar ju för servicen, ska jag då inte kunna lita på att min häst blir väl omhändertagen de tider jag inte är där?
Du skall kunna lita på att hästen blir väl omhändertagen.
Men det beror inte på ett du har betalat, utan på att du har jobbat av det med att göra ett eget pass.
Och dessutom så räknas ni nog som anställda av stallägaren om det är stallägaren som organiserar upp det hela.
Detta gör att stallägaren har arbetsgivaransvar att se till att alla kan sina uppgifter.

Ni hamnar också i ett skattemässigt gränsland.
Det borde då betalas in arbetsgivaravgifter och skatter på vad era tjänster är värda.
Detta tillsammans gör att man som stallägare bör låta hästägarna göra upp själva sinsemellan för de pass som man inte tillhandahåller.

Zoya skrev:
Mamman hade tyckt att detta inte verkade rätt men istället för att fråga sin dotter eller stallägaren (som var på plats) så valde hon att strunta i sin magkänsla.
Det är ju ganska så grovt alltså.
Det kan ju räknas som riktigt vårdslöst faktiskt.
 
Sv: Vem är ansvarig???

Lena_B skrev:
Om en normalt ivrig häst inte vill gå ÄR något fel, fång, hovböld, kolik, sträckning av stor muskel, infektion med feber... Självklart försöker man ta reda på vad det är och håller extra koll på hästen under dagen och/eller meddelar hästägaren. Inte släpar man bara ut den i hagen och låter den stå där???
Precis det hände mig för ett par veckor sedan. I efterhand fick jag höra att det tagit över 5 min för hästen att gå de kanske 20m till hagen, ändå blev han utsläppt :crazy:

Jag blev inte genast tillkallad heller
 
Sv: Vem är ansvarig???

Man kan ju fråga sig hur de hästägare är funtade som lämnar sina hästar inackorderade utan att kolla till dem ibland. :confused:
Har själv haft hyresgäster som visserligen betalat stallhyran punktligt men ex. inte kommit och tittat till sin häst på 3-4 månader. När man stillsamt undrar om inte hovslagaren ska komma snart så får man till svar att "det kan du väl ordna". Jag känner mig helt ansvarig för dessa (olyckliga) hästar som bara dumpas av i stallet och skulle aldrig ha mage att ex. fodra mindre foder än överenskommet. Snarare tvärtom.
Ponnymorsan (som nog aldrig blir rik på boxuthyrning)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 225
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 338
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 452
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 529
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp