Bukefalos 28 år!

Vem gjorde rätt eller fel? (Långt)

Veronika

Trådstartare
Följande utspelade sig på mitt jobb.
Arbetar som personlig assistent hemma hos en man som haft en hjärnblödning.
Emma som arbetar hos oss har en hund, en blandras dobbermann/schäfer. Väldigt rädd, osäker och bortklemad sak. Denna har Emma haft tillåtelse att ha med till jobbet när det krisar och hon arbetar mer än 8 timmar. Detta har nu tänjts på och hon har den med alltid trots att hon bara arbetat 4-5 timmar varför vet jag inte, antagligen för att hon kan och så är hon rädd att det ska börja brinna hemma hos henne o att hunden ska brinna inne (hon är väldigt paranoid).
Hur som helst så skäller alltid denna hund när man kommer till jobbet trots att man öppnar med nyckel så rusar hon fram och skäller som bara den utan att Emma säger ngt, nä istället brukar hon ge hunden godis för att hon då tror att hon avleder hunden.
Nu är jag inte så hemma inom hundbiten men visst hör dom skillnad på om man öppnar med nyckel eller inte och om inte annat så ser/känner/märker dom väl att man hör dit om man setts 4 timmar tidigare på samma ställe??
I alla fall så kommer Sara till jobbet efter att ha varit ledig i 4 timmar, öppnar med nyckel och går in i hallen, hunden kommer rusande och tok-skäller trots att hon ser att det är Sara och Emma säger ingenting. Sara säger "Tyst med dig" till hunden och den tystnar och går iväg. Emma blir ap-sur och menar att ingen annan än hon ska säga till hennes hund och att det bara blir värre om man säger till? Men om hon nu inte säger till den då, då får hon väl räkna med att andra gör det. Denna gången hade ju inte Emma med sig nåt godis att ge hunden när den skällde men jag anser att det bara är att förstärka/belöna beteendet, rätt eller fel?