Bukefalos 28 år!

Vem betalar.....

Det låter helt vansinnigt! Har ni inte klagat?

Vi hade en lärare (gympa) som tyckte att han inte behövde meddela eleverna förrän 15 min innan lektionen började (första lektionen för dagen) var lektionen skulle hållas. Detta skulle bestämmas av vädret och då tyckte han att han skulle skriva det på Classroom 15 min innan lektionen började. Han tyckte att eleverna kunde påbörja sin resa till skolan och sen stanna halvvägs och kolla Classroom (om de har längre väg till skolan). När jag pratade med rektorn om det sa hon att det är inte ok och att de inte kan kräva att eleverna har en mobiltelefon.
Ah ja! ja absolut så gör deras jumpalärare, helt galet.

Tänkte inte ens på det.
 
Ah ja! ja absolut så gör deras jumpalärare, helt galet.

Tänkte inte ens på det.

Jag skällde ut honom och sa att mobiltelefon inte får vara ett krav för att kunna gå i skolan. Inte heller tillgång till cykel får vara en krav för att hinna till lektionerna. Något hennes skola frekvent struntar i med ett antal ämnen på andra skolor. De hade t.ex. 20 min på sig att ta sig 3 km plus byta om i tid till gympalektionen. Då var inga av de två lektionerna på skolan. Jaha, och de elever som inte har en cykel eller åker skolbuss då?? Hur ska de hinna? Skolan körde inte de som inte hade cykel med sig till skolan. Men när det gällde cykel så var det inte gympaläraren som är ensamt skyldig som det var med mobilen utan där var det hela skolan och så de la schemat.
 
Det jag undrade var hur BankID på kort fungerar jämfört med BankID i mobilen i en sån situation? Det kanske var otydligt formulerat.

(På några av klinikerna jag går till regelbundet finns ingen reception eller annan personal som tar hand om besöksanmälningar och liknande, utan man gör allt själv. Jag gissar att man får ringa sin behandlare via växeln om det inte går att lösa den ordinarie vägen.)

Sen har vi både besöksbokning, enklare läkarkonsultationer och förnyelse av recept via chatt, men det går ju att ordna med dator om man inte har smartphone. Går förstås att ringa och boka tid för fysiskt besök även för sånt som hade gått att göra på distans, men av naturliga skäl går det ofta fortare att få tid för distansbesök.

Fast äldre som inte har datorvana eller mobiltelefon måste också ha tillgång till vård. Det kan inte vara tillåtet att kräva datorvana/mobiltelefon för att kunna besöka vården.
 
Jag skällde ut honom och sa att mobiltelefon inte får vara ett krav för att kunna gå i skolan. Inte heller tillgång till cykel får vara en krav för att hinna till lektionerna. Något hennes skola frekvent struntar i med ett antal ämnen på andra skolor. De hade t.ex. 20 min på sig att ta sig 3 km plus byta om i tid till gympalektionen. Då var inga av de två lektionerna på skolan. Jaha, och de elever som inte har en cykel eller åker skolbuss då?? Hur ska de hinna? Skolan körde inte de som inte hade cykel med sig till skolan. Men när det gällde cykel så var det inte gympaläraren som är ensamt skyldig som det var med mobilen utan där var det hela skolan och så de la schemat.
Helt galet!

Vad hände liksom med att skolan har en klocka som ringer och lektioner om 40 minuter med 5-15 minuters raster och 1 h lunchrast. Istället för 5 minuters raster, mattelektioner som är 20 minuter långa, lunchrast som är 30 minuter och lärare som går ut och vrålar till småbarnen att klass X ska komma när de ska komma in. Det är liksom ingen ordning :rofl: (gnällig 40+ tant, mamma gnällde också i min ålder, å andra sidan hade hon rätt :laugh: )
 
Digital vård är en växande bransch och utan mobil är man SOL.

Hur exakt vet man att det är en dyr iphone? Kolla in modellen. Att den inte inköpts använd och sedan fått hjälp med att fixa den. Att man inte fått den av någon vän, familj, bekant som inte får försörjningsstöd. Ska man gå fram till personen och fråga hur mycket kostar din iphone. Jag vill veta om du har försörjningsstöd. Om socialtjänsten accepterar att du har en dyr iphone.
 
Ok det låter bra. Vi håller med varandra :)

Jag tycker inte heller staten ska bekosta hemresa under omständigheterna.

Jag skulle dock kunna tänka mig att staten ger ett lån som man får betala tillbaka om ingen annan ger ett lån och föräldrarna helt enkelt inte har resurserna. Alternativet är ju att individen tar upp plats i ett annat land och kostar accellererande mängder pengar, eller helt enkelt sjukvården tas bort antar jag. Jag är faktiskt lite osäker på vad som händer exakt i olika länder om man behöver konstant sjukvård över lång tid men ingen betalar.
Återigen. Lånet finns ju att få. Det har diskuterats tidigare i tråden.
 
Ok det låter bra. Vi håller med varandra :)

Jag tycker inte heller staten ska bekosta hemresa under omständigheterna.

Jag skulle dock kunna tänka mig att staten ger ett lån som man får betala tillbaka om ingen annan ger ett lån och föräldrarna helt enkelt inte har resurserna. Alternativet är ju att individen tar upp plats i ett annat land och kostar accellererande mängder pengar, eller helt enkelt sjukvården tas bort antar jag. Jag är faktiskt lite osäker på vad som händer exakt i olika länder om man behöver konstant sjukvård över lång tid men ingen betalar.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...om-konsulart-ekonomiskt-bistand_sfs-2003-491/
 
Ja, jag tänker att om det är något tillfälle när man verkligen har nytta av tex en enklare modell av iPhone så är det om man har en skakig livssituation i övrigt?

När jag var student utan fast bostad hade det varit guld värt, för att ha åtminstone någon tillgång till internet och möjlighet att göra vissa ärenden utan att behöva ha en egen dator och abonnemang på internet att betala för (och ofta en skyhög avgift när man behöver flytta). Jag hade universitet med datorsalar att låna, men det var ju minst en halvtimme dit om något behövde göras. För den som måste låna tex på biblioteket kan det vara ännu mer krångel (och kostsamma bussresor).

På den tiden sköttes den mesta myndighetskommunikationen via post, vilket både tog tid, kostade pengar och var frustrerande när man blev tvungen att flytta med kort varsel och viktiga brev hamnade fel. Nu går det på minuter via inlogg, BankID och kivra. En timme efter att jag pratat med min handläggare på FK kan jag ha beslutet i min inbox. :)

Jag kan nog faktiskt dra det så långt som att tycka att allt som sparar i handläggaränden till och med borde vara prioriterat att förse folk med om de inte kan lösa det själva? Alla skattepengar som används på mest effektiva sätt är en bonus, även om det skulle sticka i ögonen på någon att en hjälpsökande "får" en basic smartphone för att det sparar tid och pengar för alla. :idea:
Ja!! (Handläggare på soc)
 
Men va?? På vilket sätt är det dålig människosyn att tycka att vuxna människor får ta konsekvenserna av sitt eget handlande?? Det är väl ändå ganska rimligt att man, om man tänkt backpacka jorden runt eller bosätta sig i Israel eller båtluffa i Grekland eller vad sjutton som helst, ser till att man har satt sig in i vad som händer om man blir sjuk, skadad i en olycka, rånad eller vad det nu kan vara? Och dessutom ser till att ha försäkringsskydd för det?
För att det förutsätter att alla som inte har hemförsäkringar är lata, och att denna lathet är något man har valt att bejaka (och därmed kan låta bli att bejaka om man vill). Att om de bara skärpte till sig så hade de kunnat uppföra sig som normala vuxna människor. Och när det skiter sig, och de är skuldsatta för livet, så har de sig själva att skylla.

Vi lever i en demokrati och vi har rätt till våra åsikter. Men jag tycker att detta är en väldigt hjärtlös åsikt.

Du kanske sitter med en massa info om tjejen i Thailand och varför hon inte hade försäkring. Vad vet jag. Men oavsett så anser jag att det är en förfärlig situation den familjen har hamnat i, och de har alla mina sympatier. Jag har det liksom inte i mig att anse att de ska skylla sig själva. Och jag önskar att vi hade ett system som förhindrade detta.
 
För att det förutsätter att alla som inte har hemförsäkringar är lata, och att denna lathet är något man har valt att bejaka (och därmed kan låta bli att bejaka om man vill). Att om de bara skärpte till sig så hade de kunnat uppföra sig som normala vuxna människor. Och när det skiter sig, och de är skuldsatta för livet, så har de sig själva att skylla.

Vi lever i en demokrati och vi har rätt till våra åsikter. Men jag tycker att detta är en väldigt hjärtlös åsikt.

Du kanske sitter med en massa info om tjejen i Thailand och varför hon inte hade försäkring. Vad vet jag. Men oavsett så anser jag att det är en förfärlig situation den familjen har hamnat i, och de har alla mina sympatier. Jag har det liksom inte i mig att anse att de ska skylla sig själva. Och jag önskar att vi hade ett system som förhindrade detta.
Jag diskuterar de som väljer att till exempel resa utomlands utan försäkringar inte alla som saknar en hemförsäkring. Ja, en försäkring är väldigt billigt jämfört med att skuldsätta sig för resten av livet. Som vuxen får man ta det ansvaret liksom, det har ingenting med människosyn att göra.

Du propagerar för lån från staten om det händer. Återigen - DET FINNS. Har du missat det? Men det gör ju också personerna som tar det skuldsatta för resten av livet?
 
Ja alltså jag tänker att det är rimligt att man betalar tillbaka, men summan bör ju kunna täcka så att man får vård och kan komma hem. Att bli fast någonstans, eller få men för livet eller t o m inte överleva är ju inte riktigt okej för att man tog ett felaktigt beslut någonstans. Är det fråga om omyndiga personer har de ju inte ens fått möjligheten att välja själva.
Problemet är väl att folk inte kommer kunna betala tillbaka pga det är för stora summor. I artiklarna om Felicia står att flyget hem kommer kosta 700 000 samt varje dygn med intensivvård kostar 50 000.

Om personen då inte skulle ha råd att betala skulle det ju kunna bli över miljonen som skattebetalare ska betala för att den inte skaffat försäkring.

Ja det låter fruktansvärt att säga att folk får skylla sig själva och är egentligen inte det jag vill. Men samtidigt är det sä väldigt mkt vi behöver skattepengar till. För att vårt välfärdssamhälle ska funka så måste vi alla ta det ansvar vi kan. Samhället räcker inte till annars
 
För att det förutsätter att alla som inte har hemförsäkringar är lata, och att denna lathet är något man har valt att bejaka (och därmed kan låta bli att bejaka om man vill). Att om de bara skärpte till sig så hade de kunnat uppföra sig som normala vuxna människor. Och när det skiter sig, och de är skuldsatta för livet, så har de sig själva att skylla.
Det är ju din tolkning att det skulle bero på lathet. Det finns väldigt mycket i livet, tänker jag, som man faktiskt behöver ha koll på och som faktiskt får konsekvenser om man inte har den kollen. Utan att man är särskilt lat eller på annat sätt moraliskt förkastlig. Men konsekvenserna får man ju ta ändå.
Vi lever i en demokrati och vi har rätt till våra åsikter. Men jag tycker att detta är en väldigt hjärtlös åsikt.

Du kanske sitter med en massa info om tjejen i Thailand och varför hon inte hade försäkring. Vad vet jag. Men oavsett så anser jag att det är en förfärlig situation den familjen har hamnat i, och de har alla mina sympatier. Jag har det liksom inte i mig att anse att de ska skylla sig själva. Och jag önskar att vi hade ett system som förhindrade detta.
Jag har absolut noll information om tjejen i Thailand och har inget som helst behov av att gapa "skyll dig själv" till folk. Det är såklart en tragisk situation, men jag tycker inte att det betyder att man måste lägga resurser på alla som råkat illa ut utomlands under självvalda aktiviteter.
 
Det är ju din tolkning att det skulle bero på lathet. Det finns väldigt mycket i livet, tänker jag, som man faktiskt behöver ha koll på och som faktiskt får konsekvenser om man inte har den kollen. Utan att man är särskilt lat eller på annat sätt moraliskt förkastlig. Men konsekvenserna får man ju ta ändå.

Jag har absolut noll information om tjejen i Thailand och har inget som helst behov av att gapa "skyll dig själv" till folk. Det är såklart en tragisk situation, men jag tycker inte att det betyder att man måste lägga resurser på alla som råkat illa ut utomlands under självvalda aktiviteter.
Var nog jag som har kommenterat att om man inte ens orkar googla upp försäkringar när man ska utomlands så är man lat. Jag står visserligen för det. Dock generellt, jag har medvetet försökt att inte diskutera just den här tjejens anledning till att inte ha försäkring när hon uppenbart har flyttat utomlands (ett halvår är ju ingen vanlig semesterresa). Jag kan nog ändå inte se något argument till att inte ta en försäkring, lathet är ett eller en attityd att saker inte händer mig eller att allt löser sig om något skulle hända mig, tänker jag. Moraliskt förkastlig har jag dock aldrig skrivit något om och självklart är det tragiskt om det skulle hända, men då får man ju som sagt som även du tycker stå för de konsekvenserna också.

kl. Som sagt. det dör 1500 människor utomlands som är svenska medborgare varje år, ett otal fler blir skadade eller strandade. Väljer man att resa så är nog den där försäkringen ganska bra att ha. De som anser att det finns andra argument än vad jag just skrivit får gärna berätta för mig vilka argument det är. Personligen förstår jag inte hur man kan missa att kolla sina försäkringar om man åker på semester utomlands.
 
Jag tycker det är måttet på en civilisation huruvida man tar hand om sina medmänniskor hur dumma man än nu tycker att dom är. Självklart ska vi ta hem våra medborgare när de är i trångmål det är vårt ansvar.
Ja 750 000 kr låter jättemycket men det är ju ungefär vad det kostar även när man vårdas i Sverige det är bara staten som tar kostnaden då (också) (50 000-80 000 kr per vårddygn intensiven). Vi som skattebetalare och nyttjare av vården ser aldrig de kostnaderna.
 
Jag tycker det är måttet på en civilisation huruvida man tar hand om sina medmänniskor hur dumma man än nu tycker att dom är. Självklart ska vi ta hem våra medborgare när de är i trångmål det är vårt ansvar.
Ja 750 000 kr låter jättemycket men det är ju ungefär vad det kostar även när man vårdas i Sverige det är bara staten som tar kostnaden då (också) (50 000-80 000 kr per vårddygn intensiven). Vi som skattebetalare och nyttjare av vården ser aldrig de kostnaderna.
Om det vore så självklart skulle det såklart vara så. Men det är inte så och det har aldrig varit så.
 
Var nog jag som har kommenterat att om man inte ens orkar googla upp försäkringar när man ska utomlands så är man lat. Jag står visserligen för det. Dock generellt, jag har medvetet försökt att inte diskutera just den här tjejens anledning till att inte ha försäkring när hon uppenbart har flyttat utomlands (ett halvår är ju ingen vanlig semesterresa). Jag kan nog ändå inte se något argument till att inte ta en försäkring, lathet är ett eller en attityd att saker inte händer mig eller att allt löser sig om något skulle hända mig, tänker jag. Moraliskt förkastlig har jag dock aldrig skrivit något om och självklart är det tragiskt om det skulle hända, men då får man ju som sagt som även du tycker stå för de konsekvenserna också.

kl. Som sagt. det dör 1500 människor utomlands som är svenska medborgare varje år, ett otal fler blir skadade eller strandade. Väljer man att resa så är nog den där försäkringen ganska bra att ha. De som anser att det finns andra argument än vad jag just skrivit får gärna berätta för mig vilka argument det är. Personligen förstår jag inte hur man kan missa att kolla sina försäkringar om man åker på semester utomlands.
Det fanns försäkringar, olycksfalls osv enligt artikeln, det som saknades var hemförsäkring, det var dock tyvärr den enda försäkring som tog för omständigheterna.
 
Jag tycker det är måttet på en civilisation huruvida man tar hand om sina medmänniskor hur dumma man än nu tycker att dom är. Självklart ska vi ta hem våra medborgare när de är i trångmål det är vårt ansvar.
Ja 750 000 kr låter jättemycket men det är ju ungefär vad det kostar även när man vårdas i Sverige det är bara staten som tar kostnaden då (också) (50 000-80 000 kr per vårddygn intensiven). Vi som skattebetalare och nyttjare av vården ser aldrig de kostnaderna.
Jag håller med i teorin. Men i praktiken- var ska vi skära ner för att istället lägga de pengarna för folk som skadar sig utomlands?
För det är ju så det i praktiken funkar. De 700 000 som det kostar att flyga hem någon ska då tas ifrån någon annan verksamhet.
 

Liknande trådar

Äldre Detta är alltså ingen debatt-tråd om rätt eller fel, om för eller emot utan snarare en tråd för de som faktiskt hjälper eller vill...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
17 250
Senast: honung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp