Vem är ansvarig???

Sv: Vem är ansvarig???

Nu är jag inte säker på att jag fattat hur täcket ser ut eftersom du först skriver
bensnören som går mellan fram- och bakbenen
och sen
hade tagit snörena som ska sitta mellan frambenen och dragit dom i kors under magen
. Alltså är det bensnören runt frambenen och bensnören runt bakbenen eller bensnören som löper under magen?? Hur som haver din på boxdörren förklarande mening kan säkert vara otydlig. Ett alternativ är ju att rita en skiss på hästen sedd underifrån och sen rita ut hur snörena ska löpa.
 
Sv: Vem är ansvarig???

Jag har ett liknande täcke på en av mina hästar som du beskriver, och jag har märkt att många inte vet hur dom ska fästa det. Det har hänt flera gånger att dom knäppt det fel, så jag har fått rätta till det. Och för att vara säker på att det blir rätt så tar jag och visar dom exakt hur det ska knäppas. Och vissa behöver visas både 2 och 3 gånger har jag märkt. Men till slut brukar dom få det rätt :) jag tror att så länge som man står i ett kollektivt stall så får man räkna med att även mindre erfarna hanterar hästarna och jag tror att det det är svårt att "kräva" ersättning.
Hoppas din häst blir bättre snart.
 
Sv: Vem är ansvarig???

Gnist skrev:
Just den meningen kan säkerligen uppfattas som att de ska sitta i kors mellan hästens ben....

Men att sätta dem i kors mellan benen är inget problem - det blir ofta "fel" i den bemärkelsen att de sitter i kors istället för omlott men det gör mig inget för det skadar inte hästen. Det var kombinationen av hela täckespåsättningen.
 
Sv: Vem är ansvarig???

lil-sis skrev:
De täckena är mkt kluriga att sätta på om man inte fått en instruktion med den som äger täcket.

Dessa människor har stått i detta stall i ca 2 år, man har ett stallpass i månaden och min häst har haft detta täcke i flera år, vid det här laget borde de veta hur det ska sitta, det har ju inte blivit så här fel tidigare. Att instruera nya människor är ju självklart men sådana som klarat av täcket tidigare?

Det står ju faktiskt inte på tavlan att de ska sitta runt fram- och bakben, bara att det är där de sitter på täcket. Och sedan ska de fästas omlott. Och det kan tolkas som omlott under magen i mina ögon.

Nu förstår jag inte, benremmarna sitter fast 1. bakom frambenen och ska då fästas i öglor fram - typ där framspännena sitter och 2. under svanslappen och ska därifrån fästas i öglor vid virveln ungefär. Om benremmarna är minst ½ meter för korta att fästas runt magen så borde väl till och med en idiot förstå att de sitter fel (de hade alltså dragit dom hårt för att fästa dem - inte lossat på dem så de blev längre)

Hadet det varit ett "vanligt" täcke så hade de ju suttit rätt.

Har man kollektiv så får man räkna med att det inte alltid blir helt perfekt. Då får man sköta hästen själv. Eller betala en månadslön för att ha den uppstallad med helskötsel hos någon som gör PRECIS som en själv. Eller ha eget stall. Misstag är mänsligt och alla kan göra dem. Förr eller senare.

Fast jag betalar ganska mkt för detta. Står man i ett inackoderingsstall där stallägaren delegerar ut sina arbetsuppgifter så ska väl jag som inackoderad kunna lita på att min häst blir väl omhändertagen under den tid jag inte är där? Hur många vanlig amänniskor har förmånen att kunna vara i stallet och kolla till sin häst dygnet runt?

Och om ingen har berättat för dig att X inte kan äta äpplen och du gärna ger alla inkl X som då blir dålig i magen, är det ditt eller X ägares fel?

Om jag stått i stallet som X i flera år och X aldrig tålt äpplen och det dessutom står så på boxtavlan - och jag ändock ger X äpplen, då är det solklart mitt fel!

Slarv är en helt annan sak.

Allt foder ska ju förvaras inlåst så att de inte KAN komma åt betfor osv ens av misstag. Även det foder som ska ges på morgonen ska vara oåtkomligt för hästarna.


/Anna - som har blivit lämnad ensam med ett sådant en gång för massa år sedan, slutade med att hästen fick gå ut utan täcke för jag fick inte ihop det :devil: Sedan visade ägaren hur de skulle sitta och DÅ var det ju inga problem.

Men det har ju visats - när dessa inackoderingar var nya

Man kan inte helgardera sig, det går inte.
.....................
 
Sv: Vem är ansvarig???

Krims skrev:
Nu är jag inte säker på att jag fattat hur täcket ser ut eftersom du först skriver och sen. Alltså är det bensnören runt frambenen och bensnören runt bakbenen eller bensnören som löper under magen?? Hur som haver din på boxdörren förklarande mening kan säkert vara otydlig. Ett alternativ är ju att rita en skiss på hästen sedd underifrån och sen rita ut hur snörena ska löpa.

Bensnörena ska sitta 1. mellan frambenen och 2. mellan bakbenen. Båda remparen är alldeles för korta för att ens funderas på att dras under magen och bara det borde ju få det sunda förnuftet att vakna, eller?
 
Sv: Vem är ansvarig???

fast så länge det bara blir fel i vanlig ordning så är det ok - men om man fäst täcket så att hästen knappt kan gå så måste man ju haja att det är fel, tycker jag i alla fall?

De hade ju undrat varför min häst som i vanliga fall har bråttom ut inte ville gå alls. Varför ringer de då int emig och talar om det så hade jag ju kunnat komma ut ögonaböj och sett detta?
Eller varför såg inte stallägaren detta som var där och kände på hästens ben och undrade om hon var sjuk? Varför frågade inte inackoderingen stallägaren hur remmarna skulle sitta om de var tveksamma?

Många frågetecken...

Jag ska i alla fall fråga stallägaren om detta och se vad hon svarar...
 
Sv: Vem är ansvarig???

Jag tycker att stallägaren är ansvarig till viss det. Hon/han skall se till att det är kunnigt folk i stallet och även visa vilka rutiner som ingår i den kollektiva skötseln för de som kommer nya. Jag tror nog tyvärr att du får stå för vet. kostnaden själv. Det är ju svårt att bevisa vad som gick fel och att det verkligen var täcket som gjorde att hästen blev sjuk.
 
Sv: Vem är ansvarig???

Nu vet jag inte vad lagen säger för jag har inte kollat det själv. Men en stallägare jag stod hos förut var i alla fall väldigt noga med att ha koll på vilka som hanterade hästarna just för att hon som uthyrare var ytterst ansvarig (även ekonomiskt) för ev. skador som beror på slarv eller okunskap, även om det var andra än hon själv som orsakade det. Jag har svårt att tro att hon självmant skulle ta på sig det ansvaret om det inte fanns grund för det. Och hon var väldigt seriös så jag tror nog hon hade kollat upp det där noggrant.

I ett annat stall hade de regler om att endast vana hästägare fick ta in och ut hästarna. En yngre tjej som hade sin ponny där och inte hade så hästvan mamma fick ta städpass istället för stallpass, just för att undvika att något hände pga klantighet eller okunskap. Man måste ju kunna lita på att de som har arbetspass i stallet vet vad de sysslar med, det är ju liksom själva poängen med kollektivstall att man ska slippa göra allting själv så det blir rätt.

Olyckor kan förstås alltid hända, om hästarna skadar varandra i hagen under lek t.ex. eller om man råkar tappa en häst på väg till hagen. Men det är ju ett problem i ganska många stall när det finns hästägare som inte egentligen har så stor hästkunskap, eller som skickar moster som inte kan något om hästar att ta insläpp. Tyvärr är det allt för många stallägare också som är oseriösa, och som inte förstår eller skiter i det ansvar det innebär att mot betalning ta hand om andras egendom. Man har ganska långtgående ansvar då faktiskt.
 
Sv: Vem är ansvarig???

Som sagt, jag vet ett exempel med en kvinna som hade sin häst inackorderad, hästen blev vanskött av stallägaren, den fick ingen mat och den var i så dåligt skick att när anmälningen gjordes fördes den akut till djursjukhuset, den hade då förutom den kraftiga undernäringen ett antal olika sjukdomar och tillslut så avlivades hästen. Ansvaret i den här situationen låg ENBART på hästägaren. Stallägaren hade INGET ansvar alls. Så blev iallafall utslaget i den tvisten. Inte särskilt kul !

Så än en gång, det är HÄSTÄGARE som är ansvariga för sina djur, det ansvaret kan nog inte utkrävas av ngn annan.
 
Sv: Vem är ansvarig???

Jag tycker så här. Står man i ett stall där det i kontraktet står att t ex stallägaren ska släppa ut då har stallägaren ansvaret och ber stallägaren någon annan ta ut så har fortfarande stallägaren anvaret. Dvs står det i kontraktet att ni SKA HA rullande schema på helgerna tycker jag det är stallägarens ansvar. Säger kontraktet att hästägarna själva har ansvar för utsläpp på helgerna så är det hästägarens ansvar. Att ni då använder er av rullande schema eller vad ni nu har eller vem som nu tar ut hästarna. Allt detta ligger på hästägarens ansvar. Det är hästägarens ansvar att undersöka vem som hanterar hästen och om något går galet tycker jag att hästägaren inte har den kollen.
Tvärr vet ofta inte mindre hästkunniga om att de är just mindre hästkunniga. Som vanligt, ju mer man kan ju mer upptäcker man att man inte kan.:smirk:
 
Sv: Vem är ansvarig???

Och detta kan man ju tycka. I verkligheten är DU och endast du ansvarig för din häst. Inte stallägare. Ingen annan än du. Om hästen skadar sig, skadar ngn annan eller skadar något annat är DU ansvarig.

I det kontrakt som fanns i det hemska exemplet med hästen som avlivades fanns tex självklart med att hästen skulle fodras, men det är hästägarens ansvar att se till att den egna hästen mår bra.
 
Sv: Vem är ansvarig???

cirkus skrev:
Och detta kan man ju tycka. I verkligheten är DU och endast du ansvarig för din häst. Inte stallägare. Ingen annan än du. Om hästen skadar sig, skadar ngn annan eller skadar något annat är DU ansvarig.

I det kontrakt som fanns i det hemska exemplet med hästen som avlivades fanns tex självklart med att hästen skulle fodras, men det är hästägarens ansvar att se till att den egna hästen mår bra.

Javisst!! om din HÄST orsakar något så är du ansvarig ja, eller om den skadar sig etc men om någon MÄNNISKA skadar den så är det ju helt annat. Du kan ju inte orsaka skada på t ex någons hund heller utan att behöva stå för det eller hur?

Att man som hästägare låter någon vanvårda sin häst (antagligen under en längre tid) det är ju lite anmärkningsvärt och där får man ju skylla sig själv men om denna stallägare gett hästen t ex torr betfor och hästen fått tas in akut till djursjukhus p.g.a det så hade det nog varit en annan sak.
 
Sv: Vem är ansvarig???

jag tror iallafall att du får bita i det sura äpplet och betala.

Du kan lämna din häst till någon som säger att den skall sköta om den under vintern eftersom det passar dig för att du tex skall resa bort eller så. Då räknar du väl med att denne någon också skall sköta om hästen enligt kontraktet.

Människan har säkert inte skadat din häst med vilje, en olyckshändelse helt enkelt.
 
Sv: Vem är ansvarig???

nej, någon olyckshändelse kan man inte kalla det - däremot slarv eller försumlighet!

Jag kommer dock inte att driva detta vidare på nåt sätt utan jag ville mest ha synpunkter på om det är orimligt att kräva ett ansvarstagande av t ex stallägaren.
 
Sv: Vem är ansvarig???

anja skrev:
Stallägaren borde ha ansvar för att se till att de som hanterar hästarna är hyfsat hästkunniga, och vet hur man sätter på täcken om det ingår i uppgifterna. Det är väl inte så svårt att visa dem hur man gör rätt annars? Som inackorderad måste man kunna lita på att hästen blir väl omhändertagen när man inte är där. Hoppas din häst snart blir bättre!

nja, inte om inte servicen ingår och man som hästägare har rullande schema, varför skulle stallägaren ta ansvar för det?

Hårt men det är ens eget ansvar, att man ser till att de som tar hand om ens häst är kunnig nog att klara av det
 
Sv: Vem är ansvarig???

Var hästen i ditt exempel inackorderad på fullskötsel och ägaren var aldrig där och kunde se hur hästen hade det? I så fall är det ett alldeles solklart fall av vanvård från stallägarens sida och det låter underligt att hon blev befriad från ansvar.

Om jag som inackorderad har en felaktig foderstat eller sköter eller rider min häst felaktigt är det naturligtvis mitt eget ansvar, stallägaren kan möjligen komma med synpunkter och ev. anmäla hästägaren. Men har stallägaren delegerat skötseln av hästarna till de inhysta och de enskilda hästägarna inte har möjlighet att kontrollera de andras hästkunskap - eller påverka vem som får ansvaret att hantera hästarna - är det faktiskt stallägaren som är ansvarig. När man stallar upp hästar mot betalning så ansvarar man faktiskt för andras egendom, och det är sorgligt att så många stallägare inte fattar att de har skyldigheter också, det är inte bara att håva in pengarna liksom.
 
Sv: Vem är ansvarig???

ankans skrev:
nja, inte om inte servicen ingår och man som hästägare har rullande schema, varför skulle stallägaren ta ansvar för det?

Hårt men det är ens eget ansvar, att man ser till att de som tar hand om ens häst är kunnig nog att klara av det

Du har faktiskt fel, i t ex mitt fall verkar det vara solklart att stallägaren är ansvarig.:

http://www.alltomhastar.se/content.asp?ArticleID=218715&CategoryID=7146&ArticleOutputTemplateID=522&ArticleStateID=2&ParentID=
 
Sv: Vem är ansvarig???

Zoya skrev:

det är under förutsättning du kan bevisa, att det är stallägaren har varit oaktsam, det sklijer även huruvida du har ansvar för hästen och skötsel, eller om du bara hyr ut en box, för då gäller hyreslagen, mao då gäller inte tillsyn, jag har inte ansvar för tillsyn för mina hyresgäster, däremot, om de skadar sig på något i boxen, där jag brustit i underhåll, då är jag skydig, likaså om jag tar betalt för in och utsläpp och något händer, då blir jag oxå skyldig
 
Sv: Vem är ansvarig???

Vårat stall är ett helinackoderingsstall. Allt ingår förutom mockning och så har du ett stallpass / 6-veckorsperiod. När du har ditt stallpass ansvarar du för all ahästarna i stallet. Den enskilda hästägaren behöver alltså INTE ta hand om sin egen häst då.
 
Sv: Vem är ansvarig???

hmm knepigt det där, är det helinackordering 6 dagar i veckan som gäller? sen skiftas ni om den 7nde dagen?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 225
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 342
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 459
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 529
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattbilder #9
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • När fan slutar jag ramla av?
  • Ridskoleryttare
  • WE-tråden

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp