Verka får

Qluring

Trådstartare
Hej.
Ett av mina får behöver verkas och min fråga är nu hur jag ska gå tillväga? Fick förklarat för mig att det bara är att knipsa av spetsen med en sekatör lr kniv, men är det så enkelt, verkade lätt då men nu känner jag mig mer osäker... Törs jag prova själv eller ska jag kanske kontakta ngn med erfarenhet som kan komma ut och visa?
 
Sv: Verka får

Det är lätt att klippa klövarna på får. (lättare än minigrisar.;))
Deras klövar är relativt mjuka.
När jag hade får så använde jag en vass sekatör.
Klipp av toppen och även sidorna på klöven som har en tendens att växa sig under mot "trampdynan".

Som sagt, det är ganska lätt, men känner du dig osäker så är det bra att någon erfaren visar dig först.

Lycka till! :)
 
Sv: Verka får

Tack för hjälpen - tror nog att jag ska kunna fixa det själv. Klipper lite försiktigt nu så kan de ta mer sen när de ska iväg och klippas, om det behövs.
 
Sv: Verka får

Det som är viktigast att klippa bort är det som viker sig som en extra "kant" på undersidan. Klipp bort allt det överskottet.

Sedan behöver man inte klippa jättemycket längst fram. Kika i en fårbok så får du en uppfattning var blodkärlen slutar. Men kapa en liten bit längst fram också.

Kan vara klokt att be någon visa första gången. Sen är det inte svårt!
Får kan dessutom ganska lätt sättas på baken så brukar de sitta still.

Lycka till!

/Jonaz, som klippte mååååååånga fårklövar på Island
 
Sv: Verka får

*kl*

Om man har snälla får, så är det nästan enklast att bara be någon hålla dem och sedan lyfta foten-som man gör med en häst. Jag har köpte en särskild verktång till får, stor skillnad mot sekatören. Klipper av i framkant först, vill man så tar man i omgångar för att inte klippa blod. Sedan klipper man av de två "vingar" som blir på klövsidorna. Finns bra bilder att studera i de flesta fårböcker.

Lycka till!
 
Sv: Verka får

Tack för alla era svar, nu är det fixat. Jag höll i "Alf" som snällt la sig ner sedan klippte min sambo och det gick jättebra så nu kan vi det :D
 

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
995
Senast: Nepenthe
·
Skola & Jobb Precis som rubriken lyder: när får man gå upp en årskurs ( eller hoppa över en, om det blir bättre formulerat ). Just nu går jag i...
Svar
10
· Visningar
1 115
Senast: Sedna
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 263
Senast: Lisalei
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 702
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp