Bukefalos 28 år!

Vem gjorde rätt eller fel? (Långt)

Veronika

Trådstartare
Följande utspelade sig på mitt jobb.
Arbetar som personlig assistent hemma hos en man som haft en hjärnblödning.
Emma som arbetar hos oss har en hund, en blandras dobbermann/schäfer. Väldigt rädd, osäker och bortklemad sak. Denna har Emma haft tillåtelse att ha med till jobbet när det krisar och hon arbetar mer än 8 timmar. Detta har nu tänjts på och hon har den med alltid trots att hon bara arbetat 4-5 timmar varför vet jag inte, antagligen för att hon kan och så är hon rädd att det ska börja brinna hemma hos henne o att hunden ska brinna inne (hon är väldigt paranoid).
Hur som helst så skäller alltid denna hund när man kommer till jobbet trots att man öppnar med nyckel så rusar hon fram och skäller som bara den utan att Emma säger ngt, nä istället brukar hon ge hunden godis för att hon då tror att hon avleder hunden.
Nu är jag inte så hemma inom hundbiten men visst hör dom skillnad på om man öppnar med nyckel eller inte och om inte annat så ser/känner/märker dom väl att man hör dit om man setts 4 timmar tidigare på samma ställe??
I alla fall så kommer Sara till jobbet efter att ha varit ledig i 4 timmar, öppnar med nyckel och går in i hallen, hunden kommer rusande och tok-skäller trots att hon ser att det är Sara och Emma säger ingenting. Sara säger "Tyst med dig" till hunden och den tystnar och går iväg. Emma blir ap-sur och menar att ingen annan än hon ska säga till hennes hund och att det bara blir värre om man säger till? Men om hon nu inte säger till den då, då får hon väl räkna med att andra gör det. Denna gången hade ju inte Emma med sig nåt godis att ge hunden när den skällde men jag anser att det bara är att förstärka/belöna beteendet, rätt eller fel?
Från första början har ju inte hunden på arbetet att göra utan det är ju en förmån som Emma fått när det krisar, borde man inte då hålla lite låg profil o se till att hunden gör så lite väsen av sig som möjligt? Istället blir hon då skitsur på Sara och vill inte diskutera saken vidare. Sara i sin tur menar att hon tycker det är irriterande och obehagligt när hunden gör på detta vis då hon anser att rädda och osäkra hundar kan bli farliga. Tänk om ngt skulle hända, att ngn blir biten på jobbet vilken försäkring täcker detta när hunden eg. inte har där att göra. Mannen vi jobbar hos säger varken bu eller bä utan han håller bara med vad man än säger så hans ord kan man liksom inte gå efter.
Så, vad tycker ni? Gjorde Sara rätt i att säga till hunden då Emma inte gjorde det? Hade Emma rätt att bli sur för att hunden fick tillsägning av nån annan? Andra åsikter/reflektioner?
 
Senast ändrad:
Sv: Vem gjorde rätt eller fel? (Långt)

Om hon har med den på jobbet så får hon ta att andra griper in, ni har större rätt att vara där än hunden och matte får rätta sig efter majoriteten. Alternativet är att hon DIREKT går fram och hämtar hunden ALLTID.
 
Sv: Vem gjorde rätt eller fel? (Långt)

Herregud vilken oseriös hundägare. :eek:
Jag tycker att Sara har all rätt att försöka få tyst på djuret.
Om man ska se det ur hund-psykologisk vinkel så ska hunden göra sin ledare, dvs.Emma, uppmärksam på att det kommer någon. MEN, när den gjort det är det upp till ledaren att avgöra om den som kommer är välkommen in eller ej.
Scenen borde alltså se ut så här:
Hunden skäller, Emma säger åt hunden all vara tyst, öppnar dörren och visar på så vis att den som kommer är välkommen i flocken.
Människor som kommer ofta lär sig hunden ätt känna igen och då ska det räcka med ett gläfs, Emma säger "Tyst" och klappar hunden.
Att ge den godis i det läget som hon gör är helt galet, och hon borde verkligen hålla en låg profil. Tar ni upp det med facket gissar jag att hunden snällt får vara hemma i fortsättningen.
Kan inte någon av er bli plötsligt allergisk? :angel:
 
Sv: Vem gjorde rätt eller fel? (Långt)

har ni ingen samordnare el dyligt som ni kan prata med? Det ska ju inte vara obehagligt för er att komma till jobbet, vare sig pga hund eller grinig matte.....
 
Senast ändrad:
Sv: Vem gjorde rätt eller fel? (Långt)

Det e väl klart att sara får säga till hunden.
Denna Emma borde inte få ha hund om hon inte kan uppfostra hunden!!
 
Sv: Vem gjorde rätt eller fel? (Långt)

Ligger nog bättre på Hund!
 
Sv: Vem gjorde rätt eller fel? (Långt)

Åh, vilken jubelidiot den där Emma verkar vara! Sådana puckon ska inte ha djur! *tar i litegrann*

För det första tycker jag att det är oansvarigt att ha hunden där hela tiden när hon har fått lov att ha den där ibland. Men förmodligen så mår inte hunden bra av att vara hemma själv heller. Hon skulle förmodligen inte ha skaffat hund överhuvudtaget för det verkar inte som att hon varken har möjlighet eller kunskap...

Man ska självklart (för mig) inte belöna en hund med godis (eller något annat) när den gör något som inte är önskvärt. Hunden borde märka skillnad på om det kommer någon som öppnar med nyckel eller inte, men matten verkar ju grymt paranoid och som man säger "sådan matte, sådan hund".

Jag tycker du gjorde rätt att du sa till vovven att vara tyst. Dock tror jag att det kan förvirra hunden eftersom matten belönar den när den skäller, det blir ganska okonsekvent.

Jag tycker synd om vovven och om situationen verkligen är som det låter så tycker jag att hon borde sälja vovven till någon som har mer tid och mer kunskap om hundar...
 
Sv: Vem gjorde rätt eller fel? (Långt)

Jag hoppas att arbetsgivaren ger henne THA KICK! :devil:
 
Sv: Vem gjorde rätt eller fel? (Långt)

Oansvarig hundägare som jag tycker ska skärpa sig. Blir arg när jag läser sånt här. För det första tycker jag att hon ska låta hunden vara hemma om det nu inte är så att hon ska jobba långa pass. Sen får hon göra nått annat när hunden skäller vid dörren Luff och knoppan kom med bra alternativ.
 
Sv: Vem gjorde rätt eller fel? (Långt)

Liquid Diamond skrev:
Jag hoppas att arbetsgivaren ger henne THA KICK! :devil:
Problemet är att hon är lite halvbundis med chefen :crazy: Men å andra sidan så har dom inget att komma med om det är så att vi förbjuder hunden att vara där eftersom det först och främst är en arbetsplats och inget hunddagis :devil:
 
Sv: Vem gjorde rätt eller fel? (Långt)

Liquid Diamond skrev:
För det första tycker jag att det är oansvarigt att ha hunden där hela tiden när hon har fått lov att ha den där ibland. Men förmodligen så mår inte hunden bra av att vara hemma själv heller. Hon skulle förmodligen inte ha skaffat hund överhuvudtaget för det verkar inte som att hon varken har möjlighet eller kunskap...
Ja, och det händer kanske 1 gång/månad att hon jobbar mer än 8 timmar och då är det helt ok att hon har hunden där men en vuxen hund ska klara sig 4-5 timmar själv anser jag och gör den inte det får man lämna den på dagis eller skita i att arbeta.
Jag tycker synd om min häst som för tillfället är ensam i stallet men inte f*n tar jag med den till jobbet.. Eller jag kanske kan ställa honom i trädgården på jobb, undrar hur poppis DET hade varit :devil:
 
Sv: Vem gjorde rätt eller fel? (Långt)

knoppan skrev:
Tar ni upp det med facket gissar jag att hunden snällt får vara hemma i fortsättningen.
Kan inte någon av er bli plötsligt allergisk? :angel:

Jag tycker inte heller att hon borde ha hund när hon ej reder ut det. O den blandningen hade då inte jag skaffat mig om det var första hunden heller. Ska nog tipsa henne om att gå nån hundkurs eller nåt :smirk: Men tyvärr är det ju så att hon verkligen TROR att det hon gör är rätt :smirk:
Vi behöver nog inte dra det så långt som att gå till facket eller ens chefen för tjejen vet innerst inne att hunden är där på nåder så säger man bara till henne att hunden inte är önskvärd så tar hon nog inte dit den, iaf inte när hon vet att hon ska bli avlöst. Annars tänkte jag på det med allergi oxå men jag har ju hästar o katter o de andra som jobbar där har katter så där sprack den :angel:
 
Sv: Vem gjorde rätt eller fel? (Långt)

Luff skrev:
Om hon har med den på jobbet så får hon ta att andra griper in, ni har större rätt att vara där än hunden och matte får rätta sig efter majoriteten. Alternativet är att hon DIREKT går fram och hämtar hunden ALLTID.
Jag tycker oxå att man har rätt att säga till, det är ju faktiskt vår arbetsplats.
Jag har själv några kompisar som har hund och skulle jag säga "tyst med dig" eller "nä, hoppa inte" osv så skulle dom inte bli sura ÄVEN om det var hemma hos dom själva.
 
Sv: Vem gjorde rätt eller fel? (Långt)

Jag håller med om att det borde vara självklart att få säga till en hund som vistas på arbetsplatsen! Däremot tycker jag att somliga tar i väldigt när de hävdar att denna Emma inte borde få ha hund osv. Vad baserar ni det på? Att hon inte gör alldeles rätt när det kommer någon? Då skulle nog inte många kunna ha hund...

Naturligtvis kan man tycka att hon borde kunna ha hunden hemma de korta dagarna, men är hon diskvalificerad att ha hund för att hon tar med den? Annars blir det ju ramaskri för att man lämnar hunden ensam hemma...Är hon egentligen inte en ganska seriös hundägare som inte vill lämna hunden hemma mer än nödvändigt?

Att tipsa Emma om att gå en hundkurs, tycker jag är ett bra och konstruktivt förslag! En blandis av dessa raser behöver massor med aktivering och rätt träning. Försök ge henne detta förslag när ni inte är upprörda och inte låter anklagande.
 
Sv: Vem gjorde rätt eller fel? (Långt)

Absolut ska hon tillrättavisa hunden och säga till om inte hundägaren Emma säger nåt till sin hund!
Sara gör rätt tycker jag! Det skulle jag med göra
 
Sv: Vem gjorde rätt eller fel? (Långt)

självklart har Sara rätt att säga till hunden!!! det spelar väl ingen roll om det inte är hennes hund för gund skull...Jag säger till andras hundar att vara tyst...för det är ju väldigt irriterande när dom håller på å skäller konstant hela tiden....Emma har ingen som helst anledning att bli sur..det bli ju värre om hunder får godis varje gång den skäller :eek: då kommer den ju bli bedrövlig!!! Lycka till med detta :)
 
Sv: Vem gjorde rätt eller fel? (Långt)

Hon borde inte ha hunden på jobbet om hon inte klarar av den. Så fort det kommer någon så säger man till hunden att den ska vara tyst, sen får den hälsa. Men man ger för fan inte godis till hunden då är det väl klart att hunden skäller så fort någon närmar sig dörren.

Nej den där Emma borde inte ha hund, eftersom hon inte kan fostra den.
 
Sv: Vem gjorde rätt eller fel? (Långt)

Håller med om att det var väldigt hårda ord. Hunden har ju inte precis bitit någon utan bara skällt och ägaren är i princip belagd med djurförbud....

Däremot ska hon ju givetvis se till att folk inte blir utsatta för hennes hund! Kan man inte spärra av hallen så folk kan få komma in utan att känna att det blir obehagligt? Kanske ha hunden i separat rum? Klart det vore bra att få henne att gå en kurs eller ta privatlektioner, mina förslag var mer för att lösa det akuta just nu (innan ni blir våldsamma ovänner på jobbet - inget kul att jobba då).
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
809
Senast: Trassel12
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 050
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 481
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 347
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp