Bukefalos 28 år!

Vem betalar.....

Det är väl ingen som säger att någon har argumenterat emot det? Du har däremot väldigt mycket argument mot att man inte har tagit en försäkring. Man är för ung, man har för lite erfarenhet, man har inte gått i skolan, man har diagnos, man kan inte läsa ingådda avtal etc.

Jag säger att det enda argument, om man är så självgående att man kan resa själv, är att man är lat och har en attityd eller tro att andra fixar biffen. Det finns inget annat i dagens upplysta värld. Det är liksom en googling iväg. Allt annat är slarv. Att läsa avtal man ingår, vare sig det är ett köpeavtal för häst, facebook eller försäkring, är något man får lära sig. Orkar man inte får man ta konsekvenserna av det. Eller familjen då. De har ju också ett val: man kan vara kvar där man får skadan och få vård där och få fakturan själv sedan eller de kan ta ett lån eller tigga pengar och få hem personen om de inte har råd att betala själva.
Härlig människosyn det där :up:

Jag vet av erfarenhet att världen är mer komplex än så och hade önskat ett system som gav ett bättre skydd för både dem och andra.
 
Härlig människosyn det där :up:

Jag vet av erfarenhet att världen är mer komplex än så och hade önskat ett system som gav ett bättre skydd för både dem och andra.
Jo exakt.

Jag är ju verkligen för att människor ska ta smällen på många områden. Tex räntesmällen av att ha köpt ett hus och litat till eviga minusräntor (såå många snyftreportage). Eller smällen av att inte ha försäkrat sitt hus.

Men om smällen innebär kall, hungrig, trasig, växa fel pga svält, eller få en dålig skolgång så tycker jag inte man ska behöva ta den smällen.
 
Hemläxorna kommer i appar :( tyskaglosor och allting.

Sedan kommer matteläxan i Nomp som typ kräver en ipad det är liksom väldigt smått annars.

Musikläxan kommer som ett stort blad som måste öppnas på dator eller platta där den är interaktiv och öppnas med text och ljud.

De hade tills nu knappt några böcker att ta hem och plugga i. Förra året -det är naturkunskapsprov jag behöver plugga -bra var är din bok. -jag har ingen - vad ska du plugga i? har du ett papper? -nej. vi ska googla.-vad är det ni ska kunna? - grundämnet kol -ok här är ett par filmer från jobbet,

De är inte riktigt kloka.

(vi har spenderat ganska lång tid och fundera över hur i helskotta föräldrar gör om de inte har smartphone till barnen Och en ipad hemma. Det har vi funderat över sedan förskoleklass. Stationär dator/laptop kanske man klarar sig utan.)

Alla scheman och all kommunikation med elever och föräldrar går via Unikum, kvartsamtal? på Teams under dagtid, på barnets dator, barnen får plugga hemma den dagen. För tre år sedan förutsattde de att föräldern jobbade hemma och kvartsamtalet var tillsammans på förälderns jobbdator (jag vet för jag fick en chockad blick över att barnet var hemma på sin stationära dator (delade mötet till honom) och jag o mannen var på våra datorer på jobbet). (i år fick de skoldator men det var likadant förra året) fyll i på Unikum. För sen ankomst? ramlar in på mailen omedelbart, bekräfta. Läxor kommer antingen på mailen till eleven, eller som kommentar från en lärare, eller som ett meddelande från en lärare, eller som ett inlägg under en kurs från en lärare eller som en del i provschemat, eller någon av fler kommunikationsvägar. -Fröken vad har vi i läxa -det står i Unikum. Tror inte barnet skulle klara sig genom en skoldag utan smartphone och de sitter med dem i korridorerna hela tiden.

Det låter ju helt vansinnigt det du beskriver!

Alltså, på min tonårings skola så får de en egen laptop och all info går att komma åt med den. Skolan får inte kräva att eleverna har mobiltelefon. Dotterns skola samlar in alla elevers mobiltelefoner på morgonen och sen får de tillbaka dem när de slutar. Inga mobiler under skoltid! Däremot har ju alla från sexan till nian egen skoldator.

Läxor och all info till eleverna kommer i Classroom (Google) som går utmärkt att kolla vid vilken dator som helst med inloggning.

Enligt lag får skolan inte kräva att elever har mobiltelefon. Om mobiltelefon krävs i skolarbetet måste ju skolan tillhandahålla det precis som att många skolor tillhandahåller laptops. Jag hade aldrig accepterat det!

Frånvaroanmälning och info till oss föräldrar finns i ett program som dels går att ha som app i smartphone och dels går att logga in på på vilken dator med internat som helst.
 
Jo exakt.

Jag är ju verkligen för att människor ska ta smällen på många områden. Tex räntesmällen av att ha köpt ett hus och litat till eviga minusräntor (såå många snyftreportage). Eller smällen av att inte ha försäkrat sitt hus.

Men om smällen innebär kall, hungrig, trasig, växa fel pga svält, eller få en dålig skolgång så tycker jag inte man ska behöva ta den smällen.
Tycker nog inte det går att jämföra att resa utomlands på nöjestrip, särskilt inte om man då valt att bosätta sig utomlands, med räntesmällen?

Ni får ju tycka det är kallt. Faktum kvarstår ju att UD inte bekostar ambulansflyg hem, eller hur?

(För övrigt lånar även vår skola utåt datorer till barnen, det finns ett krav: att det finns en giltig hemförsäkring).
 
Du är helt enkelt emot våra sociala system i Sverige och vår gemensamma sjukvård?

Jag är för, framför allt för att det är bättre för hela samhället.
Till och med för stora klyftor förstör samhället -enligt våra nationalekonomer.
Fängelser är dyra och våra skjutningar är himla trista. Det är absolut värt mat, tak , stöd och iphone till familjer, om inte annat så för att min kollegas barn ska slippa bevittna en skjutning i sin idrottshall.
Nä. Sluta lägg ord i munnen på mig. Jag har sagt att staten inte bekostar hemresa om man reser utan försäkring. Jag betalar gladeligen skatt åt vård, skola och omsorg i Sverige. Diskuterar du det är way offtopiq och det är inget jag har diskuterat alls i den här tråden.
 
Senast ändrad:
Härlig människosyn det där :up:

Jag vet av erfarenhet att världen är mer komplex än så och hade önskat ett system som gav ett bättre skydd för både dem och andra.
Men va?? På vilket sätt är det dålig människosyn att tycka att vuxna människor får ta konsekvenserna av sitt eget handlande?? Det är väl ändå ganska rimligt att man, om man tänkt backpacka jorden runt eller bosätta sig i Israel eller båtluffa i Grekland eller vad sjutton som helst, ser till att man har satt sig in i vad som händer om man blir sjuk, skadad i en olycka, rånad eller vad det nu kan vara? Och dessutom ser till att ha försäkringsskydd för det?
 
Men va?? På vilket sätt är det dålig människosyn att tycka att vuxna människor får ta konsekvenserna av sitt eget handlande?? Det är väl ändå ganska rimligt att man, om man tänkt backpacka jorden runt eller bosätta sig i Israel eller båtluffa i Grekland eller vad sjutton som helst, ser till att man har satt sig in i vad som händer om man blir sjuk, skadad i en olycka, rånad eller vad det nu kan vara? Och dessutom ser till att ha försäkringsskydd för det?
Precis. När jag reser inom EU har jag ju blå kortet från FK med mig. Ska jag vara borta mer än 3 månader så vet jag att jag får skylla mig själv om jag därefter inte har nån sjukföräkring
 
Om du är sjukskriven, arbetslös, får försörjningsstöd kan du behöva ha tillgång till bank-id. Många kommuner betalar dessutom inte försörjningsstöd för dator utan hänvisar till smartphone.
Jag har bankid men inte appen utan bankid på kort. Hoppas verkligen inte det är krav på just appen vid dessa.
Hur klarar du dig utan bank-id? Jag använder mitt flera gånger i veckan, ibland flera gånger om dagen?
På jobbet behöver jag det dessutom för att logga in på Skolverket för att komma åt material där.
Jag har bankid. Använder den max 1 gång i veckan.
 
Jag förstår inte poängen, de är nära nödvändiga för tex skolan och de är inte dyra.

Och vem är det som har dem som inte borde ha dem, eller en för dyr sådan. Hur har statistiken gjorts som posterna ovan baserar sig på. Hur vet någon ens att den individ den sett med en smartphone lever på socialbidrag. Hur många exempel gäller det. Hur vet hen att telefonen är dyr och inte en gåva eller en utgående modell som var billig osv osv. Jag saknar underlag för uttalandet och om det har skett en gång känner jag mig inte speciellt upprörd eftersom telefoner följer med abonnemang och abonemang till någon telefon behövs.
Vilka skolor har krav på smartphone?
 
Det låter ju helt vansinnigt det du beskriver!

Alltså, på min tonårings skola så får de en egen laptop och all info går att komma åt med den. Skolan får inte kräva att eleverna har mobiltelefon. Dotterns skola samlar in alla elevers mobiltelefoner på morgonen och sen får de tillbaka dem när de slutar. Inga mobiler under skoltid! Däremot har ju alla från sexan till nian egen skoldator.

Läxor och all info till eleverna kommer i Classroom (Google) som går utmärkt att kolla vid vilken dator som helst med inloggning.

Enligt lag får skolan inte kräva att elever har mobiltelefon. Om mobiltelefon krävs i skolarbetet måste ju skolan tillhandahålla det precis som att många skolor tillhandahåller laptops. Jag hade aldrig accepterat det!

Frånvaroanmälning och info till oss föräldrar finns i ett program som dels går att ha som app i smartphone och dels går att logga in på på vilken dator med internat som helst.
Ja det är ju inte bra.

Allt är som för er, accellererande sedan första klass då första läxorna kom som krävde ipad. Men dator fick de till högstadiet.

Så om du tänker att ditt barn "började högstadiet" och fick "Classroom" antagligen liknande Unikum i sexan (de flyttar till högstadiet i sexan här). Men fick datorn i sjuan. Så ett år utan dator men med studiegång helt baserad på Classroom som jag som sagt gissar är som Unikum (alla betyg o all kommunikation med lärare, läxor, scheman, och föräldrar sker i den).

Vad de än frågade läraren i sexan var svaret -titta i Unikum. Men de hade ingen dator från skolan (och ingen genomgång av Unikum). (ungen och alla hans vänner har egna stationära datorer till dataspel så därför gick det.)

De samlar in telefonerna i början av varje lektion.

Det går absolut att komma åt information om läxa och schema i datorn. Men de hade inte dator förrän i år. I sexan och innan körde de in datorvagnen om de skulle ha dator.

Men som sagt det har inte varit ett problem för oss alls, vi har paddor, datorer o telefoner. Så vi har helt enkelt inte brytt oss nog för att fråga om det är lagligt. Antagligen skulle de komma undan genom att säga att man kunde komma två gånger i veckan och läsa läxorna med en lärare innan skolan började. (vilket är superbra! de pengarna är nog pga skola i utsatt område)
 
Senast ändrad:
Jag har bankid men inte appen utan bankid på kort. Hoppas verkligen inte det är krav på just appen vid dessa.

Jag har bankid. Använder den max 1 gång i veckan.

Hur funkar det med BankID på kort när man behöver logga in för att tex registrera sig hos läkaren (på min klinik anmäler man närvaro på nätet och betalar med swish, kort eller faktura, finns ingen reception)? Jag använder mitt BankID minst en gång om dagen, men det hade förvisso gått att lösa en del av det genom att ta sig till ett ställe med bemanning och visa leg.

Bussbiljetter? (Jo, jag vet att man kan köpa ett laddat kort på förhand, men jag skulle aldrig komma ihåg hur mycket pengar jag har på det...)

Parkering? (Det är mitt största irritationsmoment, tillsammans med att man inte längre kan få väderprognos via sms utan måste ha tillgång till internet. :down:) Ofta kan man iofs parkera med sms också, men inte sällan medför det en avgift per gång. :rage:

Nu försöker min hyresvärd även få oss att sköta all kommunikation via en app, istället för att logga in på vilken dator som helst. Jag blir helt vansinnig på att man ska behöva hålla sig med en smartphone för att ens funka i samhället. :rage:

Jag har en liten Nokia med en månads batteritid när jag reser, men tyvärr är det så mycket kring biljetter och inlogg som ändå kräver en smartphone så jag får släpa runt på den avstängd i ryggsäcken för att kunna ta mig till och från resmålet. Och som sagt, ska man vara ute kan det vara rätt viktigt att få relevanta vädervarningar. Vilket man förr kunde beställa via sms. (Nokian har dock FM-radio, vilket gör den klart bättre i områden med dåligt mobilnät.)
 
Ja det är ju inte bra.

Allt är som för er, accellererande sedan förskoleklass. Men dator fick de till högstadiet.

Så om du tänker att ditt barn "började högstadiet" och fick "Classroom" antagligen liknande Unikum i sexan (de flyttar till högstadiet i sexan här). Men fick datorn i sjuan. Så ett år utan dator men med studiegång helt baserad på Classroom.

Vad de än frågade läraren i sexan var svaret -titta i Unikum. Men de hade ingen dator från skolan (och ingen genomgång av Unikum).

De samlar in telefonerna i början av varje lektion.

Det går absolut att komma åt information om läxa och schema i datorn. Men de hade inte dator förrän i år. I sexan och innan körde de in datorvagnen om de skulle ha dator.

Det låter helt vansinnigt! Har ni inte klagat?

Vi hade en lärare (gympa) som tyckte att han inte behövde meddela eleverna förrän 15 min innan lektionen började (första lektionen för dagen) var lektionen skulle hållas. Detta skulle bestämmas av vädret och då tyckte han att han skulle skriva det på Classroom 15 min innan lektionen började. Han tyckte att eleverna kunde påbörja sin resa till skolan och sen stanna halvvägs och kolla Classroom (om de har längre väg till skolan). När jag pratade med rektorn om det sa hon att det är inte ok och att de inte kan kräva att eleverna har en mobiltelefon.
 
Hur funkar det med BankID på kort när man behöver logga in för att tex registrera sig hos läkaren (på min klinik anmäler man närvaro på nätet och betalar med swish, kort eller faktura, finns ingen reception)? Jag använder mitt BankID minst en gång om dagen, men det hade förvisso gått att lösa en del av det genom att ta sig till ett ställe med bemanning och visa leg.

Jag tvivlar starkt på att vården får ha bara identifiering via BankID så det problemet finns nog inte. Jga har för övrigt ALDRIG stött på det. Alla ställen inom vården jag haft kontakt med kollar på mitt körkort.
 
Det låter helt vansinnigt! Har ni inte klagat?

Vi hade en lärare (gympa) som tyckte att han inte behövde meddela eleverna förrän 15 min innan lektionen började (första lektionen för dagen) var lektionen skulle hållas. Detta skulle bestämmas av vädret och då tyckte han att han skulle skriva det på Classroom 15 min innan lektionen började. Han tyckte att eleverna kunde påbörja sin resa till skolan och sen stanna halvvägs och kolla Classroom (om de har längre väg till skolan). När jag pratade med rektorn om det sa hon att det är inte ok och att de inte kan kräva att eleverna har en mobiltelefon.
Nej, av den enkla och själviska orsaken att vi inte har några problem med det. Vi har bara reflekterat över vad "någon annan" ev upplever.

Eller jag har som sagt klagat till mentorn över att hon inte gick igenom portalen i sexan, då gjorde hon det (tror jag, eller hon sa eh, oj, jo, hum, jag gör det nästa mentorstid).

Jag hade gärna klagat över att de inte hade några böcker däremot, men det har ingen skola i den här kommunen. Eftersom skolpengen är så låg.
 
De som befinner sig i de situationer jag beskriver behöver ofta använda det mer än så, t ex i möten med olika myndigheter/instanser.

Ja, jag tänker att om det är något tillfälle när man verkligen har nytta av tex en enklare modell av iPhone så är det om man har en skakig livssituation i övrigt?

När jag var student utan fast bostad hade det varit guld värt, för att ha åtminstone någon tillgång till internet och möjlighet att göra vissa ärenden utan att behöva ha en egen dator och abonnemang på internet att betala för (och ofta en skyhög avgift när man behöver flytta). Jag hade universitet med datorsalar att låna, men det var ju minst en halvtimme dit om något behövde göras. För den som måste låna tex på biblioteket kan det vara ännu mer krångel (och kostsamma bussresor).

På den tiden sköttes den mesta myndighetskommunikationen via post, vilket både tog tid, kostade pengar och var frustrerande när man blev tvungen att flytta med kort varsel och viktiga brev hamnade fel. Nu går det på minuter via inlogg, BankID och kivra. En timme efter att jag pratat med min handläggare på FK kan jag ha beslutet i min inbox. :)

Jag kan nog faktiskt dra det så långt som att tycka att allt som sparar i handläggaränden till och med borde vara prioriterat att förse folk med om de inte kan lösa det själva? Alla skattepengar som används på mest effektiva sätt är en bonus, även om det skulle sticka i ögonen på någon att en hjälpsökande "får" en basic smartphone för att det sparar tid och pengar för alla. :idea:
 
Senast ändrad:
Nä. Sluta lägg ord i munnen på mig. Jag har sagt att staten inte bekostar hemresa om man reser utan försäkring. Jag betalar gladeligen skatt åt vård, skola och omsorg i Sverige. Diskuterar du det är way offtopiq och det är inget jag har diskuterat alls i den här tråden.
Ok det låter bra. Vi håller med varandra :)

Jag tycker inte heller staten ska bekosta hemresa under omständigheterna.

Jag skulle dock kunna tänka mig att staten ger ett lån som man får betala tillbaka om ingen annan ger ett lån och föräldrarna helt enkelt inte har resurserna. Alternativet är ju att individen tar upp plats i ett annat land och kostar accellererande mängder pengar, eller helt enkelt sjukvården tas bort antar jag. Jag är faktiskt lite osäker på vad som händer exakt i olika länder om man behöver konstant sjukvård över lång tid men ingen betalar.
 
Jag tvivlar starkt på att vården får ha bara identifiering via BankID så det problemet finns nog inte. Jga har för övrigt ALDRIG stött på det. Alla ställen inom vården jag haft kontakt med kollar på mitt körkort.

Det jag undrade var hur BankID på kort fungerar jämfört med BankID i mobilen i en sån situation? Det kanske var otydligt formulerat.

(På några av klinikerna jag går till regelbundet finns ingen reception eller annan personal som tar hand om besöksanmälningar och liknande, utan man gör allt själv. Jag gissar att man får ringa sin behandlare via växeln om det inte går att lösa den ordinarie vägen.)

Sen har vi både besöksbokning, enklare läkarkonsultationer och förnyelse av recept via chatt, men det går ju att ordna med dator om man inte har smartphone. Går förstås att ringa och boka tid för fysiskt besök även för sånt som hade gått att göra på distans, men av naturliga skäl går det ofta fortare att få tid för distansbesök.
 
Tycker nog inte det går att jämföra att resa utomlands på nöjestrip, särskilt inte om man då valt att bosätta sig utomlands, med räntesmällen?

Ni får ju tycka det är kallt. Faktum kvarstår ju att UD inte bekostar ambulansflyg hem, eller hur?

(För övrigt lånar även vår skola utåt datorer till barnen, det finns ett krav: att det finns en giltig hemförsäkring).
Nej exakt, det är inte jämförbart, det är därför jag inte tycker det är samma sak.

Det är faktiskt inte osannolikt att skolan skulle lånat ut dator/ipad om det frågats om det i första klass. Eller att läraren skulle slutat ge läxor för dator om någon sagt att det inte gick. Det skulle jag tycka är en helt acceptabel lösning.
 
Vilka skolor har krav på smartphone?
Ja vår, i essens. Även om det säkert går att klara sig utan om de hade en ipad istället, eller en laptop, eller en stationär dator. Men något slags dator var de tvugna att ha, även innnan de fick en av skolan. Smartphone är ju billigaste alternativet om man tänker dator på försörjningsstöd.

De fick elektroniska läxor innan de fick skoldator. Billigaste alternativet är rimligen att göra dem på en smartphone.

Jag har även hört om skolor där de använt telefonerna i klassrummet. (som i artikel -vi samlar in elevernas telefoner om de inte använder dem i undervisningen.)
 

Liknande trådar

Äldre Detta är alltså ingen debatt-tråd om rätt eller fel, om för eller emot utan snarare en tråd för de som faktiskt hjälper eller vill...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
17 154
Senast: honung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp