Bukefalos 28 år!

Verkas barfotahäst annorlunda än häst som ska ha skor?

Sv: Verkas barfotahäst annorlunda än häst som ska ha skor?

Den gängse förklaringen är att stalltomtarna matar dem med knark ;)

Vi har eget vatten, egen brunn, analyserat. Kompisens stall har kommunalt vatten.

Så, är lite väl OT i den här tråden, och svaret förblir nog ett mysterium. Men fascinerande som sagt, och visar ju att 'något' kan helt klart påverka hovtillväxten - rejält.

Filurade lite på detta, men kan det vara så att det är så enkelt att ni pysslar mer med pållarna?
Mer borstning, mer aktivering, mer ridning, mer visitering, mer av allt?
Mer rörelse ökar ju blodgenomströmmningen i kroppen, mer borstning ökar dito i huden osv. ?

Är kanske ute och haltar lite då jag inte alls vet hur mycket du/ni pysslar med pållarna, men en god tanke iaf!
 
Sv: Verkas barfotahäst annorlunda än häst som ska ha skor?

kl

Vet inte om denna frågan kräver en egen tråd, men då är moderator mer än välkommen att använda sin makt genom att göra som så. ;)

Vad är det för skillnad på Strasser, O-L och aaaaahhhvaddomnuheter?
Mao "barfota talibanerna" ?
Känns efter det mesta som jag läst att de är lika goda kålsupare allihopa?
Och vad i hela friden är eg skillnaden mot vad en Hovslagare gör?
Jag har inte fattat detta alls, för allt jag ser har bara varit bra propaganda för smutskastning av Hovisar.. Vill man tro på det, så tja..
Men skrämmande nog lite sekt liknande faktiskt.. :crazy:

ÅHåååjahajoho Jodå, vare sig ni tror det eller inte, så kan en hovslagare verka en pålle.. OCH HUJEDAMIG, den kan både gå, fungera helt superbt och må alldeles, alldeles, underbart i fossningarna.. ;)
(till de troende *Tss)
 
Sv: Verkas barfotahäst annorlunda än häst som ska ha skor?

Filurade lite på detta, men kan det vara så att det är så enkelt att ni pysslar mer med pållarna?
Mer borstning, mer aktivering, mer ridning, mer visitering, mer av allt?
Mer rörelse ökar ju blodgenomströmmningen i kroppen, mer borstning ökar dito i huden osv. ?

Är kanske ute och haltar lite då jag inte alls vet hur mycket du/ni pysslar med pållarna, men en god tanke iaf!

Bra tanke, men tyvärr inte förklaringen. Inte spelat någon roll om de gått och lodat i hagen och samlat damm, eller ridits. Shettisen t ex, han gick på lösdrift innan, här står han uppstallad 12 h varje natt. Och han har mindre hage här på dagen med etc. Men hovskrällena växer som ogräs på honom. Jag hade ju tänkt han kunde vara med varannan gång, D-ponnyn går på 4 v intervall, och om shettisen kunde ligga kvar på 8 v intervall så kunde vi ta honom varannan gång. Jo men tjena liksom, han ligger på 4 v nu han med :crazy:
 
Sv: Verkas barfotahäst annorlunda än häst som ska ha skor?

Det påståendet är direkt felaktigt!

Det sker inte någon total genomblödning av hoven mer än någon timme per dygn. Alltså kan hoven växelvis vara varm och ibland kall. Oavsett om hoven är skodd eller barfota.

Eh kan du förklara hur cellförnyelse sker i en hov som inte är kroppsvarm hela tiden och hur skulle du själv må om ex dina händer större delen av dygnet va betydligt svalare än 37 grader C?
 
Sv: Verkas barfotahäst annorlunda än häst som ska ha skor?

Jag tror inte att man kan jämföra våra händer med hästens hovar.
Hovarna är vad jag förstår anpassade till att tåla kyla på ett annat sätt än våra händer. De har ett speciellt blodkärlssystem som VAT beskriver. Jag tror inte våra händer har det.

Nu vet jag inget om celldelning men antar att den som sker i hovarna kan ske ändå trots en kallare temperatur annars förstår jag inte hur det skulle kunna fungera.
 
Sv: Verkas barfotahäst annorlunda än häst som ska ha skor?

Hovmekanismen (en fungerande sådan) är mkt viktig för att hoven ska behålla sin temp konstant. Hovkapselns mkt effektiva isolerande förmåga en annan.
 
Sv: Verkas barfotahäst annorlunda än häst som ska ha skor?

Våra händer håller inte heller 37 grader, däremot är kroppstemperaturen 37 grader vilket är en stor skillnad.
 
Sv: Verkas barfotahäst annorlunda än häst som ska ha skor?

Nu vet jag inget om celldelning men antar att den som sker i hovarna kan ske ändå trots en kallare temperatur annars förstår jag inte hur det skulle kunna fungera.

Det är ju tyvärr det man ofta ser ex på att det inte gör! Alla dessa hovar med dålig kvalité och sprickor etc. Dålig tillväxt en annan som skvallrar om otillräcklig cirkulation. Fång är en annan..

En hov ska ju växa ca; 1 cm per månad oavsett yttre temp.
 
Sv: Verkas barfotahäst annorlunda än häst som ska ha skor?

Mät så vet du, jag har en laser temp mätare som mäter lite djupare än ythuden och det är faktiskt olika beroende på individ och förutsättningar. En rökare te x har lägre temp än den som inte röker, en specifik åkomma som te x reumatism beroende på typ skulle kunna försämra cirkulationen och således dra ner temperaturen. Så mätvärdet kan som sagt vara väldigt olika.
 
Sv: Verkas barfotahäst annorlunda än häst som ska ha skor?

Spinner vidare lite här:

Som de flesta vet så kan man säga att hästen har fem hjärtan, ett riktigt och fyra som fungerar som pumpar för att hålla igång cirkulationen. En frisk hov som är rätt balanserad vidgar sig vid nedtramp, alltså hovmekanism. Hästar skos alltid när hoven är i minsta läge i luften, när skon sätts på så blir den stum vid nedtramp som jag trillat in på tidigare, kan inte vidgas normalt och hovmekanismen försämras vilket leder till att skodda hovar blir kallare. En frisk hov med naturligt fungerande cirkulation är inte det samma som en sjuk tex fång hov som är varm.
 
Sv: Verkas barfotahäst annorlunda än häst som ska ha skor?


Fast då är vi där igen och läser på en hemsida som säljer barfotaverkning och dess tillbehör.

Jag blev dessutom illamående när jag gick in och tittade på "Hoof Photo gallery" och vidare under "Founder Prolapse and Penetration". Det var något av det vidrigaste jag sett och slår nästan den andra tråden om fånghästen som "tappade hovarna"... Jag bryr mig inte om att det står att "trimmer and owner agreed that the horse would be humanely put down if there was not improvement in the horse's comfort level within a reasonable amount of time". Man skulle avlivat den hästen för länge sedan. Vad är det för fel på vissa människor???
 
Sv: Verkas barfotahäst annorlunda än häst som ska ha skor?

de har ingen inlevelseförmåga så de reagerar inte på andra varelsers smärta
 
Sv: Verkas barfotahäst annorlunda än häst som ska ha skor?

Jag tror att den här länken kan vara användbar och nyttig.

http://www.alltomhastar.se/article.asp?article_id=454&infogrp_id=57

Med all respekt.
Det är hästens rörelse av hela kroppen som ger cirkulation.
Strålen eller hoven är inte ett extra "hjärta".
Precis vad barfota folket brukar skriva.

Det finns tyska o holländskda hästar som har platåhovar o lever en hel lång tävlingskarriär.
 
Sv: Verkas barfotahäst annorlunda än häst som ska ha skor?

Hästar hovar vidgar sig mest baktill- där hoven är mjukare pga sina mjukdelar- där inga sömmar fästs!
Men där barfotaboots spänns fast med vajer.

Titta på nötta skor o se hur mkt trakten har rört sig i skon.
 
Sv: Verkas barfotahäst annorlunda än häst som ska ha skor?

Nej men det är det ju inte heller, eftersom det är elastiska putan som försörjer hästens hov med cirkulation.
 
Sv: Verkas barfotahäst annorlunda än häst som ska ha skor?

Fast om du skriver elastiska putan, så menar du att utan stråltryck på denna- ingen cirkulation:confused:

Om vi nu tar kadaverfilmen så får allt sig inkl brosken en större påfrestning- cirkulation- genomblödning- när hoven är högre än när strålen oxå är med på att ta stöten. Den kanske inte vidgar sig lika mkt i trakten ... tja jag vet inte:crazy:
 
Sv: Verkas barfotahäst annorlunda än häst som ska ha skor?

Fast då är vi där igen och läser på en hemsida som säljer barfotaverkning och dess tillbehör.

Jag blev dessutom illamående när jag gick in och tittade på "Hoof Photo gallery" och vidare under "Founder Prolapse and Penetration". Det var något av det vidrigaste jag sett och slår nästan den andra tråden om fånghästen som "tappade hovarna"... Jag bryr mig inte om att det står att "trimmer and owner agreed that the horse would be humanely put down if there was not improvement in the horse's comfort level within a reasonable amount of time". Man skulle avlivat den hästen för länge sedan. Vad är det för fel på vissa människor???

Nu är du lite fobisk ;)
Det är en artikel om houstonpolisen som jag hänvisade till som du frågade efter historien kring. Den artikeln försöker inte sälja något och den är inte påhittad.

Det du tar upp istället om hovbenspenetrering mm och även andra tråden händer ju jämt och överallt i veterinärvården. Det är inte barfotaverkarnas fel. Men jag förstår att du ville hitta något annat att hoppa på istället när Polisens framgång är svår att angripa.
 
Senast ändrad:
Sv: Verkas barfotahäst annorlunda än häst som ska ha skor?

Hästar hovar vidgar sig mest baktill- där hoven är mjukare pga sina mjukdelar- där inga sömmar fästs!
Men där barfotaboots spänns fast med vajer.

Titta på nötta skor o se hur mkt trakten har rört sig i skon.

En av barfotabootsen som finns på marknaden spänns fast med vajer under den korta stund de sitter på.
De flesta modeller inte.
Men du har väl inte testat så många olika boots misstänker jag. ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
759
Senast: jemeni
·
Samhälle Jag har iofs inget att komma med i frågan ... men är JÄTTEförvånad över att ett forum som Buke inte tagit upp händelserna alls?? How...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 868
Senast: golit
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 090
Senast: villhöver
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 849

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp