Vem ska fixa min rygg?

Gonestead är inte så ungt direkt. Men finns rätt få i Sverige än i förhållande till andra kiro.
De 4 jag varit nöjd med har alla traditionell svensk(USA) utbildning. Och de är suveräna!
Så det måste inte vara Gonestead.

Vill tillägga att nyutexaminerade sällan är bäst. De har för lite rutin och erfarenhet. Så de som hållit på ett tag men fortf uppdateras om senaste är bäst enligt mig iaf.
 
Bra, du har tur. Jag tror jag suttit i rullstol om jag inte haft min kiropraktor. Morsan stelopererad de.

Om vi säger så här så har jag inte heller belastat sjukvården speciellt mycket eftersom alla mina problem mest varit tänder, käkar och ledproblem. Tänder och käkoperationer går via försäkringskassan och mindre del av min kiropraktik har gått via remiss.
Jag tycker absolut att man ska belasta sjukvården så mycket man kan om man har problem som man och de tror de kan lösa. Men de lät måttligt intresserade av -ont i höften och haltar. :)
 
Så, allvetande Buke :D vem borde jag vända mig till?
Du borde vända dig till en naprapat. En bra naprapat kommer att behandla det som ska behandlas och dessutom vet ofta naprapaten varför problemen kommer och kommer att visa både övningar och annan träning du ska göra för att mota olle i grind.

En bra naprapat gör allting, masserar, justerar (knäcker), sätter nålar, använder el etc .

Jag hade varit handikappad om jag inte hade haft bra naprapater i min närhet.
 
Du borde vända dig till en naprapat. En bra naprapat kommer att behandla det som ska behandlas och dessutom vet ofta naprapaten varför problemen kommer och kommer att visa både övningar och annan träning du ska göra för att mota olle i grind.

En bra naprapat gör allting, masserar, justerar (knäcker), sätter nålar, använder el etc .

Jag hade varit handikappad om jag inte hade haft bra naprapater i min närhet.

Jag är nog inte intresserad av att bli "manipulerad" eller betala för akupunktur, i mina ögon är det till stor del fortfarande pseudovetenskap (OBS att jag inte är uppdaterad på området). Just manipulation är verkligen en grej som inte känns okej.
 
Jag är nog inte intresserad av att bli "manipulerad" eller betala för akupunktur, i mina ögon är det till stor del fortfarande pseudovetenskap (OBS att jag inte är uppdaterad på området). Just manipulation är verkligen en grej som inte känns okej.
Du behöver inte bli justerad om du inte vill, det är ju helt upp till dig. Men för tex mig som varit sned i bäckenet efter att jag flög av en häst har det varit ovärderligt att bli justerad så jag inte får så ont i axeln av att jag är sned. Samma sak med nacken.

Sen är det stor skillnad på akupunktur som är gammal kinesisk tradition och den som naprapaterna använder där de sätter nålar rakt in i problemet. Har jag ont i axeln skulle en kinesisk akupunktör sätta nålarna i typ huvudet eller någon annanstans, en naprapat sätter nålarna i muskelknutan där den löser upp knutan.

En naprapat är ju diplomerad och har haft praktik på sjukhus innan de tar examen. Det är liksom inget hokus pokus utan vetenskap och sjukvård.
 
Du behöver inte bli justerad om du inte vill, det är ju helt upp till dig. Men för tex mig som varit sned i bäckenet efter att jag flög av en häst har det varit ovärderligt att bli justerad så jag inte får så ont i axeln av att jag är sned. Samma sak med nacken.

Sen är det stor skillnad på akupunktur som är gammal kinesisk tradition och den som naprapaterna använder där de sätter nålar rakt in i problemet. Har jag ont i axeln skulle en kinesisk akupunktör sätta nålarna i typ huvudet eller någon annanstans, en naprapat sätter nålarna i muskelknutan där den löser upp knutan.

En naprapat är ju diplomerad och har haft praktik på sjukhus innan de tar examen. Det är liksom inget hokus pokus utan vetenskap och sjukvård.

Fast jag menade inte att själva yrket skulle vara "hokuspokus". Muskelknutor kan väl lösas upp med massage? Det gjordes iaf hos massören jag gick till.
 
Muskelknutor kan väl lösas upp med massage? Det gjordes iaf hos massören jag gick till.
Knutor kan lösas upp med massage, men inte alla på ett någorlunda bekvämt sätt där man inte svimmar av smärta. I min vänstra axel finns en knuta som jag hellre hade dött än låtit någon massör reda ut den pga smärtan.

Jag tycker att man självklart ska få göra som man själv vill, men du ska inte vara rädd att testa nya saker. Speciellt inte om du har ont, då har man ju ingenting att förlora.
 
Knutor kan lösas upp med massage, men inte alla på ett någorlunda bekvämt sätt där man inte svimmar av smärta. I min vänstra axel finns en knuta som jag hellre hade dött än låtit någon massör reda ut den pga smärtan.

Jag tycker att man självklart ska få göra som man själv vill, men du ska inte vara rädd att testa nya saker. Speciellt inte om du har ont, då har man ju ingenting att förlora.

Jag föredrar att testa saker som har en gedigen vetenskaplig förankring, det är väl bara det. Och som jag skrev i första inlägget så tror jag inte att det är fellägen som egentligen är mitt bekymmer. När jag besökte massören så "justerade" sig kroppen automatiskt på flera ställen, utan manipulation. Jag gissar att smärtan framför allt är muskulärt.
 
Jag föredrar att testa saker som har en gedigen vetenskaplig förankring, det är väl bara det. Och som jag skrev i första inlägget så tror jag inte att det är fellägen som egentligen är mitt bekymmer. När jag besökte massören så "justerade" sig kroppen automatiskt på flera ställen, utan manipulation. Jag gissar att smärtan framför allt är muskulärt.

Jag tycker absolut du ska gå till den som känns bäst för dig.

Men evidens finns nog på nålar med. Det finns väl skäl till varför det används även inom vanliga vården.
Även om jag personligen tycker de som lärt sig svenskt framstår som väldigt stympade kunskapsmässigt mot de kinesiska.

Sen finns det ju skäl till varför sjukgymnaster inte masserar, nålar, sätter plattor, värmer/kyler och stretchar lika mkt idag som förr.
Och varför de lagt till OMT-stegen.
Precis som varför naprapaterna gick från att vara mer sjukgymnastlika till att addera manipulation.

Sjukgymnastik är inte nog för alla problem och tar tid. Massage hjälper för stunden. Stretch hjälper för stunden. Manipulationer kan också ge kortvarigt resultat om du inte sköter resten. Olika problem kräver olika behandling. Men alla behöver vi träna oss liksidiga och röra oss sunt för vår anatomi.

Träna, andas röra sig rätt är viktigt.

Att du behöver stretch, manipulation etc är ju symptom på ngt. Antingen ngt av ovan som inte sköts eller någon skada tex.
 
Att du behöver stretch, manipulation etc är ju symptom på ngt. Antingen ngt av ovan som inte sköts eller någon skada tex.

Ja, som jag skrev i mitt första inlägg är det ju inte så svårt att lista ut varför jag har bekymmer. Så det är ju inte direkt någon surprise att jag faktiskt har ont.
 
Min make var på mig igår gällande arbetsställning :p också student och spenderar en del tid vid datorn så efter att han masserat ut en knuta i axeln gick han upp med en låda, tangentbord och mus och placerade min laptop på lådan och kopplade in externt tangentbord och mus. Tydligen är skärmen fortfarande för långt ner trots låda och tegelsten till bok under men jag kommer lite tillbaka i stolen i alla fall och det känns mycket bättre. Jag var lite grinig och skyllde på stolen, gått och köpt en ergonomisk stol för 2.5 papp eller vad det var och så får jag ont när jag sitter där men det var ju inte den som var problemet utan bildskärmens höjd.

Tänkvärt kanske :) jag har höj och sänkbart skrivbord men det ger inte så mycket när höjden på skärmen osv var fel.
 
En bra kiropraktor, sen träna upp musklerna
Sen jag mötte min kiropraktor aka Guds gåva till mänskligheten, har jag dels inte haft ryggskott en enda gång samt kunnat sova på rygg för första gången i livet. Jag älskar honom. Han är kiropraktor via landstinget, helt suveränt.
Akupunktur hjälper mig faktiskt, jsg blir avslappnad samt slipper mensvärk som bonus.
 
En bra kiropraktor, sen träna upp musklerna
Sen jag mötte min kiropraktor aka Guds gåva till mänskligheten, har jag dels inte haft ryggskott en enda gång samt kunnat sova på rygg för första gången i livet. Jag älskar honom. Han är kiropraktor via landstinget, helt suveränt.
Akupunktur hjälper mig faktiskt, jsg blir avslappnad samt slipper mensvärk som bonus.

Sorry, vägrar. :angel:
 
Till en duktig sjukgymnast, dom är mkt bättre på dessa problem än en läkare. naprapat och liknande måste jag säga att jag själv inte tror på överhuvudtaget.
Naprapat och sjukgymnast gör ju olika saker, jag går till båda. Har man fått en tillfällig spänning eller så går jag till naprapaten, det blir ju mer en quick fix och mobilisering av sånt som varit spänt. Dit går jag en gång, de löser problemet, och sen är det bra igen.

Sjukgymnasten lägger upp ett träningsprogram, dit går jag om jag behöver rehabilitera efter en skada eller så. Då har jag gått varje vecka i 5-10 veckor. Så det är ju ett annat sätt att jobba. Naprapaten mobiliserar, sjukgymnasten hjälper dig med träningsprogram för att bygga upp styrka där det behövs. Kombinationen är inte heller dum, tycker jag. Man kan behöva både mobilisera och bygga upp styrkan.
 
Jag är nog inte intresserad av att bli "manipulerad" eller betala för akupunktur, i mina ögon är det till stor del fortfarande pseudovetenskap (OBS att jag inte är uppdaterad på området). Just manipulation är verkligen en grej som inte känns okej.
Manipulation är ju helt enkelt mobilisering, det är verkligen inte hokus pokus på något sätt. Samma sak man kan uppnå själv genom att stretcha. Det är bara det att det är svårt att stretcha en del muskler, och då kan man behöva hjälp med att a) ta reda på exakt vilka muskler som behöver mer rörlighet och b) ge dem ökad rörlighet.

Det som händer med t ex en rygg, är att den är gjord för att ha ett visst mått av rörlighet i alla delar, för att vi ska kunna röra oss. Men med ålder och enformiga rörelser blir vissa delar mindre rörliga än de behöver vara, och då blir andra överrörliga (rörelsen måste ju ta vägen nånstans). Och det gör ont, för då ligger man i ytterlägen och tänjer på de överrörliga ställen. Lösningen är att mobilisera de stela ställena, så att en del av rörelsen kan ske där, och stärka upp med muskler på de överrörliga, för då blir de mindre rörliga (eftersom musklerna stagar upp) och man slipper de smärtsamma ytterlägena.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 135
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Jag har de senaste veckorna dragit på mig en ny åkomma. Mitt ena ben börjar från ingenstans göra ont. Det känns som en pulserande smärta...
Svar
4
· Visningar
1 155
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
27 875
Senast: EmmaW
·
Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 778
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV
  • Rallylydnad

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp