Bukefalos 28 år!

Vem står för kostnad för onödig DNA-analysn?

Sv: Vem står för kostnad för onödig DNA-analysn?

Vet du, jag bryr mig inte ett dyft om ifall jag så är den enda människan på hela jordklotet som resonerar så. Det skulle inte få mig att ta hem en obekant person som fått rätten att kalla sig chipmärkare efter en kurs. Av ovan nämnda skäl.

För övrigt motsätter jag mig inte chipmärkning, jag tycker det är en bra identifikationsmetod. Det jag vänder mig emot är att just hästar skulle behöva BÅDE ID-beskrivning, chipmärkning OCH DNA-prov. Jag ifrågasätter varför inte chipmärkning anses tillräckligt. Eller, om det nu anses nödvändigt, chip + DNA. ID-beskrivning finns inte fog för längre.
 
Sv: Vem står för kostnad för onödig DNA-analysn?

Vet du, jag bryr mig inte ett dyft om ifall jag så är den enda människan på hela jordklotet som resonerar så. Det skulle inte få mig att ta hem en obekant person som fått rätten att kalla sig chipmärkare efter en kurs. Av ovan nämnda skäl.

Det var inte så jag menade. Jag menar att många andra kanske KÄNNER id-kontrollanter, betydligt bättre än veterinärer. Att man är veterinär behöver inte innebära att man kan häst.

Lite vidsynthet, kanske ;).
 
Sv: Vem står för kostnad för onödig DNA-analysn?

Antingen uttrycker jag mig väldigt luddigt eller också får du läsa mer noggrant. Innan du anklagar mig för att vara trångsynt...

Jag har aldrig försökt säga hur andra ska göra, det är helt upp till var och en. Utan jag hela tiden talat om hur jag ser på saken och vilket val jag har gjort. För tydlighets skull så, ja, det finns chipmärkare i området. Nej, jag känner dem inte och vet inget alls om hur de kan hantera olika hästar. Ja, jag känner veterinären ifråga sedan många år tillbaka. Ja, h*n är helt suverän med alla djur och jag litar fullkomligt på denna person.

Jag tolkade ditt inlägg som att du anser att jag borde ta hem en chipmärkare "för det gör alla andra". Och det är inte min "cup of tea" att göra som alla andra "bara för att"...
 
Sv: Vem står för kostnad för onödig DNA-analysn?

Jag tolkade ditt inlägg som att du anser att jag borde ta hem en chipmärkare "för det gör alla andra". Och det är inte min "cup of tea" att göra som alla andra "bara för att"...

Då är det du som missförstår mig å det grövsta. I övrigt tycker jag att du ska läsa ditt första inlägg en gång till och fundera på hur man som id-kontrollant kan/bör tolka det.

(själv är jag inte id-kontrollant, för förtydligandets skull)
 
Sv: Vem står för kostnad för onödig DNA-analysn?

Jag har talat om anledningen till att jag hellre vill anlita vår veterinär till detta. Det är tråkigt att du inte accepterar mitt resonemang och hur jag löst situationen, men det faktiskt ditt problem.

Jag är fullständigt övertygad om att inte en enda chipmärkare i landet kommer att må dåligt eller känna någon förlust över att inte få chipmärka just mitt föl.

För övrigt kan jag tycka det är märkligt att samma person som ena stunden efterlyser "vidsynthet" i nästa stund inte kan acceptera hur en annan människa resonerar...
 
Sv: Vem står för kostnad för onödig DNA-analys?

En undran jag har själv nyligen skaffa mig en liten hingst som ej fått klart passet då uppfödaren inte fått i väg tagel prov i samband med chipmärkning och ritning av pass.
om de inte får tagel provet kommer dom skriva fader okänd fast uppfödaren har både mor och far i sin ägo och jag antar att id kotrollanten såg båda 2 när dom var på plats.
min lilla hingst är nu 14 månader och vetrinären skall komma och läsa av chipet till vec och ta tagelprovet.

vet nån vad de brukar kosta ?

Du behöver inte anlita veterinär. Jag antar att en veterinär är dyrare...?

Jag har nyligen gjort just det - tagit tagelprov på en ettåring. Tog 150 kr för prov och blanketter samt resa.
Jag tar normalt 600 för en hel förättning. Dvs rita, chippa, ta prover och fylla i alla blankettter. (Blankietterna tar dubbelt så långt tid - minst - som att rita och chippa)

Att läsa av ev chip är en rutinåtgärd. Det görs alltid för att se om det finns en enkel identifikationsmetod. Finns det chip slipper man skriva så mycket ;)
 
Sv: Vem står för kostnad för onödig DNA-analysn?

Herregud vad otrevlig du är!

*lämnar diskussionen*

Väldigt trist att du lyckas dra ned en diskussion om detta ämne på personnivå. På vilket vis är jag otrevlig? För att jag inte delar din åsikt?
Ger ett inlägg där jag talar om att jag hellre vill anlita vet och sedan, efter förfrågan, förklarar mitt resonemang dig rätten att kalla mig trångsynt och otrevlig? Du får ursäkta, men det här är rent löjligt!

Jag drar mig ur nu innan jag blir ännu mer ledsen.


TS: Förlåt för jättemycket OT. Piece?;)
 
Sv: Vem står för kostnad för onödig DNA-analysn?

Jag tycker visst det finns fog för vanlig ID-beskrivning. Det är något i stort sett alla kan förstå sig på och kontrollera endast med pass och häst. Finns säkert situationer där man behöver kontrollera identiteten utan att ha en chipläsare tillgänglig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp