Vem är ansvarig???

Zoya

Trådstartare
Story: Jag står i ett stall där helgerna sköts på rullande schema bland de som står uppstallade där. I söndags var det en av de "mindre hästkunniga" inackoderade som hade morgonpasset. Denna person hade satt på min hästs täcke helt åt hel**te så att bakbenssnörena hade skavt emot mellan ljumskarna hela dagen och stasat henne. När jag kom den kvällen så kunde min häst nästan inte gå eftersom täcket satt som ett spänt segel på henne. Dagen efter hade hon jättehög feber och en stor svullnad i ena ljumsken. I morse var febern ännu högre och svullnaden ännu större, hästen kunde heller nästan inte gå. Veterinären kom ut och konstaterade att det till 95% berodde på stasningen av täckessnörena. Hippotrim och antiinflammatoriskt i 6 dagar.

Nu till min fråga: Jag har ingen större lust att betala nästan 3000 kr i veterinärräkningar p.g.a någons slarv /okunskap. Tycker ni att jag bara ska svälja detta (kan ju faktiskt hända igen... mig eller någon annan) eller kräva den enskilda hästägaren eller kanske stallägaren (som ju är ansvarig för vilka hon låter sköta de inackoderade hästarna) på veterinärräkningen? Hur skulle ni gjort?
 
Sv: Vem är ansvarig???

jag hade först tagit ett snack med stallägaren och sedan kräva att hästägaren som gjorde detta ska stå för kostnaderna då det är hennes fel!

helt klart utav tvekan!
du ska kunna lita på att din häst är i "goda händer" och att inget händer den..
sen om ngn har gjort fel.ja då får h*n ta smällen!
 
Sv: Vem är ansvarig???

håller med föregående talare. du betalar stallhyra o i det ingår att hästen ska bli rätt hanterad eller att det är hästkunniga människor som håller på med den. hoppas hon blir bättre. o kommer kunna gå snart. det är inte kul när dom mår dåligt...:cry:
 
Sv: Vem är ansvarig???

Svårt att säga.... Många alternativ att välja...

Jag skulle ha skyllt på mig själv faktiskt, De är ju mitt ansvar som ägare att ha koll på att de är kompetent folk sköter min häst på bästa sätt. Men de var jag de!!

Men har aldrig haft rullande schema där jag hyrt in min häst, just därför att jag vill kunna lita till 100% på den som sköter min häst.

Som stallägare måste man ju ha koll på att alla som sköter hästarna har kunskap, tar för givet att den som har stallet oxå har häst?

Vem som ska betala har jag ingen åsikt om,, TYCKER synd om dig, är ju inte roligt när ens häst blir sjuk.
 
Sv: Vem är ansvarig???

Förstår att det känns surt att behöva betala för ngn annans misstag. Men jag tycker att sådant får man väl ta när man står inackorderad och andra hästägare tar hand om hästarna. Fast du borde påpeka detta i stallet, att man är nogrann när man tar på täcken osv.

Min halvfoderhäst fick sitt täcke påsatt på fel sätt av en annan hästägare, det halkade av och gick "bara" sönder som tur var (det hade varit värre om hästen "gått sönder").


Jag kan tänka mig att personen som satt på din häst täcket fel har väldigt dåligt samvete, straff nog...
 
Sv: Vem är ansvarig???

Täcker inte hästens försäkring veterinärkostnaden?

Om den gör det, så kan ni ju dela på självrisken.
 
Sv: Vem är ansvarig???

Jag har sett massor av täckesskav och massor av felaktigt påsatta täcken.
Dock har jag aldrig nånsin hört talas om att en frisk häst får såna reaktioner av ett skavas en dag.

Är du säker på att det berodde på det? Har hästen nedsatt cirkulation sen tidigare?

Tips inför framtiden om man nu tvunget ska låta ickehästkunniga sköta hästar och stall är att låta hästen stå med utetäcket på sig på natten.

Zoya skrev:
Story: Jag står i ett stall där helgerna sköts på rullande schema bland de som står uppstallade där. I söndags var det en av de "mindre hästkunniga" inackoderade som hade morgonpasset. Denna person hade satt på min hästs täcke helt åt hel**te så att bakbenssnörena hade skavt emot mellan ljumskarna hela dagen och stasat henne. När jag kom den kvällen så kunde min häst nästan inte gå eftersom täcket satt som ett spänt segel på henne. Dagen efter hade hon jättehög feber och en stor svullnad i ena ljumsken. I morse var febern ännu högre och svullnaden ännu större, hästen kunde heller nästan inte gå. Veterinären kom ut och konstaterade att det till 95% berodde på stasningen av täckessnörena. Hippotrim och antiinflammatoriskt i 6 dagar.

Nu till min fråga: Jag har ingen större lust att betala nästan 3000 kr i veterinärräkningar p.g.a någons slarv /okunskap. Tycker ni att jag bara ska svälja detta (kan ju faktiskt hända igen... mig eller någon annan) eller kräva den enskilda hästägaren eller kanske stallägaren (som ju är ansvarig för vilka hon låter sköta de inackoderade hästarna) på veterinärräkningen? Hur skulle ni gjort?
 
Sv: Vem är ansvarig???

Hur i helsike satt täcket då?? Kan du förklara närmare? (Kan inte begripa hur man lyckar orsaka en sådan skada med ett par vanliga bensnören.)
 
Sv: Vem är ansvarig???

Stallägaren borde ha ansvar för att se till att de som hanterar hästarna är hyfsat hästkunniga, och vet hur man sätter på täcken om det ingår i uppgifterna. Det är väl inte så svårt att visa dem hur man gör rätt annars? Som inackorderad måste man kunna lita på att hästen blir väl omhändertagen när man inte är där. Hoppas din häst snart blir bättre!
 
Sv: Vem är ansvarig???

Trist. Men man är själv ansvarig tycker (och tror nog att lagen skulle säga också faktiskt). Vet ett exempel med en som helinackorderade på en lösdrift där hästen blev dålig och dog, det var INTE stallägarens ansvar utan hennes eget.

Men om man stallar upp hästen i ett kollektivstall så har man väl kommit överens om att andra kommer att hantera hästen. Och då är det nog bara att tråkigt nog gilla läget. Att kräva viss hästkunskap och hur allehanda täcken skall läggas på kan vara ruskigt svårt. Däremot så kan man ju visa personen ifråga hur man gör i fortsättningen så det inte händer igen.
 
Sv: Vem är ansvarig???

Vill man vara helt säker på att det blir precis som ma vill, får man nog göra det själv. Eller lösa det genom att hästen ex. alltid har täcket på sig.
Självklart tycker jag man ska se till att de som hadskas med hästarna har tillräcklig kunskap, men misstag händer..
Om din häst blivit skadad i hagen av en annan häst, vem hade betalat då?
Är det inte lite samma sak?!
 
Sv: Vem är ansvarig???

Luleå skrev:
Hur i helsike satt täcket då?? Kan du förklara närmare? (Kan inte begripa hur man lyckar orsaka en sådan skada med ett par vanliga bensnören.)


Nästan så jag blir rädd, men hur beter man sig ens för att sätta på täcket fel? Det finns liksom ett begränsat antal varianter, och det krävs inte direkt att man har gått hippologen för att få på de rätt.

Hur satt bensnörena???

Tänk om jag gör helt fel jag med, utan att veta :eek: :eek: :eek:
 
Sv: Vem är ansvarig???

Veterinärräkningen gick på 1850 kr och medicinkostnaden på nästan en tusenlap. Självrisken är 2000 kr eller om det t o m är 2500 kr och jag är osäker på om den täcker medicin så...
 
Sv: Vem är ansvarig???

Enligt veterinären så var det med största sannolikhet stasningen som gjort detta, ingen annan förklaring finns....

Eftersom hon står i ett varmstall så är det inte ett alternativ att låt ahenne stå med utetäcket på sig hela natten.
 
Sv: Vem är ansvarig???

Luleå skrev:
Hur i helsike satt täcket då?? Kan du förklara närmare? (Kan inte begripa hur man lyckar orsaka en sådan skada med ett par vanliga bensnören.)

Lite svårt att förklara men täcket ifråga är av en variant som bara har bensnören som går mellan fram- och bakbenen. Det är ganska tunna elastiska benremmar typ sådana man kan köpa lösa i hästsportaffärer. Den som hade satt på täcket hade tagit snörena som ska sitta mellan frambenen och dragit dom i kors under magen (de är alldeles för korta för det, för att kunna fästa de korta remmarna i kors under magen har de fått spänna i ordentligt) vilket resulterade i att täcket drogs framåt. Bakbenssnörena hade de sedan fäst i kors mellan bakbenen och eftersom hela täcket drogs framåt så blev bakbenssnörena mkt tajta och låg emot ljumskarna hela tiden. De har sedan skavt och haft sig när hon gått. Täcket har suttit som ett spänt segel kan man säga. När jag kom på kvällen fick jag dra ordentligt i bakbenssnörena för att ens få loss dem vilket betyder att de måste gjort likadant när de fäst dem 8redan då bborde man ju förstått att något var fel...)
Hoppas ni förstår vad jag menar....

Tilläggas kan att det på hästens infotavla vid boxen står "benremmar mellan fram- och bakben, skall fästas omlott"
 
Sv: Vem är ansvarig???

anja skrev:
Stallägaren borde ha ansvar för att se till att de som hanterar hästarna är hyfsat hästkunniga, och vet hur man sätter på täcken om det ingår i uppgifterna. Det är väl inte så svårt att visa dem hur man gör rätt annars? Som inackorderad måste man kunna lita på att hästen blir väl omhändertagen när man inte är där. Hoppas din häst snart blir bättre!

Det är vad jag också tycker... stallägaren kom dessutom till stallet den morgonen och tog ut sina egna hästar. Alla tyckte de att det var konstigt att min häst inte vill egå ordentligt - hon som alltid har så bråttom ut :smirk: konstigt... hon kunde ju inte... :mad:
Och fattar man int ehur ett täcke ska sitta trots att det står klart och tydligt på hennes tavla så kan man väl vara så smart att man frågar? Ingen annan har någonsin lyckats fästa täcket fel innan...
 
Sv: Vem är ansvarig???

Bee skrev:
Om din häst blivit skadad i hagen av en annan häst, vem hade betalat då?
Är det inte lite samma sak?!

Jag tycker det är stor skillnad! Hästar är hästar och de kan skada sig själv eller bli skadade av en annan häst. Om däremot en människa orsakar skada på annans häst- det är något helt annat!
Man kan jämföra med sådant som att någon glömmer att stänga boxdörren ordentligt på kvällen och hästen går ut och kommer åt betfor och äter ihjäl sig... vems ansvar är det då? Eller någon sopar in hovslagarspill i någon annans box varvid hästen trampar upp en söm i hovbenet och måste slaktas alt. lång tids konvalescens. Ska man inte kunna lita på att ens häst blir väl/rätt omhändertagen under den tiden man inte är där? Är det inte faktiskt det man betalar för?
 
Sv: Vem är ansvarig???

Kollektivskötsel kan verkligen gå käpprätt åt stora H! Men stallvärdar kan vara lika illa. Måste få skriva av mig... Jag har haft häst inackorderad i ett stall där de två som var stallvärdar inte kunde ett smack om hästhantering och hästhållning, utan ställde min häst och en till (utan att fråga mig!) i en tillfällig "hage" typ 10x10 meter gjord med EN tunn eltråd med nästan 10 meter mellan fästpunkterna, och med en gigantisk skördetröska mitt i alltihop! Hade min häst rymt eller skadat sig på tröskan hade de fått se på f*n!!! :devil: Och flera gånger rymde han från sin ordinarie hage och tydligen från boxen också och hade då gått upp på loftet (öppen dörr ut genom stallet och sedan stenbro upp till det öppna loftet) och ställt sig och tuggat febrilt i havretunnan!!! :eek:

Det var inget som någon talade om för mig förrän en dag då han rymde ur hagen och var spårlöst försvunnen, och jag fick ringa stallvärden som fick skjutsa runt mig i bygden tills vi hittade honom. DÅ passade hon på att berätta att han "brukar" rymma! Hur f'*n kan man hålla sånt hemligt för ägaren? Han hade ju kunnat äta ihjäl sig, och hade jag motionerat för hårt dagen efter kunde han ju ha dött av det. Och att det hände FLERA gånger!

Och sen hade de mage att klaga på mig (jag var 15) när jag inte hade mockat ordentligt i deras lösdrift. (Mockning av lösdriften ingick på något sätt i kollektivskötseln.) De hade mockningsinstruktion för mig i hur man mockar, men till saken hör att min box var VARJE dag renare än någon av deras boxar någonsin var. De hade ett 1-årigt ardennersto stående på cirka 2 centimeter (!) spån, som dessutom var så nerpissat att det var nästan mörkbrunt. (Jag vet detta eftersom jag tog mig an stoet och mockade åt henne för jag klarade inte av att se eländet!) Och stoet fick 4 kilo hö per dag, that's it. Inte ens när vi hyresgäster påpekade att hon var för tunn så höjdes foderstaten. Och hon fick inte mer strö, för det var för dyrt.

Och så stals det. Min nya longerlina försvann mirakulöst ifrån kroken på min box, och när jag frågade var den var fick jag ett skrivet svar på whiteboard-tavlan: "Vi har inte sett din himla longerlina!" Efter att jag hade flyttat därifrån fick jag kontakt med en tjej som haft häst där innan mig, och tydligen var den ena tjejen kleptoman och den andra sysslade med droger och dylikt. (Jag hittade rätt ofta starkölsburkar i stallet...) Sedan dess har jag hört massor med hemskheter om det stället, något som jag gärna hade vetat om tidigare.

Vad gäller vems ansvar det är, så finns det lagar för människor, men inte för hästar. Om en häst skadar en annan så kan inte ägaren till den hästen ställas till svars, men om en människa medvetet eller omedvetet hanterar en häst så att den skadas så finns det lagar att vända sig till. Sen om det går att få den människan bötfälld vet jag inte, jag tror att det beror på hur allvarligt skadad hästen blev och vilka bevis som finns.
 
Sv: Vem är ansvarig???

Zoya skrev:
Tilläggas kan att det på hästens infotavla vid boxen står "benremmar mellan fram- och bakben, skall fästas omlott"

Just den meningen kan säkerligen uppfattas som att de ska sitta i kors mellan hästens ben....
 
Sv: Vem är ansvarig???

De täckena är mkt kluriga att sätta på om man inte fått en instruktion med den som äger täcket.

Det står ju faktiskt inte på tavlan att de ska sitta runt fram- och bakben, bara att det är där de sitter på täcket. Och sedan ska de fästas omlott. Och det kan tolkas som omlott under magen i mina ögon.

Hadet det varit ett "vanligt" täcke så hade de ju suttit rätt.

Har man kollektiv så får man räkna med att det inte alltid blir helt perfekt. Då får man sköta hästen själv. Eller betala en månadslön för att ha den uppstallad med helskötsel hos någon som gör PRECIS som en själv. Eller ha eget stall. Misstag är mänsligt och alla kan göra dem. Förr eller senare.

Och om ingen har berättat för dig att X inte kan äta äpplen och du gärna ger alla inkl X som då blir dålig i magen, är det ditt eller X ägares fel?

Slarv är en helt annan sak.

Allt foder ska ju förvaras inlåst så att de inte KAN komma åt betfor osv ens av misstag. Även det foder som ska ges på morgonen ska vara oåtkomligt för hästarna.


/Anna - som har blivit lämnad ensam med ett sådant en gång för massa år sedan, slutade med att hästen fick gå ut utan täcke för jag fick inte ihop det :devil: Sedan visade ägaren hur de skulle sitta och DÅ var det ju inga problem.

Man kan inte helgardera sig, det går inte.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 225
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 342
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 459
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 529
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp