Vem är ansvarig???

Sv: Vem är ansvarig???

Nej, både lördag och söndag sköts av alla andra förutom stallägaren. Man delar upp passen på morgon- och kvällspass dvs det är 4 pass per helg och det delas på 20 st. Ja, det blir väl ett pass per 5-veckorsperiod då ungefär...
 
Sv: Vem är ansvarig???

Zoya skrev:
Nej, både lördag och söndag sköts av alla andra förutom stallägaren. Man delar upp passen på morgon- och kvällspass dvs det är 4 pass per helg och det delas på 20 st. Ja, det blir väl ett pass per 5-veckorsperiod då ungefär...

jag är långt ifrån expert på området, men om jg uppfattar det rätt, så ingår service och fullt ansvar från stallägare mån-fre? Och lör-sönd sköter ni hästarna själv fast ni hästägare har en deal om att hjälpa varandra och ha ett rullande schema?

Rent spontant känns det som ansvaret hästägarens under helgen, om det inte finns ett kontrakt mellan hästägarna eller detta finns nerskrivet i avtalet med stallägaren? Men hur det tillämpas enligt lag vet jag inte, men tycker isåfall det är samma sak som om man ber sin kompis hjälpa sig med sin häst och då är det ens eget ansvar
 
Sv: Vem är ansvarig???

Min åsikt är att vet man inte hur ett täcke ska sitta på ordentligt samt inte vet hur andra saker gällande häst skötsel går till så har man inget i ett kollektiv stall att göra. Då ska man nog gå några år till på ridskola eller ta lärdom av någon som vet.
Det finns så oändligt många puckon utan någon som helst bond förnuft och kan dessutom inte tänka ett steg längre....
När jag står i kollektiv stall så förutsätter jag att alla som ska hantera hästarna har den kunskap som krävs.
 
Sv: Vem är ansvarig???

Jag måsta säga att jag inte förstår vad du menar med omlott i sammanhanget o det gjorde tydligen inte den som skulle ta ut hästen heller. Jag hör till dom som aldrig haft eller satt på ett sånt täcke.
PL
 
Sv: Vem är ansvarig???

Håller med dig. Har heller aldrig sett dessa täcken.
Dessutom har jag stött på i olika stall att vissa ägare har sina bensnören spända på hästarna för att de inte ska trassla in sig i dom.
 
Sv: Vem är ansvarig???

Fast med kunskap som krävs mena vi nog väääälllddddigt olika
 
Sv: Vem är ansvarig???

DubbelAnnika skrev:
Fast med kunskap som krävs mena vi nog väääälllddddigt olika

Nu pratade vi om att sätta ett täcke på korrekt sätt.
Klarar man inte av det då tycker iallafall jag att man inte har tillräcklig kunskap.
Sedan finns det ju alltid en hel del olika viljor och lika många sätt att göra olika saker. Men med sunt förnuft och tänk ett steg längre kommer man långt, och sådant tänk får man bara av rutin anser jag.
Sedan är det ju minst lika viktigt att hästägarna informerar varandra hur dom vill att sin häst ska skötas och är det frågetecken är det ju alltid bäst att ringa och fråga så inte djuren skadar sig pga okunnighet hos vissa.;)
 
Sv: Vem är ansvarig???

Fast jag har hållt på med hästar i ett väldigt antal år och aldrig sett ett täcke som du beskriver. men å andra sidan hade jag nog frågat så fort jag sett det, för så nyfiken är jag. Jag tycker förb....synd om dig. En dyr lärdom.....
 
Sv: Vem är ansvarig???

DubbelAnnika skrev:
Jag tycker så här. Står man i ett stall där det i kontraktet står att t ex stallägaren ska släppa ut då har stallägaren ansvaret och ber stallägaren någon annan ta ut så har fortfarande stallägaren anvaret. Dvs står det i kontraktet att ni SKA HA rullande schema på helgerna tycker jag det är stallägarens ansvar. Säger kontraktet att hästägarna själva har ansvar för utsläpp på helgerna så är det hästägarens ansvar. Att ni då använder er av rullande schema eller vad ni nu har eller vem som nu tar ut hästarna. Allt detta ligger på hästägarens ansvar. Det är hästägarens ansvar att undersöka vem som hanterar hästen och om något går galet tycker jag att hästägaren inte har den kollen.
Tvärr vet ofta inte mindre hästkunniga om att de är just mindre hästkunniga. Som vanligt, ju mer man kan ju mer upptäcker man att man inte kan.:smirk:

Håller helt med.
Delar man på skötseln och ut och insläpp så har man som hästägare godkänt personerna som hanterar - och då måste man ha med i tanken att det kan inkludera misstag och i värsta fall olyckshändelser/skador på hästarna.

det är det som gör det svårt att stå i delat stall. Summa summarum: du bär ansvaret, om du godkänt att "mindre hästkunniga" hanterar din häst - vare sig du tycker att misstaget var urbota dumt, eller att det var tydligt enligt instruktionerna... hårda bud, men sant....
 
Sv: Vem är ansvarig???

Men om man som hästägare inte har möjlighet att påverka vilka de andra hästägarna är då, men man är ändå tvungen att vara med i det rullande schemat? Alltså om det är en stallägare som väljer hyresgäster och man som inhyrd inte har något att säga till om det? Då blir man ju tvungen att lita på stallägarens omdöme, att h*n inte tar in ovana hästägare alt. är ärlig nog att säga t.ex. "Lisa har inte haft häst så länge och är ganska ovan, ni får välja om hon ska vara med i ert schema eller inte."

Ska det vara kollektivstall = eget ansvar ska man ha lika stor möjlighet som alla andra att välja vilka som ska få stå i stallet, alt. ska det finnas andra uppgifter som "icke betrodda" kan få ta istället för stallpass. Och det är kanske inte alltid så lätt att förklara det för den icke hästvana..?

Nej usch, vad glad jag är för att vi bara står två st. i vårt stall nu, och vi kommer dessutom väl överens! :bow:
 
Sv: Vem är ansvarig???

*kl*

Det diskuteras om stallägaren är ansvarig i denna fråga.
Set ur synvinkeln nej hon tog inte ut hästen, så nej, hon är inte ansvarig för det.
Men sett ur synvinkeln att kontraktet kräver att man som hyresgäst skall ta hand om hästarna ca 1 gång/månad så ställer jag mig frågan, om nu stallägaren kräver att man skall kunna ta dessa pass

A) har man inte då gått med på att man har dessa kunskaper (kan påstå att man hävdat sig ha kunskaper som krävs för denna uppgift)?

b) har inte stallägaren godkänt personen (hyresgästens) kunskaper i den frågan?


Fö. ställer jag mig själv frågan, vad kommer hända om någon häst busar till det en dag och drar omkull Anna 12 år (med okunnig hästförälder med sig) som har en ponny där? Och Anna A) bryter benet eller B) blir översprungen och dör?

Alt. 2 den "supersnälla" hästen blir skrämd och kommer lös. Orsakar en trafikolycka med dödlig utgång, en person som får livsids skador som kräver behandling, och gör så att personen i fråga blir förtidspansionerad pga skadorna. (ja... jag vet.. .överdrivet... men kan i princip hända).

Vem är ansvarig? Stallägaren, hästägaren, Annas föräldrar eller bilisten som fick en häst hoppades upp på vägen runt svängen och aldrig hade en chans i världen att stanna, trotts låga hastighet?
 
Senast ändrad:
Sv: Vem är ansvarig???

Håller med mackan.
I och med att man står i stall där det förekommer ett visst delat ansvar har man också accepterat att de andra hästägarna hanterar hästen.
Litar man inte på sina stallkamrater får man ta hand om hästen själv. Ett alternativ kan ju också vara att köpa in extra service av stallägaren eller någon annan person man litar på.

Jag kan inte för något i världen få det till att personen som tagit på täcket orsakat olyckan med flit.
 
Sv: Vem är ansvarig???

anja skrev:
Men om man som hästägare inte har möjlighet att påverka vilka de andra hästägarna är då, men man är ändå tvungen att vara med i det rullande schemat? Alltså om det är en stallägare som väljer hyresgäster och man som inhyrd inte har något att säga till om det? Då blir man ju tvungen att lita på stallägarens omdöme, att h*n inte tar in ovana hästägare alt. är ärlig nog att säga t.ex. "Lisa har inte haft häst så länge och är ganska ovan, ni får välja om hon ska vara med i ert schema eller inte."

Ska det vara kollektivstall = eget ansvar ska man ha lika stor möjlighet som alla andra att välja vilka som ska få stå i stallet, alt. ska det finnas andra uppgifter som "icke betrodda" kan få ta istället för stallpass. Och det är kanske inte alltid så lätt att förklara det för den icke hästvana..?

Nej usch, vad glad jag är för att vi bara står två st. i vårt stall nu, och vi kommer dessutom väl överens! :bow:

Förlåt sent svar. Kan man inte påverka som inhyrd om det är folk som hanterar hästarna som inte är hästvana - visst, då är det lätt att man tänker i första hand att det är stallägaren som är ansvarig. fast jag tycker inte att det är så. Har man valt att stalla upp sig i ett stall där man inte kan påverka vilka som hanterar hästarna - ja då faller ansvaret lixom ändå tillbaks på en själv, punkt slut. förstår du hur jag menar?

vi står i kollektiv stall och väljer väldigt noga nya inflyttningar just av denna anledningen. dvs vi rekryterar väldigt noggrant. det funkar super just av denna anledningen.
 
Sv: Vem är ansvarig???

ankans skrev:
Hårt men det är ens eget ansvar, att man ser till att de som tar hand om ens häst är kunnig nog att klara av det
Men den som är inackorderad kan väl inte bestämma vilka hyresgäster stallägaren väljer att ta in? Jag anser att stallägaren är ytterst ansvarig för att skötseln av stallet sköts till belåtenhet och att stallägaren är skyldig att anvisa sina hyresgäster om hur anläggningen ska skötas om det ska vara rullande schema.

Däremot kan jag inte svara på huruvida stallägaren kan tilldömas ekonomiskt ansvar i det aktuella fallet.
 
Sv: Vem är ansvarig???

Jag tycker att du som hästägare är den enda betalningsansvariga, etiskt sett (vet inte alls hur det skulle dömas juridiskt).

Du står i ett stall där det på kontraktet står att vissa dagar tas hästen om hand av de andra hästägarna i stallet. Du har alltså godkänt att de får ta hand om din häst - oavsett vem det är (för det preciserades inte i kontraktet). Om det är någon du inte litar på så vet du ju innan vem som har stallet och kan sonika åka dit och ta hand om din häst själv. Mao anser jag inte att stallägaren är skyldig på något sätt.

Om det däremot hade inträffat under en av stallägarens dagar, och denna inte kunde/orkade åka ut själv utan hyrde in en okunnig person att sköta hästarna, då tycker jag man kan diskutera huruvida stallägaren agerat oaktsamt.

Den hästägare som släppte ut hästarna den aktuella morgonen har du ju genom kontraktet godkänt, och om du inte tycker personen har tillräcklig kompetens så står det ju dig fritt att åka ut till stallet och ta hand om hästen själv alternativt ge nogranna instruktioner innan (eftersom du skriver att du vet att hästägaren är "mindre hästkunnig"). Jag skulle akta mig noga för att kräva hästägaren på ekonomisk ersättning, det kan sluta med att ingen av de andra hästägarna vill ta hand om din häst med risk för att bli "skadeståndsskyldiga" om något skulle hända. Då måste du själv ta hand om hästen alla helger.
 
Sv: Vem är ansvarig???

Men det betyder ju inte att man inte kan diskutera möjligheten med de som har ställt till det för en. Nu vet ju inte jag in vilken kondition Zoya håller sin häst och hur aktiv hon är med den. Men hade den varit min hade jag faktiskt diskuterat situationen ihop med stallägaren och de som hade lagt på täcket fel.
I mitt fall hade en sådan fadäs inneburit inställda träningar och tävlingar och jag hade varit lagom road.

Zoya har ju visat dem hur täcket ska läggas på och de har gjort rätt tidigare. Visst man kanske inte har någon juridisk rätt till kompensation, men man kan ju alltid vädja till folks dåliga samvete. I vilket fall som helst tycker jag att de ska diskutera saken, så de kan ventilera och förhoppningsvis förhindra att det händer igen.

Sedan ska tilläggas att även om man ibland har rätt till ersättning så innebär det inte att man får det.
I förra stallet fastnade min häst med hoven i ett fönstergaller (som var felkonstruerat) Hon skar upp sig totalt, hade distriktare ute på jourtid och sydde ihop henne, mediciner för att inte tala om kostnaden för bandage kompresser mm var väldigt hög för mig som redan hade det kämpigt ekonomiskt.
Jag fick inte ens en ursäkt från stallägaren. Inte heller hjälp att ringa veterinär (stod med blodiga händer och försökte hitta i telefonkatalogen - gav upp och ringde kakis och fick hjälp) Det som gjorde mig mest vansinnig var att från det att de upptäckte skadan tills dess att jag kom till stallet hade det lite mer än 30 minuter och trots att blodet strilade var det inte ens lagt ett förband:mad:
Totalkostnad: Vet + med + förbandsartiklar ca 5000:- (veten var billigast och försäkringen täckte inte medicin och förband)
Fick tömma boxen på strö(höll man själv med) och strö upp på nytt eftersom det fanns glassplitter i hela boxen: 5 balar á 55:- = 275:- samt bensin
Förbetalda hoppträningar som brann inne 4st á 325:-= 1300:- samt planerade tävlingar inställda
Totalt 6575:- som jag inte var ett dugg intresserad att lägga ut, jag fick inte ens rabatt på stallhyran, trots att det är stallägarens ansvar att se till att stallet är säkert.
 
Sv: Vem är ansvarig???

Ska man hårddra borde du ha kollat gallret innan du ställde in hästen där. (Eftersom hon fastnade måste det ju antingen ha varit vasst eller för glest mellan gallren).
 
Sv: Vem är ansvarig???

Det var ju olyckligt MEN:

*du vet att det är andra som ska klä på och släppa ut din häst på helgerna, varför väljer du inte ett enklare täcke då? så slipper du alla möjligheter att det går fel.:confused:

*du tror väl inte att de gjort det med flit??:devil:

*gör du aldrig några misstag när du själv har stalltjänst? Är de som jobbar i stall inte vanliga människor?:eek:

*jag tycker det är otrevligt med folk som alltid ska hitta någon skyldig till saker och ting och fiska efter att få ersättning. Things happens när man har med hästar att göra.
Mvh Malin
 
Sv: Vem är ansvarig???

"gör du aldrig några misstag när du själv har stalltjänst? Är de som jobbar i stall inte vanliga människor?"


Har man som hästägare råd att andra gör fel med ens häst?


Och om man som hästägare är osäker, varför plockar man inte upp telefonen och ringer och frågar?
 
Sv: Vem är ansvarig???

Ursäkta sent inhopp.
Men jag har inte tidigare haft någon kommentar.

Super Tom skrev:
Nu pratade vi om att sätta ett täcke på korrekt sätt.
Klarar man inte av det då tycker iallafall jag att man inte har tillräcklig kunskap.
Jag har hållit på med hästar i 38år.
Men jag har då aldrig sett ett sådant täcke.
Och jag kan väl inte tycka att man mäter hästkunskap i täckespåsättningsskicklighet.
Däremot så hade jag aldrig satt på det galet, jag hade släppt ut hästen naken i stället om jag inte hade fått till det.
Det ger i alla fall inga allvarligare skador.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 225
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 342
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 459
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 529
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattbilder #9
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • När fan slutar jag ramla av?
  • Ridskoleryttare
  • WE-tråden

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp