Bukefalos 28 år!

Vem betalar.....

eh?? Vad menar du med det?
Att små barn som behöver sjukvård kommer upp som välgörenhetsfall för insamlingar och behöver vara speciellt ömkansvärda eller gulliga för att få hjälp, alltså hjälp att leva väl och överleva. :( jag har svårt att förstå att små barn inte kan få vård o diabetesmediciner på samhällets bekostnad.
 
Jag har uppfattat det som att reseförsäkring, olycksförsäkring osv inte täcker vissa händelser, det är bara hemförsäkring som gör det. Det är lite kontraintuitivt men dock så.

Jag säger inget om vad de innehåller utan vill bara ta upp i ämnet "alla har kanske inte fått tillgång till info, i skolan, hemifrån, att man bör ha försäkring". Då menade jag att det är liksom svårt att missa om du bokar en resa. Ofta står tex att din hemförsäkring täcker mycket men denna täcker ditten/datten också. Här borde det ringa en klocka om inte annat att Ah, Hm, täcker/täcker inte osv. Det går liksom inte att genomföra en resebokning utan att du informeras om vikten av försäkring. Ofta brukar det följas av en ruta man ska klicka i med ett lite hotfullt meddelande om att jag är medveten om att jag tar en risk (för att få sålt mer).
 
Att små barn som behöver sjukvård kommer upp som välgörenhetsfall för insamlingar och behöver vara speciellt ömkansvärda eller gulliga för att få hjälp. :( jag har svårt att förstå att små barn inte kan få vård o diabetesmediciner på samhällets bekostnad.
Normalt sett så får de väl det? Bara om det är någon ovanlig behandling som inte finns i Sverige, alternativt inte är inkluderad i den allmänna sjukvården som det brukar göras insamlingar, vad jag kunnat se.
 
Hur funkar det med BankID på kort när man behöver logga in för att tex registrera sig hos läkaren (på min klinik anmäler man närvaro på nätet och betalar med swish, kort eller faktura, finns ingen reception)? Jag använder mitt BankID minst en gång om dagen, men det hade förvisso gått att lösa en del av det genom att ta sig till ett ställe med bemanning och visa leg.

Bussbiljetter? (Jo, jag vet att man kan köpa ett laddat kort på förhand, men jag skulle aldrig komma ihåg hur mycket pengar jag har på det...)

Parkering? (Det är mitt största irritationsmoment, tillsammans med att man inte längre kan få väderprognos via sms utan måste ha tillgång till internet. :down:) Ofta kan man iofs parkera med sms också, men inte sällan medför det en avgift per gång. :rage:

Nu försöker min hyresvärd även få oss att sköta all kommunikation via en app, istället för att logga in på vilken dator som helst. Jag blir helt vansinnig på att man ska behöva hålla sig med en smartphone för att ens funka i samhället. :rage:

Jag har en liten Nokia med en månads batteritid när jag reser, men tyvärr är det så mycket kring biljetter och inlogg som ändå kräver en smartphone så jag får släpa runt på den avstängd i ryggsäcken för att kunna ta mig till och från resmålet. Och som sagt, ska man vara ute kan det vara rätt viktigt att få relevanta vädervarningar. Vilket man förr kunde beställa via sms. (Nokian har dock FM-radio, vilket gör den klart bättre i områden med dåligt mobilnät.)
Vad jag vet så hade inte min mosters sambo problem med att få vård förra veckan när han kom hem från thailand utan minne och behövde vård. Så även om han har bankid på telefonen så skulle det inte vara möjligt för han att komma ihåg sitt bankid.

Här kan du tydligen se saldot på västtrafikkortet när du går på och av kollektivtrafiken. Har själv inte haft kort sedan 100 korten försvann.

Finns 2 saker jag saknar mest med smartphone och det är SMHI:s app och gps. GPS kunde jag ana att jag skulle sakna men inte väder app.

Men i stora hela så är jag nöjd med mitt val att inte ha en smartphone då den snodde så mycket tid och uppmärksam. Kunde ju ta upp telefonen och sedan hade jag varit inne på insta 2h.
 
Normalt sett så får de väl det? Bara om det är någon ovanlig behandling som inte finns i Sverige, alternativt inte är inkluderad i den allmänna sjukvården som det brukar göras insamlingar, vad jag kunnat se.
Har någon sett någon uppföljning av dessa insamlingar? Hur vanligt är det att insamlingarna verkligen räddar liv? Jag förstår att föräldrarna griper efter varje halmstrå…
 
Normalt sett så får de väl det? Bara om det är någon ovanlig behandling som inte finns i Sverige, alternativt inte är inkluderad i den allmänna sjukvården som det brukar göras insamlingar, vad jag kunnat se.
Ok jag har sett saker som verkar vara rejäla problem, som diabetesmedicin. Men då är det säker precis så som det ska vara.
 
Det fanns försäkringar, olycksfalls osv enligt artikeln, det som saknades var hemförsäkring, det var dock tyvärr den enda försäkring som tog för omständigheterna.
Ja en utgången reseförsäkring och en olycksfallsförsäkring som troligen, som de flesta olycksförsäkringar, inte hjälper om man bor utomlands en längre period. Tycker den infon gav mer funderingar än.svar faktiskt men vi kanske oavsett ska sluta diskutera enskilda fall?

Det är långt ifrån säkert att en hemförsäkring tar heller, min gör inte det till exempel. Det är väl just sådant man ska kolla upp?
 
Jag håller med i teorin. Men i praktiken- var ska vi skära ner för att istället lägga de pengarna för folk som skadar sig utomlands?
För det är ju så det i praktiken funkar. De 700 000 som det kostar att flyga hem någon ska då tas ifrån någon annan verksamhet.
Vart är källan på att det kostar 700 000 kr att flyga hem någon?
 
Vart är källan på att det kostar 700 000 kr att flyga hem någon?

Ambulansflyg. Från Thailand såg jag uppgiften 800.000 kr och från USA 1.000.000 kr.

Men i normalfallet vill man nog inte flyga hem om man är så skadad att man behöver ambulansflyg. Det är undantag.
 
Vart är källan på att det kostar 700 000 kr att flyga hem någon?
https://sverigesradio.se/artikel/4607642

Denna artikeln har pratat med SOS International om vad ambulandsflyg kostar. – Från Thailand till exempel kostar det över en miljon kronor, säger Jeanette Krönlein på SOS International."

Enligt artikeln är det ett tiotal skandinaver varje månad. Om man rent statistiskt skulle räkna på det så kanske det är nästan fem svenskar per månad. dvs nästan fem miljoner varje månad. Fem gånger tolv månader är 60 miljoner. Är det rimligt att skattebetalarna ska betala ca 60 miljoner per år för att ta hem folk som inte skaffat försäkring?

Rent moraliskt så ja... det vore fantastiskt... men från vilken verksamhet ska vi ta 60 miljoner?
Dessutom är detta enbart ambulansflyg, det tillkommer också ett antal som behöver sjuktransport. Enligt andra artiklar jag sett är det ett par hundra personer även där dvs de behöver inte ambulansflyg men speciell sjuktransport.
 
Senast ändrad:
Ja en utgången reseförsäkring och en olycksfallsförsäkring som troligen, som de flesta olycksförsäkringar, inte hjälper om man bor utomlands en längre period. Tycker den infon gav mer funderingar än.svar faktiskt men vi kanske oavsett ska sluta diskutera enskilda fall?

Det är långt ifrån säkert att en hemförsäkring tar heller, min gör inte det till exempel. Det är väl just sådant man ska kolla upp?
Jupp, min skulle inte hålla mer än 40 dgr. Men jag håller med, inte diskutera fallet mer.
 
https://sverigesradio.se/artikel/4607642

Det jag reagerar på är att SOS International säger att " saknar var fjärde svensk mellan 18-26 år en försäkring."

Det är ju otroligt höga siffror och något som måste förändras. Dessutom är det många som inte heller vet vad ens försäkring innebär eller vilka villkor som gäller. Jag antar att många tänker att samhället tar hand om en om något händer? Och där tror jag vi behöver en normförändring.
 
Att små barn som behöver sjukvård kommer upp som välgörenhetsfall för insamlingar och behöver vara speciellt ömkansvärda eller gulliga för att få hjälp, alltså hjälp att leva väl och överleva. :( jag har svårt att förstå att små barn inte kan få vård o diabetesmediciner på samhällets bekostnad.

Insulin och mediciner som krävs för livsuppehållande sjukdomar är gratis. Däremot har de snävat in på begreppet livsuppehållande.
 
Det är ju din tolkning att det skulle bero på lathet. Det finns väldigt mycket i livet, tänker jag, som man faktiskt behöver ha koll på och som faktiskt får konsekvenser om man inte har den kollen. Utan att man är särskilt lat eller på annat sätt moraliskt förkastlig. Men konsekvenserna får man ju ta ändå.

Jag har absolut noll information om tjejen i Thailand och har inget som helst behov av att gapa "skyll dig själv" till folk. Det är såklart en tragisk situation, men jag tycker inte att det betyder att man måste lägga resurser på alla som råkat illa ut utomlands under självvalda aktiviteter.
Nej, det är inte min tolkning. Såhär står det inlägg nr 156. Fetat lite för extra tydlighet.
Jag säger att det enda argument, om man är så självgående att man kan resa själv, är att man är lat och har en attityd eller tro att andra fixar biffen. Det finns inget annat i dagens upplysta värld. Det är liksom en googling iväg. Allt annat är slarv. Att läsa avtal man ingår, vare sig det är ett köpeavtal för häst, facebook eller försäkring, är något man får lära sig. Orkar man inte får man ta konsekvenserna av det. Eller familjen då. De har ju också ett val: man kan vara kvar där man får skadan och få vård där och få fakturan själv sedan eller de kan ta ett lån eller tigga pengar och få hem personen om de inte har råd att betala själva.
 
Du propagerar för lån från staten om det händer. Återigen - DET FINNS. Har du missat det? Men det gör ju också personerna som tar det skuldsatta för resten av livet?
Nu har du missförstått. Jag propagerar för att man ska få hjälp att fly från ett tidigare säkert land som plötsligt blivit en krigszon. Jag propagerar för att man ska ha någon lagstiftning som gör att det är obligatoriskt med hemförsäkring, t ex genom att det är inbakat i hyran.
 
UD har sedan tidigare dvs innan den senaste utvecklingen avrått till icke-nödvändiga resor till Palestina, så om man är på Västbanken får man skylla sig själv.
Jag ser poängen och håller delvis med. Frågan är dock, om det var en nödvändig resa, ska staten betala då? Vad räknas isf som nödvändig?
 

Liknande trådar

Äldre Detta är alltså ingen debatt-tråd om rätt eller fel, om för eller emot utan snarare en tråd för de som faktiskt hjälper eller vill...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
16 954
Senast: honung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp